جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

9 راهکار برای کاهش استرس

author منتشر کننده
نظرات (1) 8 0
9 راهکار برای کاهش استرس

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پر است از تغییر و تحولات پیچیده، پر از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مبهم زندگی، پر از تنش ها و اضطراب ها. تا از خواب بیدار می‌شویم اتفاق تازه‌ای رخ داده است که تا دیروز موقع خواب خبری از آن نبود. نمونه بارز آن کرونا که همه چیز را به هم ریخت و در مدت زمان کوتاهی زندگی بشر را از این رو به آن رو کرد. نوع زندگی بشر بعد از آن تغییر کرد، اضطراب‌ها و تنش ها بیشتر شد، همه چیز شکل دیگری به خود گرفت و به عبارتی بعضی چیزها رنگ باخت و بعضی چیزها جان گرفت.

در این میان تنها چیزی که نصیب بشر شد و البته می‌شود افزایش نگرانی‌ها و استرس ها است از این که چه می‌شود و بعد از این چه خواهد شد. ما در این نوشتار فارق از آن که چه می‌شود و چه خواهد شد قصد داریم شما را با راهکارهایی آشنا نماییم که در این بحبوحه بیماری و بلا، لااقل اندکی از استرس شما بکاهد و بتواند کمک حال شما در این روزهای سخت اما پر از فرصت باشد. با ما همراه باشید تا شما را با این راهکارها آشنا نماییم.

بیشتر بخوانید: مقالات مرتبط با استرس

برای کاهش استرس بودجه خود را تنظیم نمایید تا در خصوص پول هیچ نگرانی نداشته باشید

این روزها خرج و مخارج زندگی بسیار بالا رفته است، قیمت ها به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده است خرج خورد و خوراک از یک طرف، پول خرید ترافیک اینترنت برای انجام برخی از کارها از راه دور از یک طرف و از طرف دیگر مخارج خرید مواد ضدعفونی کننده و ماسک که قبلاً نیازی به هزینه کردن برای آن ها به این شکل نبود. هزینه آب و برق و تلفن و گاز که دیگر جای خود که اگر به اینها پول باشگاه، تفریحات سالم و ... را اضافه کنید به جز استرس و نگرانی از این که نکند خرج با دخل جور درنیاید چیزی دیگری نصیب شما نخواهد شد. بنابراین برای این که از نظر مالی دچار استرس نشوید و از این بابت دغدغه و نگرانی نداشته باشید بهترین کار این است که بودجه خود را تنظیم کنید تا دچار مشکل نشوید.

برای این کار بهتر است دفترچه‌ای تهیه کنید و هر چه که نیاز دارید را البته به ترتیب میزان اهمیت و ضروری بودن در آن یادداشت کنید. سپس مقدار پولی را که قرار است برای خرید آنها هزینه کنید را به تفکیک رو به روی هر یک یادداشت نمایید. در آخر آن ها را جمع بزنید و از میزان پولی که دارید کم کنید. حال روی مابقی پول برنامه ریزی کنید. اگر شد کمی از آن را برای روز مبادا پس انداز کنید. مقداری از آن را خرج تفریحات سالم کنید مثلاً سینما بروید، کتاب بخرید، خود را به یک رستوران خوب برای شام دعوت کنید و ... . با این کار هم پولتان را درست و به اندازه خرج کرده‌اید و هم از میزان اضطراب و استرس خود کاسته‌اید.

برای کاهش استرس اهداف واقع بینانه داشته باشید

داشتن هدف خیلی خوب است چرا که به زندگی معنا می‌بخشد و پویایی و تحرک را به ارمغان می‌آورد اما نه همه هدفها بلکه هدفهایی که درست و واقع بینانه و با علاقه و آگاهی انتخاب شده باشند. اگر هدفی غیر واقع بینانه، رویایی و دست نیافتنی انتخاب شود به جز انتقال حس سرخوردگی، ناکامی و استرس چیز دیگری نخواهد داشت. چرا که فرد با هر میزان تلاش و کوشش چون نمی‌تواند به هدفش برسد فکر می‌کند که کوتاهی از او بوده و او بوده که نتوانسته به هدفش برسد پس حس ناکامی و سرخوردگی به سراغش می‌آید غافل از آن که این هدف بوده که درست انتخاب نشده چه بسا که اگر درست انتخاب می‌شد چنین نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. پس برای رسیدن به هدف و کاهش استرس و داشتن حس خوب پیروزی و سرافرازی بهترین کار این است که همواره هدف داشته باشید و آن ها را واقع بینانه انتخاب کنید.

برای کاهش استرس به اندازه کافی بخوابید

بی‌حوصلگی، بد اخلاقی، عصبانی شدن، زود از کوره درفتن، پژمرده به نظر رسیدن، سوزش پوست و افزایش اضطراب و استرس تنها بخشی از اثرات منفی کم خوابی است. برای این که روز خوبی را شروع کنید، شاد و سر حال باشید، استرس نداشته باشید، زیبا و با طراوت به نظر برسید هر شب به موقع بخوابید و سعی کنید خواب کافی داشته باشید.

برای کاهش استرس نفس عمیق بکشید

نفس عمیق کشیدن چیزی فراتر از عمل دم و بازدم است چرا که فواید بسیاری برای روح و جسم افراد دارد. با نفس عمیق کشیدن می‌توان استرس را کنترل کرد و حتی به میزان زیادی آن را کاهش داد، سموم را از بدن حذف کرد، درد را کاهش داد، ریه‌ها را بهبود بخشید، وزن و فشار خون را کاهش داد، میل جنسی را کنترل کرد، عواطف را کنترل نمود و فواید بسیار دیگر.

البته موثرین راه برای کاهش استرس همان نفس عمیق کشیدن است که اصولی‌ترین روش انجام آن به شرح زیر است:

- دراز کشیدن به پشت روی یک سطح صاف

- قرار دادن یک دست روی معده و دست دیگر روی قفسه سینه

- نفس کشیدن به آرامی به طوری که معده اندکی بالا بیاید

- نگه داشتن نفس به مدت یک تا دو ثانیه

- انجام عمل بازدم به آرامی به طوری که معده پایین رود.

با انجام این روش میزان استرس شما کاهش یافته و به آرامش خواهید رسید. البته برای اثرگذاری بیشتر باید این روش را چند مرتبه پشت سر هم تکرار کنید.

برای کاهش استرس به دیدار دوستان صمیمی خود بروید

دیدار با کسانی که از ته دل دوستشان دارید فواید بسیاری برای شما دارد که مهمترین آن ها به شرح زیر است:

باعث افزایش طول عمر می‌شود چرا که از طریق آن دایره روابط اجتماعی افراد گسترش می‌یابد و با گسترش دایره روابط اجتماعی میزان ابتلا به مرگ زودرس کاهش می‌یابد و در نتیجه طول عمر افراد افزایش می‌یابد.

میزان استرس را کاهش می‌دهد چرا که از انزوا جلوگیری کرده و به افراد کمک می‌کند برخی از مشکلات خود را از طریق گفت و گو و مشورت گرفتن از دوستان صمیمی خود حل کنند. در ضمن گاهی درد و دل کردن با دوستان چنان تاثیری دارد که آرامش را در وجود فرد ایجاد کرده و او را از تنشها دور می‌نماید.

از دیگر فواید دیدار با دوستان صمیمی تجدید کردن خاطرات مشترک و خوب گذشته است که تاثیر بسیاری در  سلامتی روح و روان فرد دارد.

ارتقا سلامتی، افزایش سلامت ذهن و همراه بودن در روزهای سخت و دشوار همگی از فواید ملاقات با دوستان صمیمی هستند که می‌تواند همچون مسکنی قوی عمل کرده و آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.

برای کاهش استرس به موزیک های آرام بخش گوش کنید

من چون خوشحال هستم آواز نمی‌خوانم من خوشحال هستم چون آواز می‌خوانم این گفته ویلیام جیمز است پس می‌توان گفت:

با گوش دادن به موسیقی چون مغز شما از دوپامین که یک انتقال دهنده عصبی است بیشتر تولید می‌کند حس خوبی در شما به وجود می‌آورد در نتیجه شما شادتر و خوشحال‌تر به نظر می‌رسید و کمتر دچار استرس می‌شوید.

گوش کردن به موسیقی که الهام بخش شما است می‌تواند میزان کارایی شما را در حین کار کردن به میزان زیادی افزایش دهد کارایی زیاد یعنی نداشتن نگرانی در مورد عقب افتادن کارها و انجام ندادن درست آن ها و این یعنی کاهش استرس در زمینه کاری.

کاهش افسردگی، راحت‌تر به خواب رفتن، بهبود سلامت روانی، کنترل در میزان خوردن غذا و در نتیجه کاهش وزن، بهبود بخشیدن خلق و خوی در هنگام رانندگی، افزایش حافظه و قدرت یادگیری، کاهش درد، کمک به بیماران آلزایمری برای به یاد آوردن برخی از چیزها، کمک به بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند، افزایش هوش کلامی، افزایش هوش و عملکرد علمی، سالم نگه داشتن مغز، بهبود بخشیدن عملکرد شناختی، افزایش انگیزه و افزایش میزان استقامت از دیگر فواید گوش دادن به موسیقی آرام بخش است. پس با گوش دادن به موسیقی خود را از فواید آن بهره‌مند نمایید.

برای کاهش استرس حین کار چند دقیقه‌ای به خود استراحت دهید

کار کردن بیش از اندازه، بدون وقفه و استراحت از نیروی آدمی می‌کاهد، افسردگی و استرس را در وی ایجاد می‌نماید، سرزندگی را از بین می‌برد و بیماری های جسمی، روحی و روانی بسیاری را به وجود می‌آورد. بنابراین حین کار کردن حتی اگر حجم کار زیاد باشد و یا این که کارهای عقب مانده زیادی وجود داشته باشد باید به خود استراحت داد تا اولاً میزان استرس کاهش یابد، دوماً تجدید قوا صورت بگیرد تا بتوان دوباره کار را با نیرو و توان بیشتری انجام داد با این کار هم بهره‌وری افزایش می‌یابد و هم کارها بهتر از زمانی که با خستگی و استرس انجام می‌شود، انجام می‌گیرد. پس سعی کنید حین کار کردن چند دقیقه‌ای به خود استراحت دهید. خودتان را دوست داشته باشید و بدانید که استرس روح و روان و حتی سلامتی جسمانی شما را از بین می‌برد.

برای کاهش استرس ورزش کنید

یک راه بسیار موثر برای کاهش اضطراب و استرس ورزش کردن است. با ورزش کردن می‌توان هم به سلامت جسمانی، روحی و روانی رسید و هم این که بسیاری از چیزهایی که برای انسان مضر هستند همچون استرس را مدیریت کرد. از بهترین ورزش هایی که برای کاهش استرس توصیه می‌شوند به شرح زیر هستند:

دویدن چون باعث می‌شود شب ها راحت‌تر به خواب روید در نتیجه از این طریق میزان استرس را کاهش می‌دهد.

پیاده روی در طبیعت چرا که آرامش روح و روان را به ارمغان می‌آورد و از این طریق استرس را کاهش می‌دهد. البته پیاده روی در طبیعت به دلیل این که گیاهان و درختان برای به تاخیر انداختن پوسیدگی ماده‌ای از خود تولید می‌کنند که این ماده روی انسان تاثیر بسیار مثبتی دارد نیز بسیار توصیه می‌شود.

یوگا چرا که تمرکز ویژه‌ای روی میزان و نحوه تنفس دارد و همانطور که پیشتر بیان کردیم تنفس نیز به نوبه خود تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش استرس دارد.

حرکات کششی و ورزش های هوازی دیگر نیز که باعث افزایش میزان امواج آلفا در مغز می‌شوند امواجی که مغز را در حالت آرامش قرار می‌دهند نیز برای کاهش میزان استرس بسیار توصیه می‌شوند.

برای کاهش استرس بخندید و بخندید و بخندید

خنده و خندیدن، آدم خنده رو و خوش مشرب در پیش همه نوع آدم محترم و دوست داشتنی هستند خوب آدمی هم که دوست داشتنی باشد مسلماً استرس کمتری نسبت به مورد پذیرش واقع شدن دارد. از طرفی طبق تحقیقاتی که انجام شده وقتی فرد می‌خندد مغز این موضوع را می‌پذیرد که باید شاد باشد همیشه بعد از خنده نیز حس آرامش سراسر وجود آدم را فرا می‌گیرد. آرامشی که باعث افزایش تمرکز می‌شود. این حالت در واقع همان قدرت تغییر وضعیت هیجانی است که توسط خنده و به دنبال ترشح اندرونی در ذهن انجام می‌یابد. بنابراین زمانی که شما در وضعیت غمگین و یا در وضعیت استرس زا هستید همواره سعی کنید لبخند بزنید بعد از لبخند زدن بلافاصله متوجه خواهید شد که چقدر وضعیت درونی شما تغییر کرده است. از این طریق است که با تصور ذهن از حالت غمگینی و یا استرس رهایی پیدا خواهید کرد.

استرس

اگر می‌خواهید یک روز فوق العاده‌ای داشته باشید سعی کنید هر روز تمرین کنید که بخندید به خصوص زمانی که کمی افسرده هم هستید این کار را انجام دهید. چشمهای خود را ببندید به روشی که در بالا ذکر شد نفس عمیق بکشید، لبخند بزنید و فرض کنید که این لحظه بهترین لحظه زندگی شماست. خنده و خندیدن به راحتی می‌تواند منجر به ایجاد تعادل روانی در افراد شود. افرادی که همیشه می‌خندند و لبخند به لب دارند نسبت به دیگر افراد در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی تحمل بیشتری دارند لذا کمتر دچار اضطراب و استرس می‌شوند پس خندیدن هم برای کسب آرامش و هم برای کاهش اضطراب و استرس بسیار مفید است و می‌تواند اثرات قابل ملاحضه‌ای روی روح و روان افراد داشته باشد. در ضمن خنده درمانی برای افرادی که افسرده هستند و یا از بیماری دیابت رنج می‌برند نیز بسیار مفید است و همواره توصیه می‌شود. از دیگر پیامدهای مثبت خنده درمانی به شرح زیر است:

کاهش سطح هورمون‌های استرسی، مدیریت استرس، تقویت سیستم دفاعی بدن، افزایش تعداد سلول های تولید کننده، کاهش درد، آرامش عضلات و کاهش فشار خون. پس برای کاهش اضطراب و استرس سعی کنید همواره " بخندید و بخندید و بخندید"

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. ممنون. متن خیلی خوبی بود. به خصوص این که با عنوان بندی های مختلف، هرکس می تواند روی قسمتی که بیش تر با آن سر و کار دارد، تمرکز کند و بهتر بهره ببرد.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید