جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

10 روش اساسی برای کمک های اولیه

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
10 روش اساسی برای کمک های اولیه

آگاهی از شیوه انجام کمک های اولیه می‌تواند کمک زیادی به شما در مدیریت یک بحران، حداقل تا رسیدن امدادگران برای درمان های پزشکی، بکند. نکات ارائه شده در این مطلب بر اساس دستورالعمل کمکهای اولیه در سال 2019 که توسط انجمن قلب و صلیب سرخ آمریکا توصیه شده اند می باشد. در واقع این نکات جایگزین آموزش های دقیق کمکهای اولیه نیستند؛ اما می‌توانند مقدمه ای خوب برای کارهایی که می‌توانید در موقعیت بحرانی انجام دهید؛ باشند. پس خواندن این مطلب را از دست ندهید.

کمک های اولیه مقدماتی برای ایست قلب

احیای قلبی ریوی (CPR) مهمترین روش پزشکی در مقایسه با بقیه است. اگر فردی در شرایط ایست قلبی باشد (شرایطی قلب دیگر خون را پمپ نمی کند) و CPR انجام نشود، آن شخص می میرد. بنابراین انجام CPR یا استفاده از دفیبربلاتور خارجی خودکار (AED) می تواند یک زندگی را نجات دهد. شما می توانید با مرور اصول انجام روش CPR شروع کنید. این روش در چند سال گذشته تغییراتی کرده است، بنابراین بهتر است برای آموزش شیوه انجام آن در یک کلاس آموزشی CPR در یک مرکز پزشکی، کالج، هلال احمر یا آتش نشانی شرکت کنید. چرا که هیچ شرایط جایگزینی برای کلاس های عملی آن وجود ندارد. AED در بسیاری از مراکز عمومی و مشاغل موجود است. شیوه استفاده این دستگاه ها بسیار ساده است، حتی اگر شما هرگز آموزش ندیده باشید. آموزش CPR شامل آشنایی با کاربرد دستگاه AED نیز است. طبق دستورالعمل های انجمن قلب و صلیب سرخ آمریکا، اقدامات لازم در هنگام مشکوک شدن به ایست قلب عبارتند از:

- به کسی دستور دهید تا با شماره 115 یا سیستم اورژانس پزشکی محلی تماس بگیرد.

- فوراً با دو دست خود فشار به قفسه سینه را شروع کنید. وارد کردن فشار سریع به مرکز قفسه سینه، اجازه می دهد تا قلب واکنش نشان دهد. بهتر است این کار را در صورت رسیدن کسانی که آموزش دیده اند، واگذار کنید.

- گر آموزش دیده اید، به صورت دوره ای از فشار به قفسه سینه و تنفس مصنوعی (CPR) استفاده کنید.

- اگرچه باید از دستگاه AED استفاده شود؛ اما نباید باعث تاخیر در انجام احیای قلبی ریوی شود.

کمک های اولیه مقدماتی برای خونریزی

صرف نظر از شدت، تقریباً همه خونریزی ها قابل کنترل هستند. خونریزی خفیف معمولاً به خودی خود متوقف می شود اما اگر خونریزی شدید کنترل نشود، ممکن است منجر به شوک و در نهایت مرگ شود. مراحل کمک های اولیه اگر در حال حاضر با یک مورد خونریزی روبرو هستید:

- زخم را با گاز یا پارچه بپوشانید.

- با دست فشار مستقیم بدهید تا جریان خون متوقف شود.

- پارچه را بردارید و در صورت نیاز لایه های بیشتری اضافه کنید. پارچه یا گاز به ایجاد لخته ها برای جلوگیری از جریان خون در خونریزی کمک می کند.

- در بیشتر موارد، استفاده از تورنیکه یا رگ‌بند ممکن است به اندام آسیب برساند و حتی باعث از دست دادن اندام شود. هنگام استفاده از آن، مهم است که زمان را در نظر بگیرید.

کمک های اولیه مقدماتی برای سوختگی

اولین قدم برای درمان سوختگی، متوقف کردن فرآیند سوختن است. مثلا مواد شیمیایی باید از محل تمیز شوند، برق باید خاموش شود و میزان حرارت باید با آب روان کم شود. افرادی که دچار آفتاب سوختگی شده اند باید پوشانده یا به مکانی سربسته منتقل شوند. مهم نیست که چه عواملی باعث سوختگی شده و یا چقدر شدت آن بد است، متوقف کردن فرآیند سوختن قبل از درمان سوختگی باید انجام شود. معمولا شدت سوختگی بر اساس عمق و اندازه سنجیده می شود. برای سوختگی های شدید، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید یا با 115 تماس بگیرید. این اقدامات کمک های اولیه را انجام دهید:

- منطقه سوختگی را با آب روان و خنک به مدت چند دقیقه بشویید. از یخ استفاده نکنید.

- یک باند گاز سبک بر روی آن بگذارید.

- از پماد، کره یا داروهای چرب برای درمان سوختگی استفاده نکنید.

- در صورت لزوم برای تسکین درد از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

- تاول هایی که تشکیل شده اند را تخلیه نکنید، چرا که به نوعی پانسمان طبیعی هستند.

کمک های اولیه مقدماتی برای تاول ها

اینکه آیا تاول ها به هیچ درمانی احتیاج دارد یا خیر جای بحث دارد. اگر تاول شما کوچک، بدون نفوذ و خیلی دردناک نیست، احتمالاً بهتر است به آن دست نزنید. روی آن را بپوشانید تا از مالش و فشار مستمر بر روی آن جلوگیری شود که باعث تورم بیشتر و احتمالاً خود به خود ترکیدن آن می شود. اگر تاول شما بزرگ یا دردناک است، به خصوص اگر فعالیت شما تمام نشده باشد (مانند وسط پیاده روی)، مراحل زیر که شامل تخلیه و پوشاندن تاول را انجام دهید:

- از یک سوزن استریل شده استفاده کنید و در لبه تاول سوراخ های کوچکی ایجاد کنید.

- مایعات آن را تخلیه کنید.

- سپس یک پماد آنتی بیوتیک مانند جنتامایسین یا تتراسایکلین بر روی آن بمالید.

- روی آن را با یک گاز سبک یا چسب زخم بپوشانید تا از مالش و فشار بیشتر به آن جلوگیری شود.

کمک های اولیه مقدماتی برای شکستگی

اصولا همه صدمات اندامی باید به عنوان شکستگی استخوان تا زمان تهیه اشعه ایکس محسوب شوند. شکستگی استخوان معمولا دارای علائم عدم توانایی راه رفتن روی پای شکسته یا تکان دادن دست شکسته هستند. برای کمک های اولیه یک شکستگی مشکوک این مراحل را انجام دهید:

- سعی نکنید محل شکستگی را صاف کنید.

- اندام را با استفاده از آتل و بالشتک تثبیت کنید تا بی حرکت بماند.

- یک کیسه آب سرد روی محل آسیب قرار دهید و از قرار دادن یخ به طور مستقیم بر روی پوست خودداری کنید.

- می توانید از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کنید.

- بانداژهای فشاری نیز ممکن است به کاهش تورم کمک کنند. آنها را تا حدود 4-6 اینچ در بالا و پایین آسیب ببندید. نحوه بستن بانداژ باید صاف، اما به فاصله یک انگست گشاد باشد.

کمک اولیه مقدماتی برای پیچ خوردگی

علائم پیچ خوردگی تقریباً مشابه شکستگی استخوان است. در صورت داشتن تردید، یادتان باشد که کمک های اولیه برای پیچ خوردگی مشابه شکستگی استخوان است. اندام را بی حرکت نگه دارید، یک کیسه آب سرد بر روی آن بگذارید و داروهای ضد التهاب مصرف کنید. برای تشخیص و درمان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

کمک های اولیه

کمک های اولیه مقدماتی برای خون دماغ

بیشتر ما در دوره ای از زندگی خود دچار خون دماغ شده ایم که معمولا علت خونریزی داخلی بینی یک ضربه است. کمک های اولیه برای خون دماغ شامل موارد زیر است:

- کمی به جلو خم شوید، نه به عقب.

- با انگشتان خود دقیقاً به ناحیه زیر پل بینی فشار وارد کنید. اما با فشار دادن به پایین سوراخ های بینی را بسته نکنید.

- بعد از پنج دقیقه بررسی کنید که آیا خونریزی متوقف شده است. در غیر این صورت فشار دادن را ادامه دهید و پس از 10 دقیقه دیگر بررسی کنید.

- هنگام فشار دادن می توانید یک کیسه آب سرد روی پل بینی خود قرار دهید.

- بینی خود را تخلیه نکنید، زیرا ممکن است باعث خونریزی بیشتر شود.

- بینی خود را با گاز یا گلوله های پنبه مسدود نکنید چرا که ممکن است فشار بیشتری به دیواره های آن وارد شود (اگر چه ممکن است توسط یک متخصص پزشکی انجام شود).

- دراز نکشید؛ زیرا ممکن است خون از پشت گلو شما پایین بیاید و شما به طور تصادفی آن را ببلعید (این امر معمولاً منجر به حالت تهوع و استفراغ می شود).

- محلول پراکسید هیدروژن می تواند به پاک کردن خون از لباس شما کمک کند.

کمک های اولیه برای سرمازدگی

سرمازدگی زمانی اتفاق می افتد که بافتهای بدن به شکل عمیقی در سرما منجمد می شوند. کریستال های یخی که در بافت ها ایجاد می شوند به سلول ها آسیب می رسانند. این شرایط دقیقا در مقابل با سوختگی است، اما هر دو آسیب تقریباً یکسانی به پوست وارد می کنند. درمان یخ زدگی یک روش حساس با گرم کردن تدریجی اندام ها است. در صورت امکان، این کار باید توسط متخصصان در یک مرکز پزشکی انجام شود. مناطق کوچک یخ زده ممکن است در اثر تماس پوستی با فرد دیگری دوباره گرم شوند، اما از تماس هرگونه منبع حرارتی یا بسته های گرم به صورت مستقیم خودداری کنید. اگر نمی توانید خودتان را به یک مرکز درمانی برسانید، از غوطه ور کردن ناحیه آسیب دیده در آب گرم با دمای 36.5 تا 40.5 درجه سانتی گراد به مدت 20 تا 30 دقیقه استفاده کنید تا دوباره گرم شود. ناحیه یخ زده و آسیب دیده را مالش ندهید زیرا می تواند باعث آسیب شدیدتر شود و از منابع گرمایی به صورت مستقیم استفاده نکنید زیرا بیمار نمی تواند بافت یخ زده را احساس کنند و به راحتی می تواند بسوزد.

کمک های اولیه برای نیش زنبور عسل

نیش زنبور عسل به طرز آزاردهنده ای دردناک یا کشنده است، که شدت آن به میزان حساسیت فرد بستگی دارد. از این نکات برای کمک های اولیه در این شرایط استفاده کنید:

- برای جلوگیری از نفوذ سم بیشتر زنبور عسل، نیش را به هر طریقی بیرون بیاورید.

- اگر فرد نسبت به نیش زنبورهای آلرژی یا حساسیت دارد، برای جلوگیری از آنافیلاکسی از داروی اپی پن (EpiPen) استفاده کنید (داروی تزریقی اپی نفرین که معمولا در پوست یا ماهیچه‌ قسمت بیرونی ران تزریق می‌شود که باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و باز شدن مسیر‌های ورود هوا در ریه‌ ها می ‌شود) یا اگر در دسترس نیست با 115 تماس بگیرید.

- برای کاهش تورم در محل از یک کیسه آب سرد استفاده کنید، اما مراقب باشید که باعث سرمازدگی نشود.

- برای کاهش تورم و خارش از آنتی هیستامینی مانند بنادریل (دیفن هیدرامین) استفاده کنید.

- برای کاهش درد ایبوپروفن یا تایلنول (استامینوفن) را امتحان کنید.

- شخصی را که در اثر نیش زنبور عسل علائم آنافیلاکسی از جمله کهیر، قرمزی یا خارش در سایر نواحی بدن و تنگی نفس دارد سریعا به مرکز درمانی منتقل کنید.

- افرادی که همزمان دچار چندین نیش زنبور شده اند، باید به بخش اورژانس منتقل شوند. چرا که سم بیشتری وارد بدن آنها شده است و حتی افراد کم آلرژی نیز دچار مشکل می شوند.

کمک های اولیه برای نیش موجودات دریایی

مشکلی که در مورد موجودات دریایی وجود دارد این است که بعضی از آنها به قربانیان خود نزدیک می شوند. شناگرانی که در امتداد اقیانوس در حال گشت و گذار هستند ممکن است در لحظه نیش آنها را بر روی بدن خود احساس کنند. در این شرایط کمکهای اولیه عبارت است از:

- ناحیه نیش را به مدت حداقل 30 ثانیه با سرکه بشویید. اگر سرکه در دسترس ندارید، به جای آن از دوغاب جوش شیرین استفاده کنید.

- ناحیه آسیب دیده را به همان اندازه که فرد قادر به تحمل آن است، حداقل 20 دقیقه یا تا زمانی که درد از بین نرود در آب داغ غوطه ور کنید. اگر آب داغ در دسترس نیست، از کیسه های گرم خشک استفاده کنید. اگر این موارد در دسترس نیستند، از کیسه های سرد و خشک استفاده کنید.

طبق یک باور قدیمی، تماس ادرار با محل آسیب دیده می تواند کمک کند. اما از نظر تحقیقات انجام شده، بر روی نیش موجودات دریایی اثری ندارد و حتی ممکن است باعث بدتر شدن آن شود. شستشو با آب دریا یا آب گرم ممکن است تأثیر قوی تری در کاهش درد داشته باشد.

- از بانداژ فشاری هرگز استفاده نکنید.

یادتان باشد که داشتن مهارت کافی در کمک های اولیه نه تنها کافی بلکه لازم است. چرا که می تواند در لحظه جان یک انسان را نجات دهد. پس همین امروز به دنبال آموزش آن در یک مرکز معتبر باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید