جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آيا حقيقتاً پيشرفت تكنولوژی سلامتی انسان قرن 21 را تهديد می كند؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
آيا حقيقتاً پيشرفت تكنولوژی سلامتی انسان قرن 21 را تهديد می كند؟

تكنولوژی بيشتر از فايده، ضرر دارد

در پي يک تحقيق صورت گرفته بر روي تعداد زيادي از افراد عادي جامعه، نظرات در مورد تأثيرات تكنولوژی و پيشرفت هايش بر افراد، بررسي شد. تعدادي از افراد شركت كننده در اين تحقيق، در مورد پيشرفت ها و نوآوری های تكنولوژی در ابعاد اجتماعي و مدني، درجامعه، ابراز نگراني كردند. عده ی ديگري معتقد بودند، تكنولوژي بيش از اين كه مشكلات را حل كند، خود باعث بروز آن می شود. و همينطور عده ی ديگری بيان كردند به احتمال زياد، بسياري از اين نگراني ها بيهوده است و دليلش را سازگاری زياد انسان با تغييرات عنوان كردند. عده ي ديگري معتقد بودند كه استفاده ی بهينه و غلط از تكنولوژي باعث بروز ضرر هاي زيادي شده كه جبران آن تقريبا ممكن نيست. و گروه آخر معتقد بودند هر گونه راه حل و روش براي كم كردن اثر تكنولوژی بر زندگی امروزه به نوبه ی خود می تواند يك چالش بزرگ ايجاد كند.

اثر تكنولوژي بر زندگی

تأثيرات منفي تكنولوژي: مواردي كه بايد بدانيم

مردم بيشتر از هر زمانی به همه چيز در دنيا دسترسي مجازي دارند. بابت اين موضوع به طور خاص، مدیون سرعت پيشرفت تكنولوژی در جوامع هستيم. در حالي كه بعضي از انواع تكنولوژی، تغييرات مثبتي در دنيا براي مان ايجاد كرده اند، ادله ي زيادي براي تأثير منفي آن و همه گيري اين اثرات وجود دارد. شبكه هاي اجتماعي و دستگاه تلفن همراه می تواند باعث ايجاد مشكلات روحي و جسمي زيادي شود، مانند مشكلات بينايي و مشكلات تمركز بر مسائل مهم. همچنين می توانند باعث بروز مسائل جدي تري در سلامت انسان مثل افسردگي شوند. استفاده ی بيش از اندازه از تكنولوژي مي تواند تأثيرات ژرف تري بر سلامت كودكان در حال رشد و نوجوانان داشته باشد. در اين مقاله به اثرات تكنولوژی بر سلامت جسمي و رواني و همچنين چگونگي ايجاد عادات سالم در استفاده از آن ميپردازيم.

اثرات رواني تكنولوژي

استفاده‌ی مدام و بيش از اندازه از تكنولوژي و وابستگي به آن مي تواند، تأثيرات رواني نامطلوبي داشته باشد كه اين موارد شامل:

انزوا

تكنولوژي هايي مانند، شبكه هاي اجتماعي، برنامه ريزي شده اند تا افراد را به يكديگر نزديک كنند، در حالي كه در برخي مواقع نتيجه اي كاملاً خلاف اين موضوع دارند. تحقيقي كه در سال 2017 بر روي افراد 19 تا 32 سال انجام گرفته نشان داد افرادي كه بيشتر ازسايرين از شبكه هاي اجتماعي استفاده می كنند، سه برابر بيشتر از افرادي كه استفاده ي معمول تري دارند، در معرض احساس انزواي اجتماعی، مانند محدود كردن زمان استفاده از نرم افزار هاي اجتماعی، احتمالاً مي تواند به اين افراد در كم كردن حس انزوا كمك كند.

افسردگی و اضطراب

محققان يك بررسي سيستماتيک در سال 2016، ارتباط شبكه هاي اجتماعي و مشكلات سلامتي روحي از جمله افسردگي و اضطراب رامورد بررسي قرار دادند. تحقيق آن ها منجر به نتايج پيچيده ای شد كه نشان مي داد اشخاصي كه تعاملات مثبت و حمايت هاي بيشتري در اين شبكه ها داشتند، سطوح پایین تری از اضطراب و افسردگی را نشان می دهند. البته خلاف اين امر هم كاملا درست بود، يعني افرادي كه تعاملات منفي اجتماعي در اين فضاها داشته و بيشتر تمايل به مقايسه های اجتماعي داشتند، سطوح بسيار بالایی از افسردگی و اضطراب را تجربه می كردند. بنابراين، در جايي كه می دانيم ارتباط واقعي بين شبكه های اجتماعی و سلامت روانی وجود دارد، اما يك فاكتور مهم و تأثير گذار در اين ميان نبايد فراموش شود و آن نوع تعاملاتي است كه مردم حس مي كنند در اين فضاها ايجاد مي كنند.

اثر تكنولوژي بر زندگی

اثرات فيزيكي

پس از بررسي تأثيرات منفي بر سلامت رواني، اكنون به بررسي اثرات تكنولوژي بر سلامت فيزيكي افراد مي پردازيم. اين تأثيرات فيزيكي شامل:

خستگي چشم

تكنولوژي هايي نظير، تبلت هاي دستي گوشي هاي هوشمند و كامپيوتر ها، مي توانند توجه افراد را براي مدت طولاني معطوف خود كنند و اين موضوع خود مي تواند منجر به خستگي چشم و فشار به آن شود. از علائم خستگي چشم بر اثر استفاده از لوازم ديجيتال، می توان به تار شدن ديد و خشكي چشم اشاره كرد. خستگی چشم همچنين ممكن است كه به بروز مشكلاتي در ساير قسمت هاي بدن هم منتهي شود از جمله: درد در قسمت سر، گردن و شانه ها. چندين عامل ممكن است باعث اين مشكل شوند كه عبارتند از:

•زمان صفحه نمايش

•بازتاب صفحه نمايش

•روشنايي صفحه نمايش

•نگه داشتن گوشي خيلي دور يا خيلي نزديك به خود

•وضعيت بد نشستن

•مشكلات اساسي در ديد

استراحت كردن هاي كوتاه مدت و دور شدن از صفحه نمايش، شانس خستگي چشم را به طور چشمگيري كاهش مي دهد. اگر هر كدام از اين علائم را داريد، حتما به يك بينايي سنج مراجعه كنيد.

قانون 20-20-20 در استفاده از دستگاه هاي ديجيتال داري صفحه نمايش هوشمند

هرگاه از دستگاه هایی با صفحه نمايش هوشمند استفاده می كنيد بهتر است به توصيه ی انجمن بینایی سنجي آمريكا از قانون 20-20-20 استفاده كنيد. اين قانون به اين صورت است كه شما بايد بعد از هر 20 دقيقه نگاه كردن به صفحه ي نمايش، 20 ثانيه به چشمان خود استراحت دهيد و به فاصله ی 20 پایی خود نگاه كنيد. اين عمل به رفع خستگی چشم در اثر خيره شدم طولانی مدت به صفحه نمايش كمک می كند.

وضعيت غلط بدن

وضعيتی كه بعضي افراد از گوشي و كامپيوتر استفاده مي كنند، مي تواند منجر به ايجاد وضعيت بدی در بدن شود و در دراز مدت اين قضيه به مشكلات عضلاني و اسكلتي بدن مي انجامد. بسياري از تكنولوژی ها موقعيت كاربر را در حالي كه به صفحه نمايش نگاه ميكند، به پايين و جلو متمايل می كند. و اين موضوع فشار بسيار زيادي را به گردن و ستون مهره ها وارد مي كند. يك بررسی 5 ساله درمجله ي ارگونومی كاربردی، رابطه اي بين پيام دادن در موبايل و درد گردن و كمر در جوانان ثابت كرد. اين نتايج نشان مي دهند كه اثرات ايجاد شده غالباً كوتاه مدت هستند، البته بعضي افراد علائم بلند مدت تري نيز از خود نشان می دهند. هر چند كه بعضي مطالعات و بررسی ها اين نتايج را زير سؤال مي برند. يك مطالعه در سال 2018 در مجله ی ستون فقرات اروپا بيان كرد كه موقعيت گردن در حالتاي پيام، هيچ تغییری در علائم مثل درد گردن در جوانان ندارد. البته اين مطالعه علائم را در دراز مدت مورد بررسي قرار نداد. موارد ديگري نيز مي تواند باعث ايجاد درد گردن باشند، مثل: سن و سطح فعاليت. اصلاح مشكلات حركتي ايجاد شده در اثر استفاده از تكنولوژی، نياز به بهبودی عمومی براي ساعت ها در يک موقعيت مشابه به عنوان مثال پشت ميز كار، مي توانيد با ايستادن و كشش عضلات به دفعات خستگي و فشار وارده را كم كنيد. هم چنين استراحت هاي كوتاه مانند قدم زدن در محيط كار در هر ساعت نيز ميتواند عضلات را رها كند و تنش و موقعيت اشتباه را از بين ببرد.

مشكلات خواب

استفاده از تكنولوژي در زمان نزديك به خواب، مي تواند باعث ايجاد مشكل خواب شود. دليل اين مشكل وجود نور آبي، مثل نور ايجادشده در نمايشگر هايي مثل گوشي موبايل، كتابخوان هاي ديجيتال و كامپيوتر هاست كه مغز را تحريك مي كنند. يك محقق در يک بررسي در سال 2014 نشان داد كه اين نور آبي، ساعت طبيعي بدن را به هم مي زند. اين موضوع خوابيدن را سخت تر مي كند و فرداي آن روز، شخص، تمركز كمتري خواهد داشت. براي جلوگيري از اثر نور آبي بر روي مغز، افراد بهتر است از دستگاه هايي كه نور آبی ايجاد مي‌كنند، يك الي دو ساعت قبل از خواب خودداری كنند.

نتيجه گيري

رونق بيش از حد تكنولوژي، سبک زندگي اكثريت آمريكايي ها را تغيير داده، در حالي كه تكنولوژي اثرات مثبت زيادي، ريسک هاي احتمالي زيادي دارد. هركسي كه در مورد اثرات تكنولوژي روي خودش دچار ترديد است، می‌تواند چند قدم براي كاهش استفاده از دستگاه هاي هوشمند و زمان صفحه نمايش بردارد و با حالت های قبلي خود مقايسه كنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید