جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

SSD هاردها و تفاوت آن با HDD هاردها

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
SSD هاردها و تفاوت آن با HDD هاردها

امروزه اکثر کاربران در جهان، برای بالا بردن سیستم خود، قطعات مختلف کامپیوتر را بالا می‌برند. افزایش رم و گرافیک و حتی Cpu از مهم ترین قطعاتی است که کاربران در بالا بردن آن تلاش می‌کنند. اما قضیه مهم استفاده مجدد آن‌ها از HDD هاردهاست. مسئله مهم این است که کدام هارد سرعت پردازش بالاتری دارد و کدام یک اطلاعات را بهتر ذخیره می‌کند. پس بیاییم هاردهای SSD را بهتر بشناسیم و نسبت به ارتقای سیستم خود، بالاترین دقت لازم را به خرج دهیم.  

هارد

HDD هارد و SSD هارد چیست؟

HDD هارد مخفف HardDisk Drive می‌باشد و SSD هارد مخفف Solid State Drive است. HDD هارد‌ها حدود 60 سال است که وارد دنیای تکنولوژی شده اند و اطلاعات را روی یک پلاتر (دیسک گردان: قطعه ای مدوّر از اجزاء داخلی که اطلاعات را دریافت و انتقال می‌دهد) ذخیره می‌کنند. سرعت چرخش پلاترها در هاردهای HDD 4500 دور در یک دقیقه است که میزان اطلاعات زیادی را در عین حال که قیمت ارزانی دارد، کنکاش می‌کند. اما SSD هاردها در واقع نمونه بزرگ و پیشرفته‌ی فلش مموری‌ها هستند که سرعت پردازشی چند برابر بیشتر از مموری کارد‌ها را دارند. در این نوع هارد‌ها بر عکس HDD هارد، هیچ پلاتری وجود ندارد و اطلاعات بر پایه تکنولوژی جدید NAND ذخیره می‌شوند.

هارد

ویژگی‌ها و مشخصه‌های SSD هارد و تفاوت آن‌ها با هارد‌های HDD

هیچ وقت SSD هارد را با HDD هارد در یک راستا قرار ندهید. SSD هاردها مصرف توانی بالاتری نسبت به HDD هاردها دارند. توان مصرفی SSD هاردها 6 تا 7 وات است در حالیکه HDD هارد ها توان مصرفی نهایتا 3 وات را دارند. اگرچه قیمت HDD‌هارد ها بسیار ارزان تر از SSD هاردهاست ولی هیچ وقت نمی‌توانند گزینه مناسبی برای ارتقای سیستم شما باشند. قیمت کنونی SSD هارد 128 گیگ حدود 300 هزار تومان که با حجم 500 کیک HDD برابری می کند. ظرفیت SSD برای رایانه‌های رومیزی نهایتا به یک ترابایت می‌رسد درحالیکه، HDD هاردها تا 6 ترابایت پوشش داده می‌شوند. HDD‌ها معمولا هاردهایی پر سر و صدا هستند. سر وصدای آن ها بخاطر چرخش پلاترهای آن است که در SSD هاردها این پلاتر و سر و صدا وجود ندارد.

هارد

SSD هارد و قابلیت دسترسی و مقاومت بالای آن

SSD هارد، عموماً دسترسی سریع تری به اطلاعات دارد. زمان بارگذاری سیستم شما با SSD هارد 10 ثانیه است در حالیکه شما در HDD باید حدود 40 ثانیه صبر کنید تا سیستمتان بارگذاری شود. اطلاعات بر روی پلاترهای HDD به کندی ذخیره و پردازش می‌شوند. دلیل آن، این است که اطلاعات باید منتظر بمانند تا سرعت چرخش پلاتر به حد نصاب برسد، سپس اطلاعات شروع به پردازش کند. در SSD هاردها سرعت خواندن و نوشتن 30 درصد بالاتر از پردازش در HDD است. لذا سرعت آن برای نقاط پیشرفته معمولا به 550 مگابایت می‌رسد.

از آن‌جایی که در HDD هارد ها قطعه ای مانند پلاتر وجود دارد با کوچکترین ضربه یا لغزش آسیب پذیری خود را نشان می‌دهد. به همین خاطر است که در هنگام اجرای بازی های سنگین، هارد شما Error می‌دهد. در هارد های SSD خبری از لغزش و آسیب پذیری نیست، زیرا از تکنولوژی Nand بهره می برد که خبری از هیچ قطعه متحرک سخت افزاری در آن نیست.

SSD هارد، پیشگام ذخیره سازی و بازیابی اطلاعات

اطلاعات در SSD هارد با بالاترین سرعت ممکن ذخیره می‌شوند. در واقع بر اساس میزان اندازه گیری مقاومت ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات، هارد‌های SSD 2 برابر سریع‌تر از هاردهای HDD تخمین زده می‌شوند. از آن‌جایی که هاردهای SSD طول عمر بیشتری نسبت به هاردهای HDD دارند، حدود بازیابی آن ها از لحاظ زمانی بیشتر می‌باشد. طول عمر SSD هارد توسط سازندگان آن 1 میلیون و 200 هزار ساعت در نظر گرفته شده است، در حالیکه هارد های HDD طول عمری 600 هزار ساعته دارند. دما، یکی از عوامل موثر در سرعت کارکرد هاردها، ذخیره سازی و نگهداری آن‌ها است. دمای کارکرد HDD هاردها بین 0 تا 70 است و دمای هارد‌های SSD بین 0 تا 55 درجه سلیوس می‌رسد.

SSD هارد

چرا SSD هارد بخریم؟

همه ما دوست داریم، سیستممان در بالاترین سرعت ممکن بارگذاری شود. توان مصرفی سیستم ما وابسته به قدرت پردازش هارد و اطلاعات درون آن است. بسیاری از ماها هنگامی که سیستم خود را ارتقا می دهیم، سعی داریم تا حجم رم خود را به 8 یا بالاتر برسانیم، غافل از این که با خرید هارد SSD می توانیم سرعت عملکرد ویندوز را چند برابر کنیم. اگرچه هارد‌های SSD گران قیمت هستند ولی با نصب آن بر روی سیستم خود، سرعت پردازش اطلاعات چند برابر می‌شود. دیگر نیاز نیست رم شما به عدد 16 برسد. بهترین پیشنهاد برای سیستم های کنونی ، نصب یک هارد SSD 128 یا 256 گیگ است که آن را درایو ویندوز قرار دهید و رم را روی 8 بگذارید تا سیستم شما با سرعت بالا عمل کند. SSD هارد ها لازم نیستند جهت جمع آوری اطلاعات بسیار بزرگ استفاده شوند. از این هارد‌ها برای اجرای برنامه‌ها و  بازی های سنگین در ویندوز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید