جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

19 توصیه WHO در پاسخ به چیزهای عجیب و شگف انگیزی که در مورد کووید-19 شنیده اید

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
19 توصیه WHO در پاسخ به چیزهای عجیب و شگف انگیزی که در مورد کووید-19 شنیده اید

تا به امروز مطالب بسیار زیادی در فضای مجازی و حتی مطبوعات در مورد کووید-19 بیان شده است. در میان این مطالب، تعدادی به واقع عجیب و شگفت‌ انگیز و حتی نادرست هستند. به همین دلیل برای رسیدن به یک پاسخ قابل اعتماد و جامع در مورد این مطالب و دریافت توصیه‌های لازم در مورد کووید-19 و ویروس کرونا جدید عامل آن، به سایت سازمان بهداشت جهانی (WHO) مراجعه کردیم و در ذیل نکات لازم را برای شما شرح دادیم.

دی جی کالا

1.  شبکه‌های 5G موبایل باعث گسترش کووید-19 نمی‌شوند

ویروس‌ها نمی‌توانند از طریق امواج رادیویی / شبکه های تلفن همراه سفر کنند. کووید-19 در بسیاری از کشورهایی که شبکه تلفن همراه 5G ندارند نیز رواج دارد. کووید-19 هنگامی که فرد آلوده سرفه، عطسه کند یا صحبت کند، از طریق قطرات تنفسی پخش می‌شود. همچنین افراد با لمس کردن یک سطح آلوده و سپس چشم، دهان یا بینی خود می‌توانند آلوده شوند.

2. در معرض قرار دادن خودتان در برابر خورشید یا دمای بالاتر از 25 درجه باعث پیشگیری از کووید-19 نمی‌شود

بدون توجه به آب و هوای گرم و آفتابی، شما می‌توانید به کووید-19 مبتلا شوید. کشورهایی که آب و هوای گرم دارند مواردی از کووید-19 را گزارش کرده‌اند. برای محافظت از خود، اطمینان حاصل کنید که دستان خود را به طور مکرر و کامل تمیز کرده و می‌شویید و از تماس آنها با چشم، دهان و بینی خود خودداری کنید.

3. می‌توانید از بیماری کووید-19 بهبود یابید. ابتلا به کووید-19 به این معنی نیست که شما آن را برای تمام دوران زندگی خود خواهید داشت

بیشتر افرادی که کووید-19 را می‌گیرند می‌توانند ویروس را در بدن خود از بین ببرند و بهبود یابند. اگر به این بیماری مبتلا شدید، حتما علائم خود را درمان کنید. اگر سرفه، تب و تنگی تنفس دارید، سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید، اما ابتدا از طریق تلفن با مرکز درمانی خود تماس بگیرید. بیشتر بیماران به لطف مراقبت حمایتی بهبود می‌یابند.

4. توانایی نگه‌داشتن تنفس خودتان برای 10 ثانیه یا بیشتر بدون سرفه یا احساس ناراحتی به معنی این نیست که شما به کووید-19 یا هر بیماری ریوی دیگری مبتلا نشده‌اید

شایع‌ترین علائم کووید-19 سرفه خشک، خستگی و تب است. برخی از افراد ممکن است اشکال شدیدتری از بیماری مانند پنومونی (ذات الریه) ایجاد کنند. بهترین روش برای تأیید ابتلا به کووید-19 با آزمایش آزمایشگاهی و معاینه است. شما نمی‌توانید آن را با این تمرین تنفسی تایید کنید، چرا که حتی می‌تواند خطرناک باشد.

5. نوشیدن الکل از شما در برابر کووید-19 محافظت نمی‌کند و می‌تواند خطرناک باشد

مصرف مکرر یا زیاد الکل می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

6. ویروس عامل کووید-19 در مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب هم قابل انتقال است

طبق شواهد، ویروس عامل کووید-19 می‌تواند در همه مناطق، از جمله مناطقی با آب و هوای گرم و مرطوب منتقل شود. صرف نظر از شرایط آب و هوایی، اقدامات محافظتی را همیشه در صورت سکونت یا سفر به مناطق دارای شیوع کووید-19 اتخاذ کنید. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید-19 شستشو مکرر دست‌ها است. با انجام این کار ویروس‌های موجود در دستان خود را از بین می‌برید.

7. هوای سرد و برفی نمی‌تواند ویروس عامل کووید-19 را بکشد

دلایلی برای این باور وجود ندارد که هوای سرد می‌تواند ویروس عامل کووید-19یا بیماری‌های دیگر را از بین ببرد. از طرفی دمای طبیعی بدن انسان در حدود 36.5 درجه تا 37 درجه سانتی‎‎‌گراد بدون در نظر گرفتن دمای خارجی یا آب و هوا باقی می‌ماند. مؤثرترین راه برای محافظت از خود در برابر ویروس کرونا جدید این است که مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن ها را با آب و صابون بشویید.

8. استحمام با آب گرم مانع از بروز کووید-19 نمی‌شود

دوش گرفتن با آب گرم مانع ابتلا به کووید-19 نمی‌شود. بدون در نظر گرفتن دمای حمام، دمای طبیعی بدن در حدود 5/36 تا 37 درجه سانتی‌گراد باقی می‌ماند. در واقع، حمام با آب بسیار گرم می‌تواند مضر باشد، زیرا می‌تواند باعث سوختگی در شما شود. بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کووید-19 تمیز کردن مکرر دست‌ها است.

9. ویروس عامل کووید-19 نمی‌تواند از طریق گزش پشه منتقل شود

تا به امروز هیچگونه اطلاعات و مدرکی مبنی بر انتقال ویروس کرونا جدید توسط پشه‌ها وجود ندارد. این ویروس یک ویروس تنفسی است که در درجه اول از طریق قطرات ایجاد شده هنگام سرفه یا عطسه، یا از طریق قطرات بزاق یا ترشحات از بینی، منتقل می‌شود. برای محافظت از خود، مرتباً دست‌های خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. همچنین از تماس نزدیک با هر کس که سرفه و عطسه می‌کند خودداری کنید.

کووید-19

10. آیا دست خشک‌کن‌ها در کشتن ویروس کرونا جدید موثر هستند؟

خیر. دست خشک‌کن در کشتن ویروس کرونا جدید مؤثر نیست. برای محافظت از خود در برابر آن، شما باید مرتباً دستان خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آن ها را با صابون و آب بشویید. پس از تمیز کردن دستان، باید آن ها را با استفاده از حوله‌های کاغذی یا یک دست خشک‌کن کاملاً خشک کنید.

11. آیا یک لامپ ضد عفونی‌کننده اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند ویروس کرونا جدید را بکشد؟

لامپهای UV نباید برای استریل کردن دست ها یا مناطق دیگر پوست استفاده شوند زیرا اشعه ماوراء‌بنفش می‌تواند باعث سوختگی در پوست شود.

12. اسکنرهای حرارتی در تشخیص افراد آلوده به ویروس کرونا جدید چقدر مؤثر هستند؟

اسکنرهای حرارتی در تشخیص افرادی که تب دارند (یعنی دارای درجه حرارت بالاتر از حد طبیعی بدن هستند) به دلیل عفونت با ویروس کرونا جدید، مؤثر هستند. با این حال، آن ها نمی‌توانند افرادی را که آلوده هستند و هنوز دچار تب نشده‌اند را تشخیص دهند. این امر به این دلیل است که بین 2 تا 10 روز طول می کشد تا افرادی که آلوده می‌شوند بیمار و دچار تب شوند.

13. آیا اسپری کردن الکل یا کلر در سرتاسر بدن شما می‌تواند ویروس کرونا جدید را از بین ببرد؟

خیر. اسپری کردن الکل یا کلر در سرتاسر بدن شما ویروس‌هایی را که قبلاً داخل بدن شما شده اند را از بین نمی‌برد. پاشیدن چنین موادی می‌تواند برای لباس یا غشاهای مخاطی (یعنی چشم، دهان) مضر باشد. توجه داشته باشید که هم الکل و هم کلر برای ضد عفونی کردن سطوح می‌توانند مفید باشند، اما لازم است طبق دستورات بهداشتی و ایمنی مناسب از آنها استفاده شود.

14. آیا واکسن‌های ضد پنومونی، شما را در برابر ویروس کرونا جدید نیز محافظت می‌کنند؟

خیر. واکسن های ضد پنومونی، مانند واکسن پنوموکوکال و واکسن هموفیلوس آنفلوانزا نوع B (Hib)، محافظتی در برابر ویروس کرونا جدید ایجاد نمی‌کنند. ویروس آنقدر جدید و متفاوت است که به واکسن خاص خود نیاز دارد. محققان در تلاشند تا واكسن علیه 2019-nCoV تهیه كنند، و WHO از تلاش های آنها حمایت می‌كند.

کووید-19

15. آیا شستشوی مرتب بینی با نرمال سالین باعث پیشگیری از کووید-19 می‌شود؟

خیر. هیچ مدرکی مبنی بر اثرگذاری شستشوی منظم بینی با نرمال سالین برای پیشگیری از کووید-19 وجود ندارد. شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه شستشوی مرتب بینی با نرمال سالین می‌تواند به بهبودی سریعتر افراد از سرماخوردگی کمک کند. اما، در مورد شستشوی منظم بینی برای جلوگیری از عفونت‌های تنفسی شواهدی نیست.

16. آیا خوردن سیر می‌تواند به جلوگیری از عفونت با ویروس کرونا جدید کمک کند؟

سیر یک ماده غذایی سالم است که ممکن است خاصیت ضد میکروبی داشته باشد. با این حال، هیچ شواهدی از شیوع این بیماری در دست نیست که خوردن سیر، مردم را از ویروس کرونا جدید محافظت کرده باشد.

17. آیا ویروس کرونا جدید فقط روی افراد مسن تأثیر می‌گذارد یا افراد جوان نیز مستعد هستند؟

افراد در هر سنی می‌توانند توسط ویروس جدید (2019-nCoV) آلوده شوند. افراد مسن و افراد با شرایط پزشکی زمینه‌ای (مانند آسم، دیابت، بیماری‌های قلبی) به نظر می‌رسد در هنگام ابتلا به این ویروس آسیب پذیرتر باشند و به شدت بیمار می‌شوند.

18. آیا آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری و معالجه ویروس کرونا جدید مؤثر هستند؟

خیر، زیرا آنتی بیوتیک‌ها بر علیه ویروس‌ها کار نمی‌کنند و فقط بر ضد باکتری‌ها هستند. ویروس کرونا جدید (2019-nCoV) یک ویروس است و بنابراین، آنتی بیوتیک‌ها نباید به عنوان ابزاری برای پیشگیری یا درمان آن استفاده شوند. با این حال، اگر شما به علت کووید-19 بستری هستید، ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید زیرا احتمال عفونت باکتریایی وجود دارد.

کووید-19

19. آیا داروهای خاصی برای پیشگیری یا معالجه ویروس کرونا جدید وجود دارد؟

تا به امروز، هیچ داروی خاصی برای جلوگیری یا معالجه ویروس کرونا جدید (2019-nCoV) توصیه نشده است. با این حال، افراد آلوده به ویروس باید برای تسکین و درمان علائم مراقبت‌های لازم را انجام دهند، و افراد مبتلا به بیماری شدید باید از مراقبت‌های حمایتی بهینه استفاده کنند. برخی از درمان های خاص تحت بررسی قرار گرفته‌اند و از طریق آزمایشات بالینی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. WHO به سرعت بخشیدن و توسعه تلاش های تحقیقاتی طیف وسیعی از همکاران کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید