جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

10 استارتاپ برتر 2021 را بهتر بشناسید

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
10 استارتاپ برتر 2021 را بهتر  بشناسید

بدون شک یکی از ارکان اصلی هر کشوری اقتصاد آن است. در سال های اخیر، شاهد آن هستیم که بیش از قبل به استارتاپ ها بها داده می شود؛ اما کماکان شاید برداشت عموم از کلمه ی استارتاپ، یک شرکت و کسب و کار اینترنتی و آنلاین باشد که باید بگوییم تعریف غلطی است!

استارتاپ ها، مجموعه هایی اند که در پیش بردن اهداف اقتصادی کشور بسیار موثر اند و بستری برای شکوفایی استعداد های جدید هستند. شاید برای شما جالب باشد که تلگرام، ایسنتاگرام و آمازون در ابتدا به صورت یک استارتاپ نوپا بودند و الان بی رقیب هستند! در این مقاله درباره ی استارتاپ و 10 استارتاپ برتر جهان در سال 2021 بیشتر می خوانیم.

آنچه در این مقاله می خوانیم

استارتاپ چیست؟

آیا استارتاپ ها در توسعه ی اقتصاد خلاق موثر اند؟

استارتاپ های برتر 2021 کدام اند؟

استارتاپ چیست؟

ابتدا بیایید به تعریف واژه ی استارتاپ (گاهی استارت آپ هم نوشته می شود) بپردازیم. Start-up را در فارسی، شرکت های نوپا ترجمه می کنند. در حقیقت تعریف دقیقی برای این واژه وجود ندارد و می توان آن را به صورت زیر تعریف کرد:

" استارتاپ، فعالیتی اقتصادی با هدف برطرف کردن نیازهای مشتریان است که رویکردی مقیاس‌ پذیر دارد. استارتاپ ها معمولا بر پایه فناوری ‌های جدید ایجاد می شوند."

خب حالا استارتاپ چه فرقی با کسب و کار سنتی دارد؟ مفهوم همان مفهوم است و هدف خرید و فروش و برطرف کردن نیازهای مشتریان است، تفاوت کجاست؟

استارتاپ ها، عموما به دنبال خلق یک ایده یا محصول جدید هستند که از پیروزی آن ایده یا محصول در بازار جهانی، مطمئن نیستند. منظور از استارتاپ، صرفا یک بیزینس آنلاین نیست و خیلی از شرکت های استارتاپی موفق به صورت غیر آنلاین نیز فعالیت می کنند. وجه تمایز اصلی استارتاپ با کسب و کارهای سنتی در این است که در استارتاپ، تمرکز بر محور رشد مجموعه بدون محدودیت جغرافیایی است.

کسب و کارهای سنتی در گذشته و اکنون، ریسک کمتری دارند و از یک پیشینه برخوردارند، اما استارتاپ ها عموما یک ایده یا محصول جدید خلق می کنند که ممکن است موفق شود، و ممکن است موفق نشود و شکست بخورد! پس ریسک بالا، رشد و عدم محدودیت جغرافیایی از ویژگی های یک فعالیت استارتاپی است.

برای این که یک کسب و کار را در زمره ی فعالیت های استارتاپی قرار دهیم، باید چند ویژگی اصلی در آن وجود داشته باشد؛ تازه کار بودن، آنلاین بودن، رو به رشد بودن و ... صرفا یک استارتاپ نیست.

در صورت کلی، استارتاپ ها در ویژگی های زیر با هم مشترک اند:

- نوآوری

- سن

- رشد

- ریسک و خطر

- انعطاف پذیری

- یک مشکل را حل می کنند

- مقایسه پذیر اند

- یک کار تیمی هستند

استارتاپ ها انواع مختلفی دارند که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت.

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

آیا استارتاپ ها در توسعه ی اقتصاد خلاق موثر اند؟

اول باید بدانیم که اقتصاد خلاق یعنی چه؟ مفهوم اقتصاد خلاق از سال ۲۰۰۱ توسط جان هاوکینز مطرح شد و تا به امروز طرفداران زیادی پیدا کرده است. به زبان ساده اقتصاد خلاق به معنای فعالیت ‌های اقتصادی است که متضمن به ‌کارگیری استعداد خلاق جهت اهداف تجاری ‌باشند و با توجه به این تعریف، استارتاپ ها بازیگران اصلی اقتصاد خلاق هستند!

استارتاپ ها، کسب و کارهایی هستند که عموما حول تکنولوژی ایجاد می شوند و از پتانسیل رشد بالایی برخوردارند. اگر مدل کسب و کارهای استارتاپی مناسب باشد و بنیان گذاران آن ها صبر کنند و به درستی مراحل شکل گیری و رشد را طی کنند، می توانند در مدت زمان کوتاهی محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند. امروزه به لطف حضور شبکه های اجتماعی و تکنولوژی های ارتباطی قوی، شرکت های استارتاپی در صورت انتخاب صحیح می توانند به رشد مطلوب و دلخواه خود برسند!

استارتاپ ها با ویژگی های خاص و منحصر به فردی که دارند، می توانند تغییرات بزرگ و شگرفی در اقتصاد، سبک زندگی، محیط زیست، گردش اطلاعات، فرهنگ و حتی دانش مردم ایجاد کنند. بی شک، اقتصاد آینده ی اکثر کشورهای جهان متاثر از حضور و پیشرفت استارتاپ ها خواهد بود!

استارتاپ ها چگونه در توسعه اقتصاد خلاق نقش دارند؟

- فرصت های شغلی جدید و متنوعی ایجاد می کنند

استارتاپ ها به حمایت های دولتی نیاز ندارند و می توانند به صورت درون زا و به دور از بروکراسی های اداری برای مردم شغل ایجاد کنند!

گسترش فعالیت های استارتاپی به صورت شرکت های کوچک و متوسط باعث یجاد فرصت های شغلی متعدد و متنوع در جامعه می شود. هم اکنون آمار استخدام و اشتغال در شرکت‌های غول پیکری همچون گوگل، آمازون و.... که در سال ‌های نه چندان دور در یک اتاق یا گاراژ کار خود را شروع کرده ‌اند، بسیار بالاست و تعداد بسیار زیادی در سراسر دنیا به صورت غیرمستقیم از زیرساختی که این شرکت‌ ها به وجود آورده ‌اند، کسب درآمد می ‌کنند.

- محصولات و خدمات با استفاده بیشتر از فناوری، ارزان تر می شوند

نمونه ی بارز و قابل لمس این گزینه، ظهور اسنپ و تپسی و تاکسی های اینترنتی در ایران است! با ظهور این استارتاپ ها، هزینه ی سفر و جا به جایی های درون شهری کم تر شده و در نتیجه مردم تمایل بیشتری برای استفاده از این خدمات دارند!

نمونه ی دیگر را می توان در فروشگاه های اینترنتی دید؛ مشتریان بدون نیاز به صرف وقت و هزینه های رفت و آمد، می توانند به آسانی کالای مورد نظر خود را از بین هزاران کالا جستجو کرده، از لحاظ قیمت مقایسه کنند و در نهایت بدون صرف وقت سفارش دهند.

- کیفیت در سایه ی افزایش خلاقیت و نوآوری بهبود می یابد

هر چه استارتاپ ها بیشتر رشد کنند، کیفیت، خلاقیت و نوآوری آن ها نیز بیشتر رشد می کند! این شرکت ها تلاش می کنند با حفظ مزایای قبلی خود، جای خود را در بازار از دست ندهند!

- فرصت های سرمایه گذاری بیشتر می شوند

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

- مهارت های فردی و گروهی نیروی کار توسعه می یابد

استارتاپ ها، ابتدا کار خود را با کمترین هزینه و نیروی کار شروع می کنند و امید دارند به هدف بزرگ خود برسند. در نتیجه تمامی اعضا تلاش خود را می کنند تا بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارند.

- از اقتصاد های بومی و محلی می توان حمایت کرد

در نهایت، استارتاپ ها باعث توسعه ی هر چه بیشتر اقتصاد خلاق می شوند.

استارتاپ های برتر 2021 کدام اند؟

سال 2021، هم چنان با مهمان ناخوانده ای به نام کرونا سپری می شود. کرونا تاثیر بسیار بدی روی اقتصاد اکثر کشورهای جهان گذاشته و بسیاری از شرکت های بزرگ را به رکود برده است. در این بین، استارتاپ هایی هستند که با این شرایط باز هم خوش درخشیدند و به سرمایه ی خود افزوده اند. در ادامه 10 استارتاپ برتر سال 2021 را معرفی می کنیم.

- بایت دانس (ByteDance)

این استارتاپ، متعلق به چینی هاست و در حوزه تولید محتوا فعالیت می کند. این شرکت به کمک هوش مصنوعی و الگوریتم ‌هایی که در اختیار دارد، کاربران را در فضای مجازی به‌ ویژه در فیس‌ بوک و اینستاگرام رصد می ‌کند و اطلاعاتی که از آنها به دست می‌ آورد، به مشتریان خود می ‌فروشد! ارزش مالی این استارتاپ 75 میلیارد دلار است.

- استرایپ (Stripe)

استرایپ، استارتاپی آمریکایی است که امکانات پرداخت آنلاین را فراهم می کند. ارزش حدودی آن، 35.25 میلیارد دلار است.

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

- دی ‌دی چاکسینگ (Didi Chuxing)

این استارتاپ یک استارتاپ چینی است که برای حمل و نقل و تحویل غذا ایجاد شده است. این شرکت ترکیبی از شرکت ‌های آمریکایی نظیر اوبر، گرب، لیفت و اولا است. سرمایه ‌گذاران بسیاری در این شرکت فعالیت دارند. این استارتاپ 56 میلیارد دلار ارزش دارد!

- اسپیس ‌ایکس (SpaceX)

این استارتاپ یک استارتاپ آمریکایی، متعلق به ایلان ماسک میلیاردر آمریکایی است که از سال 2012 راه اندازی شده است. ارزش مالی این استارتاپ، چیزی حدود 33.3 میلیارد دلار تخمین زده شده است!!

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

- ایر بی ‌ان‌ بی (Airbnb)

این استارتاپ، یکی از قدیمی‌ ترین استارتاپ ‌های جهان است که در سیلیکون ‌ولی متولد شده و در حال حاضر به یکی از با‌ ارزش‌ترین شرکت‌ های جهان تبدیل شده ‌است. این شرکت در زمینه هتل فعالیت می کند و در دوران کرونا آسیب های فراونی دیده است. ارزش مالی این استارتاپ 18 میلیارد دلار برآورد شده است.

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

- کواشو (Kvashu)

این استارتاپ هم یک استارتاپ چینی است و 18 میلیارد دلار ارزش مالی دارد و در حوزه ی به اشتراک گذاری تصاویر ویدیوئی فعالیت می کند. در غرب و سایر کشورهای جهان کمتر شناخته شده است به این ترتیب، تنها با کمک چینی ها به این ارزش میلیاردی دست یافته است!

- وان ۹۷ کامیونیکیشن (One 97)

این روزها هندی ها خیلی سر و صدا به پا کرده اند؛ این را می توان در یوتیوب دید که بسیاری از یوتیوبرها را هندی ها تشکیل می دهند! هند ثابت کرد که این فقط آمریکا و چین نیستند که در زمینه استارتاپ حرفی برای گفتن دارند! این استارتاپ 16 میلیارد دلاری، ایده ی اصلی خود را از وارن بافت سرمایه گذار بزرگ آمریکایی وام گرفته و بافت اکنون یکی از سرمایه گذاران این شرکت است. حوزه ی فعالیت این استارتاپ، در زمینه ی پرداخت آنلاین است.

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

بیشتر بخوانید: داستان یک برند

- اپیک گیمز (Epic Games)

خیلی هم معقول و خیلی هم به جا! حالا که قرنطینه است و باید در خانه ماند، چه چیزی بهتر از بازی می تواند مردم را سرگرم کند؟ این ایده ی اولیه ی استارتاپ اپیک گیمز است که یک استارتاپ موفق آمریکایی به شمار می رود و معروف ترین بازی های آنلاین را در اختیار کاربران خود قرار می دهد. ارزش مالی این استارتاپ، چیزی حدود 15 میلیارد دلار است!

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

- دی ‌جی ‌آی اینوویشن (DJI)

باز هم پای چینی ها در میان است! استارتاپ DJI ، در چین راه اندازی شده و در حوزه ی تهیه تصویر و فیلم فعالیت می کند. ارزش مالی این استارتاپ 15 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

- گرب (Grab)

این استارتاپ در کشور سنگاپور با ارزش مالی 14.3 میلیارد دلار فعالیت می کند و فعالیت آن در حوزه تحویل مواد غذایی به مشتریان است.

10 استارتاپ برتر  2021  را بهتر  بشناسید

سخن پایانی

امروز بخش بزرگی از اقتصاد جهانی بر پایه ی ایده های استارتاپی استوار است؛ ایده هایی که شاید وقتی برای اولین بار مطرح شده اند، مورد تمسخر واقع شده اند! هر انسانی، کوله باری از خلاقیت و ایده است و حداقل در یک روز، 5 ایده ی خوب به ذهن هر فرد خطور می کند! کافی است از این ایده ها آسان رد نشوید و به آن ها پر و بال بدهید. یادتان باشد برای شروع، اول باید شکست خورد و سپس تسلیم نشد!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید