جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش دوم)

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش دوم)

همانطور که  قبلاً گفتیم افرادی که هدف طراحی یک وب سایت را در ذهن خود می‌پرورانند در گام اول با واژه های بسیار مهمی روبرو می شوند. در مقاله پیش با واژه های هاست، دامنه و لینک آشنا شدیم. اما وقت آن رسیده تا در این مقاله با واژه های مهم دیگر که برنامه نویسان در طراحی وب سایت های شان از آنها بهره می برند آشنا شویم. این سه واژه شاید به گوش بسیاری از شما کاربران خورده باشد باشد. «وب دایرکتوری سئو و مفهوم های UI و UX».

دایرکتوری در طراحی وب سایت به چه معناست؟

تمامی وب سایت های موجود در اینترنت بر اساس زمینه فعالیت شان در سایت های مرجع بسته بندی می شود. این سایت های مرجع را «وب دایرکتوری» می گویند. که شما باید لینک سایت خودتان را در آن ثبت کنید. ثبت کردن لینک سایت با وب دایرکتوری اتوماتیک یا دستی انجام می گیرد. البته پیشنهاد می‌شود که هیچ وقت سایت خود را به صورت اتوماتیک در دایرکتوری ثبت نکنید زیرا ممکن است وب سایت شما در دسته بندی نامناسبی قرار بگیرد. لذا پیش آمده است که بسیاری از افراد برای ثبت سایت مد نظرشان در دایرکتوری, وب سایت های مرجعی را پیشنهاد می‌دهند که از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و شما پس از ثبت لینک سایت در دایرکتوری مرجع، شاهد یک فضای ثبت شده نامناسب خواهید بود.

اهمیت وب دایرکتوری در سئو و تشخیص کیفیت آن ها در وب سایت ها

سوالی که پیش می‌آید این است که آیا امروزه ثبت کردن لینک وب سایت ها در دایرکتوری، مفید خواهد بود یا این کار از قلم افتاده است؟ قطعاً ثبت لینک وب سایت در وب دایرکتوری، روش بسیار مناسبی برای بک لینک می باشد. فقط ثبت کردن لینک در دایرکتوری نیازمند زمان و هزینه مصرفی مناسب می باشد. سایت های مرجع یا دایرکتوری های بزرگی همچون YAHOO و DMOZ کماکان تاثیرات زیادی بر روی سئو سایت شما دارند. بک لینک ها که در دایرکتوری های معروف و بزرگ قرار گرفتند به دلیل عرضه بازدید کننده ها و اعتبار بسیار زیاد به سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

سوال دیگری که مطرح می‌شود این است که کیفیت سایت های مرجع و دایرکتوری هارا چگونه تشخیص دهیم؟ قبل از اینکه لینک سایت خودتان را وارد دایرکتوری های معروف کنید حتما به نکات زیر توجه کنید:

- سایت شما از پوسته و ظاهر مناسبی برخوردار باشد. ( طراحی و ظاهر متن زیبا وب سایت کمک زیادی به بازدید مخاطبان شما خواهد کرد)

-  ظاهر شدن وب سایت در نتایج گوگل ( وب سایت شما علاوه بر داشتن یک ظاهر مناسب، باید بتواند به خوبی در نتایج گوگل خودش را نشان دهد و به عنوان اسپم شناخته نشود)

- لینک وب سایت های خود را دایرکتوری هایی قرار دهید که ارتباط موضوعی مناسبی داشته باشند. ( بسیاری از  دایرکتوری ها در زمینه مشخصی فعالیت می کنند که شما باید با توجه به فعالیت آنها لینک وب سایت خود را در یک دست بندی مناسب قرار دهید )

- به روز رسانی مداوم (زمانی که یک وب دایرکتوری با ارزش باشد قطعاً باید به صورت مداوم به روزرسانی شود. لذا از سایت خودتان به طور مستمر بازدید کنید و هر روز نسبت به به روز بودن آن اطمینان حاصل کنید)

- بازبینی کردن و نهایتاً  تایید آن (بازبینی و تایید، از معیارهای مهم ثبت لینک وب سایت شما در دایرکتوری ها هستند. شما زمانی که بدون نظارت و بازبینی لینک خود را در یک وب دایرکتوری ثبت می کنید نشان می دهد که محل مناسبی در سایت های مرجع برای وبسایت خود در نظر نگرفته اید. لذا این امکان و احتمال ایجاد می‌شود که لینک سایت شما در یک وب دایرکتوری بی‌کیفیت ثبت شود.)

پس انتخاب کردن یک وب دایرکتوری تاثیر زیادی در سئوی سایت شما خواهد داشت.  واجب است که قبل از از اینکه لینک خود را در دایرکتوری ثبت کنید از کیفیت سایت های مرجع مطمئن شوید.

سئو و بهینه سازی وب سایت

«سئو» به معنای بهینه سازی و باکیفیت کردن وب سایت، برای موتورهای جستجو می باشد. به عبارت دیگر به معنای فرایند کیفیت بخشی محتوای سایت شما جهت نمایش بهتر در موتورهای جستجو می باشد. SEO یاSearch Engine Optimization به معنای کیفیت بخشی موتور جستجو است و شما را قادر می‌سازد تا نمایش و رویت وب‌سایت خودتان را در جستجو های رایگان و ارگانیک نتایج موتور جستجو تقویت کنید.

گوگل از همان ابتدا جهت افزایش و بهبود رضایت کاربران خود  برای نمره دادن به وب سایت ها یک الگوریتم طراحی کرد. الگوریتم جدید گوگل در واژه ای به نام «سئو» خلاصه شد. این الگوریتم‌ها نشان دهنده رضایت کاربران از وبسایت می باشد. از آن جهت که در الگوریتم وب سایت ها، معیارهای مختلفی  مورد بررسی قرار می گیرند، قطعاً نتایج مناسبی را برای کاربران ارائه خواهد داد. الگوریتم سئو نشان می دهد که یک وب سایت از لحاظ محتوا، طراحی و عملکرد چه جایگاهی در میان سایت های دیگر دارد. هرچه سئوی سایت شما قوی‌تر باشد، سایت شما بازدید بیشتری خواهد داشت و نهایتاً نشان دهنده محتوا و عملکرد بهتر  خواهد بود.

سایت های شما در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل رتبه بندی می شوند که به آن SERP یا Search Engine Rsesdult Page می گویند. زمانی که شما سایت خود را درSERP قرار می دهید، یعنی اینکه جایگاه سایت را در گوگل ثبت کرده اید و از آن به بعد می توانید از رتبه جایگاه وب‌سایت خودتان باخبر باشید. هرچه عبارات کلیدی و کلمات مفیدتری از وب سایت تان در SERP ثبت شده باشد احتمال اینکه سایت شما توسط کاربران و مشتریان، بازدید بیشتری بخورد دوچندان می شود.

بهترین راه حل های بهبود سئو وب سایت

زمانی که شما با مفهوم سئو آشنا می شوید و کار بهینه سازی را هم انجام می دهید وقت آن می رسد که بتوانید به بهترین شکل ممکن سئو سایت خود را بهبود ببخشید. عوامل مختلفی وجود دارند که در بهبود بخشیدن سئو سایت و افزایش رتبه ی آن به طور موثری عمل خواهند کرد:

تولید محتوا های با کیفیت و مهم:

تولید محتوا های با کیفیت تر و منحصر به فرد تر باعث این می شود که موتورهای جستجو به وب سایت شما اهمیت بیشتری دهند.

انتخاب کلمات کلیدی:

کلماتی کلیدی را جست و جو و انتخاب کنید که مشتریان و  بازدید کنندگان پیوسته به دنبال آنها هستند. سپس محتواهای خود را مطابق با کلمات کلیدی انتخاب  کنید.

اطمینان از سازگاری سایت شما با موبایل:

اگر قصد دارید رقابت شما فقط در سایت محدود نشود و وارد بازار دیجیتال شود قطعاً باید سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که با موبایل ها سازگار باشد. سایت هایی که با موبایل سازگار می شوند نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری وب سایت شما خواهند شد بلکه روی سئو سایت و رتبه بندی آن تاثیر بسزایی دارد.

آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش دوم)

عوامل منفی موثر در سئو وب سایت و تاثیر شبکه های اجتماعی بر آن

فعالیت های وجود دارد که به سئو سایت شما کمک فراوانی می‌کند اما عواملی هم وجود دارند که تأثیر منفی بر روی  بهینه سازی موتورهای جستجوی سایت شما خواهد گذاشت. از جمله:

محتواهای بی کیفیت و غیر ضروری:

بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند تا محتوا های ساده ای در سایت خودشان قرار دهند. این محتواها از آنجایی که بدون اطلاعات کافی آنها وارد وب سایت می شود، داده های بسیار ضعیفی هستند که در وبسایت قرار گرفته و رتبه سئوی سایت و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو را پایین می آورد.

محتواهای با کلمات کلیدی اضافی:

هیچ وقت سعی نکنید محتواهایی را تولید کنید که کلمات کلیدی بیش از حدی در آن وجود داشته باشد، زیرا تاثیر منفی و پنهان بزرگی بر روی موتورهای جستجوی سایت شما می گذارد.

لینک دادن به محتوا های کم اعتبار و اسپم:

همانطور که گفتیم بک لینک ها تأثیر مثبت و با کیفیتی بر روی بهینه سازی موتورهای جستجوگر وب سایت شما می گذارد اما زمانی که شما از وبلاگ های اسپم یا منابع کم اعتبار لینک بپذیرید، رتبه بندی SERP شما تحت تاثیر محتوای منفی منابع کم اعتبار قرار خواهد گرفت.

اما سوال رایجی که معمولاً بین کاربران پیش می‌آید این است که آیا رسانه های اجتماعی هم بر روی بهینه سازی موتورهای جستجو مؤثرند یا خیر؟ جواب، «بله» است. روش هایی هم وجود دارد که نشان دهنده تاثیر مثبت رسانه های اجتماعی بر روی سئو و رتبه بندی سایت باشد. شما زمانی که لینک ها را به صورت منظم در وبسایت وارد می کنید و سپس لینک های محتوای وب سایت را در رسانه های اجتماعی مانند لینکدین یا فیس بوک به اشتراک می گذارید موجب این شده اید که ترافیک بیشتری به وبسایت شما جذب شود. همچنین اعتبار و پروفایل های شما هم تاثیر مثبتی در رسانه های اجتماعی و بهبود سئو دارد. به طور مثال همین الان می توانید پروفایل و نام سایت خود را در  گوگل جستجو کنید که ببینید آیا نام معتبر سایت شما در گوگل نمایش داده خواهد شد یا خیر.

اصطلاحات پرکابرد سئو وب سایت

فعالیت های زیادی در قالب سئو انجام می‌شود که به پنج دسته تقسیم می شوند:

سئو کلاه سفید:

هرگاه تمامی فعالیت ها  در سئو مطابق با الگوریتم ها و قوانین گوگل مبتنی بر موتور های جستجو انجام شود و هر سایتی بتواند بهتر از وب سایت های دیگر خود را با گوگل تطابق دهد و رتبه ی بهتری را در نتایج رتبه بندی گوگل از خود ثبت کند  از فعالیتهای سئو کلاه سفید استفاده کرده است.

سئو کلاه سیاه:

هنگامی که برخی از فعالیت ها درس ها با هدف دور زدن یا گول زدن خزنده موتور جستجو انجام گیرد از روش سئو کلاه سیاه  استفاده شده است. بارها برای شما پیش آمده است که عبارتی را در گوگل جستجو می کنید ولی زمانی که وارد سایت می شوید مطلبی را مطابق با عبارتی که جستجو کرده اید، پیدا نمی کنید! روش سئو کلاه سیاه  یکی از  تکنیک هایی بود که کاربران عبارات کلیدی متعدد و اضافی را وارد وبسایت می کردند تا هنگامی که شما یک عبارت را جستجو کنید وارد یک سایت اشتباهی شوید. البته امروزه گوگل این مشکل را با بروزرسانی الگوریتم ها و بهینه سازی موتور جستجو  رفع کرده و از تکنیک های گول زننده وبمسترها رهایی جسته است.

روش سئو داخلی یا On-page SEO:

سئوی داخلی که بخش عمده ای از آن ها محتوای سایت هستند، توسط کاربران شما در سایت مورد مشاهده قرار می گیرد. در حقیقت کاربران زمانی که محتوای سایت شما را می بینند به همان سئوی داخلی دسترسی پیدا کرده اند. شما باید تمامی محتوا های سایت را به عنوان یک فاکتور داخلی برای کاربران و به خصوص موتور جستجو، بهینه سازی کنید.

روش سئو خارجی:

زمانی که بسیاری از فعالیت ها در محیط داخلی سایت انجام نمی‌شوند و مرتبط با سایت های دیگر هستند و تنها هدف آنها اعتبار و ارتقای رتبه وب سایت شما است از روش صحیح خارجی استفاده می شود.

روش سئو فنی یا تکنیکال سئو:

زمانی که شما می خواهید یک وب سایت را برای موتور جستجو بهینه کنید باید ابتدا پایه و اساس آن را بررسی کنید و پس از از اینکه اطمینان حاصل کردید که در آن مشکلی وجود ندارد اقدامات بعدی را انجام دهید. به این پروسه که وب سایت شما ابتدا از لحاظ فنی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و سپس مشکلات آن رفع می شود سئو فنی می گویند.

آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش دوم)

بیشتر بخوانید: آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش اول)

منظور از مفهوم UI و UX در طراحی وب سایت

مفهوم UI و UX یکی از  موثرترین واژگان در بهبود تجربه کاربری  وب سایت شما است. زمانی که یک نرم افزار یا یک سایت از ظاهری شیک و زیبا برخوردار است همان جایی است که مفهوم های UI و UX کاربرد خود را نشان می دهند.

مفهوم UX:

جنبه های مختلف درک یک کاربر از وب سایت مانند کاربرد سایت و سادگی آن در استفاده و میزان بهره وری آن که به طور حیرت انگیزی در اعتقادات و پاسخ های فیزیکی-روانی رفتار ها و خواسته های یک کاربر موثر است ریشه در مفهوم UI دارد. برنامه نویسان به طور موثری بر روی خواسته های کاربران تمرکز می کنند. سایت ها را به گونه ای طراحی می کنند که به دل مخاطبان بنشیند. ساخت و طراحی سایت باید مطابق با اصولی انجام شود که کاربران به محض دیدن سایت، در عمق آن فرو روند نه اینکه از آن فرار کنند.

مفهوم UI:

زمانی که طراحی هدر اصلی سایت انجام شد، ایجاد پنل های وب سایت به شدت در روحیه کاربران موثر است. به طور مثال؛ بسیاری از وب سایت های ارائه فیلم های سینمایی و سریال از دسته بندی های مورد خواسته ی کاربران و بازدیدکنندگان استفاده می کنند. بخش نظرات را منطبق با دیدگاه مشتری طراحی می کنند.

امروزه طراحان وب سایت با توجه به سلیقه خودشان و خواسته های کاربران از هر دو مفهوم UX و UI بهره می برند چرا که این دو، جزیی جدا نشدنی از هم هستند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید