جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با چند اصطلاح پرکاربرد تکنولوژی روز

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
آشنایی با چند اصطلاح پرکاربرد تکنولوژی روز

امروزه با کلمات و اصطلاحات زیادی در دنیای تکنولوژی رو به رو هستیم. دلیل تعدد اصطلاحات، گسترش روزافزون دنیای مدرنیته و ساخته شدن ابزار تکنولوژی جدید است. بسیاری از اصطلاحات به صورت روزمره تکرار می‌شوند و برخی دیگر کم و بیش به گوش ما می‌خورد. برای اینکه این کلمات برای ما روشن گردد سعی کرده ایم برخی از اصطلاحات مدرن را در این بخش از مقاله توضیح دهیم.

تکنولوژی

تکنولوژی میکروبلاگ، ابزاری برای وبلاگ نویسی

تکنولوژی میکروبلاگ یک تکنولوژی ابزاری برای وب سایت ها به شمار می رود. در واقع میکروبلاگ یک وبلاگ 140 تا 200 کارکتره برای نویسندگان است که قادر خواهند بود یک وبلاگ با کارکتر کوچک داشته باشند و مطالب خود را در آن به اشتراک بگذارند. میکروبلاگ ها به دلیل کم داشتن فضای کارکتر فقط محتویات کم حجم را پشتیبانی می کنند. یعنی برای کار با میکروبلاگ باید مهارت بالایی داشته باشید که بتوانید تولید محتوای ریز و موثری داشته باشید. از مهم ترین شبکه های مجازی که میکروبلاگ را عرضه می کنند می‌توان به شبکه اجتماعی توییتر اشاره کرد که در آن میکروبلاگ های فارسی نیز وجود دارد  و پیشرفت روز افزون در آن دیده می‌شود. در میکروبلاگ ها محتواهایی که می‌نویسید نباید صرفا جهت تبلیغات باشد، بلکه تنوع موضوعات هم بایستی مولفه کار شما قرار گیرد.

تکنولوژی شل و طریقه کار با آن

احتمال می‌رود تاکنون واژه شل را شنیده باشید ولی از معنای آن با خبر نباشید. تکنولوژی شل در واقع همان کلید یک و آغاز یک دستورالعمل در سیستم است. در واقع هر دستورالعملی دارای برق صفر و یک مرکزی است که کلید یک برای روشن شدن است. به طور مثال شما Run را اجرا می‌کنید. سپس عبارت regedit را وارد می‌کنید. با فشار دادن اینتر دستور محتویات نرم افزار و Softwarها برای شما نمایش داده می‌شود. در واقع دستور Regedit از حالت صفر خاموش به حالت یک روشن منتقل می‌شود و سپس اجرا می‌شود. به کلید 1 اجرا شده و روی کارآمدن محتویات رجدیت «شل» می‌گویند. اگر تکنولوژی تکنیکی شل نبود دستورات شما با چندین کلید صفر و یک راه اندازی می شد و بسیار سخت بود. قالب شلی که در ویندوز قرار دارد command.com نام دارد.

پروتکل انتقال فایل ها در شبکه با تکنولوژی FTP

FTP یک قرارداد سیستمی در تکنولوژی های روز است که صرفا برای انتقال فایل ها و داده ها بر روی شبکه انجام می‌پذیرد. در واقع برای انتقال داده ها بر روی شبکه، شما باید از یک نوع قرارداد موجود استفاده کنید که مد نظر شما باشد. به طور مثال شما شش سیستم دارید که می خواهید از طریق سیستم اصلی فایل ها را به 5 سیستم دیگر منتقل کنید. از طریق تکنیک TCP که درون مایه تکنولوژی FTP است می‌توانید با رایانه مرکزی به باقی رایانه وصل شوید و فایل ها را تحت پوشش شبکه جا به جا کنید. همچنین قادرید از طریق رایانه مرکزی یک سیستم را کنترل کرده و محتویات را به دلخواه حذف یا کپی کنید.

تکنولوژی

حافظه کَش، تکنیک حافظه پنهان در ابزارهای تکنولوژی روز

از بهترین تکنیک های به کار گرفته مایکروسافت در تکنولوژی امروزی تکنیک حافظه موقتی است که در سیستم ها برای پردازش بهتر پردازنده های مرکزی و رام مورد استفاده قرار می‌گیرد. حافظه کش، یک حافظه پنهان از نوع SRAM است که برای جلوگیری از تاخیر تایمینگ حرکت بین پردازنده CPU و Ram طراحی شده است. بی شک تکنیک حافظه پنهان به هر سیستمی کمک می‌کند تا روند فعالیت کامپیوتر شما بیشتر شود. به این شکل که بخشی از حافظه موجود در سیستم و در رم را در خود ذخیره می‌کند تا فشار حامل بر روی حافظه رم کاهش پیدا کند. حافظه کش در قدیم با تعداد پردازنده ها در نظر گرفته می شد. به طور مثال اگر یک سیستم، یک پردازنده 6 هسته ای داشت می بایست از 6 حافظه کش استفاده میشد؛ اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، اینتل حافظه کش هوشمند را عرضه کرد تا تا بتواند فقط در یک حافظه کش بتواند سیستمی با پردازنده مرکزی 8 هسته ای را هدایت کند. کش هوشمند اینتل، Smart Cache نام دارد که به آن حافظه کش اشتراکی هم گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد CPU

تکنولوژی فانکشن به چه معناست؟

تکنولوژی فانکشن و یا تکنیک تابع به مجموعه دستورالعمل هایی گفته می‌شود که ابتدا از طریق ورودی، داده ها را دریافت می‌کند، سپس شروع به پردازش کرده و فایل را به صورت خروجی بیرون می‌فرستد. زیرشاخه فانکشن یا تابع، متدها هستند که با انجام عملیات مشخص بر روی آن ها دستورات بر روی توابع انجام می‌پذیرد. تعداد ورودی و خروجی‌های دستورالعمل‌های کامپیوتر از صفر تا بیشتر با توجه به زبان برنامه نویسی موجود در فانکشن ها انجام می پذیرد. همچنین در متدها از رویه ها استفاده می‌شود. استفاده از رویه ها موجب می‌شود دستوراتی که اجرا می‌شوند فقط یک بار نوشته شوند ولی چندین بار مورد استفاده قرا گیرند. علاوه بر این به برنامه نویس کمک شایانی کرده می‌شود که بتوانند کدهایی را بسازند که قابلیت استفاده مجدد را داشته باشد و توانایی رید و خواندن بالایی را از خود نشان دهند. در هنگام استفاده از رویه ها از ساب روتین ها هم بهره می‌گیرند. ساب رووتین کمک شایانی به برنامه نویسان می کند تا بتوانند برنامه ها را ریزبرنامه ها تقسیم کنند و با در کنار هم قرار دادن آن ها پیچیدگی سیستم عامل ها را رفع کنند.

بیشتر بخوانید: تکنولوژی اینترنت اشیا IOT و چالش‌های امروزی

دستگاه Gateway هدایتگر تکنولوژی روتر و فایروال

امروزه با وجود دستگاهی شبیه به Gateway هرگونه تکنولوژی روتر و یا فایروال را که دارای جریان های ورودی و خروجی هستند می‌توانید هدایت کنید. در واقع دستگاه Gateway تمامی جریان های ترافیک را به داخل و یا خارج شبکه منتقل می‌کند و داده های ورودی را از شبکه های خارجی به فرمت هایی که داخل شبکه قابل ردیابی هستند ترجمه می کند. از جمله دستگاه های Gateway که در منازل ما هم موجود است می توان به «روتر» اشاره کرد. سیستم های شبکه Local اطلاعات دریافتی به شبکه ارسال می‌کنند و سپس اینترنت داده های پردازش شده را به شبکه قبلی روتر انتقال می‌دهد. فایروال نیز از دیگر موارد پیشرفته Gateway به شمار می آید که از طریق نرم افزارها ترافیک ها بین شبکه ها رد و بدل می‌شود. لذا تکنولوژی امروزی روتر و فایروال از طریق دستگاه های Gateway امکان پذیر است.

تکنولوژی

تکنولوژی سورس کنترل چیست؟

سورس کنترل یک تکنولوژی جهت کنترل تغییرات حاصل در واحد اطلاعاتی سازنده یک برنامه به شمار می‌رود. واحد اطلاعاتی شامل فایل های راهنما، سورس و حتی اشیاها و نرم افزارها می‌باشد. تکنولوژی سورس کنترل زمانی حائز اهمیت خواهد بود که چند برنامه نویس در حال کار بر روی چندین برنامه مشترک باشند که اگر احیاناً تداخلی در نرم افزارها ایجاد شود سورس کنترل بتواند مناسب ترین راه حل را برای برنامه نویس ارائه دهد. امروزه تکنیک سورس کنترل در برنامه ها اجرا می‌شود و دیگر از روش های قدیمی هارد کپی و داشتن یک فایل متن در پوشه استفاده نمی‌شود. برنامه های زیادی از جمله Source Safe ،Team Fundation و Rational Clear وجود دارد که کارهای سورس کنترل را در سیستم انجام می‌دهند. اما کار کردن با این نرم افزارها بسیار سخت و طاقت فرساست بعضی از نرم افزارها صرفا برای لینوکس طراحی شده اند و در ویندوز استفاده ای از آن نمی‌بینیم. بهترین نرم افزار سورس باز نرم افزار SVN است که از یک سرور و یک کلاینت تشکیل شده است.

بیشتر بخوانید: اکوسیستم های سلامت دیجیتال

سیستم باینری و رابطه متقابل آن با تکنولوژی

تکنولوژی امروزی تاثیرات عجیبی بر دنیای ما وارد کرده اند که کارها بیش از پیش برای ما ساده تر و روان تر شده است. شما فرض کنید در قدیم هیچ سیستمی نبود و اطلاعات بر روی کاغذ ثبت میشد. اگر اینگونه فرض کنیم که کامپیوترها وجود ندارند اطلاعات باید از طریق راه هایی متفاوت و به دور از کامپیوتر توسط ما ذخیره و مخابره شوند. ذخیره منابع و اطلاعات امروزی با سیستم بایونری 0 و 1 امکان پذیر است. سیستم بایونری مجهز به رشته های روشن و خاموش است. رشته روشن 1 و رشته خاموش 0 است. اطلاعات در هر یک از رشته های این تکنولوژی ناب قابل ردیابی، ذخیره و انتقال است. در واقع سیستم باینری به ما نشان می‌دهد که اطلاعات را به راحتی مخابره کنیم و فایل ها را به شکل 0 و 1 نمایش دهیم.

تکنولوژی

بات نت، تکنولوژی شبکه ای

تکنولوژی بات نت یک تکنولوژی شبکه ای به شمار می رود و به مجموعه شبکه هایی گفته می‌شود که با در اختیار داشتن چند کامپیوتر به نام بات تشکیل می‌شود. شبکه های موجود از طریق چند مهاجم میزبان، فعالیت های مخرب را کنترل می‌کنند. کامپیوترها هنگامی که در یک بات نت قرار گرفته باشند قادرند در هنگام اجرای نرم افزارهای مخرب به صورت مشترک تصمیم گیری نمایند. بات نت روند مخرب سازی خود را از طریق ایجاد یک درایو مجازی و استفاده از آسیب پذیری های وب و مرورگرها شروع می‌کنند و با ساختن تروجان ها و کدهای مخرب، سیستم و شبکه شما را به هم می‌زنند. روش های مقابله با این ربات های شبکه ای مخرب معمولا به دو روش واکنشی و جلوگیری یا preventive انجام می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید