جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

18 راه حل طبیعی و مفید برای از خلاص شدن از سردردهای تنشی روزانه

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
18 راه حل طبیعی و مفید برای از خلاص شدن از سردردهای تنشی روزانه

سردرد یک بیماری شایع است که بسیاری از افراد روزانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. انواع سردرد از نوعناراحت کننده تا کاملا غیر قابل تحمل، می توانند زندگی روزمره شما را مختل کنند. انواع مختلفی از سردردها وجود دارد که سردردهای تنشی شایع ترین آن ها هستند. سردردهای خوشه ای دردناک هستند و به صورت گروهی یا "خوشه ای" اتفاق می‌افتند؛ در حالی که میگرن نوعی سردرد متغیر با درجه متوسط ​​تا شدید است. اگرچه بسیاری از داروها با هدف تسکین علائم سردرد وجود دارند، اما تعدادی از درمان های طبیعی نیز موثر هستند. در اینجا 18 روش درمانی خانگی موثر برای خلاص شدن از سردردهای روزانه ذکر شده است.

1. برای رفع سردرد خود آب بنوشید

کم آبی بدن ممکن است شما را به سمت سردرد سوق دهد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که کم آبی مزمن دلیل اصلی سردردهای تنشی و میگرنی است. خوشبختانه، نشان داده شده است که نوشیدن آب علائم سردرد را در بیشتر افراد کم آب در طی 30 دقیقه تا سه ساعت تسکین می دهد. علاوه بر این، کم آبی بدن می‌تواند باعث کاهش قدرت تمرکز و تحریک پذیری شود و علائم شما را حتی بدتر کند. برای جلوگیری از سردردهای ناشی از کم آبی بدن، بر نوشیدن آب کافی در طول روز و خوردن غذاهای غنی از آب تمرکز کنید.

2. برای رفع سردرد خود مقداری منیزیم مصرف کنید

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که برای عملکردهای بی شماری در بدن ضروری است، از جمله کنترل قند خون و انتقال پیام های عصبی. جالب است بدانید که منیزیم نیز یک مکمل بی خطر و موثر برای رفع سردرد است. شواهد نشان می‌دهد که کمبود منیزیم در افرادی که به طور مکرر دچار سردردهای میگرنی می‌شوند، در مقایسه با کسانی که این مشکل را ندارند بیشتر دیده می‌شود. مطالعات نشان داده است که درمان با 600 میلی گرم سیترات منیزیم خوراکی در روز به کاهش فرکانس و شدت سردردهای میگرنی کمک می کند. با این حال، مصرف مکمل های منیزیم می‌تواند در برخی افراد عوارض گوارشی مانند اسهال ایجاد کند، بنابراین بهتر است هنگام درمان علائم سردرد با دوز کمتری شروع کنید.

3. برای پیشگیری از سردرد مصرف الکل را محدود کنید

در حالی که مصرف یک نوشیدنی الکلی ممکن است در بیشتر افراد سردرد ایجاد نکند، مطالعات نشان داده است که الکل می‌تواند در یک سوم کسانی که سردردهای مکرر دارند، میگرن ایجاد کند. همچنین مشخص شده است که الکل باعث ایجاد سردردهای تنشی و خوشه ای در بسیاری از افراد می‌شود. الکل این یک گشادکننده عروق است، به این معنی که رگهای خونی را منبسط می کند و اجازه می‌دهد خون آزادتر جریان یابد. گشاد شدن عروق ممکن است در بعضی افراد سردرد ایجاد کند. در حقیقت، سردرد یکی از عوارض جانبی عوامل متسع کننده عروق مانند داروهای فشار خون است. علاوه بر این، الکل به عنوان ادرار آور عمل می کند و بدن به واسطه ادرار مکرر مایعات و الکترولیت ها را از دست می‌دهد. این از دست دادن مایعات می تواند منجر به کم آبی بدن شود، که می‌تواند باعث سردرد یا بدتر شدن آن شود.

4. برای پیشگیری از سردرد خواب کافی داشته باشید

کم خوابی از بسیاری جهات می تواند برای سلامتی شما مضر باشد و حتی ممکن است در برخی افراد سردرد ایجاد کند. به عنوان مثال، یک مطالعه فرکانس و شدت سردرد را در کسانی که کمتر از شش ساعت در شب می خوابند و کسانی که بیشتر می‌خوابند مقایسه کرد. مشخص شد که کسانی که خواب کمتری دارند سردردهای مکرر و شدیدتری دارند. با این حال، ثابت شده است که زیاد خوابیدن باعث ایجاد سردرد می شود، بنابراین استراحت مناسب برای افرادی که به دنبال پیشگیری از سردردهای طبیعی روزانه هستند ضروری است. اساسا هفت تا نه ساعت خواب در شب کافی است.

5. برای پیشگیری از بروز سردرد از مصرف غذاهای حاوی هیستامین زیاد خودداری کنید

هیستامین ماده شیمیایی است که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود و در عملکرد سیستم ایمنی، گوارشی و عصبی نقش دارد. همچنین در برخی از غذاها مانند پنیرهای چند ساله، غذای تخمیر شده، آبجو، شراب، ماهی دودی و گوشت های فرآوری شده یافت می شود. مطالعات نشان می دهد که مصرف هیستامین در افرادی که به آن حساس هستند می تواند باعث میگرن شود. برخی از افراد قادر به دفع هیستامین به درستی نیستند زیرا عملکرد آنزیم های مسئول تجزیه آن در آن ها مختل شده است. قطع غذاهای غنی از هیستامین از رژیم غذایی ممکن است یک استراتژی مفید برای افرادی باشد که مرتبا سردرد می‌گیرند.

6. برای تسکین سردرد از از روغن های اساسی استفاده کنید

روغن های اساسی مایعات بسیار غلیظی هستند که حاوی ترکیبات معطر از گیاهان مختلف هستند. آن ها فواید درمانی زیادی دارند و اغلب به صورت موضعی استفاده می شوند، هرچند برخی از آن ها قابل خوردن هستند. روغن های اساسی نعنا و اسطوخودوس به ویژه در هنگام سردرد بسیار مفید هستند. نشان داده شده است که استعمال روغن معطر نعناع بر روی شقیقه ها علائم سردردهای تنشی را کاهش می دهد. در همین حال، مالیدن روغن اسطوخودوس بر روی لب بالا و استنشاق آن، در کاهش درد میگرن و علائم مرتبط با آن بسیار موثر است.

تسکین سردرد

7. برای رفع سردرد ویتامین های B کمپلکس را امتحان کنید

ویتامین های گروه B گروهی از ریز مغذی های محلول در آب هستند که نقش های بسیار مهمی در بدن دارند. به عنوان مثال، آن ها به سنتز انتقال دهنده عصبی کمک می‌کنند و به تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند. برخی از ویتامین های گروه B ممکن است در برابر سردرد اثر محافظتی داشته باشند. چندین مطالعه نشان داده است که مکمل های ویتامین B ریبوفلاوین (B2)، فولات، B12 و پیریدوکسین (B6) ممکن است علائم سردرد را کاهش دهند. ویتامین های B کمپلکس حاوی تمام هشت ویتامین B هستند و روشی ایمن و مقرون به صرفه برای درمان طبیعی علائم سردرد هستند. ویتامین های گروه B بی خطر تلقی می‌شوند، زیرا محلول در آب هستند و بیشتر آن ها از طریق ادرار دفع می‌شوند.

8. می توانید سردرد خود را با کمپرس آب سرد تسکین دهید

استفاده از کمپرس سرد ممکن است به کاهش علائم سردرد کمک کند. استفاده از کمپرس آب سرد یا یخ در ناحیه گردن یا سر، التهاب را کاهش می دهد، انتقال عصبی اعصاب را کند می‌کند و رگ های خونی را منقبض می‌کند، که همه این ها به کاهش درد سردرد کمک می کنند. در یک مطالعه روی 28 زن، استفاده از کیسه ژل سرد روی سر به طور قابل توجهی درد میگرن را کاهش داد. برای تهیه کمپرس آب سرد، یک کیسه ضد آب را از یخ پر کنید و آن را در یک حوله نرم بپیچید. کمپرس سرد را برای تسکین و رفع سردرد در پشت گردن، سر یا شقیقه خود قرار دهید.

9. برای مقابله با سردرد مصرف کوآنزیم Q10 را در نظر بگیرید

کوآنزیم Q10 (CoQ10) ماده ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود، در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل CoQ10 ممکن است یک روش موثر و طبیعی برای درمان سردرد باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه در 80 نفر نشان داد که مصرف 100 میلی گرم مکمل CoQ10 در روز باعث کاهش فرکانس، شدت و مدت زمان وقوع میگرن می شود. یک مطالعه دیگر شامل 42 نفر که میگرن مکرر را تجربه کردند نشان داد که سه دوز 100 میلی گرم CoQ10 در طول روز به کاهش میزان میگرن و علائم مرتبط با آن مانند حالت تهوع کمک می کند.

10. رژیم غذایی حذفی را برای پیشگیری از سردرد امتحان کنید

مطالعات نشان می دهد عدم تحمل غذایی می‌تواند در برخی افراد سردرد ایجاد کند. برای کشف اینکه آیا غذایی خاص باعث سردردهای مکرر می شود یا خیر، یک رژیم غذایی حذفی مرتبط با علائم سردرد را امتحان کنید. پنیر چند ساله، الکل، شکلات، مرکبات و قهوه از جمله بیشترین عوامل محرک غذایی در مبتلایان به میگرن هستند. در یک مطالعه کوچک، یک رژیم غذایی حذفی 12 هفته ای توانست تکرار سردردهای میگرنی را در افراد کاهش داد. این تأثیرات از هفته چهارم به بعد آغاز شد.

11. مصرف چای یا قهوه را برای رفع سردرد فراموش نکنید

نوشیدن نوشیدنی های حاوی کافئین، مانند چای یا قهوه، ممکن است به تسکین سردردها کمک کند. کافئین باعث بهبود خلق و خو می شود، هوشیاری را افزایش می‌دهد و رگ های خونی را منقبض می ‌کند که همه این ها می‌توانند بر علائم سردرد تأثیر مثبت داشته باشند. همچنین به افزایش اثربخشی داروهای رایج که برای درمان سردرد استفاده می‌شوند، مانند ایبوپروفن و استامینوفن کمک می کند. با این حال، اگر فرد به طور منظم مقدار زیادی کافئین مصرف کند و به طور ناگهانی متوقف کند، نشان داده شده است که این کار خودش می تواند باعث سردرد شود. بنابراین، افرادی که مرتبا دچار سردرد می شوند باید مراقب میزان مصرف روزانه کافئین خود باشند.

12. طب سوزنی را برای رفع سردرد امتحان کنید

طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی که شامل قرار دادن سوزن های نازک در پوست برای تحریک نقاط خاص بدن است. این روش در بسیاری از مطالعات با کاهش علائم سردرد مرتبط بوده است. بررسی 22 مطالعه شامل بیش از 4400 نفر نشان داد كه طب سوزنی به اندازه داروهای رایج میگرن موثر است. مطالعه دیگری نشان داد که طب سوزنی نسبت به توپیرامات، داروی ضد تشنج که برای درمان میگرن مزمن استفاده می‌شود، موثرتر و ایمن تر است. اگر به دنبال یک روش طبیعی برای درمان و رفع سردردهای مزمن هستید، طب سوزنی ممکن است یک انتخاب ارزشمند باشد.

13. برای تسکین سردرد ورزش یوگا را امتحان کنید

تمرین یوگا یک روش عالی برای از بین بردن استرس، افزایش انعطاف پذیری، کاهش درد و بهبود کیفیت کلی زندگی است. مصرف یوگا حتی ممکن است به کاهش شدت و دفعات سردرد شما کمک کند. یک مطالعه اثرات یوگا درمانی را بر روی 60 فرد مبتلا به میگرن مزمن بررسی کرد. فراوانی و شدت سردرد در کسانی که هم یوگا درمانی و هم مراقبت های معمولی دریافت می‌کردند، در مقایسه با کسانی که فقط مراقبت های معمولی دریافت می کردند، بیشتر کاهش یافت. مطالعه دیگری نشان داد که افرادی که به مدت سه ماه یوگا تمرین می‌کردند، در مقایسه با افرادی که یوگا تمرین نمی کردند، کاهش قابل توجهی در فراوانی سردرد، شدت و علائم مرتبط با آن داشتند.

14. برای پیشگیری از سردرد از استنشاق بوهای شدید خودداری کنید

بوهای شدید مانند بوی عطرها و محصولات تمیزکننده می تواند باعث سردرد در افراد خاصی شود. مطالعه ای که روی 400 نفر از افراد مبتلا به میگرن یا سردرد تنشی انجام شد، نشان داد که بوهای شدید، به ویژه بوی عطرها، اغلب باعث سردرد می‌شوند. این حساسیت بیش از حد به بو، اسمو فوبیا نامیده می شود و در کسانی که میگرن مزمن دارند شایع است. اگر فکر می کنید به بوها حساس هستید، اجتناب از عطر، دود سیگار و غذاهای کاملاً معطر می تواند به کاهش میگرن شما کمک کند.

15. برای رفع سردرد داروهای گیاهی را امتحان کنید

بعضی از گیاهان از جمله گیاه سایبان (Butterbur) و گل مینا یا بابونه گاوی (Feverfew) ممکن است علائم سردرد را کاهش دهند. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل های گل مینا در دوزهای 50 تا 150 میلی گرم در روز ممکن است فرکانس سردرد را کاهش دهد. با این حال، مطالعات دیگر نتوانسته اند فایده مشخصی از این داروی گیاهی پیدا کنند. ریشه گیاه سایبان از یک درختچه چند ساله بومی آلمان تشکیل می شود و مانند گل مینا دارای اثرات ضد التهابی است. چندین مطالعه نشان داده است که مصرف عصاره گیاه سایبان در دوزهای 50-150 میلی گرم علائم سردرد را در بزرگسالان و کودکان کاهش می‌دهد. در صورت مصرف مقادیر توصیه شده گل مینا، نگرانی وجود ندارد. با این حال، گیاه سایبان باید با احتیاط مصرف شود، زیرا اشکال خالص نشده آن باعث آسیب کبدی می‌شود و اثرات استفاده طولانی مدت آن ناشناخته است.

16. برای مقابله با سردرد از مصرف نیترات و نیتریت خودداری کنید

نیترات ها و نیتریت ها مواد نگهدارنده رایج غذایی هستند که به مواردی مانند هات داگ، سوسیس و بیکن اضافه می‌شوند تا با جلوگیری از رشد باکتری ها، آن ها را تازه نگه دارند. مشخص شده است که غذاهای حاوی آن ها باعث ایجاد سردرد در برخی افراد می‌شود. نیتریت ها ممکن است با ایجاد انبساط در رگ های خونی، سردرد ایجاد کنند. برای اینکه میزان مصرف نیترات و نیتریت را به حداقل برسانید، مقدار گوشت های فرآوری شده در رژیم غذایی خود را محدود کنید و در صورت امکان محصولات بدون نیترات را انتخاب کنید.

17. توصیه می کنیم برای رفع سردرد مقداری چای زنجبیل میل کنید

ریشه زنجبیل حاوی بسیاری از ترکیبات مفید از جمله آنتی اکسیدان ها و مواد ضدالتهاب است. یک مطالعه در 100 فرد مبتلا به میگرن مزمن نشان داد که 250 میلی گرم پودر زنجبیل به اندازه داروی معمول سردرد سوماتریپتان در کاهش درد میگرن موثر است. علاوه بر این، زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ و علائم رایج مرتبط با سردردهای شدید کمک می‌کند. می‌توانید پودر زنجبیل را به شکل کپسول مصرف کنید یا یک چای غلیظ با ریشه تازه زنجبیل درست کنید.

18. برای خلاص شدن از سردرد کمی ورزش کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش دفعات و شدت سردرد، انجام فعالیت بدنی است. به عنوان مثال، یک مطالعه در 91 نفر نشان داد که 40 دقیقه دوچرخه سواری سه بار در هفته نسبت به تکنیک های آرام سازی در کاهش فرکانس سردرد موثرتر است. یک مطالعه بزرگ دیگر شامل بیش از 92000 نفر نشان داد که سطح پایین فعالیت بدنی به وضوح با افزایش خطر سردرد ارتباط دارد. روش های زیادی برای افزایش سطح فعالیت شما وجود دارد، اما یکی از ساده ترین روش ها این است که به سادگی میزان قدم های خود را در طول روز افزایش دهید.

بسیاری از افراد روزانه تحت تأثیر سردردهای مکرر قرار می گیرند و به دنبال گزینه های درمانی طبیعی و موثر هستند. یوگا، مکمل ها، روغن های اساسی و اصلاحات غذایی همه از روش های طبیعی، ایمن و موثر برای کاهش علائم سردرد هستند. اگرچه برای رفع سردرد مصرف داروها اغلب لازم است؛ اما اگر به دنبال یک رویکرد جامع تر هستید، امروزه روش های طبیعی و موثر بسیاری برای پیشگیری و درمان سردرد وجود دارد. به طور کلی توصیه می‌کنیم که سردردهای روزانه و مکرر خود را نادیده نگیرید و سعی نکنید با مصرف مسکن آن ها را تسکین دهید. حتما در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید