جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش اول)

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش اول)

تاکنون پیش آمده است که شما در حین گشت و گذار در وب سایت های فیلم ها، آهنگ ها و … باشید که به یکباره علاقه ی دوچندانی به طراحی یک وب سایت پیدا می کنید و با خودتان می گویید: چگونه می توان یک سایت را مانند همین سایت ها برای خودم طراحی کنم؟! طراحی یک سایت فقط در جدول علاقه مندی های شما متوقف نمی شود، بلکه تارگت بزرگی برای سرمایه ی آینده ی شما خواهد بود. زمانی که سرمایه و علاقه، شما را به سمت طراحی وب سایت می کشاند، خودتان را در دام واژه هایی می بینید که برای شما غریبه و ناآشنا هستند. واژه هایی اختصاصی، پیرامون طراحی سایت ها! اما این غریبگی فقط در وهله ی اول اتفاق افتاده است. چرا که ما اینجاییم تا تمامی واژه هایی که برنامه نویسان در طراحی وب سایت ها از آن استفاده می کنند برای شما معرفی کنیم.

طبیعتاً افرادی که هدف‌شان طراحی یک وبسایت است در قدم اول با دو واژه بسیار مهم روبرو می شوند: واژه ی «هاست» و واژه ی «دامنه». اما این دو واژه به چه معناست برای اینکه شما یک سایت را طراحی کنید و سایت شما یک آدرس اینترنتی داشته باشد، نیاز است که شما یک هاست و یک دامنه را خرید کنید. هاست از طریق یک شرکت میزبان بسیار معتبر خریداری می شود، زیرا داستان مالکیت سرویسهای دامنه و هاستینگ بسیار حائز اهمیت است. اکنون در این مقاله شما را با سرویس های دامنه و هاست و همچنین یکی از کلمات پرکاربرد طراحی سایت یعنی «لینک» آشنا می کنیم.

دامنه در طراحی وب سایت به چه معناست؟

دامنه یا دامین در حقیقت همان نامی است که وب سایت شما از طریق آن قابل دسترسی خواهد بود. اگر بخواهیم خیلی کوتاه تر بگوییم دامنه، همان آدرس وب سایت شماست. همان عبارتی که کاربران برای پیدا کردن سایت شما، آن را  در نوار مرورگر خود، جستجو و وارد می کنند. دامنه ی وب سایت از دوبخش نام و پسوند تشکیل شده است که به توضیح هر کدام از آنها می پردازیم.

پسوندها و نام دامنه در وب سایت ها

«پسوند ها» همان عبارت هایی هستند که در آخر نام وب سایت شما وارد می شوند. کلمات ir / com / xyz و… که قطعاً برای شما آشنا هستند، چندی از پسوندهای معروف دامنه های جهانی به شمار می روند. پسوند های دامنه ها از لحاظ مجاز بودن یا معتبر بودن توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN به سه دسته کلی عمومی، اختصاصی و ملی یا کشوری تقسیم می شوند. این پسوند ها مطابق با تایید کمیته ICANN از نظر فنی TLD یا Top Level Domain نامیده می شوند.

پسوند های عمومی یا gTLD: این پسوندها برای استفاده عموم کاربران در جهان استفاده می شود که چند مورد از آن می‌توان به .com. , .org. , .net. اشاره کرد.

پسوند های اختصاصی یا ویژه: برای استفاده از این پسوند ها افراد یا شرکت ها باید با فعالیت ها و مشخصات  قانونمندانه ای که دارای قوانین خاصی هستند، استفاده کنند. زمانی که شما می خواهید یکی از این پسوند ها را بخرید و استفاده کنید، باید قوانین خاص اجباری را رعایت کنید. مواردی همچون co.ir یا org.ir در دسته این نوع پسوند ها قرار می گیرند.

پسوند های ملی / کشوری یا ccTLD: افراد می توانند علاوه بر انتخاب پسوند های عمومی و اختصاصی، از پسوند های دیگری به نام پسوند های ملی و کشوری استفاده کنند. این پسوند ها که در حقیقت کد اختصار کشور شماست، توسط کمیته تایید و نهایتاً تحت اختیار دولت ها یا مراکز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر کشور، با شرایط و قوانین خاص خود، به شما عرضه می شود.

نام: همانطور که گفتیم دامنه از دو دسته نام و پسوند تشکیل می شود. پس از اینکه شما پسوند مورد نظر خودتان را انتخاب کردید به مهمترین بخش طراحی سایت می رسید یعنی انتخاب نام. نام های دامین باید یک نام سر راست و مورد تایید توسط کمیته‌های وبسایت باشد که معمولا ترکیبی از 3 تا 64 حرف به همراه عدد یا خط تیره هستند. در نام سایت ها شما نمی توانید فاصله ایجاد کنید و تمامی کلمات به هم چسبیده اند. همچنین این نکته نیز برای اشاره کردن الزامی است که شما باید نامی را برای سایت خودتان انتخاب کنید که به سرعت، شهره ی عام و خاص شود و خود را در دل کاربران جا کند. نام دامنه دقیقاً همان نام سایت شماست و پسوند دامنه نشان دهنده نوع سایت شما خواهد بود.

یک نمونه دامنه به عنوان مثال: Rayamag.com

منظور از هاست در طراحی یک وب سایت چیست؟

هاست مانند دامنه نیست که ترکیبی از چند نام یا پسوند باشد. هاست ها همان میزان فضای مشخصی هستند که اطلاعات و داده های وب سایت شما بر روی آن قرار می گیرد. در حقیقت هر اطلاعات یا داده ای شامل پنل های وب سایت، تصاویر، فیلم ها، جاوا اسکریپت و یا هر فایل دیگری که شما بخواهید در وبسایت خود وارد کنید، بنویسید یا تغییر دهید؛ تمامی آن ها در فضای مشخصی به نام هاست ذخیره می شوند.

هاست ها متناسب با سیستم عامل بر روی سرور های مشخصی ذخیره می شوند. سیستم عامل هایی که برای هاست ها به کار می روند به دو دسته ویندوز و لینوکس تقسیم می شوند.

آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش اول)

هاست ویندوز:

هاست هایی هستند که فقط بر روی  سرورهای سیستم عامل ویندوز کاربرد دارند و  پشتیبانی آنها فقط از زبان برنامه نویسی ASP انجام می شود.

هاست لینوکس:

هاست هایی هستند که فقط بر روی سرور های سیستم عامل لینوکس کاربرد دارند و پشتیبانی آنها فقط از زبان برنامه نویسی php انجام می شود.

انواع هاست وب سایت بر اساس نوع سرویس های ارائه دهنده

همچنین هاست ها در وب سایت ها، از لحاظ نوع سرویس به سه دسته اشتراکی، مجازی و اختصاصی تقسیم می شوند که باید هر کدام از آنها یک ویژگی و قابلیت خوبی داشته باشد.

سرور مجازی:

شما زمانی که یک سرور اختصاصی را به چند سرور تقسیم می کنید، سرور مجازی یا vps تشکیل می شود. سرور های مجازی بیشترین کاربردشان در سایت های پربازدید و نیازمند به امنیت بالا است. لذا زمانی که شما می خواهید یک سرور را خریداری کنید، اگر نیاز به وب سایت های پربازدید و امن دارید یک سرور مجازی می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

سرور اختصاصی:

این سرور ها منحصراً در اختیار کاربران قرار می گیرند. سرور های اختصاصی هیچ وقت به اشتراک کاربر دیگری گذاشته نمی شوند و هیچ شخصی یا سایت دیگری نمی تواند در سرور شما فایلی را آپلود کند. پس شما می توانید از تمامی منابع موجود در سرور مانند رم، هارد یا سی پی یو به صورت انحصاری و شخصی با قدرت و امنیت بالا استفاده کنید. بیشترین استفاده سرور های اختصاصی به رغم داشتن قدرت و امنیت زیادشان در پروژه های بزرگ است و بسیاری از کاربران به خاطر گران بودنشان نمی توانند از پس هزینه آن بر آیند.

هاست اشتراکی:

هاست اشتراکی یک سرویس، شامل یک سرور مجازی یا اختصاصی به تعداد معینی از کاربران است. پس از اینکه یک هاست اشتراکی توسط یک میزبان از طریق یک سرور اختصاصی یا مجازی ساخته شد، هر کدام از کاربران می توانند به سایت خود دسترسی پیدا کنند. توضیح مناسب تری از هاست اشتراکی که می توانیم برای شما ذکر کنیم این است که منابع یک سرور در بین چندین سایت تقسیم می شوند. تمامی سرویس ها زیر مجموعه ی یک سرویس میزبان در یک وب سایت هستند. یعنی یک نفر به صورت انحصاری سرویس های مجازی یا انحصاری را خرید می کنید و میزبان چندین سرویس هاست می شود. به این دلیل به آن نوع اشتراکی گفته می شود. سرویس های هاست اشتراکی با اینکه امنیتشان به اندازه سرورهای اختصاصی و مجازی بالا نیست ولی پر کار برد ترین و اقتصادی ترین روش برای طراحی و تهیه ی یک هاست مفید برای وب سایت است.

مزایای یک هاست مفید در وب سایت

اما طراحی یک وب سایت نیازمند یک هاست مفید است. هاست چه زمانی از یک ویژگی و قابلیت خوب برخوردار است؟

اولین قدم برای داشتن یک هاست مفید «سرعت بالای آن» است زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود، اگر وب سایت شما  با تأخیر باز شود، قطعاً کاربر پنجره وب سایت شما را  بلافاصله خواهد بست. حداقل سرعت بارگذاری سایت باید بین ۲ تا ۵ ثانیه باشد. دومین قدمی که باید بردارید «تهیه منابع مناسب CPU و RAM » است تا وب سایت شما به راحتی بر روی سیستم کاربران بارگذاری شود. «امنیت» و همچنین «بکاپ گیری منظم از هاست» دیگر موارد مهم یک هاست خوب به شمار می رود. کاربران باید بدانند که در یک سایت امن در حال گردش هستند و اطلاعات آنها جایی درز نمی کند. آخرین موردی که برای یک هاست مفید مورد اهمیت است «پهنای باند و فضای مناسبـ است. پهنای باند زمانی مفید است که شما به طور مثال چند محتوای ویدیویی در سایت قرار داده اید و همچنین فایل هایی نیز جهت دانلود در سایت اضافه کرده اید و در آن لحظه باید شما به گونه ای برنامه ریزی کنید که مبادا پس از اتمام پهنای باند سایت شما داون (Down) شود. همچنین سایت شما باید فضای مناسبی برای نگهداری فایل ها و بک آپ گیری منظم آنها داشته باشد.

فرق هاست و دامنه در وب سایت ها چیست؟

اکنون که با تعریف هاست و دامنه در وب سایت آشنا شده اید و  تفاوت آن را به راحتی متوجه می ش.ید، باید بدانید که دامنه و هاست دو عامل پیوسته و جدا نشدنی از هم هستند. وجود هر یک از آن ها بر دیگری موثر است و نبود یکی از آنها نشان  دهنده بی معنا بودن دیگری است. هاست ها که همان فضای مشخصی از وب سایت شما هستند کاربران را قادر می سازند تا داده ها و اطلاعات خودشان را که شامل متن ها، عکس ها، فیلم ها و اطلاعات دیگر است در سایت جستجو و نگهداری کنند. در حالی که دامنه، یک سری از علائمی اینترنتی بودند که به مرورگر های وب، جهت دسترسی به وب سایت و اطلاعات، اجازه جستجو می دادند. کاربران بدون دانستن دامنه و نام وب سایت شما، نمی توانند وارد سایت شوند و همچنین دامنه ها زمانی ارزش پیدا می کنند که بر روی یک هاست میزبانی شده و امن، بارگذاری شوند.  لذا وجود هر یک از آنها وابسته به دیگری است.

آشنایی با تمامی واژگان طراحی یک وب سایت (بخش اول)

بیشتر بخوانید: چطور برای راه‌اندازی کسب و کار مستقل خود، زمینه سازی کنیم؟

چرا خرید هاست و دامنه های وب سایت ضروری است؟

حال، این سوال پیش می آید که خرید هاست و یک دامنه معتبر وب سایت چه ضرورتی دارد؟ مهمترین اولویت در هر کسب و کار برای کاربران رسیدن به بیشترین میزان سود است. اگر شما یک هاست یا میزبان اشتباه را انتخاب کنید ممکن است تأثیرات منفی گسترده ای بر روی کسب و کار شما ایجاد کند. از جمله ضرورت‌های خرید یک میزبان یا دامنه معتبر می توان به مواردی همچون از دست دادن سود، آثار مخرب و منفی در سئوی سایت و نهایتاً حملات یا اتک های امنیتی و محرک اشاره کرد.

لینک وب سایت و ساختار آن

لینک (Link) در واقع مخفف عبارت هایپرلینک (Hyperlink) در وب سایت می باشد که یک شیء HTML است و به شما این اجازه را می‌دهد تا با کلیک کردن بر روی آن، یک وب سایت باز شود یا وارد یک صفحه جدید شوید. لینک ها را در تمامی صفحات یک وب سایت می توانید ببینید که حقیقتاً یک ابزار بسیار ساده و سریع برای حرکت و جا به جایی سریع درمیان صفحات سایت ها است.

ساختار لینک ها به گونه ای است که از طریق تگ <a> یک لینک ارتباطی ایجاد می شود.

نمونه لینک:

<a href="URL"> Link text </a>

واژه herf نشان دهنده آدرس سایت است و Link Text همان قسمت قابل مشاهده لینک می باشد. شما زمانی که بر روی Link Text کلیک کنید به آدرسی که در herf (به اختصار) نوشته شده است، منتقل می شوید. لینک ها دامنه ی بسیار گسترده ای در وبسایت ها دارند که به طور تخصصی نمی توان در این مقاله آنها را توضیح داد.  اما لازم است که بدانید لینک ها در فرم های مختلفی به انواع «فالو، نوفالو، تبلیغاتی و لینک ساخته شده توسط کاربر» تقسیم می شوند.

لینک های فالو یا دوفالو:

به لینک هایی گفته می شود که تگ یا صفت مشخصی ندارند و مرورگر به طور پیش فرض جستجوی آنها را دنبال کرده و وارد یک صفحه و مقصد مشخص می شود.

نمونه:

<a href="URL"> Link text </a>

لینک نوفالو:

لینک‌هایی هستند که  که برای شما حائز اهمیت نیستند و می توانید اجازه دهید که موتور جستجو آنها را دنبال نکند. در حقیقت زمانی که شما یک لینک نوفالو می سازید به ربات های گوگل دستور داده‌اید که موتور جستجو به هیچ وجه لینک ها را دنبال نکنند و این لینک ها توسط کاربر یا به سفارش مشتری در سایت گذاشته شده اند و شما به عنوان مدیر سایت، نمی خواهید که این لینک ها در محاسبه پیج رنک، مورد بررسی قرار بگیرد.

نمونه:

<a href=”URL” rel="nofollow">Link text</a>

لینک تبلیغاتی:

لینک تبلیغاتی یا اسپانسری به لینک‌های گفته می شود که شما در ازای  قرار دادن آنها در وب سایت، باید پولی را به عنوان هزینه پرداخت کنید.  این هزینه را در حقیقت برای سایت مقصد، به عنوان یک حمایت مالی یا تبلیغات در نظر می‌گیرند و به همین دلیل است که به آن لینک تبلیغاتی گفته می شود. گوگل این لینک را نیز مانند لینک نوفالو به شمار می آورد و هیچ امتیازی را برای وب سایت مقصد و یا وبسایت شما نظر نمی گیرد
نمونه:

<a href="URL" rel="spondored">Link text</a>

همانطور که در این مقاله خواندیم دامنه، هاست و لینک ها (لینکدونی) سه مورد از مهم ترین واژه های پرکاربرد طراحی یک وب سایت هستند. ما در ادامه و در مقالات پیش رو با واژه های پرکاربرد دیگر وبسایت ها آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید