جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل احتمالا به هسته‌های فوق کم‌مصرف مجهز می‌‌شوند

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل احتمالا به هسته‌های فوق کم‌مصرف مجهز می‌‌شوند

اینتل برای پردازنده‌های نسل چهاردهم Core موسوم به Meteor Lake برنامه‌های زیادی دارد که شامل طراحی مجهز به چند کاشی و معماری جدید CPU و GPU به همراه لیتوگرافی Intel 4 می‌شود. اما ظاهرا این قابلیت‌ها تمام ماجرا نیستند و اینتل می‌خواهد به سراغ نوع سوم هسته‌های CPU با مصرف فوق‌العاده پایین هم برود.

طبق گزارشی جدید، اینتل روی سه سری از پردازنده‌های لپ‌تاپ نسل چهاردهم Core با نام‌های Meteor Lake-U به همراه P و H کار می‌کند. این پردازنده‌ها برای اولین بار از معماری جدید CPU بهره می‌برند که شامل چهار کاشی می‌شود.

مشخصات پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

کاشی پردازشی اینتل از لیتوگرافی Intel 4 استفاده می‌کند که در سری P و H شامل 6 هسته قدرتمند P و 8 هسته کم‌مصرف E می‌شود. اما در هسته‌های سری U با دو هسته P‌ کمتر روبه‌رو می‌شویم. این هسته‌های از معماری جدید بهره می‌برند که نتیجه‌اش بهبود عملکرد خواهد بود.

این پردازنده‌ها همچنین یک کاشی GPU خواهند داشت که از لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد و حداکثر 128 واحد اجرایی خواهد داشت. در این کاشی همچنین با معماری جدید Xe-LPG روبه‌رو می‌شویم.

پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل

یکی دیگر از کاشی‌ها، مربوط به SoC می‌شود که شامل کنترلرهای مختلف برای پردازنده مدرن اینتل خواهد بود. کنترلر مموری در این پردازنده‌های جدید حداکثر از 96 گیگابایت رم DDR5-5600 و 64 گیگابایت رم LPDDR5X-7467 پشتیبانی خواهد کرد.

تا اینجا همه چی مشابه شایعات قبلی است، اما گزارش اخیر می‌گوید در کاشی SoC با دو هسته جدید روبه‌رو می‌شویم. این هسته‌های فوق کم‌مصرف احتمالا برای کارهای پس زمینه یا زمانی که دستگاه در حالت اسلیپ قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین شاید اینتل با هسته‌های جدید بتواند شارژدهی لپ‌تاپ‌های ویندوزی را افزایش دهد تا بتوانند با مک‌بوک‌های اپل رقابت کنند.

در نهایت گزارش اخیر مدعی شده که پردازنده‌های نسل چهاردهم اینتل در نیمه دوم سال آینده میلادی از راه می‌رسند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید