جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کربوکسی تراپی بهترین راه جوانسازی پوست است؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
کربوکسی تراپی بهترین راه جوانسازی پوست است؟

امروزه با پیشرفت علم پزشکی، شاهد روش های گوناگونی برای مراقبت و بهبود سلامت هستیم. روش هایی که جایگزین روش های تهاجمی شدند و خطر کمتری برای فرد دارند. یکی از شاخه های علم پزشکی که پیشرفت زیادی در به کار گیری روش های نوین و کم خطر داشته، شاخه های زیبایی و مراقبت از پوست است که توانسته متقاضیان زیادی را به سوی خود جذب کند.

در مقالات دیگر از روش های جوانسازی پوست، درمورد دو روش درم ابریژن و هایفوتراپی صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم به کربوکسی تراپی بپردازیم و شما را از مزایا و معایب و مراقبت ها و هزینه ها و ... آگاه کنیم پس اگر قصد انجام کربوکسی تراپی یا هر یک از روش های دیگر مراقبت از پوست را دارید همراه ما باشید و مقاله های دیگر سایت را از دست ندهید.

تا سن 30 سالگی، میزان اکسیژن پوست تا 25 درصد افت می کند و تا سن 40 سالگی این میزان به 50 درصد می رسد. به دلیل همین کاهش سطح اکسیژن، پوست در معرض آکنه و مشکلات دیگری که به علت افزایش سن به وجود می اید قرار می گیرد. راه حل این مشکل استفاده از یک روش بسیار کم خطر و به صرفه به نام کربوکسی تراپی است که در جلوتر با آن آشنا می شویم.

تاریخچه کربوکسی تراپی و کاربرد های آن

کربوکسی تراپی (Carboxytherapy)، برای اولین بار در سال 1932 به منظور درمان بیماران عروقی در فرانسه به کار گرفته شد.

از کربوکسی تراپی به منظور رفع سلولیت و استرچ مارک ها، ترک های پوستی، سیاهی زیر چشم،... استفاده می شود. استرچ مارک یا استریا (Stretch mark) هنگامی در بخشی از بدن به وجود می آیند که آن بخش به هر دلیلی به سرعت چاق و بزرگ می شود و لایه درم نازک می شود وآن را به شکل بریدگی هایی در سطح پوست می بینیم . استرچ مارک ها در گذشته جزو مشکلات پوستی ای بودند که به سختی درمان می شدند اما امروزه کربوکسی تراپی این مشکل را حل کرده است.

کربوکسی تراپی فقط مخصوص پوست صورت نیست و  در نواحی مختلف بدن مثل شکم و پهلو هم کاربرد دارد.

کربوکسی تراپی بهترین راه جوانسازی پوست است؟

نحوه اثرگذاری کربوکسی تراپی

می دانیم که کربن دی اکسید به صورت ماده زائد ناشی از فعالیت سلول ها در بدن تولید می شود. همین نکته ساده پایه و اساس روس کربوکسی تراپی است. در این روش با تزریق گاز کربن دی اکسید به ناحیه مدنظر، بدن برای اینکه میزان اکسیژن آن ناحیه را کنترل کند؛ عروق آن ناحیه را گشاد می کند و موجب افزایش خونرسانی می شود. افزایش خونرسانی جدا از تامین اکسیژن مورد نیاز، مواد مغذی را هم فراهم می کند و از همه مهم تر موجب تحریک کلاژن سازی می شود. کلاژن پروتئین ساختاری بدن است که در نواحی مختلف بدن مثل ماهیچه و استخوان و عروق و ... کاربرد فراوانی دارد کمااینکه برای پزشکان متخصص پوست نیز بسیار حائز اهمیت است.

سیاهی زیر چشم و کربوکسی تراپی

باید گفت که شما تنها فردی نیستید که سیاهی زیر چشم دارید و این عارضه پوستی رایج گریبان گیر تعداد زیادی از افراد در سراسر دنیاست. ریسک سیاهی زیر چشم با افزایش سن بیشتر خواهد شد و لزوما داشتن این تیرگی به معنی وجود یک بیماری جسمی در بدن شما نیست. خیلی از اوقات تیرگی دور چشم علت پاتولوژیکی ندارد و شما همچنان در سلامت کامل هستید

گفته می شود، داشتن پف یا کیسه دور چشم می تواند باعث خواب آلودگی و ناخوشی شما شود. اگر شما هم احساس می کنید تیرگی دور چشم تاثیری در خواب شما دارد بهتر است تمامی درمان های موجود را به خاطرداشته باشید.

علائم داشتن پف یا به اصطلاح کیسه دور چشم عبارتند از:

- افتادگی

- تورم

- پف کردگی

علل ایجاد تیرگی دور چشم عبارتند از:

ژنتیک

کیسه های زیر چشم معمولا در بین اعضای یک خانواده مشترک هستند. اگر بستگان نزدیک شما مستعد ایجاد کیسه های زیر چشم هستند؛ شما نیز در معرض خطر بیشتری برای هستید و ممکن است دیر یا زود تورم دور چشم را مشاهده کنید.

سن

افزایش سن یکی از محتمل ترین دلایل ایجاد کیسه های زیر چشم است. با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و تسلیم نیروی جاذبه می شود. در ناحیه چشم شما، چربی تمایل دارد در اطراف پلک پایین جابجا شود و ظاهری پف کرده و متورم ایجاد کند.

سبک زندگی

برخی عادات نیز می توانند خطر ابتلا به کیسه های زیر چشم را افزایش دهند. خواب ناکافی، سیگار کشیدن و مصرف زیاد نمک می تواند به تشکیل کیسه های زیر چشم کمک کند.

آلرژی و اختلالات تیروئیدی

بیماری های تیروئید - هم پرکاری تیروئید و هم کم کاری تیروئید - می توانند باعث ایجاد کیسه های زیر چشم شوند. درمان این اختلالات اغلب به بهبود ظاهر چشم شما کمک می کند.

آلرژی هایی که باعث احتقان بینی یا سینوس می شوند نیز پف دور چشم را افزایش می دهند. احتقان می‌تواند باعث تجمع خون در مویرگ‌های زیر چشم شود که منجر به پف‌کردگی و حلقه‌های تیره به نام allergic shiners می‌شود. برای جلوگیری از تورم و پف در ناحیه چشم، می توانید سعی کنید تا حد امکان از مواد حساسیت زا دوری کنید.

جلوگیری از ایجاد کیسه زیر چشم یا Under-Eye Bags

حقیقت این است که ما نمی توانیم از روند پیری جلوگیری کنیم و یا آن را معکوس کنیم اما می توانیم با دقت به روتین زندگیمان از ایجاد کیسه زیر چشم جلوگیری کنیم.

- با استفاده از کرم ضد آفتاب به صورت روزانه از پوست خود مراقبت کنید. حذف کرم های ضد آفتاب می تواند منجر به آسیب های پوستی شود که پوست را ضعیف می کند و آن را مستعد افتادگی زودرس می کند. اگر تا آخر عمر فقط از یک محصول مراقبت از پوست استفاده می کنید، آن محصول قطعا باید ضد آفتاب باشد.

- اگر مستعد احتباس مایعات هستید؛ از یک رژیم غذایی سالم و کم نمک استفاده کنید. این رژیم می تواند به جلوگیری از پف کردگی کمک کند.

- کیفیت خواب خود را بهبود بخشید. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود بهداشت خواب انجام دهید تا شانس بیشتری برای دستیابی به خواب کافی و با کیفیت داشته باشید. تشخیص و درمان آپنه خواب و سایر اختلالات خواب می تواند خطرات جدی سلامتی را کاهش دهد.

- ترک سیگار: سیگار نه تنها به ایجاد کیسه های زیر چشم کمک می کند؛ بلکه باعث پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک می شود.

تشخیص

کیسه های زیر چشم به قدری واضح هستند که تشخیص آن ها چالش برانگیز نیست و خودتان هم می توانید متوجه تورم و سایر علائم آن شوید؛ مگر اینکه به یک مشکل اساسی مانند بیماری تیروئید، آلرژی یا اختلال خواب مشکوک باشید. همچنین اگر کیسه‌های زیر چشم یا سیاهی‌های زیر چشم شما را آزار می‌دهد و باعث می شود اعتماد به نفس کمتری داشته باشید بهتر است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. اگر ناحیه چشم شما احساس خارش، گرم شدن در لمس یا درد دارد و به نظر نمی رسد مشکل برطرف شود، به پزشک مراجعه کنید تا از بابت وجود سایر عفونت ها اطمینان حاصل کنید.

درمان جهت رفع تیرگی و تورم دور چشم

در این قسمت برخی از گزینه های درمانی موجود برای خلاص شدن از شر کیسه های زیر چشم آورده شده است:

درمان های خانگی

مپرس سرد یک راه حل مفید برای مقابله با تورم و پف گاه به گاه زیر چشم است. کمپرس سرد تورم را محدود می کند و ظاهر خسته چشم را کاهش می دهد. گرفتن کیسه یخ یک راه سریع و آسان برای درمان این بیماری در خانه است. همچنین شواهدی وجود دارد که قرار دادن کیسه های چای سبز یا سیاه زیر چشم ممکن است به کاهش التهاب کمک کند

کربوکسی تراپی بهترین راه جوانسازی پوست است؟

درمان های موضعی

کرم های حاوی کافئین اگر مستقیماً روی پوست زیر چشم استفاده شوند؛ می توانند مفید باشند. هنگام استفاده از هر چیزی در اطراف چشم باید بسیار مراقب باشید، زیرا پوست اطراف چشم و خود چشم ها حساس هستند. با این حال، این نوع از مواد موضعی می تواند در کاهش تورم موثر باشد

روشن کننده پوست

درمان روشن‌کننده پوست، مانند هیدروکینون، تنها برای هیپرپیگمانتاسیون پس از التهابی مفید است؛ که معمولاً دلیل ایجاد حلقه‌های زیر چشم نیست.

تغییرات سبک زندگی

چند تغییر هدفمند در شیوه زندگی می تواند به کاهش ظاهر کیسه های زیر چشم کمک کند. این موارد عبارتند از:

- خواب کافی

- محدود کردن مصرف نمک

- پرهیز از مصرف مایعات قبل از خواب

- با سر کمی بالا بخوابید

- اجتناب از آلرژن ها

- ترک سیگار

- درمان های پزشکی غیر تهاجمی

اگر روش‌های دیگر تسکین نداده‌اند، این گزینه‌های درمانی غیرتهاجمی را برای سیاهی دور چشم یا پف‌کردگی در نظر بگیرید.

لیزر:

این روش شامل لیزر کردن ناحیه برای برداشتن لایه‌های پوست و تشویق رشد سلولی است. لیزر یک درمان طولانی مدت است که به سفت شدن پوست کمک می کند.

فرکانس رادیویی:

به جای لیزر، این درمان از جریان الکتریکی برای سفت کردن پوست استفاده می کند.

- نور شدید پالسی:

این درمان به خلاص شدن از شر هایپرپیگمانتاسیون کمک می کند تا رنگ پوست یکدست شود.

- فیلرها:

تزریق پرکننده های پوستی به ناحیه زیر چشم به صاف شدن ناحیه زیر چشم کمک می کند.

- لایه برداری شیمیایی:

این روش هم مانند روش های قبلی لایه ها را از بین می برد؛ اما از طریق محلول شیمیایی! در این روش هیچ لیزری در کار نیست. استفاده از لایه بردار شیمیایی منجر به داشتن پوستی روشن تر و کشیده تر می شود.

مجددا به یکی از درمان های اصلی تیرگی دور چشم برمیگردیم تا بدانیم کربوکسی تراپی چگونه می تواند نه تنها بر روی تیرگی دور چشم بلکه بر روی سایر مشکلات پوستی موثر باشد:

کربوکسی تراپی چگونه انجام می شود؟

در این روش گاز کربن دی اکسید از مخزن وارد یک لوله استریل نازک و سپس وارد سوزن های بسیار ظریف ای می شود. این سوزن به ارامی وارد پوست می شود و گازکربن دی اکسید را تزریق می کند.

در این فرایند، ممکن است کمی فشار و سوزش حس کنید که کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست. فشاری که  حس می کنید به دلیل افزایش حجم گاز است و خطری شما را تهدید نمی کند.

این روش درد بسیار کمی دارد و اگر از این بابت نگران هستید می توانید از پزشک خود بخواهید که از بی حسی موضعی استفاده کند.

مدت زمان هر جلسه کربوکسی تراپی و مراقبت های قبل و بعد از آن:

کربوکسی تراپی روشی بسیار سریع است و طول هر جلسه 15 الی 30 دقیقه است.

قبل از شروع درمان، نیاز به انجام کار خاصی نیست اما بهتر است نکات زیر را بدانید:

1_تا 24 ساعت قبل از مصرف الکل به علت رقیق کردن خون خودداری کنید.

2_مصرف هرگونه داروی ضد التهاب و رقیق کننده را تحت نظر پزشک قطع کنید.

ممکن است پزشک توصیه هایی را برای بعد از درمان به شما بکند . مثلا اگر کربوکسی تراپی را به منظور رفع سلولیت و ترک های پوستی انجام می دهید تا 24 ساعت از شنا کردن و دراز کشیدن در وان باید خودداری کنید.

تا چه مدت اثرات کربوکسی تراپی باقی می ماند؟

به طور معمول حدود 2 الی 6 ماه طول می کشد تا فرایند کلاژن سازی کامل انجام شود و نتیجه آن در صورت مشهود باشد. این نتیجه موقتی است و بهتر است با صلاح دید پزشک خود در جلسات مستمر به صورت هفتگی و ماهیانه شرکت کنید. تقریبا 10 جلسه برای گرفتن بهترین نتیجه نیاز است.

آیا این روش برای همه انواع پوست و همه افراد قابل استفاده است؟

بله، از مزیت های این روش استفاده آن برای همه انواع پوست و بدون محدودیت است اما اگر جزو افراد دسته های زیر هستید بهتر است پزشک خود را مطلع کنید:

1_زخم فعال در آن ناحیه دارید

2_ دچار مشکلات کلیوی هستید

3_ در دوره های مهمی مثل بارداری و شیردهی و شیمی درمانی هستید

4_مشکلات مغزی مثل صرع دارید

هزینه کربوکسی تراپی:

با در نظر گرفتن اینکه هزینه کربوکسی تراپی به عوامل زیادی مثل ناحیه مورد نظر شما، آمادگی پوست، ... بستگی دارد می توان گفت هزینه ثابت و مشخص ای ندارد اما حداقل برای هر جلسه حدود 200 هزار تومان باید پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید