جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه نگرش خودمان را تغییر دهیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
چگونه نگرش خودمان را تغییر دهیم؟

نگرش ما درواقع مجموعه‌­ای از رفتارها، اخلاق­‌ها و کنش­‌های ماست که درون ما را به رخ می­‌کشد. نگرش ما می­‌تواند تاثیر مستقیمی روی عملکرد مان و روشی که در زندگی پیش می­‌گیرم، داشته باشد. مهم­‌ترین ضربه­‌ای که می­‌خوریم بعلت نگرش منفی نگرانه ما نسبت به مقوله زندگی است. مهم‌­ترین بعد زندگی ما درواقع بعدی است که در اصطلاح به آن غیرمادی می‌­گویند. کلیه رفتارها، حرکات، اخلاق و منش و کنش ما در این دسته جای می­‌گیرند. به زاویه نگاه و نوع بینش ما به کل مقوله زندگی، عشق، کار، خانواده و ... که حاصل از بعد غیرمادی ما هست، نگرش گفته می­‌شود. برای تغییر نگرش به جد باید سریعا تغییر روش داد و بسیاری از رفتارها را در زندگی تغییر داد.

نگرش

در بدترین شرایط بهترین نگرش را داشته باشیم

در زندگی روزهایی پیش می‌­آید که کل اتفاقات پیش رو، منفی و سیاه است و در این ایام هیچ نقطه­‌ی روشنی دیده نمی­‌شود. بهترین اتفاق در مواجهه با اتفاقات ناگوار، نگرش مثبت داشتن است. نگرش مثبت همواره به معنای دروغ گفتن و فریب دادن خود نیست، بلکه به معنای درک وضعیت و انجام بهترین واکنش در زمان است. البته در برخی مواقع که اوضاع به هیچ نحوی وفق مراد شما نیست، بهترین کار و بهترین نوع واکنش، بی تفاوتی  و صبر کردن تا پایان وضعیت است. البته بی تفاوتی در مواقعی که کاری از دست شما برنمی‌­آید، موثر است، اما اگر زمانی کسی که می­‌توانست به وضعیت وخیم خاتمه بدهد، خود شما باشید و این کار را انجام ندهید، قطعا اشتباه از شما خواهد بود.

نگرش واقع گرایانه چیست؟

نگرش واقع گرایانه در واقع نگرشی است که به همه چیز با دید واقع گرایانه می­‌نگرد و هیچ احساسی در این نگرش دخالت ندارد. نگرش واقع گرایانه به شما کمک می­‌کند که در هر موقعیتی بهترین تصمیم را بگیرید. بسیاری از مردم احساس می­‌کنند که دارای نگرش واقع گرایانه هستند که در واقع این موضوع تنها از نگاه شخصی خودشان هست و نگرششان همراه با احساسات خاص و تاثیرگذار است. نگرش واقع گرایانه در برخی مواقع (زمانی که همه به موضوع ساده­‌ای خیلی جدی و منفی نگاه می­ک‌نند) به نگرش مثبت و در برخی مواقع (زمانی که مثبت اندیشی اطرافیان باعث دیده نشدن اصل ماجرا می­‌شود) به نگرش منفی تبدیل می‌­شود.

نگرش مثبت چیست؟

نگرش مثبت باعث می­‌شود که در شرایط منفی و بد شما امیدتان را از دست ندهید و با قدرت به راهتان ادامه دهید. در مسیرهایی از زندگی اگر شما نگرش مثبت نداشته باشید، امکان زندگی از شنا سلب می­‌شود. به همین منظور، داشتن نگرش مثبت در برخی از مواقع الزامی است. اما نباید نگرش مثبت باعث شود که بسیاری از موقعیت­‌های حساس زندگی را به منظور صبوری کردن و عجله نکردن از دست بدهید. زندگی شاید تنها یک بار شما را با شانس روبرو کند، بهتر است همان بار اول پاسخش را بدهید و موقعیت را تلف نکنید.

نگرش خود را نسبت به ازدواج تغییر دهید

نگرش به ازدواج در میان اقشار مختلف جامعه با تفاوت­‌های زیادی همراه است. برخی از افراد ازدواج را به معنای پایان دادن به خوشی‌­ها و اتمام زیباترین دوره زندگی می­‌دانند و برخی دیگر نظر کاملا متفاوتی دارند و تا مزدوج نشدن احساس نقص و بلاتکلیف بودن می­‌کنند. هر دو نوعی نگرش به مقوله ازدواج است. اما نگرش میانه در واقع نگرش درست تری نسبت به ازدواج است. اگر ازدواج را نه به معنای پایان دادن به خوش ترین دوره­ی زندگی و نه با نگاه اسطوره­‌ای ببینیم، می­‌توانیم واقعیتش را متوجه شویم. ازدواج یک دوره جدید را در زندگی باعث می­‌شود که علاوه بر تمام خوشی­‌ها و آرامشی که به همراه دارد، مسئولیت بیشتری را می­‌طلبد و نیاز به روحیه‌­ی آماده‌­تری دارد.

نگرش درست نسبت به مقوله تحصیل چیست؟

تحصیلات از آن دسته بحث­‌هایی است که به شدت دچار تعدد نگرش در آن است. در نگاه عده­‌ی زیادی تحصیلات بعنوان سکوی پرش به سمت موفقیت، دیده می­‌شود. در نگاه دیگری تحصیلات ارزش خاصی ندارد و دانشی را به علوم شما اضافه نخواهد کرد. علاقه به تحصیلات و نگرش درست به این مقوله یک امر کاملا سلیقه­‌ای است. تجربه نشان داده است که یک انسان عالم حتما از مدرک تحصیلی بالایی برخوردار نیست و بلعکس. برای پیدا کردن راهتان و پیش گرفتن مسیر علاقه‌­تان بهتر است که حتما با مشاور مشورت کنید.

بدترین نوع نگرش به سختی ها چیست؟

همه‌­ی انسان­‌ها در شرایط سختی قرار می­‌گیرند و در آن شرایط بسیاری واکنشی درستی انجام نمی­‌دهند. نگرش به زندگی در شرایط سخت، با ریسک پذیری بالایی همراه  است و بسیاری از انسان­‌ها متاسفانه موفق نمی­‌شوند که واکنش درستی در مواجهه با شرایط سخت انجام دهند و این اتفاق درد و سختی را تشدید می­‌کند. ما همواره باید در زمان‌­های سخت و طاقت فرسا، مثبت اندیشی را چاشنی واقع گرایی کنیم و با انگیزه و امید برای فیصله دادن به ماجرا اقدام کنیم.

ناامیدی از کدام نگرش سررشته می‌گیرد؟

نا امیدی سیاه‌ترین و تاریک ترین بخش زندگی را شامل می‌­شود. در زمان نا امیدی شما نمی‌­توانید هیچ نگرش مثبت و حتی واقع گرایانه­‌ای به زندگی داشته باشید. نا امیدی درواقع از نگرش منفی شما سرچشمه می‌­گیرد. ناامیدی باعث می­‌شود که تنها بارقه­‌های درخشش در ذهنتان خاموش گردد و هیچگاه روی خوشی و سلامت زندگی را نبینید. نا امیدی به مرور سیاهی‌­اش را روی زندگی شما پهن می‌­کند و تلخ ترین زندگی را برای شما رقم می­‌زند. بهتر است هیچگاه باعث ورود نا امیدی به زندگی­تان نشوید و در صورت این اتفاق، نا امیدی را از زندگی حذف کنید.

چرا نگرش منفی در جامعه زیاد شده است؟

مشکلات جوانان مثل مشکل مسکن، ازدواج، کار و ... باعث شده است که نگرش منفی با استقبال خوبی مواجه شود. نگرش منفی باعث ناامیدی و گسترش دید منفی و سیاهی در جامعه شده است. جوانان با دنبال کردن تحصیلاتشان، توقعاتی را برای خودشان می‌­سازند که با ورود به دنیای بزرگسالی، توقعاتشان برآورده نمی‌­شود و این موضوع  افسردگی و نگرش منفی را شامل می­‌شود. موضوع دیگر، استقلال است که در ابتدا برای جوان شیرین و جذاب به نظر می­‌رسد که در ادامه مسئولیت پذیری و فشار را با خود به همراه دارد و جوان را خسته و ناامید می­‌کند.

نگرش ذهنی مثبت را پرورش دهید

همه چیز از ذهن ما آغاز می‌­شود. تمام اتفاقات و وقایع در ذهن ما شکل می­‌بندد و در ذهن ما خراب می­‌شود. پس بهتر است برای آغاز نگرش مثبت، کنترل ذهنمان را در دست بگیریم. با کنترل کردن ذهن درواقع می­‌توانیم بر تمام احساسات و واکنش­‌های بعضا احساساتی غلبه کنیم و در لحظه بهترین واکنش را انجام دهیم. نگرش ذهنی مثبت باعث می­‌شود که به زندگی بعنوان شانسی که در اختیار شما قرار گرفته است، نگاه کنید و از افکار منفی که شما را به یک انسان افسرده و تنها تبدیل می‌­کند، رها شوید.

یک شخص با نگرش منفی را با یک شخص با نگرش مثبت مقایسه کنید

شخصی که نگرش مثبت دارد در مواجهه با مشکلات به فکر شده ترین رفتار را انجام می‌­دهد و خودش و اطرافیانش را برای هر موضوعی آزرده خاطر نمی­‌کند. اما کسی که نگرش منفی دارد با ضعیف ترین لغزش­‌ها دچار ناراحتی و افسردگی می­‌شود و زندگی را بر خودش و دیگران تلخ می­‌کند. افراد در مواجهه با افرادی که نگرش منفی دارند، احساس افسردگی و ناراحتی دارند و تمایلی به گذراندن زمانشان با آن فرد را ندارند اما افرادی که نگرش مثبت دارند معمولا دوستان زیادی دارند و افراد در برخورد با آن‌ها خرسند و خوشحال هستند.

نگرش خلاقانه چگونه معنا پیدا می‌کند؟

نگرش خلاقانه از شما یک آدم خلاق و بدیع را می‌­سازد که واکنش‌­های جذاب و پر خلاقیت را بدنبال دارد. انسان­‌ها علاقه زیادی به افراد خلاق دارند و برای رفت و آمد با این افراد از خودشان هم می­گذرند. افراد خلاق در بازار کار خیلی سریع تر مشغول می‌­شوند و به سبب دیدگاه خاصشان به زندگی، محبوب­تر و جذاب تر به نظر می­‌رسند. نگرش خلاقانه با تلاش فرد برای رسیدن به این نگرش معنا پیدا می­‌کند. البته شرایط و محیط و محدودیت نداشتن بی تاثیر نیست.

نوع نگرش شما تا چه حد بر شادی زیستن شما تاثیر می‌گذارد؟

شما و شخصیتی که از شما در جامعه شناخته می­‌شود، کاملا ساخته­‌ی ذهن و عملکرد ذهن شماست. اگر ذهنتان را به سمت مثبت اندیشی سوق دهید و پرورش ذهنتان را با دستان خودتان کنترل کنید، می­‌توانید نگرش مثبت را وارد زندگی­تان کنید و با ورود این نگرش به زندگی شما، تا حد زیادی به شادی زیستن خودتان کمک کرده‌­اید. اگر شادی را ذهنی آغاز کنید و شادی بخشی را از مغزتان شروع کنید، زمانی نمی­‌گذرد که این شادی به عمق زندگی شما وارد می‌­شود.

تفاوت نگرش و تاثیر آن در زندگی

به اندازه تمام انسان­‌هایی که روی کره زمین قرار دارند، دیدگاه و نگرش وجود دارد. نگرش‌­ها متفاوت است و خیلی کم پیدا می­‌شود که دو نفر عینا نگرش­‌هایشان شبیه به همدیگر باشد. تاثیر یک نگرش خاص روی زندگی بسیار تاثیرگذار است. در واقع نگرش شما مثل لنزی است که از آن به دنیا نگاه می­‌کنید. اگر لنز شما کثیف باشد و یا شکسته باشد، دنیا را شکسته و کثیف می­‌بینید، اما اگر لنزی که از آن به دنیا نگاه می­‌کند، تمیز و پاک باشد، همه چیز شفاف دیده می­‌شود. سعی کنید تا جایی که ممکن است با خودتان زیبا نگریستن را تمرین کنید. اگر به دنیا زیبا نگاه کنید، او نیز به شما زیبا می­­‌نگرد و تا همیشه برای شما خوبی و خوشحالی و زیبایی می­‌خواهد. اما اگر شما به دنیا بدبین باشید و فکر کنید که کل کائنات سعی در بدبخت کردن شما دارند، همواره دنیا این دیدگاه را از شما می­‌گیرد و به همین دید به شما می‌­نگرد و انرژی شما را به خودتان برمی­‌گرداند.

باورها در نگرش قرار دارند

تمام عقاید، باورها، نوع نگاه و رفتارهای شما از نگرش­تان سرچشمه می­‌گیرند، باورهایتان مستقیما تحت تاثیر نگرش شما هست. باور داشتن به چیزهایی که از نوع نگرش­تان منشعب می‌­شود، می­تواند خوب یا بد، منفی یا مثبت، ضعیف یا قوی، درست یا غلط باشد. باورها از نگرش می‌­آیند و به همان اندازه باورهایتان در نوع نگرش شما تاثیر می­‌گذارد. یعنی باور و نگرش با یکدیگر رابطه متقابل دارند و تغییر در هر کدام باعث تغییر در دیگری می­‌شود. پس بهتر است نوع نگرش شما آنقدر موثر و مثبت باشد که باعث مثبت اندیشی در باورهای شما شود و باورهایتان را به جهت مثبتی سوق دهد. عقاید شما خود واقعی شماست که خودش را در قالب اعتقادات نشان می­‌دهد.

نگرش بهتر کدام است؟

اینکه بدانیم بهترین نگرش کدام است و به آن راه پیدا کنیم، آسان­‌ترین کار دنیاست. مشکل اصلی این است که نگرش درست همیشه در دسترس نیست، بلکه با سختی باید یافت شود و همواره برای پرورش دادن آن در ذهن­مان به بهترین شکل باید عمل شود. بهترین نگرش برای ما نگرشی است که فکر شده و عقلانی باشد و مطابق باور و اعتقادات ما شکل گرفته باشد. نگرش نباید اجباری باشد و نباید به ما تحمیل شود. اعتقادات سرسختانه معمولا اجباری است که به نگرش منفی منجر می­‌شود و نتیجه خوبی نخواهد داشت.

عوامل شکل گیری نگرش چیست؟

در هر جامعه‌­ای براساس شرایط محیطی، زیستی، اخلاقی، اعتقادی و... نگرش ما دچار تغییر و تحول می‌­شود. نگرش ما درواقع ساخته و پرورش یافته محیطی است که به آن جامعه می­‌گویند و بدون شک جامعه که اولین گزینه پرورش دهنده نگرش و شخصیت ماست، تاثیر به شدت زیاد و مستقیمی روی نگرش ما دارد. اطرافیان و انسان­‌هایی که فرد بعنوان دوست در زندگی بر می‌­گزیند، محیط­‌هایی که در آن‌ها رفت و آمد می‌­کند (محیط کار، رستوران و ...)، فعالیت­‌های تفریحی و غیرتفریحی، رفتارهای افراد مورد علاقه (مثل سلبریتی­‌ها)، کتاب­‌ها و خواندن مطالب اینترنتی و... تاثیر زیادی در شکل گیری نگرش ما می­‌گذارد. اگر در هر زمان به تغییر در نگرش خود نیاز دارد و از اوضاعی که در آن گیر کرده‌­اید خسته شده،اید، کم کم تغییرات بنیادینی در عوامل تاثیرگذارتان بدهید و برای این کار از تغییرات جزئی شروع کنید. یادتان باشد که نگرش شما تمام چیزی است که شما به جهان می­‌دهید پس سعی کنید تا جایی که ممکن است نگرش مثبتی را به جهان عرضه کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید