جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با پدیده سکته مغزی، خطری همیشه در کمین

author منتشر کننده
نظرات (1) 6 0
آشنایی با پدیده سکته مغزی، خطری همیشه در کمین

سکته مغزی چگونه رخ می‌دهد؟!

در دوران مدرنیته یکی از علل شایع مرگ انسان خصوصا در جوامع پیشرفته و نیمه پیشرفته سکته مغزی است، شاید شما هم با شنیدن کلمه‌ی «سکته» خیلی سریع افکارتان را به سمت قلب و سکته‌های قلبی که آن هم یکی از علل شایع مرگ است، متمرکز می‌کنید، اما باید این را پذیرفت که مغز انسان نیز ممکن است تحت شرایط خاصی دچار یک سکته شود و انسان را خیلی سریع به کام مرگ ببرد، اگر بخواهیم در یک جمله کوتاه سکته مغزی را تعریف کنیم سکته مغزی در اصل عدم خون رسانی به بافت‌های مغز می‌باشد که متوقف شدن تمام فعالیت‌های آن بافت را باعث می‌شود. سکته مغزی یک مورد اورژانسی است و در صورت وقوع، اقدامات درمانی باید سریعا آغاز گردند.

سکته مغزی

انواع سکته مغزی

سکته مغزی به طور کلی در دو حالت اتفاق می‌افتد، اولین حالت آن است که شریان‌های مغزی دچار گرفتگی (به دلایلی همچون ایجاد لخته و ...) شوند که در این حالت خون کافی به بافت‌های مغزی نرسیده و در نتیجه مغز دچار سکته می‌شود. به این نوع از سکته مغزی، «سکته ایسکمیک» می‌گویند. البته گاهی این حالت گذراست و گرفتگی شریان پس از مدت کوتاهی از بین می‌‌رود و علائم رفع می‌شود، دومین حالت از انواع سکته مغزی، حالتی است که رگ های مغزی دچار خونریزی شده و در اصطلاح «سکته هموراژیک» رخ دهد.

علائم سکته مغزی

علائم و نشانه‌های مختلفی وجود دارند که از یک سکته مغزی خبر می‌دهند،علائمی که اصلا نباید نادیده گرفته شوند و به محض مشاهده آن‌ها می بایست هرچه سریع‌تر بیمار را به بیمارستان و مراکز درمانی انتقال دهید. سردرد شدید از عمومی ترین نشانه‌های سکته مغزی است، افتادگی عضلات صورت، اختلال در گفتار، تاری دید، اشکال در بلع، بر هم خوردن تعادل بدن، ضعف و یا فلج نیمه‌ی بدن، سرگیجه شدید، بیحالی و کرختی از علائمی هستند که به محض مشاهده نباید به سادگی از آن‌ها عبور کرد.

سکته مغزی

مهم‌ترین علائم سکته مغزی کدامند؟!

در منابع و رفرنس‌های معتبر پزشکی، علائم فراوانی برای سکته مغزی ذکر شده که هر یک از آن‌ها دارای اهمیت هستند، اما در سکته مغزی علائمی همچون سردرد ناگهانی و شدید، اختلال در گفتار و تکلم، بر هم خوردن تعادل و افتادن فرد و همچنین فلج بدن (خصوصا نیمی از بدن) می‌توانند یک زنگ خطر بسیار جدی برای یک فرد باشند. پس از مشاهده این علائم در خود و یا آشنایان، می‌بایست بلافاصله به مراکز درمانی مجهز مراجعه کنید تا اقدامات درمانی مانع از آسیب رسانی جدی سکته به مغز شوند.

با انجام این کارها از سکته مغزی پیشگیری کنید

مهم‌ترین کاری که می‌‌بایست برای پیشگیری از سکته مغزی انجام دهید، تغییر سبک زندگی به یک سبک سالم است. اگر دخانیات فراوان مصرف می‌کنید بهتر است هرچه سریعتر آن را ترک کنید زیرا که دخانیات نقش اساسی در ایجاد عوامل سکته مغزی ایفا می‌کنند. انتخاب یک رژیم تغذیه ای سالم به جای رژیم‌های نامناسب رایج امروزی، بدن را از بروز خطراتی از قبیل سکته مغزی بسیار دور می‌سازد. نوشیدن الکل و استفاده نمک نیز می‌تواند خطر وقوع سکته مغزی را افزایش دهد.

چه عواملی خطر وقوع سکته مغزی را افزایش می‌دهند؟!

تمام کارها و اتفاقاتی که باعث اختلال در خون رسانی به مغز می‌شوند، خطر وقوع سکته مغزی را افزایش می‌دهند، عدم تحرک و ورزش نکردن نیز از عواملی است که خطر وقوع سکته مغزی را افزایش می‌دهد، چاقی و مصرف چربی فراوان باعث گرفتگی رگ‌ها شده و می‌تواند بسیار خطرناک شود، همچنین افراد مبتلا به فشار خون و یا کلسترول بالا می بایست همواره مراقب سلامتی خود باشند زیرا که فشار خون بالا هر لحظه ممکن است باعث پارگی یک رگ در مغز شده و سکته مغزی رخ دهد. افراد دارای سابقه سکته مغزی در خانواده همواره می بایست وضعیت سلامتی خود را بررسی کنند. در یک کلام انتخاب یک سبک سالم برای زندگی می تواند سکته مغزی را برای شما تبدیل به یک امر محال کند.

اقدامات لازمی که باید در مواجهه با بیمار سکته مغزی انجام دهید (1)

در زندگی روزمره ممکن است سکته مغزی در مقابل چشمانتان، برای اطرافیان و حتی شاید عزیزانتان رخ دهد، در این مواقع عملکرد شما بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهد بود، در مرحله اول شما می‌بایست به خوبی علائم را شناسایی کنید. اگر بیمار به طور ناگهانی تعادلش به هم می خورد، حواس پنج گانه اش مختل می‌شود و پاسخ شما را نمی‌تواند بدهد خیلی سریع او را به مراکز درمانی برسانید و یا با اورژانس تماس بگیرید، این نکته را همه باید بدانند که سرعت عمل در این اتفاق بسیار مهم است، بنابراین هیچگاه در بردن بیمار به مراکز درمانی تعلل نکنید حتی اگر علائم گذرا بوده و از بین بروند.

اقدامات لازمی که باید در مواجهه با بیمار سکته مغزی انجام دهید (2)

ممکن است در هنگام مواجهه با یک فرد که تعادلش برهم خورده، علائم کافی از سکته مغزی را مشاهده نکرده باشید، در این هنگام شما می‌بایست سریعا یک آزمون را انجام دهید. از فرد بخواهید دو دستش را بالا ببرد، پس از آن بخواهید که چند کلمه و یا یک جمله را تکرار کند، سپس از او بخواهید بخندد و لبخند بزند، در صورت مشاهده عدم توانایی فرد در این موارد، به وقوع سکته مغزی در فرد مطمئن شوید و بلافاصله به انتقال او به بیمارستان و یا تماس با اورژانس اقدام نمایید. فراموش نکنید این اتفاق هر لحظه ممکن است در مقابل چشمان شما بیفتد بنابراین سعی کنید همیشه برای رویارویی مناسب با سکته مغزی آماده باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. بیانتون خیلی ساده، شیوا و روا بود. ممنون از شما.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید