جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا از نظر اجتماعی ایزوله هستید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آیا از نظر اجتماعی ایزوله هستید؟

انزوای اجتماعی احتمالا کلمه ایست که نیاز به توضیح ندارد و اسم آن گویای همه چیز است. انزوای اجتماعی را می توان نوعی جدایی در نظر گرفت؛ جدایی ای که در آن پیوند اجتماعی خاصی وجود ندارد. انزوای اجتماعی، به طور خلاصه، به این معنی است که شبکه اجتماعی شما محدود است. اگر احساس انزوا می کنید و این احساس شما را آزار می دهد، کارهای زیادی می توانید انجام دهید تا حلقه اجتماعی خود را تغییر دهید و از ارتباطات معنی دار با دیگران لذت ببرید. هر کسی می تواند منزوی شود. به بیان دیگر، انزوا اغلب ربطی به شخصیت، کاریزما یا سایر ویژگی های شخصیتی شما ندارد.

زندگی ما همواره در حال تغییر است و ممکن است بنا به اتفاقاتی که در زندگی رخ می دهد، در دوره هایی به انزوای اجتماعی دچار شویم. برای مثال اگر بعد از بارداری، مرخصی دارید تا فرزندتان را بزرگ کنید و بیشتر روز ها با کسی غیر از همسرتان صحبت نمی کنید، ممکن است نوعی از انزوای اجتماعی را تجربه کنید. یکی از اتفاقاتی کهدر زندگی پس از زایمان رخ می دهد و احتمالا نمی توانید آن را پیش بینی کنید، تغییرات خلقی است. هورمون‌های حاصل از زایمان و شیردهی می‌توانند با خستگی و مسئولیت والدین ترکیب شوند و یک تجربه روانی دشوار را ایجاد کنند.

در حالت دیگر، اگر چند هفته است که به شهر جدیدی برای زندگی مهاجرت کردید باز هم ممکن است دچار انزوای اجتماعی شوید. در چنین حالتی شما حتی اگر تعداد زیادی از افراد را در نزدیکی محل زندگیتان ملاقات کرده باشید باز هم چون آن ها را به خوبی نمی شناسید، تجربه انزوای اجتماعی چیز دور از ذهنی نیست.

شرایط دیگری که ممکن است شما را دچار انزوای اجتماعی کند عبارتند از:

- بازنشستگی بعد از گذراندن مدت زیادی از سال های عمر در آن شغل.

- جدایی از شریک چند ساله خود.

- شروع یک کار جدید که در آن، افراد یا اصول کاری را به خوبی نمی شناسید.

- آغاز دوران دانشجویی و ترک خانه به سمت مقصدی جدید.

انزوای اجتماعی با تنهایی متفاوت است. در تنهایی، شما ممکن است آرزوی ارتباطات اجتماعی را داشته باشید اما در انزوای اجتماعی شما شبکه ای به ظاهر خوب از دوستان و آشنایان دارید و همچنان احساس تنهایی می کنید. البته باید بگوییم که در انزوای اجتماعی، ممکن است تنهایی را به عنوان یک پیامد طبیعی در آن حس کنید. با این حال، مانند تنهایی، انزوا نیز می تواند تأثیر گسترده ای بر رفاه کلی شما داشته باشد. برای یادگیری چند نشانه انزوای اجتماعی که باید به آنها توجه کنید، این که چگونه ممکن است بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد و چه کارهایی می توانید انجام دهید تا پیوندهای جدید ایجاد کنید، با ما همراه باشید......

نشانه های انزوای اجتماعی:

با توجه به افزایش کار از راه دور در طول همه‌گیری COVID-19، گذراندن ساعت های زیادی در خلوت خود در خانه برای بسیاری از افراد به امری عادی تبدیل شده است. بنابراین، چگونه باید تفاوت بین انزوای اجتماعی و زندگی روزمره را در عصر دیجیتال تشخیص دهید؟

ایزوله سازی تا حدودی نسبی است، اما محققان به طور کلی علائمی مانند:

- وضعیت رابطه:

متاهل هستید؟ با کسی قرار ملاقات می گذارید؟ یا با خوشحالی به زندگی مجردی می پردازید؟

- مشارکت اجتماعی:

آیا در باشگاه یا تیم ورزشی عضویت دارید؟ آیا عضو یک گروه مذهبی مانند یک کلیسا یا مسجد هستید؟

- تعداد تماس‌های نزدیک:

به حداقل چند نفر به اندازه کافی اعتماد دارید که وقتی شهر را ترک می‌کنید در خانه شما بنشینند، وقتی مریض می‌شوید برایتان مواد غذایی بیاورند، یا بعد از یک اتفاق ناگوار در زندگیتان در کنارتان باشند؟

- فراوانی تماس:

آیا به طور منظم با دوستان و خانواده خود صحبت می کنید؟

- کیفیت کلی روابط:

آیا احساس می کنید افرادی که در زندگی شما هستند به شما احترام می گذارند و به شما اهمیت می دهند؟

ممکن است هزاران فالوور توییتر یا گروه بزرگی از همکلاسی‌هایی که با آن ها وقت می‌گذرانید، داشته باشید اما ممکن است همچنان از نظر اجتماعی منزوی باشید، اگر در برقراری ارتباط مشکل دارید، زیرا:

- احساس غریبی می کنید.

- باور دارید که هیچکس شمای واقعی را نمی شناسد.

- نگران این هستید که همه در زندگی شما را سربار بدانند.

- روزها یا هفته ها بدون اینکه با کسی گفتگوی معنی دار داشته باشید، به زندگی ادامه می دهید.

آیا از نظر اجتماعی ایزوله هستید؟

چه کسانی بیشتر در معرض خطر هستند؟

ساختار جامعه به این معنی است که برخی از گروه‌های مردم در برابر انزوا آسیب‌پذیرتر از دیگران هستند. گروه های در معرض خطر عبارتند از:

- سالمندان:

با بالا رفتن سن افراد، دایره های اجتماعی آن ها به دلیل بازنشستگی، خانه نشینی و از دست دادن اعضای بزرگتر خانواده کوچکتر می شود. سن گرایی می تواند میزان مشارکت افراد مسن تر در رویدادهای اجتماعی را بیشتر محدود کند.

- گروه‌های به حاشیه رانده شده:

افرادی که مرتباً با انگ و تبعیض مواجه می‌شوند، ممکن است تعداد کمتری از تماس‌های اجتماعی داشته باشند که از نظر عاطفی احساس امنیت می‌کنند. برخی از حلقه های اجتماعی ممکن است آن ها را به طور پیش فرض از دایره ارتباطی خود حذف کنند.

- افراد دارای معلولیت:

حتی با وجود قوانین ضد تبعیض، بسیاری از افراد دارای معلولیت، به ویژه آن هایی که از ویلچر استفاده می کنند، در یافتن وسایل حمل و نقل در دسترس مشکل دارند - که می تواند به طور جدی توانایی آن ها را برای معاشرت شخصی محدود کند.

- افرادی که در مکان های دور کار یا زندگی می کنند:

اعضای خدمات نظامی، خلبانان خطوط هوایی و سایر افرادی که مدت زمان طولانی را دور از خانه می گذرانند ممکن است شروع به احساس عدم ارتباط با عزیزان خود کنند. افرادی که در مناطق روستایی زندگی می کنند نیز ممکن است برای تشکیل یک حلقه اجتماعی قوی دچار مشکل شوند.

- افراد دارای نقص ایمنی:

طبق یک مطالعه در سال 2022، بسیاری از افراد دارای نقص ایمنی در حال حاضر احساس می کنند که از زندگی عمومی محروم هستند، زیرا بسیاری از مردم استفاده از ماسک و سایر اقدامات احتیاطی کلیدی COVID-19 را متوقف کرده اند. به طور خلاصه، آن ها نمی توانند بدون به خطر انداختن سلامت خود در فعالیت های اجتماعی روزمره شرکت کنند.

اثرات انزوای اجتماعی:

انزوای اجتماعی می تواند پیامدهای عمده ای برای سلامت جسمی و روانی داشته باشد. خطرات تهدید کننده سلامت جسمانی عبارتند از:

- بیماری قلبی

- کاهش کیفیت خواب

- اختلال در ایمنی بدن

- سکته

- اختلال شناختی مرتبط با سن

زندگی اجتماعی شما به دو دلیل اصلی می تواند بر سلامت جسمانی شما تأثیر بگذارد.

اول، انزوا می‌تواند احتمال مراقبت از خود را کاهش دهد، زیرا هیچ کس دیگری به شما برای حمایت از خودتان انگیزه نمی دهد. بر اساس انجمن قلب آمریکا، افرادی که از نظر اجتماعی منزوی هستند، تمایل دارند:

- میوه و سبزیجات کمتر بخورند.

- فعالیت بدنی کمتری داشته باشند.

- کمتر با پزشکان خود در ارتباط باشند.

انزوا همچنین می تواند استرس و التهاب را افزایش دهد. از دیدگاه تکاملی، تنها بودن شما را در برابر شکارچیان و حوادث آسیب پذیر می کند. اگر کسی را ندارید که پشت شما بایستد و از شما حمایت کند، پس باید دائماً هوشیار باشید که این آمادگی تمام وقت، انرژی ذهنی و فیزیکی گرانبهایی را مصرف می کند.

هرچه ارتباط اجتماعی کمتری داشته باشید، تحمل استرس مزمن برای بدنتان سخت تر می شود. در نتیجه سطح التهاب در بدن شما افزایش می یابد، که این افزایش التهاب می تواند به سلول های بدن شما آسیب برساند و به طور بالقوه به وقوع مشکلات سلامتی کمک کند.

سلامت روان:

انزوا همچنین می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روان شما داشته باشد. مطالعه‌ای در سال 2021 به بررسی نحوه واکنش روانی مردم به دستورات ماندن در خانه در طول همه‌گیری کووید-19 پرداخت. این مطالعه انزوای اجتماعی را با موارد زیر در ارتباط می داند:

- افزایش استرس ناشی از کار

- سطوح بالاتر مصرف مواد

- کاهش رضایت از زندگی به طور کلی

همانطور که در بالا ذکر شد، انسان برای کمک به کنترل سطح استرس خود به همراهی نیاز دارد. بدون مشارکت و داشتن روابط اجتماعی خوب، ممکن است نسبت به دنیای اطراف خود مضطرب یا بی اعتماد شوید. یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که فقدان تحریک اجتماعی می تواند مغز شما را به حساسیت بیش از حد به اطلاعات حسی، مانند صدای باز شدن درها، وادار کند. ممکن است متوجه شوید که مناظر و صداهای روزمره اکنون شما را در معرض آزار و اذیت قرار می دهند.

تماس انسانی همچنین به شما کمک می کند تا احساس وجود خود را همچنان حفظ کنید. احساس شما از خود، تا حدی با نحوه تعامل شما با دیگران تعریف می شود. بدون اینکه کسی شاهد اعمال شما باشد یا نسبت به آن واکنش نشان دهد، ممکن است احساس کنید که هیچ کاری اهمیتی ندارد. ممکن است تعجب کنید که این احساس به کجا ختم می شود و تخیل شما شروع می شود. تحقیقات انجام شده در سال 2020 با بررسی تأثیر سلول انفرادی در زندان ها برای افراد در مراکز اصلاح و تربیت نشان داد که انزوای شدید می تواند باعث شود:

- اضطراب

- افسردگی

- از دست دادن هویت

- پارانویا

- توهمات

- افکار خودکشی

مسلماً، اکثر مردم هرگز انزوای کامل مانند سلول انفرادی را تجربه نخواهند کرد. با این حال، انزوای اجتماعی طولانی مدت، حتی بدون تنهایی کامل، همچنان می تواند منجر به بسیاری از این علائم شود.

آیا از نظر اجتماعی ایزوله هستید؟

بیشتر بخوانید: جنگ، جنگ تا پیروزی !

چه زمانی انزوا ممکن است نشان دهنده ابیوز شدن باشد؟

در برخی موارد، انزوای اجتماعی ممکن است به عنوان نشانه ای از سوء استفاده رخ دهد. یک شریک عاشقانه یا مراقب ممکن است سعی کند با محدود کردن تماس شما با دنیای خارج از رابطه خودتان با او، شما را کنترل کند. این انزوا تضمین می کند که برای تمام نیازهای خود به فقط آنها وابسته باشید، که به آن ها قدرت و کنترل گسترده ای بر زندگی شما می دهد.

علائمی که ممکن است کسی بخواهد شما را منزوی کند عبارتند از:

- آن‌ها با دوستان و اعضای خانواده دعوا می‌کنند، سپس شما را تشویق می‌کنند که به عنوان نشان وفاداری، از افرادی که به آن ها توهین کرده‌اند، دست بکشید.

- آن ها در مورد شما به صورت آنلاین یا به دوستان و عزیزانتان شایعات پخش می کنند تا آبروی شما را خراب کنند.

- آنها با خرابکاری در مصاحبه ها، مخفی کردن کلیدهای ماشین یا ساختن صحنه در محل کار شما را از یافتن یا حفظ شغل باز می دارند.

- آنها اصرار دارند که برای نظارت بر ارتباطات شما همیشه به ایمیل، تلفن و ایمیل شما دسترسی داشته باشند.

- وقتی دور از هم هستید می چسبند و سعی می کنند بی وقفه با شما تماس بگیرند یا پیامک بدهند. اگر فوراً پاسخ ندهید، ممکن است عصبانی شوند یا شما را به خیانت متهم کنند.

چگونه با انزوا کنار بیاییم؟

انزوا می تواند به دلایل زیادی اتفاق بیفتد، بنابراین برخی از استراتژی های مقابله ای ممکن است برای شرایط منحصر به فرد شما بهتر از سایرین عمل کنند.

چند استراتژی برای رهایی از انزوای اجتماعی:

- از تکنولوژی استفاده کنید:

اگر از عزیزانتان دور شده اید به لطف پیشرفت‌های فناوری، می‌توانید از طریق تکست و پیام، ایمیل و تماس‌های ویدیویی در ارتباط باشید. تحقیقات مربوط به سالمندان در مراکز مراقبت طولانی مدت نشان داد که حتی یک تماس ویدیویی هفتگی 5 دقیقه ای با عزیزان ممکن است به طور قابل توجهی احساس تنهایی را کاهش دهد و به افراد کمک کند احساس حمایت عاطفی بیشتری داشته باشند.

- حیوان خانگی داشته باشید:

مالکیت حیوان خانگی می تواند کمک زیادی به کاهش انزوای اجتماعی کند. حیوانات همراهی بی قید و شرط را ارائه می دهند. منبع معتبر تحقیقاتی که شامل بزرگسالان مسن‌تر چین می‌شود دریافت که صاحبان سگ‌ها که سن بالایی دارند نسبت به همسالان خود از نظر اجتماعی ارتباط بیشتری دارند، زیرا راه رفتن سگ آن ها را تشویق می‌کند که به بیرون بروند و وقت خود را با دیگر صاحبان سگ بگذرانند.

- جوامع جدید را کاوش کنید:

همه دوستی ها و روابط را نمی توان نجات داد. شاید شما در یک رابطه شکست خورده باشید یا از خانواده دور شده باشید. گاهی اوقات، قطع رابطه با افراد سمی می تواند برای سلامت روان شما مفید باشد. اگر شبکه اجتماعی فعلی شما با شما بدرفتاری می کند، مطمئن باشید که افراد دیگر در جهان برای شما ارزش قائل هستند و شما را به صورت خود واقعیتان می پذیرند. پیدا کردن این افراد ممکن است کمی طول بکشد، اما شروع این جستجو اولین قدم مهم است.

- داوطلب شدن:

ساختن اولین گام‌ها به سمت دوستی می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباطات جدید را آسان‌تر ایجاد کنید. پیوستن به برنامه های گوناگون می تواند به شما کمک کند که شبکه های اجتماعی بهتری را ایجاد کنید. همچنین می توانید با داوطلب شدن برای انجام کارهای گوناگون، دایره اجتماعی خود را رشد دهید. بر اساس یک مطالعه در سال 2018، کار داوطلبانه به خودی خود می تواند راهی موثر برای گسترش شبکه اجتماعی شما، به ویژه در هنگام سوگواری برای از دست دادن یک عزیز به شمار رود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید