جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کاوشگر کنجکاوی ناسا عکس عجیبی در مریخ ثبت کرد؛ دروازه بیگانگان در سیاره سرخ؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
کاوشگر کنجکاوی ناسا عکس عجیبی در مریخ ثبت کرد؛ دروازه بیگانگان در سیاره سرخ؟

مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا به‌تازگی تصویری از یک پدیده عجیب در سطح سیاره مریخ را ثبت کرده که در نگاه اول شبیه درگاهی مستطیلی‌شکل به نظر می‌رسد. حالا طرفداران حیات فرازمینی تئوری‌های مختلفی را درباره آن مطرح می‌کنند، اما واقعیت ماجرا بسیار ساده‌تر از چیزی است که به نظر می‌رسد.

ناسا می‌گوید تصویر حاضر 17 اردیبهشت توسط دوربین Mastcam کنجکاوی ثبت شده است. اگرچه این تصویر می‌تواند برای طرفداران تئوری‌های توطئه بسیار جذاب باشد، اما مطمئنا درگاهی به سمت تاسیسات زیرزمینی مریخ را نشان نمی‌دهد. «اشوین واساوادا»، متخصص آزمایشگاه علم مریخ می‌گوید: «این پدیده صرفا فضای بین دو شکاف در یک صخره است. ما در حال گذر از منطقه‌ای هستیم که از تلماسه‌های شنی باستانی تشکیل شده است.»

تصویر مریخ‌نورد کنجکاوی واقعا چیست؟

واساوادا می‌گوید بنابراین این شکاف دریچه‌ای به سمت زیر مریخ نیست و صرفا از سخت شدن تلماسه‌های شنی در طول زمان به وجود آمده است. او توضیح می‌دهد که اندازه این شکاف فقط حدود 30 سانتی‌متر است و این تلماسه‌های سخت در طول زمان بارها مخفی شده و دوباره خودنمایی کرده‌اند.

 کاوشگر کنجکاوی ناسا عکس عجیبی در مریخ ثبت کرد؛ دروازه بیگانگان در سیاره سرخ؟

بیشتر بخوانید: تلسکوپ هابل و کهکشان سامبررو کوچک

مریخ‌نورد کنجکاوی

در طول این فرآیند، سنگ‌های شنی تحت فشارهای مختلفی قرار داشتند و از نقاط گوناگون خم شده و شکست برداشته‌اند. واساوادا توضیح می‌دهد: «شکاف‌هایی که در این منطقه می‌بینیم عموما عمودی هستند [و] فکر می‌کنم آن‌چه این‌جا می‌بینیم یا دو شکاف عمودی است که تکه وسط آن حذف شده، یا یک شکاف عمودی است که قطعات آن کمی جابه‌جا شده است.»

مریخ‌نورد کنجکاوی از زمان فرود در دهانه «گیل» در سال 2012 در حال گشت و گذار در سیاره سرخ بوده است. این کاوشگر در حضور 3472 روزه خود تاکنون 27.84 کیلومتر حرکت کرده است. کنجکاوی علاوه بر گردآوری نمونه سنگ و خاک این سیاره، با استفاده از دوربین پانورامایی خود به ثبت تصاویر از پدیده‌های مختلف مشغول است.

تصویر جدید کنجکاوی یک بار دیگر نشان می‌دهد که ما چگونه به دنبال کشف شکل‌های آشنا در محیط‌های ناآشنا هستیم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید