جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با قدرت افکار بر بدن

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
آشنایی با قدرت افکار بر بدن

ذهن نمودی از آگاهی تجربی و هوش است و اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم ذهن همان ادراک، احساسات، امیال، تخیلات و آرزوهای انسانی می‌باشد که بر رفتار و نیز عملکرد افراد اثرگذار است. ذهن پدیده‌ای فلسفی است که به فرماندهی واحد مغز گفته می‌شود. ذهن دقیقا بر عکس مغز دارای ماهیت مادی نیست و بدون هرگونه شکل و اندازه فیزیکی می‌باشد. شناخت هر فردی از جهان بیرون به وسیله آگاهی و ذهن به دست می‌آید و در حقیقت ذهن همان آگاهی شماست، صدایی در سر شما به طور مستقل از مغز مادی شما فعالیت می‌نماید. به عبارتی می‌توان گفت فکر می‌کند، تصویر می‌سازد، خیال بافی می‌کند و به قول حافظ شیرازی:

در اندرون من خسته دل ندانم کیست که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

چنانچه شما هم از قدرت ذهن خود باخبر بودید آن را با هیچ چیز دیگری در دنیا عوض نمی‌کردید. شاید شما هم شنیده باشید که فردی که تا چندی قبل به فکر خودکشی بوده است چگونه امروز به فرد امیدواری تبدیل شده است، فرد افسرده‌ای که توانسته درمان شود و بتواند خیلی شاد به زندگی ادامه دهد. دانش آموزی که انگیزه‌ای برای رفتن به مدرسه نداشته است اما امروز خود را برای آزمون سراسری آماده می‌کند. همه این مثال‌ها گویای این است که ذهن چه تاثیراتی دارد و موید این است که ذهن انسان دارای قدرتی است که می‌تواند زندگی هر فردی را تحت تاثیر قرار داده و آن را تغییر داده و سبب موفقیت وی گردد. شما زمانی خواهید توانست مسیر موفقیت را طی کنید که در ذهن‌تان تغییراتی ایجاد کنید. تغییرات بزرگ در جهان وقتی آسان می‌گردد که شما قادر باشید ذهن خود را تغییر دهید به عبارتی برای تغییرات بزرگ اول طرز نگرش خود را تغییر دهید. متاسفانه اغلب افراد از توانایی و قدرت ذهن خود آگاهی ندارند و به همین دلیل است که آن را دست کم می‌گیرند و هر چیزی را که طبیعت برایشان رقم می‌زند را بدون هیچ چون و چرایی می‌پذیرند. از این رو در این مقاله قرار است شما خوانندگان عزیز را با قدرت ذهن و تاثیری که بر زندگی افراد دارد آشنا کنیم. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

ارتباط افکار و بدن چگونه است؟

احساسات، نگرش‌ها، باورها و افکار شما می‌تواند به طور مثبت یا منفی بر عملکرد بیولوژیکی‌تان تأثیر بگذارد. به عبارت دیگر، ذهن شما قادر است بر سلامت بدن‌تان تاثیر بگذارد. از طرف دیگر آنچه را که با بدن و جسم خود انجام می‌دهید مثل تغذیه، ژست‌های بدنی و ورزش هم می‌تواند بر وضعیت ذهنی شما اثر بگذارد. این فرآیند نتیجه یک رابطه پیچیده بین ذهن و بدن می‌باشد. مغز و سیستم عصبی محیطی، سیستم غدد درون ریز، سیستم ایمنی بدن و همه اعضای بدن و نیز همه پاسخ‌های احساسی و هیجانی یک زبان شیمیایی مشترک دارند و پیوسته با یکدیگر ارتباط داشته و جدا از هم نیستند. از این رو چنانچه از ارتباط دو سویه و به شدت گسترده فکر و بدن در همه ابعاد آگاهی داشته باشید این امر می‌تواند به شما جهت بهبود سلامت روانی و جسمانی‌تان کمک نماید.

تأثیر افکار منفی بر بدن

در حالت کلی همه ما دو دسته افکار داریم؛ مثبت و منفی. افکار مثبت سلامتی را افزایش می‌دهد و اضطراب را کنترل می‌کند این در حالیست که افکار منفی تاثیرات ویرانگری بر انسان دارد و حتی می‌تواند منجر به مرگ زودرس هم شود. تحقیقات حاکی از آن است که پرخاشگری ساختارهای مغز را کوچک می‌کند و در نتیجه سبب پیری زودرس سلول‌ها می‌گردد و در افسردگی هم ساختارهای سلولی به مراتب از افرادی که افکار مثبت دارند کوچک‌تر بوده و به اندازه‌ای این سلول کوچک می‌شود که دیگر سلول می‌میرد. افزون بر این مسائلی همچون سرکوب کردن احساسات، بدبینی، نشخوار فکری، خیال بافی، دودلی با تاثیراتی که بر ساختارهای مغزی دارد و مشکلات قلبی عروقی و بیماری‌های متابولیکی که ایجاد می‌کند باعث پیری زودرس و نیز مشکلات جسمانی می‌گردد. چیزی که مهم است توجه به سلامت روان و ایجاد سبک زندگی سالم برای پیشگیری از آسیب‌های جسمی می‌باشد.

روش‌هایی برای رسیدن به اهداف با استفاده از قدرت ذهن

آشنایی با قدرت افکار بر بدن

تجسم کردن، راهی برای رسیدن به هدف

تا به حال فکر کرده‌اید که افرادی که در اوج هستند و موفقیت آن‌ها همیشه زبان‌زد است چگونه توانسته‌اند تا به این اندازه موفق باشند، آن‌ها چگونه به اهداف خود رسیده‌اند، آیا آن‌ها تلاش‌های بی‌وقفه‌ای داشته‌اند؟ بهتر است بدانید که همه افراد موفق از یک سلاح مخفی به اسم ذهن بهره می‌برند که در همه افراد وجود دارد. ذهن انسان که دلیل همه اتفاقات جهان است، نخستین قدم جهت رسیدن به موفقیت و رسیدن به اهداف می‌باشد. همه ما انسان‌ها در طول روز تصوراتی داریم و به خیلی چیزها فکر می‌کنیم که ساده از آن‌ها می‌گذریم چرا که هنوز آن طور که باید و شاید از قدرت ذهن خود آگاه نشده‌ایم. در نتیجه باید گفت که چنانچه به هر چیزی که می‌خواهید دست یابید فکر کنید و ذهن خود را درگیر آن هدف نمایید شک و تردیدی نداشته باشید به خواسته‌های خود دست خواهید یافت و از قدرتی که ذهن‌تان دارد آگاه خواهید شد.

تلقین کردن همچون دارو تاثیرگذار است

تلقین کردن همچون داروی دروغی است که بر اساس تحقیقات انجام شده بهتر از داروهای درمانی دیگر اثرگذار بوده است. طبق گزارشات محققان روی بیماران مبتلا به افسردگی این نتیجه حاصل شده است که آن‌ها برای بیماران خود نوعی داروی دروغی تجویز نموده‌اند و به آن‌ها گفته بودند تاثیرات این داروها خیلی بیشتر از قبلی‌ها می‌باشد و زودتر به بهبودی حال‌تان منجر خواهد شد. نتیجه همان بود که محققان تصور می‌کردند. آن‌ها به قدرت تلقین کردن پی بردند و آن‌ها از بیمارهایی که فقط داروهای پزشکی مصرف می‌نمودند زودتر بهبود پیدا کردند.

مغز قادر است سروتونین تولید کند

 مغز می‌تواند خودش، خودش را تقویت نماید. مغز با ترشح سروتونین که ماده‌ای شیمیایی است سبب می‌شود قدرت ذهن افزایش یابد و خودش را تقویت کند و نیازی به داروها و مکمل برای تولید سروتونین ندارد. چنانچه میزان سروتونین مغز شما کاهش پیدا کند شما قادر نخواهید بود که به درستی تصمیم بگیرید و در انجام کارها دچار مشکلاتی خواهید شد و دچار اختلال در زندگی روزانه خود خواهید شد. اما خبر خوب این است که زمانی‌که زیر نور خورشید قرار می‌گیرید ذهن شما می‌تواند سروتونین تولید کند. ماساژ برای زنان میزان تولید سروتونین مغز را افزایش می‌دهد و نیز ورزش از رایج‌ترین روش‌های تولید سروتونین است. در حقیقت می‌توان بیان داشت که سروتونین برای عملکرد مغز شما بسیار حیاتی و مهم است.

ذهن خودتان را گول بزنید

حتما برای شما هم پیش آمده است که نگران اتفاقی هستید که هنوز برای شما رخ نداده است، از این رو ذهن شما قادر نیست که تشخیص دهد آیا این اتفاق اتفاق افتاده است یا نه. همین امر سبب می‌شود که شما دچار استرس شوید، البته بابت اتفاقی که هنوز به وقوع نپیوسته است. شما بایستی ذهن خود را دور بزنید تا استرسی به شما وارد نشود حتی اگر در رابطه با آن اتفاق نگران هستید، بایستی سعی کنید تفکرات خود را مدیریت نمایید. دانشمندی به نام دون جوزف کویو جهت رفع این مشکل روشی به نام دکمه پاک سازی را ایجاد نمود تا بتوانیم ذهن خود را گول بزنیم. دکمه پاک سازی به این معناست که هنگامی‌که تفکرات منفی به سراغ‌تان می‌آید نخست بایستی تجسم نمایید که دکمه‌ای در مرکز کف دست چپ شما قرار دارد و وقتی‌که این دکمه را می‌فشارید افکار منفی از شما دور خواهد گردید. پس از آن دکمه را با دست راست خود فشار دهید، سه بار نفس عمیق بکشید، رنگ‌های مختلف را در ذهن خود مجسم کنید، در آخر تفکرات شما تغییر یافته و احساس آرامش خواهید کرد.

مغز قادر است شما را سالم نگه دارد

بیایید با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید شما فردی هستید که اضافه وزن دارید و تصمیم دارید تا وزن خود را کاهش دهید لازم است بدانید که ورزش و رژیم غذایی تنها راه حل برای کاهش وزن شما نیست. همان طور که قبلا نیز ذکر کردیم شما مجهز به سلاحی پنهانی به نام مغز هستید. در این رابطه دانشگاه هاروارد تحقیقاتی در مورد تاثیر تفکر بر کاهش وزن انجام داده است. به افرادی که اصلا چاق نبودند به دروغ گفتند که شما اضافه وزن زیادی دارید، روانشناسان به این نتیجه رسیدند که این افراد در مقایسه با افرادی که واقعا چاق بودند و ورزش هم می‌کردند بهتر توانستند خودشان را لاغر کنند. شاید شما هم دیده باشید که افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند اگر در همان اول مسیر امید خود را از دست دهند؛ به اصطلاح خود را ببازند و روحیه خود را از دست دهند در نهایت درمان نمی‌شوند اما افرادی که روحیه بالایی دارند با بیماری خود مبارزه نموده و نهایتا آن را شکست می‌دهند یا این‌که علاوه بر مراقبت‌های معمول پزشکی از نظر روحی و ذهنی هم مراقبت می‌شوند، آن‌ها هستند که سرطان را شکست می‌دهند. امروزه دانشمندان بر این باور هستند که قوی‌ترین داروی مبارزه با سرطان ذهن انسان است.

آشنایی با قدرت افکار بر بدن

بیشتر بخوانید: آیا از نظر اجتماعی ایزوله هستید؟

روش استفاده درست از قدرت ذهن

یکی از روش‌هایی که با استفاده از دانش شناخت مغز قادر هستید تا پنج برابر بهره‌وری خود را افزایش دهید نقشه‌های ذهنی است که معروف به خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت است. در روش سنتی جهت به خاطر سپردن اطلاعات، کسب آمادگی برای برقراری ارتباط کتبی یا شفاهی، تحلیل مسائل برنامه‌ریزی یا برای تفکر خلاق، روی نکته برداری خطی تمرکز می‌کردند ولی این روش به دلیل کمبود رنگ و تصویر و نیز روابط محیطی از خلاقیت‌های ذهنی جلوگیری می‌کرد. وقتی نقشه‌های ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرند در حقیقت از همه قابلیت‌های ذهنی بهره‌برداری می‌شود و با قرار دادن یک تصویر در وسط صفحه به ذهن سپاری مطالب برای افراد آسان‌تر است. پس از آن ایجاد شاخه‌هایی در اطراف این تصویر شبکه‌ای از عناوینی که مرتبط با آن موضوع هستند ایجاد می‌گردد که انعکاس ذهنیات به حساب می‌آید. این روش حافظه و قدرت ذهن را تقویت می‌کند و می‌توان به جای یک لیست ناقص ایده‌هایی زیادی را ایجاد کرد.

قدرت ذهن و قانون جذب

قطعا شما هم لااقل برای یک بار هم که شده نام قانون جذب را شنیده‌اید. قانون جذب یکی از مواردی است که با استفاده از قدرت ذهن انسان پایه‌ریزی شده است. بنای شکل گیری آن قدرت ذهن افراد جهت کنترل شرایط و محیط پیرامون خود است. افراد معتقد به قانون جذب اعتقاد دارند که افراد با این قانون و با استفاده از قدرت فکر و ذهن خود می‌توانند هر چیزی را که می‌خواهند وارد زندگی خود نمایند. متخصصین این حوزه معتقد هستند که شما با استفاده از قوانین جذب و تفکرات مثبت قادر هستید به تمامی آرزوها و خواسته‌های درونی خود برسید. به این صورت که اگر شما به طور مداوم به اتفاقات بد و فقر و بدبختی بیندیشید و ذهنیت شما در این مسیر باشد در نهایت همه این‌ها را به سوی خود جذب خواهید نمود. برعکس این قضیه نیز صادق است به این صورت که اگر شما به ثروت، خوشبختی و موفقیت فکر کنید و کاملا آن را باور کنید ذهن شما باور می‌کند که شما به این اهداف در زندگی خود دست خواهید یافت. پس این مسیر برای شما هموار گشته و قدرت ذهن شما این موفقیت و پیشرفت‌ها را به سوی شما جذب خواهد کرد. البته لازم است بدانید که قانون جذب موافقین و مخالفینی دارد.

کلام آخر

امروزه علم توانسته ثابت کند که قدرت افکار بر بدن بیش از آن چیزی هست که اغلب ما تصور می‌کنیم. مسلما شما هم می‌دانید که نیمی از بیماری‌های جسمی، از داشتن استرس ناشی می‌شود. استرس و فشار روانی از پوست و مو گرفته تا قلب و معده فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند عملکرد آن‌ها را مختل نموده و یا حتی به آن‌ها آسیب برساند. البته برعکس این قضیه نیز صادق است که شرایط جسمانی، می‌تواند سبب ایجاد مشکلات روانی گردد. ارتباطی که بین ذهن با بدن وجود دارد مسئله‌ای است که اغلب افراد روزانه با آن درگیر بوده ولی یا متوجه آن نمی‌شوند و یا این‌که به آن اهمیتی نمی‌دهند. از این رو به شما توصیه می‌کنیم که این مسئله را جدی بگیرید و سعی کنید با تسلط بر ذهن خود و با داشتن افکار مثبت به هر آن چیزی که آرزو و خواسته درونی‌تان است دست یابید و از زندگی لذت ببرید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید