جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با ده زن برتر تاریخ

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
آشنایی با ده زن برتر تاریخ

همه می‌دانیم که زنان در طول تاریخ به دلیل مشکلات اجتماعی خیلی نتوانستند مثل مردان خوش بدرخشند. البته به طور قطع همه هم به یک شکل نبوده‌اند، و زنان موفقی هم وجود داشته اند که مرز‌های تاریخ با نام آن‌ها متغیر شده است. اما این زنان موفق و تاریخ سازچه کسانی بودند؟ آیا آن‌ها زندگی آعیانی داشتند که توانستند به شهرت برسند؟ و یا خیر، مردمی بودند، کاملا مثل مابقی زنان؟ برای فهمیدن پاسخ این سوالات مقاله‌ی ما را تا انتها دنبال کنید.

زنان موفق تاریخ چه کسانی بودند؟

ماری کوری:

شاید مقاله‌ی مربوط به ماری کوری را دنبال کرده باشید. ماری کوری زنی بود که توانست در طول تاریخ علم چنان خوش بدرخشد که نامش در کنار دانشمندان بزرگی همچون اینیشتین بیاید. این زن موفق در طول عمرش دو بار جایزه‌ی نوبل دریافت کرد و دو بار هم عنصری جدید را به جدول مندلیف اضافه کرد. به نظر برخی‌ها چون ماری کوری با اعتماد به نفس بود، توانست در دنیای کاملا مردسالارانه آن زمان پیشرفت کند. البته به طور قطع هوش بالا و و پشتکار و خانواده‌ی مناسب او نیز در این پیشرفت‌های بی وقفه‌‌اش بی تاثیر نبوده است.

لیلایی کلینتون:

احتمالا باید با هیلاری کلینتون آشنایی داشته باشید. او نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا بود. او اولین زنی بود که تا این حد توانست به کرسی ریاست جمهوری نزدیک‌ شود. اگر به به یاد داشته باشید هیلاری کلینتون رقیب سرسخت دونالد ترامپ بود که البته از او شکست خورد و نتوانست ریاست جمهوری آیالت متحده را در دست بگیرد. هیلاری کلینتون همسر کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا است.  در زمان کلینتون مردم آمریکا آرامش نسبی‌ ای را در کشور تجربه می‌کردند .این موضوع سبب محبوبیت همسرش یعنی هیلاری  و سپس نامزد شدن وی برای ریاست جمهوری  شد.

ویرجینیا هال:

ویرجینیا هال یکی از معروف ترین جاسوسان و زنان موفق آمریکایی بوده است. او در سال ۱۹۰۶ به دنیا آمد. از توانایی‌های بی‌نظیر او یادگیری زبان با تبحری خارق‌العاده بود. او در سال ۱۹۳۲ یکی از پاهایش را در طی سانحه ای از دست داد. اما این سانحه‌ی ناگوار به جای اینکه امید را از او بگیرد تازه راهی جدید را برای پیشرفتش را فراهم ساخت. او بعد از طی دوره‌های نظامی چنان موفق شد که توانست با دست خالی یک سرباز آلمانی را بکشد!

خوتولون:

این زن موفق نبیره‌ی چنگیزخان مغول بود.  او از بچگی چنان قوی و چابک بود که برای ازدواجش شرط گذاشت که هر کس او را در طی یک مسابقه‌ی کشتی شکست دهد با او ازدواج می‌کند. البته این زن برای شکست حریفان مرد خود نیز شرطی گذاشته بود و آن شرط این بود که در صورت باخت باید به او یک اسب چابک بدهند. شاید باور نکردنی باشد  او در طی این مسابقات کشی ده‌ها اسب تیزرو  به دست آورد. این زن در اسطوره‌ها به عنوان زنی شکست ناپذیر یاد می‌شود.

ملکه ویکتوریا:

به احتمال زیاد نام ملکه ویکتوریا را شنیده‌ اید. بدون شک او از زنان موفق تاریخ بوده است. این ملکه بریتانیایی توانسته بود به بیش از یک چهارم زمین حکومت کند که این مقدار وسیع از حاکمیت تا به آن زمان، برای هیچ زنی نبوده است. اطرافیان ملکه ویکتوریا می‌گفتند او اخلاقیات متفاوت و عجیب زیادی داشت. مثلا یکی از اخلاق های عجیبی که در طول تاریخ نوشته‌اند این بود که او پس از فوت شوهرش به مدت ۴۰ سال سوگوار بود. از دیگر اخلاق های متفاوت او نظارت‌های بیش از حد وی به فرزندانش بود. این نظارت‌های وی به حدی بود که شاید برایتان عجیب باشد که بدانید که او هرگز نمی گذاشت فرزندان دخترش به بچه هایشان شیر بدهند!

آشنایی با ده زن برتر تاریخ

خرم سلطان:

شاید اسم خرم سلطان را شنیده باشید. این زن زیبا رو و البته باهوش با سریال ترکی خرم سلطان به جهانیان معرفی شد. خرم سلطان به عنوان برده وارد دربار پادشاه عثمانی شد، اما دیری نپایید که او جایگاه والایی را در دربار کسب کرد. او توانست علاوه بر همسر یکی از مشاوران پادشاه نیز باشد. خرم سلطان بر خلاف رسم ۲۰۰ ساله‌ی عثمانی همسر عقدی پادشاه شد و ۶ شاهزاده به دنیا آورد.

جین آستین:

جین آستین یک زن نویسنده بود که در ادبیات و فرهنگ انگلستان تحولی عجیبی را پدیدار آورد. جین آستین زنی واقعا باهوش بود که نزدیک به هفت جلد کتاب نوشت. او در زمان نوشتن هفتمین کتاب خود فوت کرد. جین آستین هرگز خودش نفهمید که در آینده بسیار مشهور می‌شود، چراکه در آن زمان رمان‌هایش را بدون اسم چاپ می کرد. الان بعد از گذشت ۲۰۰ سال او یکی اسطوره‌های زنان انگلستان شده است.

ملکه الیزابت:

ملکه الیزابت هم اکنون نزدیک به ۹۵ سال دارد. تاثیر گذاری او در جهان قابل وصف نیست. ملکه الیزابت ۶۶ سال هست که حکومت می کند. او با این ۶۶ سال حکومت توانست رکورد طولانی ترین سلطنت جهان را بزند.  این زن موفق در سن جوانی ۲۵ سالگی رهبری انگلستان را در دست گرفت. ملکه الیزابت در حدود ۱۳ تا نخست وزیر را برای کشور خود دیده است. بسیاری از افراد ملکه را شخصی تشریفاتی برای حکومت انگلستان می‌دانند، اما این دیدگاه کاملا اشتباه هست و هم اکنون ریاست کل نیروهای مسلح و همچنین سرپرستی کشورهای مشترک المنافع با او است.

آیدا لاولیس:

لاولیس اولین برنامه نویس زن موفق جهان بود. جالب است بدانید او برنامه نویسی را زمانی انجام می‌داد که اصلا کامپیوترهای مدرن به عرصه‌ی بازار نیومده بودند. لاوریس نظریه‌‌ای داد که در طی این نظریه نخستین الگوریتم کامپیوتری جهان شکل گرفت. نگرش او به جهان به طرز عجیبی بود. این نگرش عجیب او به دنیا سبب شد که به علم وی ، علم شاعرانه بگویند. از نظر تحلیل گران او جزء ده زن موفق جهان از نظر علمی بوده است.

روزالیند فرانکین:

اگر زیست شناسی خوانده باشید حتما با این زن موفق هم آشنایی دارید. کار فرانکین مربوط به ساختار DNA  ها بود. احتمالا ام واتسون و کریک هم شنیده‌اید. این‌ها هر دو از دانشمندان مرد آن زمان بودند و هم‌ زمان با فرانکلین به تحقیق مربوط به ژن‌ها پرداختند. اما باید بدانید که این دو مرد تنها اسم این زن موفق را در پاورقی نوشته‌هایشان آوردند! بعدها مشخص شد که او در طی این تحقیقات تلاش بسیاری کرده است که البته قبل از اینکه خودش نتیجه‌ی زحماتش را ببیند از دنیا می‌رود و جایزه به دو دانشمند مرد می‌رسد.

آشنایی با زنان موفق ایرانی

یوتاب:

از زنان موفق قدیمی می‌توان به یوتاب خواهر آریو برزن سردار بزرگ ایرانی اشاره کرد. یوتاب توانست به مقام شاهی آذربایجان کنونی برسد. این زن موفق ایرانی علاوه بر شاهی بر قسمتی از ایران آن زمان همراه با برادرش فرماندهی ارتش بزرگ ایران در جنگ‌ها را نیز بر عهده داشته است. این زن موفق ایرانی در جنگ معروف بین ایران و اسکندر نیز شرکت کرد که در آخر با خیانت اطرافیان این دو سردار بزرگ با هم کشته شدند.

آتوسا:

آتوسا از زنان موفق و بزرگ زمان داریوش بوده است. بر طبق روایتی آتوسا همسر داریوش امپراطور ایران بود. این زن موفق ایرانی در زمان خودش بر ۲۸ شهر آسیایی حکومت می‌کرده است. گفته می‌شود آتوسا یاور و همراه روحی و فکری پادشاه یعنی دایوش در زمان خودش می‌بوده است. در کتیبه‌ها آمده که چندین حمله در زمان هخامنشیان به دستور آتوسا انجام شده است.

آرتا دخت

در زمان اشکانیان حکومت به صورت دموکرات اداره می‌شده است‌. پس زنان موفق هم دقیقا مانند مردان موفق می‌توانستند در جامعه حکومت کنند‌. آرتا دخت از زنان موفق بوده است که در زمان اشکانیان وزیر بخش خزینه‌های درباره بوده‌است. او در زمان اردوان چهارم این سمت را به دست آورده بود. گفته می‌شود این زن ممتاز مالیات‌ها را بهبود بخشید و در این راه حتی کوچکترین خطایی از او سر نداد.

انوشه انصاری:

انوشه انصاری هم اکنون یکی از زنان موفق ایران و حتی جهان است. این زن موفق ایرانی هم از نخبگان بزرگ و هم از سرمایه داران بزرگ جهان می‌باشد. انوشه انصاری اولین زن و چهارمین فردی می‌باشد که هزینه‌ی گردش در فضا را خودش تامین نمود. او هم‌اکنون در کنار همسرش یعنی امیر انصاری مدیریت بخش اعظمی از یک شرکت بزرگ آمریکا را در دست دارد. ا مدیریت با تدبیر وی سبب شد که او هم شهرت و محبوبیت خاصی در بین مردم پیدا کند.

مریم میرزاخانی:

یعنی اگر ایرانی باشید حتما نام این زن موفق هم شنیده اید. پرفسور مریم میرزاخانی از سال ۲۰۰۸ در دانشگاه استنفورد به عنوان استاد دانشگاه تدریس می‌کرده است. بزرگترین افتخار این زن ایرانی در سال ۲۰۱۴ رخ داد. او در این سال برنده‌ی جایزه فیلدز ریاضی شد. این جایزه ی فیلدز ریاضی را تا به حال هیچ زنی نتوانسته بود کسب کند پس او اولین زن موفق در کسب این مدال شد. همچنین این جایزه ریاضی برای اولین بار بود که به یک ایرانی اهدا می‌شد. این موضوع افتخار بزرگی برای ما ایرانیان محسوب می‌شود.

آشنایی با ده زن برتر تاریخ

بیشتر بخوانید:  10راه برای لذت بردن از تنهایی

مینو دختر زند: 

شاید نام مینو اختر زند را شنیده باشید. او هم‌اکنون استاندار یکی از شهر‌ های سوئد می‌باشد. زندگی سوئدی این زن موفق ایرانی از ۱۷ سالگی وی آغاز شد. او در این سن برای تحصیل در رشته‌ی الکترونیک به یکی از دانشگاه‌های معتبر این کشور رفت. در آن زمان مینو اختر زند تصمیم داشت که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی به ایران برگردد. این زن موفق ایرانی در طول دوران کاری خود سمت‌های ریاست زیادی را برعهده داشته است. از جمله سمت‌های مدیریتی او تا قبل از استانداری می‌توان به مدیریت ریاست کل راه آهن‌های سوئد و همچنین ریاست زیر ساخت‌های راه‌ آهن های اروپا را نام برد.

پریسا تبریز:

از دیگر زنان موفق ایرانی می‌توان به پریسا تبریز اشاره کرد. او در شرکت گوگل سمت مهمی دارد و از اشخاصی می‌باشد که در تکنولوژی به معنای واقعی حرفی برای گفتن دارد. از افتخارات بزرگ این زن موفق ایرانی، این می‌باشد او درسال ۲۰۱۲ جزء ۳۰ زن موفق جهان در عرصه ‌ی تکنوژی نامیده شد. پریسا تبریز فقط چند ماه پس از فارق التحصیلی توانست به گوگل راه یابد. این ورود زود هنگام او به گوگل موجب شده که او را شاهزاده امنیت گوگل بخوانند.

به پایان یکی دیگر از مقالات مربوط  به زنان رسیدیم. هدف از نوشتن این مقالات این می‌باشد که درک کنید جنسیت محدویت نیست ، پس اگر رویاهای بزرگی دارید مثل زنان موفق فوق در راه رسیدن به آن‌ها تلاش کنید. به یاد داشته باشید موقعیت خانوادگی اکنون شما آینده‌ی شما را نمی‌سازد ، چه بسی زنانی از خانواده‌های سطح پایین جایگاه اعلایی کسب کردند. در مقالات آینده باز هم در زمینه‌ ی زنان صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید