جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کارآفرینی چیست؟

author منتشر کننده
نظرات (3) 14 0
کارآفرینی چیست؟

با توجه به کلمه کارآفرین مفهوم کارآفرینی ساده و قابل لمس به نظر می رسد، اما می توان گفت که تعریف دقیقی از کارآفرین و کارآفرینی وجود ندارد، ولی بطور کلی و عامه پسند چنین می‌توان تعریف کرد که: کارآفرینی عبارت است از مجموعه کارهایی که منجر به ایجاد یک کسب و کار جدید و به دنبال آن ایجاد رضایتمندی و تقاضای بیشتر می‌شود را کارآفرینی میگویند.

تعریف کارآفرین ؟

به فردی که یک کسب و کار جدید را با فراهم آوردن منابع مورد نیاز آن شروع می‌کند و در راستای توسعه فعالیت هایش ایده‌های کارآفرینی جدید پیاده می‌کند کارآفرین می‌گویند، همچنین هدف اصلی اش سود آوری و رشد می‌باشد و مشخصه اصلی چنین کارآفرینی نوآوری می‌باشد. کار آفرینی یعنی تعقیب فرصت‌ها و جستجوی فرصت‌های جدید و قبول ریسک انجام آن برای ساختن یه مسیر اقتصادی جدید و توسعه آن.

سه دلیل مهم که بیشتر کشورها توجه ویژه ایی به کارآفرینی دارند توليد ثروت، توسعه تكنولوژي و اشتغال مولد است. در حاليكه دركشور ما به اشتباه اين مفهوم صرفاً با اشتغال زايي مترادف شده و فقط براي حل مشكل اشتغال به سمت كارآفريني پيش می‌رويم. طی سالیان اخیر در بسياري از كشورهاي پيشرفته به علت تغيير در ارزش‌ها و گرايش‌های جامعه، موجي از كسب و كارهاي كوچك و افراد خود اشتغال (کارآفرین) به وجود آمدند. همین علت باعث شد که مطالعات زیادی در زمینه اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی و روان‌شناسی انجام بگیرد. با وجود اینکه بررسی‌های فراوانی در زمینه كارآفرينی، تلاش محققين فراوان مانند ساير مفاهيم علوم انساني صورت پذیرفت ارائه تعريفي قطعي و مشخص براي آن، كاري دشوار و حتي غيرممكن است. در مسیر تکاملی مفهوم کارآفرینی، عوامل زیادی مانند ریسک پذیری، نوآوری و .... به این مفهوم اضافه شده است.

استارتاپ و مباحث مربوط به آن

 

نکاتی که باید درکارآفرینی مد نظر گرفت

در بسیاری از موارد افرادی که سرمایه کافی برای شروع یک کسب و کار بزرگ را ندارند، تقاضا برای راه‌اندازی کسب و کارهای با سرمایه کم بیشتر می‌شود. پیدا کردن راهکارها و ایده هایی که بتوان آن‌ها را با سرمایه کم تبدیل به یک کسب وکار موفق کرد کار سختی نیست اما نکته مهم قبل از شروع یک کسب و کار این است که سعی کنیم با بررسی و مطالعه دقیق، بهترین و مناسب‌ترین کسب و کار را انتخاب کنیم. چراکه بهترین کسب و کار اگر با شرایط و روحیات شما سازگار نباشد قطعاً با شکست مواجه خواهد شد.

حال شما با کلیات کارآفرینی آشنا شدید و باید نوع کسب و کار را تعیین کنید. در این مرحله جمع‌آوری اطلاعات، مطالعه، صحبت با متخصصان و افراد صاحب‌نظر در زمینه کارآفرینی مهم‌ترین نقش را ایفا می‌کند. درواقع شما در این مرحله باید فهرستی از کسب‌وکارهایی که فکر می‌کنید به آن‌ها علاقه دارید و می‌توانید در آن موفق شوید را ایجاد کنید و سپس به جمع‌آوری اطلاعات در مورد آن بپردازید تا به بهترین انتخاب برسید. بهتر است در انتخاب کسب و کار به تقاضا و نیاز جامعه دقت داشته باشید.

نتیجه گیری

متأسفانه به دلیل رعایت نکردن نکات بالا و چند نکته دیگر که در ادامه خواهیم گفت بسیاری از کسب و کارهای کوچک با شکست مواجه می‌شوند. بنابراین یکی از نکاتی که در ابتدای شروع یک کارآفرینی باید به آن دقت کنید این است که کسب و کار شما گرفتار این شکست‌ها نشوند. علاوه بر نکاتی که پیش ‌از این گفته شد، موارد زیر از جمله دلایل شکست کسب و کارهای کوچک به شمار می‌روند:

برنامه ریزی نادرست و نامناسب، در نظر نگرفتن رقابت، بازاریابی ضعیف، نداشتن انعطاف پذیری لازم، نادیده گرفتن قدم بعدی، سعی در انجام دادن تمام امور به طور کامل و بی عیب و نقص و رشد کنترل نشده مواردی هستند که باید زیر ذره بین باشند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (3)

  1. البته هر کارافرینی بجز خلاقیت نیاز به حمایت مالی هم دارد

  1. برای موفقیت کارآفرین ها، حتما باید حمایت دولت وجود داشته باشه.ممنون از مطالب مفیدتون

  1. خیلی جالب بود امیدوارم یک شرایطی پیش بیاد که کارآفرینی جدی تر گرفته شود.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید