جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

10 درمان ساده برای ریزش مو

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
10 درمان ساده برای ریزش مو

طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD) ریزش 50 تا 100 تار مو در روز معمول است. هر تعدادی بیشتر از این می تواند به این معنی باشد که شما بیش از آنچه باید ریزش دارید و در نهایت می تواند به نازک شدن کلی مو منجر شود. برخلاف ریزش موی گسترده، نازک شدن موها لزوماً باعث طاسی نمی شود اما می تواند پراکندگی ای بین موهای شما ایجاد کند. نازک شدن موها معمولاً به تدریج اتفاق می‌افتد و این بدین معنی است  که شما زمان دارید تا علل این نازکی را مشخص کنید و بهترین اقدامات درمانی را برای خود در نظر بگیرید.

نازک شدن مو چه عللی دارد؟

نازک شدن مو به طور خلاصه، ممکن است ناشی از عادات سبک زندگی، ژنتیک یا هر دو باشد. برخی مشکلات پزشکی و اختلالاتی در سلامتی نیز ممکن است به نازک شدن مو منجر شود.

منظور از عادات سبک زندگی موارد زیر است:

- مراقبت بیش از حد از موهایتان:

این مراقبت شامل رنگ کردن موها، استفاده از ابزارهای خشک کننده و آرامش دهنده هاست.

- استفاده از محصولات خشن برای مو:

این محصولات مو شامل اسپری ها و ژل های مو هستند که قوی هستند و برخورد خشنی با موها دارند.

- استفاده از مدل‌های موی بسته و محکم:

چه موهایتان را دم اسبی ببندید و چه برای ورزش کردن موهایتان را بالا بکشید، این کار ها می‌توانند موهایتان را بکشند و از فولیکول‌ها بشکند و به مرور زمان باعث نازکی مو ها و کشیدگی آنها شود.

- عدم دریافت کافی برخی از مواد مغذی در رژیم غذایی:

آهن، اسید فولیک و سایر مواد معدنی همگی به فولیکول ها کمک می کنند تا به طور طبیعی مو تولید کنند.

- تجربه استرس مزمن:

استرس با افزایش هورمون هایی مانند کورتیزول مرتبط است. هورمون های استرس بیش از حد می توانند باعث ایجاد شرایطی مانند تلوژن افلوویوم شوند، که در آن موهای شما می توانند ریزش کنند و فولیکول های مو وارد فاز طولانی "استراحت" می شوند. در این فاز موهای جدید رشد نمی کنند.

نازک شدن موها همچنین ممکن است ارثی یا ناشی از بیماری های زمینه ای باشد. ممکن است موهای نازکی داشته باشید اگر:

- اخیرا بچه دار شده اید

- اخیرا مصرف قرص های ضد بارداری را متوقف کرده اید

- دچار تغییرات هورمونی شدید

- وزن قابل توجهی را در مدت زمان کوتاهی از دست دادید

- برای یک بیماری خودایمنی تحت درمان هستید

- نقص سیستم ایمنی دارید

- یک اختلال پوستی یا عفونت دارید

- کمبود ویتامین D دارید

نازک شدن مو به طور معمول ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

- کشیدن موهایتان

- اختلالات اشتها

- تب بالا

درمان ها و درمان های خانگی:

برخی از موارد نازک شدن مو در خانه قابل درمان است. 12 گزینه زیر را در نظر بگیرید، اما حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.

ماساژ پوست سر:

مزایا:

این روش مقرون به صرفه و در دسترس است.

معایب:

نازک شدن موهای ناشی از بیماری زمینه ای را برطرف نمی کند.

شاید ارزان‌ترین روش برای داشتن موهای پرپشت‌تر، ماساژ پوست سر باشد. هیچ هزینه ای ندارد، و اگر به درستی انجام شود، مضر نیست. هنگامی که موهای خود را می شویید، به آرامی با نوک انگشتان خود به اطراف پوست سر خود فشار وارد کنید تا جریان خون را تقویت کنید. برای بهره مندی از مزایای بیشتر ماساژ سر، می توانید از ماساژور دستی پوست سر استفاده کنید تا سلول های مرده پوست را نیز از بین ببرید.

اسانس:

مزایا: تحقیقات روی حیوانات اثربخشی این روش را نشان می‌دهد و همچنین اسانس‌ها به‌طور گسترده در مراکز فروش محصولات بهداشتی و داروخانه‌ها در دسترس هستند.

معایب: مطالعات انسانی بیشتری مورد نیاز است و این روغن ها ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند.

اسانس‌ها مایعاتی هستند که از گیاهان خاصی به دست می‌آیند و عمدتاً در رایحه‌ درمانی و برخی دیگر از روش های درمانی استفاده می‌شوند. روغن اسطوخودوس با موفقیت توسط برخی از افراد مبتلا به الگوی طاسی استفاده شده است. این موضوع توسط تحقیقات حیوانی در سال 2016 تایید شده است، اگرچه مطالعات انسانی برای تایید اثرات آن مورد نیاز است. اسطوخودوس اغلب با روغن های دیگری مانند روغن های رزماری و آویشن ترکیب می شود.

با این حال، شواهد کافی مبنی بر اینکه روغن های ضروری می توانند طاسی یا نازک شدن مو را درمان کنند، وجود ندارد. اگر تصمیم به انجام این درمان دارید، مطمئن شوید که اسانس شما در روغن حامل رقیق شده است. مقدار کمی از روغن را روی بازوی خود آزمایش کنید و 24 ساعت صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی ایجاد می شود یا خیر. قرمزی یا سایر تحریکات، کهیر یا بثورات پوستی می تواند نشان دهنده یک واکنش آلرژیک باشد.

10 درمان ساده برای ریزش مو

شامپو های حجم دهنده و ضدنازکی مو:

مزایا: می توان آن را با ماساژ پوست سر ترکیب کرد و برخی از محصولات به صورت بدون نسخه در دسترس هستند.

معایب:

شامپوهای حجم دهنده به تنهایی ریزش مو را برطرف نمی کنند و ممکن است نیاز به نسخه داشته باشید.

شامپو ضد نازکی مو  به دو صورت عمل می کند. اولاً، چنین محصولاتی به موهای شما حجم می دهند، بنابراین موهای شما ضخیم تر به نظر می رسند. این موضوع می تواند برای افرادی که به طور طبیعی موهای نازکی دارند مفید باشد. شامپوهای مخصوص موهای نازک یا ریزش مو همچنین حاوی ویتامین ها و اسیدهای آمینه هستند تا پوست سر را سالم تر کنند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، از این محصولات طبق دستورالعمل استفاده کنید. همچنین می توانید از پزشک خود در مورد یک شامپوی قوی مشورت بگیرید.

مولتی ویتامین ها:

مزایا: مولتی ویتامین ها می توانند به رفع نازک شدن موهای ناشی از کمبودهای تغذیه ای کمک کنند و بدون نسخه در دسترس هستند.

معایب:

مواد مغذی اضافی ممکن است مضر باشد.

موهای سالم به سلامت کلی شما بستگی دارد. در موارد سوءتغذیه یا اختلالات غذایی خاص، موهای جدید ممکن است از فولیکول ها تولید نشوند. آزمایش خون می تواند به تشخیص کمبود مواد مغذی کمک کند. اگر در چندین زمینه کلیدی کمبود دارید، پزشک ممکن است مولتی ویتامین روزانه را توصیه کند. موهای سالم برای ضخیم و قوی شدن به آهن، اسید فولیک و روی نیاز دارند. به دنبال مکمل های روزانه ای برای مردان و زنان باشید که این معیارها را دارند.

با این حال، اگر از قبل مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق تغذیه یا روش های دیگر دریافت می کنید، باید از مصرف هر گونه ویتامین اضافی خودداری کنید. هیچ مدرکی مبنی بر اینکه انجام این کار باعث معکوس شدن نازکی مو شود وجود ندارد و دریافت بیش از حد برخی از مواد مغذی ممکن است در واقع بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

مکمل های اسید فولیک:

مزایا:

این مکمل ها بدون نسخه در دسترس هستند و ممکن است کمبود فولات را درمان کنند.

معایب:

شواهد کافی در مورد اثربخشی آن ها وجود ندارد.

اسید فولیک نوعی ویتامین B است. چند مطالعه منبع معتبر نشان داده اند که کمبود فولات ممکن است با برخی از انواع ریزش مو مرتبط باشد اما مانند مولتی ویتامین ها، شواهد کافی مبنی بر تضمین تضمین اسید فولیک برای کمک به ضخیم تر شدن موهای شما وجود ندارد.

بیوتین:

مزایا:

بیوتین به طور گسترده بدون نسخه در دسترس است و ممکن است کمبود بیوتین را درمان کند.

معایب:

شواهد کافی مبنی بر کمک به نازک شدن مو وجود ندارد.

بیوتین یا ویتامین B7 یک ماده مغذی محلول در آب است که به طور طبیعی در مواد غذایی مانند آجیل، عدس و جگر یافت می شود. اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، بعید است که کمبود بیوتین داشته باشید. با این حال، شکل‌های مکمل بیوتین، تا حدی به لطف بازاریابان که وعده انرژی بیشتر و رشد موی بهتر با چنین محصولاتی را داده‌اند، در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است. در نظر داشته باشید که اگر مکمل های ویتامین B5 مصرف می کنید، نباید بیوتین مصرف کنید. وقتی با هم مصرف شوند، می توانند اثربخشی یکدیگر را کاهش دهند.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6:

مزایا: این اسیدهای چرب به مبارزه با التهاب کمک می کنند و این مکمل ها بدون نسخه در دسترس هستند.

معایب:

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را اسیدهای چرب ضروری می نامند. این نام گذاری به این دلیل است که آن ها نمی توانند توسط بدن انسان ساخته شوند و حتما باید از خارج و به واسطه تغذیه تامین شوند. امگا 3 به بدن شما کمک می کند تا با التهاب که یکی از دلایل زمینه ای بسیاری از بیماری ها است مبارزه کند. ریزش موی زودرس نیز ممکن است با التهاب مرتبط باشد. از سوی دیگر، امگا 6 برای سلامت کلی پوست مهم است که ممکن است برای پوست سر مفید باشد.

روغن های گیاهی منابع اولیه امگا 6 هستند، در حالی که اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی و برخی از دانه ها یافت می شوند. اگر به طور معمول چنین غذاهایی را مصرف نمی کنید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل صحبت کنید.

ماینوکسیدیل:

مزایا: ماینوکسیدیل توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده است و بدون نسخه در دسترس است.

معایب:

احتمال تحریک پوست سر وجود دارد و برای حفظ نتایج باید به طور مداوم از آن استفاده کنید.

ماینوکسیدیل که با نام تجاری Rogaine شناخته می شود، یک درمان بدون نسخه برای ریزش مو است که توسط FDA تایید شده است. هنگامی که ماینوکسیدیل دو بار در روز مستقیماً روی پوست سر استفاده می شود، ممکن است به تدریج موها را در نقاط طاسی ضخیم کند. این محصول بسته به سلیقه شما به صورت مایع یا فوم موجود است.

Rogaine می تواند تا 16 هفته برای نتایج قابل مشاهده طول بکشد در نتیجه مهم است که از محصول به طور مداوم استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است نتیجه ای را مشاهده نکنید. تحریک پوست سر و رشد موهای ناخواسته در صورت و گردن از عوارض احتمالی آن است.

10 درمان ساده برای ریزش مو

بیشتر بخوانید: سلامت ایده آل قلب ریسک بیماری عروق مغزی را کاهش می دهد

- اسپیرونولاکتون:

مزایا:

اسپیرونولاکتون ممکن است موهای نازک ناشی از هورمون آلدوسترون اضافی را درمان کند.

معایب:

فقط با نسخه در دسترس است و ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و سایر عوارض جانبی شود.

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) گاهی اوقات برای افرادی که موهای نازک ناشی از تولید آلدوسترون دارند (هیپرآلدوسترونیسم) تجویز می شود. در حالی که از نظر فنی یک دیورتیک یا "قرص آب" است که ممکن است برای فشار خون بالا یا ادم تجویز شود، آلداکتون یک ضد آندروژن نیز است. در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن مو و متعاقب آن ریزش مو مربوط به نوسانات هورمونی کمک کند.

فیناستراید:

مزایا:

این دارو اولین داروی خوراکی مورد تایید FDA برای ریزش موی مردان است.

معایب:

این دارو فقط با نسخه در دسترس است و عموماً برای زنانی که قبل از یائسگی هستند در نظر گرفته نمی شود.

فیناستراید (پروپسیا) یک داروی ریزش مو با نسخه است. برخلاف درمان های موضعی مانند ماینوکسیدیل، Propecia به عنوان یک قرص روزانه است که مردان برای ریزش مو مصرف می کنند. افرادی که قصد باردار شدن دارند یا در سنی هستند که ممکن است باردار شوند، به دلیل عوارض جانبی جدی احتمالی در دوران بارداری، باید از مصرف این دارو خودداری کنند. با این حال، برای زنان یائسه، مطالعات منبع معتبر نشان داده است که ممکن است یک درمان موثر باشد و اغلب توسط برخی از پزشکان تجویز می شود.

کورتیکواستروئیدها:

مزایا:

کورتیکواستروئیدها به درمان التهاب و ریزش موی مربوط به خود ایمنی کمک می کنند.

معایب:

فقط با نسخه در دسترس است. استفاده طولانی مدت ممکن است باعث نازک شدن پوست و سایر عوارض جانبی شود.

کورتیکواستروئیدها درمان های تجویزی هستند که برای شرایط مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، شرایط التهابی می تواند باعث علائم مختلفی از جمله ریزش مو شود. یک مثال آلوپسی آره آتا است که یک اختلال خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند و باعث نازک شدن مو و ریزش ناگهانی مو می شود. بسته به شدت، ریزش مو ممکن است خفیف یا تکه تکه یا قابل توجه تر باشد.

کورتیکواستروئیدهای تجویزی ممکن است در این موارد با کنترل التهاب به طور مستقیم به فولیکول‌های مو کمک کنند. بسته به شدت ریزش مو، کورتیکواستروئیدها ممکن است به صورت موضعی یا مستقیماً توسط متخصص پوست هر 4 تا 8 هفته یکبار به پوست سر تزریق شود.

لیزر درمانی در منزل:

مزایا:

بدون نسخه در دسترس است و به راحتی در خانه قابل استفاده است.

معایب:

لیزر درمانی در خانه می تواند گران باشد و همچنین ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج آن آشکار شود.

لیزر درمانی معمولا توسط متخصصان پوست به کار گرفته می شود. FDA راه را برای استفاده از برخی محصولات در خانه باز کرده است. لیزر درمانی خانگی مو برای کمک به رشد مجدد موهای شما و در عین حال ضخیم تر کردن موها در نظر گرفته شده است. این روش ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تأثیر بگذارد. بزرگترین عیب لیزر درمانی خانگی هزینه آن است. برخی از ماشین ها در کشور های پیشرفته به قیمت صدها دلار فروخته می شوند و ممکن است کار نکنند. قبل از این سرمایه گذاری بزرگ با پزشک خود صحبت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید