جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

10 راه برای لذت بردن از تنهایی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
10 راه برای لذت بردن از تنهایی

اگر به تازگی از شریک زندگی خود جدا شده اید یا از جمع دوستانتان دور شدید ممکن است احساس تنهایی کنید؛ همین احساس تنهایی برای شروع اینکه به تنهایی عادت کنید و تمرین کنید که از تنهایی خود لذت ببرید کافیست. در ابتدا ممکن است کمی احساس استرس و هیجان داشته باشید که هیچ جای نگرانی نیست و کاملا طبیعی است. در این مقاله قصد داریم در مورد روش هایی که به شما کمک می کند تا با تنهایی کنار بیایید و از آن نهایت استفاده را ببرید صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید....

 خودتان را کشف کنید:

تنها زندگی کردن فرصت شگفت انگیزی است که به شما کمک می کند تا بتوانید بر روی مهم ترین رابطه زندگی تان تمرکز کنید؛ رابطه خودتان با خودتان. تا زمانی که به تنهایی زندگی می کنید تمایل دارید با دوستان، خانواده و دیگر آشنایان خود در ارتباط باشید؛ با این حال، وقتی تنها بر روی حفظ ارتباطات قوی با دوستان، خانواده و شرکای عاشقانه تمرکز می کنید، ممکن است رابطه شما با خودتان به عقب برگردد و نیاز به تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشید.

اگر به تازگی خانه را ترک کرده اید یا به یک رابطه پایان داده اید، کاوش در اهداف آینده و ارزش های شخصی می تواند به شما کمک کند تا بینشی در مورد هویت خود و مسیری که می خواهید زندگی تان طی کند به دست آورید. شاید چند روز اول تنهایی را با پختن غذا های مورد علاقه خود و دیدن نتفلیکس بگذرانید اما یک جایی از این روشی که برای زندگی پیش گرفتید خسته خواهید شد و دیگر نمی توانید سوالات عمیق تر زندگی و هویتی خود را فراموش کنید. شناخت کافی از خود می تواند تشخیص آنچه را که از روابط با دیگران می خواهید و نیاز دارید را آسان تر کند.

اگر در این لحظه هیچ جوابی برای سوالات عمیق زندگی تان ندارید اصلا جای نگرانی نیست زیرا شناخت از خود چیزی نیست که به سادگی به دست بیاید و ماه ها و حتی سال ها زمان می برد. آیا تا به حال شده است که بدون اینکه دقیقاً دلیل آن را بدانید، احساس خستگی، افسردگی یا بدبختی کنید؟

در واقع ما می توانیم روز های زیادی را زیر ابری از تاریکی یا اضطراب مبهم سپری کنیم. همین مورد می تواند به ما این احساس را بدهد که به جای کنترل احساسات، تحت کنترل احساسات خود زندگی می کنیم. در این مه، ما اغلب فراموش می‌کنیم که چند سؤال کلیدی ای را بپرسیم که می تواند باعث آرامش شود، مانند "این احساسات چیست؟" و "چرا من آنها را تجربه می کنم؟"

یکی از تمرین‌های مفید برای ریشه‌یابی احساسات منفی طولانی‌مدت داشتن یک دفتر خاطرات یا دفترچه‌ی احساسات است. به عبارت دیگر می توان به آن Mood Journal یا مجله خلق و خو بگوییم. این نوع از ژورنال‌نویسی سوابق معمولی شما از فعالیت‌های روزانه نیست. بلکه راهی برای شناسایی و انجام اقداماتی پیرامون احساساتتان است.

آماندا روئیز به عنوان یک درمانگر می گوید : «اگر بتوانید احساس خود و آنچه را که فکر می کنید ثبت کنید، بهتر می توانید احساسات خود را ردیابی کنید، به افراد یا مکان هایی که محرک هستند توجه کنید و علائم هشدار دهنده احساسات قوی خود را تشخیص دهید.

نشان داده شده است که نوشتن افکار، احساسات و چالش های خود باعث کاهش اضطراب و افسردگی می شود. یک دلیل آن این است که گذاشتن مشکلاتمان روی کاغذ اغلب به ما کمک می‌کند تا دلایل  و در نتیجه راه‌حل‌ها  را واضح‌تر ببینیم.

10 راه برای لذت بردن از تنهایی

روابط خود را تقویت کنید:

هم زمان با اینکه در حال کشف روح و درون خود هستید؛ تنها زندگی کردن به شما این فرصت را می دهد که روابط خود را بررسی کنید و مواردی را که برای رفاه شما مفید نیستند را یادداشت کنید. در ادامه می خواهیم چند شرایط را بررسی کنیم که احتمالا در زندگی شما هم پیش آمده:

مثلا دانشجو هستید و با هم اتاقی های خوابگاه دوست شدید اما هیچ گاه احساس نزدیکی با آن ها نکردید یا مثلا بیشتر سال گذشته را با شریک زندگی خود وقت گذرانده اید و از اینکه از دوستانتان دور شدید احساس گناه می کنید. اگر این داستان‌ها آشنا به نظر می‌رسند، برای شناسایی روابط مثبت با افرادی که شما را بالا می‌برند و به زندگی‌تان ارزش می‌افزایند، زمان بگذارید. به یاد داشته باشید که شما مجبور نیستید اوقات فراغت خود را با افرادی بگذرانید که باعث ناراحتی شما می شوند، پس وقت خود را صرف دوستی های معنادار کنید.

مشخص کنید چه زمانی بیشتر احساس تنهایی می کنید:

مهم نیست چقدر از تنهایی لذت می برید، ممکن است هر از گاهی احساس تنهایی کنید. این احساسات ممکن است در زمان‌هایی از روز که با دیدن افراد ارتباط برقرار می‌کنید بروز کنند. مثلا اگر شما و هم اتاقی‌های قبلی‌تان معمولاً همه همزمان از سر کار برمی‌گشتید، بازگشت به خانه در یک خانه خالی ممکن است سخت باشد.

اگر فردی سحرخیزی هستید و صبح ها برای شما قسمت مهم روز است و واقعاً دلتنگ گفتگو در هنگام صبحانه می‌شوید، سعی کنید صبحانه را با دوستان خود برنامه ریزی کنید یا مثلا وقتی شب‌هایتان خلوت و خالی می‌شود، در حین استراحت کردن پس از برگشتن از محل کار و درست کردن شام، می توانید به موسیقی مورد علاقه تان گوش کنید.

به دنبال یک حیوان خانگی باشید:

همیشه آرزوی یک همدم پشمالو را داشتید؟ اکنون فرصت مناسبی است، زیرا دیگر لازم نیست نگران آلرژی هم اتاقی یا ترس خواهر و برادر از سگ باشید. با یک حیوان خانگی، هرگز به یک خانه خالی برنمی‌گردید. حیوانات خانگی همچنین راحتی فیزیکی را ارائه می دهند زیرا نوازش سگ می تواند هورمون های تقویت کننده خلق و خو را ترشح کند. همانطور که ویدیوهای حیوانات خانگی بی شماری در YouTube ثابت می کند؛ حیوانات خانگی می توانند سرگرمی خوبی برای جلوگیری از حس تنهایی باشند.

روزها کمی بی هدف به نظر می رسند؟ داشتن یک حیوان خانگی باعث می شود تا به یک برنامه زمان بندی شده پایبند باشید، زیرا آنها به تغذیه و مراقبت منظم نیاز دارند. اگر به دلیلی برای بیرون رفتن بیشتر نیاز دارید، یک سگ شما را برای چند پیاده روی روزانه مسئول خواهد دانست.

اگر نمی توانید گربه یا سگ داشته باشید؛ پرنده، ماهی، خزنده یا پستاندار کوچک را در نظر بگیرید. آنها ممکن است چندان اجتماعی یا نوازش نباشند، اما هنوز هم می توانند حیوانات خانگی عالی باشند. فقط قبل از تصمیم گیری در مورد مراقبت از آنها مطالعه کنید زیرا برخی از آنها به رژیم های غذایی خاصی نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است سال های بیشتری از آنچه شما آماده باشید زندگی کنند.

بسیاری از پناهگاه ها برنامه هایی دارند که به شما امکان می دهد به طور موقت خانه ای برای حیوانات نیازمند تهیه کنید. حیوان می‌تواند در یک خانه دنج استراحت کند، و شما بدون هیچ تعهدی یک حیوان خانگی خواهید داشت. اینگونه هر دو طرف برنده هستند!

با جامعه در ارتباط باشید:

تنهایی همیشه در جایی که تصورش را می‌کنید به وجود نمی‌آید. بر اساس تحقیقات سال 2016، افرادی که تنها زندگی می کنند، اغلب زمان بیشتری را با دوستان یا در جامعه خود نسبت به افراد متاهل می گذرانند، و بسیاری از افراد در ازدواج های ناراضی، علیرغم اینکه تنها زندگی نمی کنند، احساس تنهایی می کنند.

بله، این بدان معناست که تنها زندگی کردن ممکن است باعث شود که شما نسبت به کسانی که تنها نیستند کمتر احساس تنهایی کنید. نکته کلیدی این است که راه های جدیدی برای ارتباط در جامعه پیدا کنید. اگر نمی دانید چطور باید این کار را انجام دهید، ما برای شما پیشنهاداتی داریم:

- می توانید در کتابخانه ها یا مدارس به دنبال کارهای داوطلبانه باشید.

- در رویدادهای اجتماعی، مانند راهپیمایی ها، بساط های کنار پیاده رو، ... شرکت کنید.

- با همسایگان آشنا شوید، به خصوص آنهایی که به نظر می رسد علایق مشترکی با شما دارند.

برنامه منظم برای خود داشته باشید:

پیروی از یک برنامه منظم می تواند به تقویت هدف و انگیزه کمک کند و در نتیجه زندگی بهتری را برای شما به ارمغان بیاورد. روتین های زندگی اغلب به کاهش استرس و تنهایی کمک می کنند، زیرا مشغول بودن می تواند شما را از احساسات ناخواسته منحرف کند. چند موردی که باید در برنامه ریزی در نظر داشته باشید:

- سعی کنید هر روز در یک زمان کلی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.

- زمانی را برای استراحت و سرگرمی های مورد علاقه تان اختصاص دهید.

- هر هفته زمانی را برای نظافت منزل، انجام وظایف و کارهای دیگر برنامه ریزی کنید تا با حجم انبوهی از چنین کارهایی رو به رو نشوید.

کارهای جدید را امتحان کنید:

کشف علایق جدید بخش مهمی از خودشناسی است. ممکن است از امتحان چیزهای جدید در مقابل اعضای خانواده، هم اتاقی ها یا شرکای عاشقانه عصبی شوید. شکستن الگوهای معمولی می تواند دیدگاه شما را گسترش دهد، به رشد شما کمک کند و شما را با افراد جدید مرتبط کند.

طبیعی است اگر از انجام کار های جدید در جلوی نزدیکان حس خوبی نداشته باشید و نگران قضاوت و نظرات آن ها باشید. مثلا اگر پس از اجرای یک قطعه با گیتار متوجه شوید که علاقه ای به گیتار ندارید یا نتیجه بگیرید که استعدادی در این زمینه دارید چطور ؟ قطعا حس خوبی به شما نمی دهد اما می توانید اکنون که تنهایی زندگی می کند و هیچکس شما را تماشا نمی کند، خود را به چالش بکشید تا چیزهایی را که همیشه آرزو داشتید امتحان کنید.

آموزش های ویدیویی در یوتوب یا وبلاگ های مختلف در گوگل می توانند در این مورد به شما کنند تا قبل از اینکه مقدار زیادی از سرمایه و وقت خود را صرف کلاس ها کنید؛ متوجه شوید که آیا واقعا به این کار علاقه دارید و قصد شروع آن را دارید یا خیر.

فضای ایده آل خود را بسازید:

در حالی که طراحی داخلی ممکن است به از بین بردن احساس تنهایی کمکی نکند، ایجاد فضایی کاملاً متعلق به شما می تواند کمک زیادی به احساس راحتی بیشتر به شما کند. هنگامی که به یک جای جدید نقل مکان می کنید کاملا طبیعی است که احساس بی قراری یا سرگردانی کنید اما وقتی تلاش می‌کنید تا آن را واقعاً مانند خانه خود کنید، به یک پناهگاه آرامش‌بخش تبدیل می‌شود، جایی که می‌خواهید در پایان یک روز طولانی به آن بازگردید. برای خرید وسایل خانه مطابق میل و احساسات خود رفتار کنید؛ مثلا هنگام انتخاب ملحفه و روتختی، با رنگ هایی همراه باشید که چشم شما را جلب می کند یا فقط احساس خوبی به شما می دهد و اثاثیه خود را آن طور که می خواهید بچینید و هنری را به نمایش بگذارید که شما را خوشحال می کند.

حتی اگر فضایی برای باغبانی ندارید، بهتر است تهیه چند گلدان را نیز در دستور کار قرار دهید زیرا می تواند به خانه شما جان ببخشد.

10 راه برای لذت بردن از تنهایی

بیشتر بخوانید:  9محرک اضطراب و روش های کنترل آنها !

سلامتی خود را اولویت قرار دهید:

هنگامی که تنها زندگی می کنید و کسی را ندارید که بتوانید با او عادت های خوب خود را حفظ کنید ممکن است کم کم این عادت ها را به فراموشی بسپرید؛ شاید از زمان خواب منظم خودداری کنید، وعده های غذایی مغذی را به نفع تنقلات حذف کنید، لباس های یکسان را به مدت 2 روز بپوشید و کل بطری شراب را تمام کنید. برای جلوگیری از این اتفاقات موارد زیر را حتما رعایت کنید:

- زمانی را برای برنامه ریزی وعده های غذایی و آماده سازی غذا در نظر بگیرید تا همیشه به میان وعده ها یا تحویل غذا تکیه نکنید.

- اگر به سختی انگیزه خود را برای ورزش منظم جمع آوری می کنید، یک دوست ورزشی پیدا کنید.

- مدیتیشن را امتحان کنید تا آگاهی خود را از آنچه روزانه احساس می کنید افزایش دهید.

نکات مثبت را به خود یادآور شوید:

گاهی این نکات لازم نیست حتما جدی باشند و می توانید از نکات جالب و خنده دار شروع کنید؛مثلا برای خروج از اتاق خود نیازی به لباس پوشیدن ندارید یا می توانید بدون نگرانی با خود صحبت کنید. با این حال، مزایای زندگی انفرادی فراتر از این مزیت های ذکر شده است؛ تنها زندگی کردن می تواند:

- به تقویت خلاقیت و تخیل کمک می کند.

- به شما کمک می کند تا زمانی را برای شارژ مجدد پیدا کنید.

- منجر به رشد شخصی بیشتر می شود.

- به شما این امکان را می دهد که روی احساسات تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید