جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

HPV چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
HPV چیست؟

آیا تاکنون چیزی در مورد ویروس پاپیلومای انسانی یا یا زگیل تناسلی یا همان (HPV) شنیده اید؟ در هر روصورت حتی اگر پاسخ تان به این سوال مثبت است پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله را بخوانید زیرا تمامی موارد در رابطه با این ویروس به طور خلاصه و مفید نوشته شده اند و می تواند یک راهنمای بسیار مناسب برای شما خوانندگان عزیز باشد. این ویروس، ویروسی است که متاسفانه موجب سرطان سرویکس و زگیل های تناسلی می شود. HPV ها ویروس های DNA دار دو رشته ای حلقوی کوچک با 8 ژن کد کننده پروتئین های ویروسی و متعلق به خانواده papillomavirus می باشند. این گروه از ویروس ها بسیار بزرگ و متنوع اند که در مهره داران، پستانداران و پرندگان یافت شده که سلول های اپیتلیال پایه پوست و غشای مخاطی را آلوده کرده و عامل ایجاد طیف وسیعی از بیماری ها از ضایعات خوش خیم تا تومور های تهاجمی هستند.

در صورتی که عفونت با بعضی از انواع اچ پی وی به طولانی مدت بیانجامد این امکان وجود دارد که فرد به سرطان سرویکس مبتلا شود و تقریباً تحقیقات نشان داده است که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است. همچنین انواع دیگری از سرطان ‌ها همانند سرطان مقعد، پنیس (آلت تناسلی مذکر)، واژن و ناحیه خلفی حلق (حلق دهانی) با عفونت HPV در ارتباط اند. این ویروس ها قادرند از طریق تماس پوست با پوست یا مخاط با مخاط از فردی به فرد دیگر منتقل شده و به واسطه زخم پوستی یا مخاطی وارد بدن شوند. شایع ترین راه انتقال عفونت HPV از راه جنسی است، اگرچه معمولاً توسط سیستم ایمنی بدن بهبود می یابد. در سراسر جهان، خطر ابتلا به HPV آن هم حداقل یک بار در طول زندگی در زنان و مردان پنجاه درصد است. نقش HPV در ایجاد سرطان، نه تنها در سرطان دهانه رحم، بلکه در انواع دیگر نئوپلاسم ها به طور گسترده ای مورد مطالعه قرار گرفته است.

HPV چیست؟

راه های انتقال HPV

همانطور که گفته شد این ویروس  از طریق تماس مستقیم، غالبا راه انتقال به وسیله ی رابطه جنسی (معمولا رابطه جنسی دهانی) با فرد آلوده اتفاق می افتد. معمولا رابطه جنسی از راه مقعد و واژن بیشتر از بقیه باعث انتقال بیماری می ‌شوند. فرد مبتلا به HPV ممکن است هیچ‌گونه علائمی از بیماری را بروز ندهد اما به بیماری مبتلا باشد و آن را انتقال می‌دهد.راه های غیر جنسی انتقال این ویروس در دستگاه تناسلی عمدتا از طریق انتقال از مادر باردار به نوزاد تازه متولد شده در زمان تولد است. در این حالت ویروس قادر است از طریق پدر یا مادر به فرزندان منتقل شود. اصلی ترین روش انتقال، از طریق مادر باردار در دوران بارداری یا زایمان یا از طریق تخمک یا اسپرم آلوده در زمان لقاح می باشد. مطالعات نشان داده است که افرادی که از نظر جنسی اکتیو اند امکان دارد به ویروس اچ پی وی و در نتیجه زگیل تناسلی یا سرطان مبتلا شوند. ممکن است سال ‌ها بعد از ایجاد رابطه جنسی با فرد آلوده شخص علائم ابتلا به بیماری را از خود بروز دهد؛ در این حالت شناسایی زمان ابتلا بسیار دشوار است. انتقال زگیل تناسلی از طریق دست ، استخر، لیزر یا اپیلاسیون ممکن نیست و تنها راه های انتقال اچ پی وی رابطه جنسی از طریق دهان، مقعد، یا دهان است.

راه های درمان HPV

امکان دارد که زگیل های تناسلی علامت بالینی خاصی نداشته باشند و سال ها فرد از وجود آن در بدنش آگاهی نداشته باشد. اما گاهی این زگیل ها برای افراد خطرناک و همراه با درد و خارش و سوزش اند به طوری که روی سلامت روان فرد هم می تواند تاثیر منفی بگذارد. روش های درمانی بسیاری بر اساس نوع زگیل، اندازه و شدت بیماری از دارو درمانی گرفته تا جراحی موجود است. هر کدام از این روش های درمانی فقط توسط پزشک متخصص تجویز می شود. اما در طب سنتی هم روش هایی برای درمان پیشنهاد شده است که افراد حتی در خانه می توانند از آن استفاده کنند و ممکن است در درمان زگیل تناسلی موثر واقع شود که به اختصار به معرفی مواد خانگی موثر در درمان می پردازیم.

روش های درمان سنتی و خانگی HPV

سرکه سیب و درمان HPV

سرکه ی سیب به دلیل داشتن مواد اسیدی می تواند در ازبین بردن این ویروس تاثیرگذار باشد. به این صورت که یک پنبه آغشته به سرکه سیب را روی ناحیه ی درگیر زگیل قرار دهید اگر طی دوره درمان زگیل تغییر رنگ به سیاه داد نشانه موثر واقع شدن درمان است.

از بین بردن HPV به کمک روغن درخت چای

با مطالعه در مورد انواع  و اقسام روغن ها و عصاره گیاهان می توانید به این نتیجه برسید که معمولا روغن ها خواص ضد قارچ و ویروسی دارند، یکی از این روغن ها، روغن درخت چای است، در صورتی که روغن درخت چای رقیق شده با روغن نارگیل را مستقیم بر روی زگیل بریزید سبب از بین بردن زگیل شما خواهد شد. این روغن ممکن است برای برخی از افراد آلرژن باشد پس قبل از استفاده روی بازوی تان امتحان کرده و بعد از یک روز، در صورت عدم حساسیت استفاده کنید.

با روغن کرچک HPV را درمان کنید

 روغن کرچک مواد ضد ویروس خاصی به نام ریسینولیک اسید در درون خود دارد. روغن را به کمک یک پنبه بر روی منطقه مورد نظر بریزید و یک شب به این حالت نگه دارید و صبح هنگام پنبه را از روی زگیل برداشته و محل را با آب گرم شسته و با یک پارچه به صورت سایشی پاک کنید تا سلول های مرده از بین برود. این کار باید هر روز تکرار شود.

درمان HPV با آلوئه ورا

همه ی ما گیاه پر از خاصیت آلوئه ورا را می شناسیم حالا این بار آلوئه ورا برای کمک به از بین بردن ویروس HPV به کمک ما آمده است. آلوئه ورا سرشار از مواد ضد ویروس و آرام بخش است که به شدت در درمان زگیل تناسلی موثر می باشد. ژل آلوئه ورا را بر روی پنبه بریزید و پنبه را مستقیما بر روی زگیل قرار دهید و یک شب در این حالت بماند و صبح روز بعد با برداشتن پنبه، محل را با آب گرم بشویید این کار را به مدت یک ماه ادامه دهید.

استفاده از پیاز برای از بین بردن اثر ویروس HPV

از آن جایی که پیاز حضورش در تمام خانه ها بسیار مرسوم است می توان به عنوان یک ماده کاربردی از آن یاد کرد، پیاز حاوی مواد ضد میکروبی قوی می باشد که به کاهش انتقال و انتشار ویروس هایی مثل HPV و سرعت بخشیدن روند درمان اثر قابل توجهی دارد. برای استفاده از پیاز باید پیاز را برش داده و یک قاشق چایخوری نمک به ان اضافه کرده و یک شب به آن فرصت دهید تا در این حالت بر روی زگیل بماند. صبح با فشردن یک قاشق روی پیازعصاره خروجی آن را که از صافی رد شده است، بر روی زگیل قرار می دهید و یک ساعت صبر می کنید سپس با آب گرم شسته و به حالت سایشی خشک کنید. این گار باید دو الی سه بار در روز انجام شود.

همه ی مواردی که در بالا گفته شد می توانند در درمان HPV تاثیرگذار باشند اما هیچکدام راه درمان قطعی نیست و بهتر است برای درمان به پزشک متخصص مراجعه شود و تحت نظر پزشک درمان را شروع کرده و تا زمان بهبود کامل ادامه دهید.

HPV در مردان

مردان نیز همانند زنان امکان دارد که با ویروس HPV درگیر شوند. با وجود اینکه ویروس HPV جز مرسوم ترین عفونت ها می باشد، اما جای شکرش باقی است که این نوع سرطان‌ در مردان شایع نیست. در بدن آقایان به این صورت اسست که از طریق رابطه جنسی با فردی که به ویروس آلوده است این بیماری منتقل خواهد شد. این بیماری در حین رابطه جنسی مقعدی یا واژن به راحتی منتشر می‌شود. همچنین می‌تواند از طریق رابطه دهانی یا لمس نزدیک پوست در حین رابطه جنسی منتشر شود. ویروس HPV حتی اگر فرد آلوده فاقد علائم و علائم قابل مشاهده باشد هم می تواند انتقال یابد. بعضاً در برخی از مردان که شرایط  زیر را دارند، ابتلا به سرطان‌ های مرتبط با ویروس HPV دیده می شود:

- آن دسته از مردان که سیستم ایمنی ضعیفی دارند

- مردانی که رابطه جنسی مقعدی دارند

HPV چیست؟

واکسیناسیون HPV

همه ی ما انسان ها همیشه برای بالا بردن سیستم ایمنی و محافظت در برابر ویروس هایی که قصد جانمان را دارند به واکسن ها احتیاج پیدا می‌کینم. درباره ی این واکسن بایستی یادآور شد که برای همه کودکان چه دختر و چه پسر واکسیناسیون علیه این ویروس در سنین 11 تا 12 سالگی بهتر است انجام گیرد. در حقیقت همه افراد به واکسیناسیون HPV احتیاج دارند، زیرا در برابر عفونت‌ های این ویروس که می تواند بعد ها در زندگی سرطان ایجاد کند، محافظت شوند. توصیه شده است که کودکان 11 تا 12 ساله دو دوز واکسن با فاصله 6 تا 12 ماه دریافت کنند. اگر واکسیناسیون از 9 سالگی یا از 14 سالگی شروع شود، فقط زدن دو دوز توصیه می ‌شود.

در مورد نوجوانان و جوانانی که این روند را بعداً در سنین پانزده تا بیست و شش سال استارت می زنند باید گفت که به سه دوز واکسن احتیاج دارند. همچنین نوجوانان 9 تا 14 ساله‌ ای که قبلاً دو دوز واکسن با فاصله کمتر از 5 ماه دریافت کرده‌ اند، به دوز سوم نیاز دارند. سه دوز برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف از 9 تا 26 سال توصیه می شود. در ضمن واکسیناسیون برای افراد بالای 26 سال توصیه نمی شود. با این حال، برخی از افراد 27 تا 45 ساله که قبلاً واکسینه نشده اند، ممکن است پس از اطلاع از خطر ابتلا به عفونت های ویروس HPV تصمیم بگیرند که واکسیناسیون HPV انجام دهند. واکسیناسیون HPV در این محدوده سنی کاربرد زیادی به همراه ندارد، زیرا فرد قبلاً در معرض HPV قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید