جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کوله‌پشتی جدید ناسا در نقشه‌برداری از سطح ماه به کمک فضانوردان می‌آید

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
کوله‌پشتی جدید ناسا در نقشه‌برداری از سطح ماه به کمک فضانوردان می‌آید

آژانس فضایی ناسا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد پژوهشگرانش در همکاری با شرکای صنعتی خود مشغول کار روی یک سیستم نقشه‌نگاری از راه دور هستند که «کوله‌پشتی هدایت حرکتی و نقشه‌نگاری» یا Kinematic Navigation and Cartography Knapsack (KNaCK) نام دارد و قرار است در ماموریت کاوش قطب جنوب ماه توسط فضانوردان مورد استفاده قرار گیرد.

این اختراع تازه یک اسکنر لیدار (LiDar) متحرک است که از نوری استفاده می‌کند که توسط یک لیزر ایجاد می‌شود. دکتر «مایکل زانتی»، سیاره‌شناسی که رهبری پروژه KNaCK در «مرکز پروازهای فضایی مارشال» واقع در هانتزویل ایالت آلاباما را برعهده دارد، این دستگاه را به عنوان نسخه فوق قدرتمندی از لیزرهای مورد استفاده برای اندازه‌گیری فواصل یا حسگرهای هشداردهنده روی خودروها توصیف کرده است.

 کوله‌پشتی جدید ناسا در نقشه‌برداری از سطح ماه به کمک فضانوردان می‌آید

بیشتر بخوانید: ثبت 2 مریخ‌لرزه‌ بی‌سابقه در تاریخ سیاره سرخ

ویژگی‌های کوله‌پشتی ناسا

وی می‌گوید این حسگر در حقیقت ابزاری برای انجام هر دو عمل مسیریابی و نقشه‌نگاری است و می‌تواند نقشه‌های سه بعدی با وضوح تصویر بسیار بالایی تهیه کند که دقتی در حد سانتی‌متر دارند، امری که به اهمیت علمی آنها می‌افزاید. این دستگاه همینطور امنیت فضانورد و ماه‌نورد را در محیطی عاری از GPS تضمین می‌کند چراکه قادر است مکان آنها را با دقت مثال‌زدنی نمایش دهد.

طبق اخبار بدست آمده از ناسا، کاوشگران فضایی، KNaCK را مانند کوله‌پشتی یک کوهنورد پشت خود قرار می‌دهند تا نقشه‌ سه بعدی با کیفیتی به روش «ابر نقاط» (Point Cloud) از پوشش محیطی و توپوگرافی که شامل دره‌های عمیق، کوهستان‌ها و غارها می‌شود، تهیه کنند.

به گفته زانتی ما انسان‌ها تمایل داریم محیط اطراف‌مان را از طریق نشانه‌های شاخصی نظیر یک ساختمان خاص یا تعدادی از درختان بشناسیم، اما چنین مواردی در ماه وجود ندارند و در عوض KNaCK به طور مداوم کاوشگران را قادر می‌سازد تا بدون گم کردن مسیر به کاوش ادامه دهند و حتی در صورت نیاز می‌توانند مکان خاصی که در آن مورد منحصر به فردی کشف شده را علامت‌گذاری کنند تا مراجعه دوباره به آن مکان آسان‌تر باشد.

تیم سازنده این دستگاه در حال حاضر مشغول کم کردن وزن حدود 18 کیلویی آن است و دکتر زانتی بر این باور است فناوری مذکور را می‌توان تا جایی کوچک کرد که حتی روی کلاه فضانوردان نیز قابل نصب باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید