جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کشف ژنی که پیری را شکست می دهد

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
کشف ژنی که پیری را شکست می دهد

محققان یک گام به رازهای ضد پیری نزدیک تر شده اند. آنها کشف کرده اند ارتقای یک ژن خاص که در بدن همه انسان ها وجود دارد، نرخ  فرسودگی سلول ها را کندتر می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، محققان چینی هنگام بررسی دی ان ای مگس میوه، متوجه شدند یک ژن خاص در این حشره مشخص می کند آنها در جوانی می میرند یا خیر. آنها این ژن را در مخازن داده انسانی بررسی کردند و متوجه شدند ۹۳ درصد با یک ژن انسانی به نام DIMT1 مطابقت دارد.

آنها در تحقیقات آزمایشگاهی سلول های انسانی را در معرض تشعشعات قرار دادند تا آسیبی را ایجاد کنند که قابل مقایسه با تاثیرات مرتبط با سن در افراد است. نتایج نشان داد سلول هایی که DIMT1 بیشتری داشتند ۶۵ درصد دیرتر از سلول های تغییر نیافته پیر شدند.

اکنون محققان امیدوارند این یافته ها به گسترش تحقیقاتی منجر شود که بتوان با داروهای نوین این ژن را در افراد فعال کرد.

نتایج پژوهش در ژورنال Nature Aging منتشر شده است.

هر دو ژن انسانی و حشره، شکل و ساختار «میتوکندریا» را تغییر می دهد. «میتوکندریا» نقش مهمی در متوازن سازی فشار اکسیداسیون دارد که فرایند پیری را به وجود می آورد. همچنین «میتوکندریا» مسؤول تولید انرژی ATP است که سلول ها برای عملکرد به آن نیاز دارند. این ماده مانند یک ایستگاه نیرو در بدن انسان است که توان مورد نیاز برای فعالیت سلول ها را تامین می کند.

اگر سلول های انسانی به انرژی مورد نیاز خود دست نیابند، بافت یا اعضای بدن به درستی کار نمی کند و همین امر سرآغاز فرایند پیری است. محققان برای یافتن ژن های ضد پیری مذکور ۱۲۸۳ بخش دی ان ای در حشرات را بررسی کردند و متوجه ژن CG11837 شدند که چرخه حیات آنها را تنظیم می کرد. هنگامیکه محققان فعالیت ژن را افزایش دادند مگس های میوه تا ۵۹ درصد طولانی تر زنده ماندند.

پژوهشگران با استفاده از مخزن AlphaFold2 که برنامه هوش مصنوعی جهت پیش بینی ساختار پروتئین است، وجود ژن های مشابه در افراد را بررسی کردند. آنها متوجه شدند ساختار CG11837 مشابه ژن انسانی DIMT1 است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید