جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با بیماری پارکینسون

author منتشر کننده
نظرات (1) 7 0
آشنایی با بیماری پارکینسون

پارکینسون نام یک بیماری است که برای اولین بار توسط جیمز پارکینسون تعریف شد. روزانه شاهد افراد زیادی هستیم که دائما با لرزش بدن مخصوصا دست‌­هایشان درگیر­اند. برای شدت‌­یافتن این لرزش­‌ها نیازی به ایستادن و انجام کارهای سخت فیزیکی نیست. افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند در حالت نشسته و خوابیده نیز لرزش دارند. این بیماری بیشتر در افراد  مسن و پیر دیده می‌­شود، اما در جوانان نیز گاهی بروز دارد. این بیماری در اثر از بین رفتن ماده‌­ای به­نام دو پامین رخ ­می­‌دهد. کندی حرکات و سفت‌­شدن عضلات در این بیماری دو عامل بیرونی است که موجب لرزش بدن می­‌شود.

پارکینسون

علائم پارکینسون

در بسیاری از بیماران دو یا سه علامت پارکینسون کافی­ است تا بیمار اطمینان خودش را نسبت به بیماری‌­اش حاصل کند. لرزش دست و پاها، کندی حرکات و سفتی و خشکی عضلات و نداشتن تعادل چند علامت از علائم بیماری پارکینسون است. بیمار در هنگامی که به پارکینسون مبتلا می­‌شود، عضلات بدنش ضعیف می­‌شود. بدن در هنگام گرفتاری به پارکینسون تعادل­اش را از دست می­‌دهد. این تعادل بین سمت راست و سمت چپ بدن به یک میزان پخش نمی‌­شود و بخشی از بدن استحکام بیشتری نسبت­ به طرف دیگر بدن دارد. در پارکینسون خشکی عضلات حرکات بدن را کند می­‌کند.

جلوگیری از پارکینسون

یکی از موارد درمانگر پارکینسون نوشیدن قهوه است. بدلیل وجود کافئین در قهوه و یکی از مشتقات سروتونین در کافئین باعث می­‌شود تا از رسوب پروتئین‌­هایی که باعث بروز پارکینسون می‌­شود، جلوگیری کرد. در این میان محققان با تحقیقاتی که به انجام رساندند به نتیجه رسیدند که ایپوبروفن باعث کاهش خطر ابتلا به پارکینسون می­‌شود. نوشیدن چای سبز و خوردن سبزیجات تازه و خام به پیش گیری از پارکینسون کمک می­‌کند. مصرف آنتی­‌اکسیدان­‌ها یکی از عوامل موثر در پیش­گیری از ابتلا به پارکینسون است. قوی نگه­داشتن عضلات بدن مثل ورزش­کردن نیز بسیار موثر است.

تشخیص پارکینسون

محدوده‌­ی سنی خاصی برای ابتلا به پارکینسون وجود ندارد. در بسیاری موارد غیرارثی مبتلایان پس از پنجاه سالگی به آن دچار می‌­شوند و در موارد ارثی قبل از پنجاه سالگی مبتلا می­‌شوند. مطمئنا با افرادی برخورد داشته اید که حتی در سنین جوانی دچار لرزش دست بوده اند. این بیماری به مرور و با کم‌توجهی بیشتر می­‌شود و در برخی موارد حاد، راه رفتن و حرکت کردن را غیر ممکن می­‌کند. پارکینسون معمولا ابتدا یک قسمت از بدن را درگیر می­‌کند و سپس با بی توجهی به آن کل بدن را درگیر می­‌سازد.

پارکینسون عصبی

پارکینسون همواره رشد می­‌کند و عصب­‌ها را یکی پس از دیگری درگیر می­‌کند. این بیماری نتیجه­‌ی ضعیف شدن و لطمه خوردن سلول­‌های عصبی در مغز است. این سلول­‌ها دوپامین ترشح می‌­کند و دوپامین پیام‌­های عصبی را منتقل می­‌کند. رفت­‌وآمد درست این پیام­‌ها به حرکت بدن تعادل می‌­بخشد. در هنگامی که یکی از این سلول­‌های عصبی خاصیت پیام‌­رسانی خودشان را از دست بدهند، پارکینسون با سست کردن عضلات بدن، ضعف خودش را نشان می­‌دهد و یکی پس از دیگری سلول‌­ها هویت انتقال پیام‌شان را از دست می­‌دهند و باعث پارکینسون پیشرفته می­‌شود.

پارکینسون زودرس

در مواردی که در سلول‌­های عصبی دوپامین کار خودش را به‌­درستی انجام ندهد و  پیام را درست به مغز منتقل نکند، خیلی زود پارکینسون شخص را گرفتار می­‌کند. پارکینسون ارثی یکی از انواع پارکینسون است که خیلی زود فرد را دچار بیماری لرزش بدن و کندی حرکات می­‌کند. پارکینسون زودرس معمولا ارثی است و از لرزش ریز دستان شروع می‌­شود و در ادامه بدون پیش­گیری و درمان پارکینسون کل بدن را در چنگ می­‌گیرد. حمله‌­های عصبی و دردهای فیزیکی شدیدی که در دوره­ای به شخص وارد می­‌شوند نیز  می‌­توانند به رشد پارکینسون کمک کنند.

پارکینسون کدام عضلات را درگیر می کند؟

پارکینسون یا بیماری ضعف عضلات در ابتدا با مشکلاتی که در سلول‌­های عصبی بوجود می‌­آورد، عضلات را در نارسایی پیامشان درگیر می‌­کند. این درگیری از طریق دریافت‌گرهای عصبی کاهش می­‌یابد و پیام‌­ها به اندازه­‌ی قبل، از مغز به باقی سیستم­‌ها رسانده نمی‌­شود. بنابراین پارکینسون ابتدا با مختل کردن حرکت سیستم عصبی و مغز باعث توقف بسیاری از عضلات ریز می­‌شود و در ادامه این عضلات به مرور و با کهولت سن و بی توجهی به بیماری بیش از پیش کند می­‌شود. اگر درمان هرچه زودتر شروع نشود، این اختلال به سرعت کل بدن را درگیر می­‌کند.

درمان دارویی پارکینسون

در پارکینسون خفیف بیمار سعی می­‌کند تا با ورزش کردن و درمان کاملا گیاهی و طبیعی سعی در سفت­‌کردن عضلاتش داشته باشد، اما به مرور وقتی این بیماری سخت­تر می­‌شود، درمان‌­های دارویی شروع می­‌شود. بیمار با استفاده از قرص­‌های مخصوص برای درمان تلاش می­‌کند. گاها دیده شده است که پس از چند دوره­‌ی مصرف دارو، بدن شخص بیمار ضعیف تر از قبل شده است. در این صورت شروع کردن به درمان تزریقی بهترین راه­‌حل است. اگرچه هزینه­‌های درمان تزریقی و دسترسی به آن‌ها سخت است اما گزینه‌­های مناسب کمکی، درمان تزریقی است.

موارد موثر در درمان پارکینسون

یکی از گزینه­‌های موثر در پیشگیری از پارکینسون تغذیه مناسب و خوردن موادغذایی حاوی فیبر است. خوردن دسته­‌ی کربوهیدرات­‌ها، غلات، حبوبات و سبزیجات خام و تازه برای این بیماران موثر است. نوشیدن روزانه حداقل شش تا هشت لیوان آب یکی دیگر از گزینه‌­های هدایت­گر است. مصرف پسته، انجیر نیز برای پیش­گیری از پارکینسون کمک می‌­کند. هم­چنین خوردن دسته­‌ی مرکبات برای این بیماران بسیار مفید است. در برخی موارد خوردن گوشت بسیار چرب به مقدار زیاد بیماری را شدت می­‌بخشد اما خوردن گوشت بدون چربی به مقدار مناسب مفید است.

پارکینسون خطرناک

پارکینسون بیماری خطرناکی است که درصورت بی‌­اعتنایی به آن خیلی زود کل بدن را درگیر خود می­‌کند. پارکینسون بیماری دوره‌­ای و کم خطری نیست و توجه زیادی را می‌­طلبد. این بیماری به مرور کل بدن را فلج می­‌کند. افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند در ابتدا حساسیت بالایی نسبت به درد­ های ضعیف جسمی و روحی دارند اما به مرور اعصاب خود را از دست می­‌دهند و حس­‌کردن و لمس‌­کردن بسیاری از اشیا را از دست می­‌دهند. خطراتی که افراد دارای پارکینسون را تهدید می­‌کند، تنها خطرات ناشی از بیماری­‌شان نیست بلکه اتفاقاتی است که در حاشیه‌­ی این بیماری می­‌تواند برای بیمار بیفتد.

انتقال پارکینسون از طریق ژنتیک

یکی از معمول‌­ترین و قابل­‌احتمال‌­ترین راه­‌های انتقال پارکینسون از طریق ژنتیک است. این بیماری مثل بسیاری از بیماری­‌های عصبی که دو منشا بیرونی و درونی دارد، از طریق محیط و ژنتیک منتقل می‌­شود. احتمال انتقال پارکینسون از طریق ژنتیک محتمل‌­تر از بروز آن در فردی است که با حمله‌­ی عصبی و فشارهای فیزیکی به این بیماری دچار شده است. طبق آمار به دست آمده در چند سال اخیر که به بررسی ژنتیک افراد پرداخته است، مشخص شده که ماهیت ژنتیکی افراد سالم و افراد بیمار(افرادی که به پارکینسون مبتلا هستند) در میان خودشان و  خانواده‌­هایشان تقریبا به یک شکل است.

رفتارهای صحیح در برابر پارکینسون

ابتدایی­‌ترین توصیه برای افرادی که در ژن­شان بیماری‌­هایی از قبیل پارکینسون وجود دارد، پیش­گیری از بیماری است. در صورت ابتلا به آن پس از شناخت سریع، باید درمان‌­های تغذیه‌­ای شروع ­شود و عادات درست بجای عادات اشتباه بیاید. با کم کردن فشارهای فیزیکی روی عضلات و تلاش برای کاهش فشارهای عصبی از سلامت خود محافظت کنیم. در صورت بهبود­ نیافتن توصیه می­‌شود هرچه سریع­تر درمان دارویی و تزریق درمانی شروع شود و تا دستیابی به سلامت کامل، این کار ادامه پیدا کند. عدم آگاهی نسبت به این بیماری و علم ناقص باعث می­‌شود تا به اشتباه بیماری­‌های دیگری مثل آرتروز و پوکی استخوان را به بیمار نسبت بدهند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. پارکینسون یکی از بیماری های خطرناکی است که اگر زود برای درمان آن اقدام نکرد، ممکن عوارض ناگواری به همراه داشته باشد

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید