جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا با خوردن تخم مرغ دچار خارش می شوید؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
آیا با خوردن تخم مرغ دچار خارش می شوید؟

از یک نیمرو ساده برای صبحانه و یک کیک خوشمزه برای عصرانه گرفته تا درست کردن الویه و دیگر غذا ها، همه و همه نیازمند تخم مرغ هستند. به عبارتی تخم مرغ عضو جدایی ناپذیر زندگی انسان هاست. اما آیا می دانید که برخی افراد به تخم مرغ آلرژی دارند؟

شاید برای شما جالب باشد و با شنیدن کلمه آلرژی تنها به یاد گرده گل یا نیش حشرات بیوفتید اما حقیقت این است که بسیار از مواد غذایی نیز می توانند سبب بروز علائم و واکنش هایی در بدن فرد شود. اگر خودتان یا فردی در نزدیکانتان به تخم مرغ آلرژی دارد توصیه می کنیم این مقاله را از دست ندهید و تا آخر همراه ما باشید..

آلرژی و واکنش آلرژیک چیست؟

 

سیستم ایمنی بدن مسئول دفاع از بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها و سایر میکروارگانیسم هاست. در برخی موارد، سیستم ایمنی بدن شما در برابر موادی که معمولاً تهدیدی برای بدن انسان نیستند، دفاع می کند. به طور کلی به موادی که موجب برانگیخته شدن واکنش های آلرژیک می شوند، آلرژن می گویند. پس از استنشاق، خوردن یا لمس یک آلرژن واکنش آلرژیک آغاز می شود.

کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی (ACAAI) گزارش می دهد که بیش از 50 میلیون نفر در ایالات متحده به نوعی از آلرژی مبتلا هستند. لیست زیر شامل مواردی است که شایع ترین آلرژن ها هستند:

- شوره حیوانات خانگی، مانند نوعی از گربه یا سگ

- نیش زنبور یا نیش از حشرات دیگر

- غذاهای خاص مانند صدف ها

- برخی داروها مانند پنی سیلین و آسپرین

- گیاهان

- گرده

- غبار

علائم یک واکنش آلرژیک می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. اگر برای اولین بار در معرض یک آلرژن قرار بگیرید، علائم شما احتمالا خفیف است اما ممکن است در صورت تماس مکرر با آلرژن این علائم بدتر شوند. علائم یک واکنش آلرژیک خفیف شامل موارد زیر است:

- کهیر

- راش

- خارش

- رینیت آلرژیک که ممکن است منجر به علائمی مانند احتقان بینی یا عطسه شود

- احساس خراش گلو

- آبریزش یا خارش چشم

واکنش های آلرژیک شدید که معمولاً به غذاها، نیش حشرات و داروها پدیدار می شوند؛ می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

- گرفتگی یا درد شکم

- اسهال

- حالت تهوع یا استفراغ

- درد یا سفتی در قفسه سینه

- مشکل در بلع

- مشکل در تنفس

- خس خس سینه

- ترس یا اضطراب

- تپش قلب

- برافروختگی صورت

- تورم صورت، چشم ها یا زبان

- سرگیجه

- ضعف

- بی هوشی

آیا با خوردن تخم مرغ دچار خارش می شوید؟

آلرژی به تخم مرغ چیست؟

در واقع تخم مرغ یکی از رایج ترین غذاهای آلرژی زا برای کودکان است. علائم آلرژی به تخم مرغ معمولا چند دقیقه تا چند ساعت پس از خوردن تخم مرغ یا غذاهای حاوی تخم مرغ رخ می دهد و از خفیف تا شدید متغیر است و می تواند شامل بثورات پوستی، کهیر، احتقان بینی و استفراغ یا سایر مشکلات گوارشی باشد.

به ندرت، آلرژی به تخم مرغ می تواند باعث آنافیلاکسی شود؛ آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید و تهدید کننده زندگی است و این می تواند در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه پس از قرار گرفتن در معرض چیزی که به آن حساسیت دارید، مانند بادام زمینی یا نیش زنبور، رخ دهد. آنافیلاکسی باعث می شود که سیستم ایمنی سیل مواد شیمیایی را آزاد کند و در نهایت موجب شوک شدن بدن شما شود.

توجه داشته باشید که اگر کسی در اطراف شما دچار این شوک شد؛ اولین اقدامی که باید انجام دهید تزریق اپی نفرین است و در صورتی که اپی نفرین ندارید فرد را سریعا به اورژانس برسانید.

علائم آلرژی به تخم مرغ

واکنش های آلرژی به تخم مرغ از فردی به فرد دیگر متفاوت است و معمولا بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض تخم مرغ رخ می دهد. علائم آلرژی به تخم مرغ می تواند شامل موارد زیر باشد:

- التهاب پوست یا کهیر: شایع ترین واکنش آلرژی به تخم مرغ

- احتقان بینی، آبریزش بینی و عطسه (رینیت آلرژیک)

- علائم گوارشی مانند گرفتگی عضلات، حالت تهوع و استفراغ

- علائم و نشانه های آسم مانند سرفه، خس خس سینه، تنگی قفسه سینه یا تنگی نفس

- آنافیلاکسی

- انقباض راه های هوایی، از جمله تورم گلو یا توده ای در گلو که تنفس را دشوار می کند.

- درد و گرفتگی شکم

- نبض سریع

- شوک، همراه با کاهش شدید فشار خون که به صورت سرگیجه، سبکی سر یا از دست دادن هوشیاری احساس می شود.

شدت واکنش‌های آلرژی به تخم‌مرغ می‌تواند در هر بار بروز متفاوت باشد، بنابراین حتی اگر واکنش قبلی خفیف باشد، می توانید انتظار یک واکنش جدی تر و شدید تر را برای دفعه بعد داشته باشید پس بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید و مسئله را با او در میان بگذارید.

علت آلرژی به تخم مرغ

واکنش بیش از حد سیستم ایمنی باعث ایجاد آلرژی غذایی می شود. برای آلرژی به تخم مرغ، سیستم ایمنی به اشتباه برخی پروتئین های تخم مرغ را مضر تشخیص می دهد. هنگامی که شما با پروتئین های تخم مرغ تماس پیدا می کنید، سلول های سیستم ایمنی (آنتی بادی ها) آنها را تشخیص داده و به سیستم ایمنی سیگنال می دهند که هیستامین و سایر مواد شیمیایی که باعث علائم و نشانه های آلرژیک می شوند آزاد کند. هم زرده و هم سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین هایی هستند که می توانند باعث آلرژی شوند، اما آلرژی به سفیده تخم مرغ شایع ترین است.

جالب است بدانید که اگر نوزاد به تخم مرغ حساسیت داشته باشد و مادر تخم مرغ مصرف کند؛ این پروتئین ها می توانند از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد شده و ایجاد واکنش کنند.

ریسک فاکتور های داشتن آلرژی به تخم مرغ

عوامل خاصی می توانند خطر ابتلا به آلرژی به تخم مرغ را افزایش دهند:

- درماتیت آتوپیک:

احتمال بروز آلرژی غذایی در کودکان مبتلا به این نوع واکنش پوستی بسیار بیشتر از کودکانی است که مشکلات پوستی ندارند. درماتیت آتوپیک یا اگزما در کودکان شایع تر است اما می تواند افراد را در هر بازه سنی درگیر خود کند. این درگیری عموما به صورت خارش و قرمزی پوست مشاهده می شود. درماتیت آتوپیک طولانی مدت (مزمن) است و به طور دوره ای شعله ور می شود هم چنین ممکن است با آسم یا تب یونجه همراه باشد.

هیچ درمانی برای درماتیت آتوپیک یافت نشده است. اما درمان‌ها و اقدامات خودمراقبتی می‌تواند خارش را تسکین دهد و از شیوع این بیماری جلوگیری کند. به عنوان مثال، اجتناب از صابون های تند، مرطوب کردن منظم پوست و استفاده از کرم ها یا پمادهای دارویی می تواند کمک کننده باشد.

- سابقه خانوادگی:

اگر یکی از والدین یا هر دوی آنها مبتلا به آسم، آلرژی غذایی یا نوع دیگری از آلرژی ها مانند تب یونجه، کهیر یا اگزما باشند؛ متاسفانه شما بیشتر از سایرین در معرض خطر هستید.

سن:

آلرژی به تخم مرغ در کودکان شایع است. با افزایش سن، سیستم گوارشی بالغ می شود و واکنش های غذایی آلرژیک کمتر رخ می دهد.

آیا با خوردن تخم مرغ دچار خارش می شوید؟

بیشتر بخوانید: درباره واکسن گارداسیل چه می دانید؟

پیشگیری و نکات مراقبتی درباره آلرژی به تخم مرغ

- برچسب مواد غذایی را با دقت بخوانید. برخی از افراد حتی به غذاهایی که فقط مقدار کمی تخم مرغ دارند واکنش نشان می دهند.

- هنگام غذا خوردن در خارج از خانه احتیاط کنید زیرا حتی آشپز ممکن است در مورد اینکه آیا یک غذا حاوی پروتئین تخم مرغ است یا خیر مطمئن نباشد.

- از دستبند یا گردنبند آلرژی استفاده کنید. این دستبند و گردنبند در صورتی که دچار واکنش شوید و توانایی توضیح دادن آن را به دیگران نداشته باشید بسیار کمک کننده است.

- اگر کودک شما به تخم مرغ آلرژی دارد؛ با پرستاران کودک، معلمان، بستگان یا سایر مراقبان کودک خود در مورد حساسیت به تخم مرغ صحبت کنید.

- اگر در دوران شیردهی هستید، از مصرف تخم مرغ خودداری کنید. اگر کودک شما به تخم مرغ حساسیت دارد، ممکن است به پروتئین هایی که از شیر شما منتقل می شود واکنش نشان دهد.

به چه کلماتی بر روی برچسب مواد غذایی دقت کنیم؟

وجود کلمات زیر بر روی بسته بندی مواد غذایی نشان می دهد که در ساختار این غذا و محصول از موادی استفاده شده که در تخم مرغ وجود دارد و می تواند موجب بروز واکنش آلرژیک شود:

- آلبومین

- گلوبولین

- لسیتین

- لیوتین

- لیزوزیم

- ویتلین

کلماتی که با "ova" یا "ovo" شروع می شوند، مانند اووالبومین یا اووگلوبولین از دیگر راهنمایی های ما برای این است که بدانید این ماده می تواند در شما علائم را ایجاد کند.

ارتباط واکسن با آلرژی تخم مرغ

واکسن‌های سرخک، اوریون، سرخجه (MMR) عموماً برای کودکان مبتلا به آلرژی به تخم مرغ بی‌خطر هستند، حتی اگر از تخم‌مرغ برای تولید آن‌ها استفاده شود. واکسن آنفولانزا گاهی اوقات حاوی مقادیر کمی پروتئین تخم مرغ است. با این حال، واکسن هایی که دارای پروتئین تخم مرغ هستند را می توان بدون هیچ مشکلی به اکثر افراد مبتلا به آلرژی به تخم مرغ با خیال راحت تزریق کرد.

واکسن تب زرد می تواند در برخی از افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند، واکنش آلرژیک ایجاد کند. این واکسن معمولا به مسافرانی که وارد کشورهایی می شوند که در آن خطر ابتلا به تب زرد وجود دارد، تزریق می شود.

تشخیص آلرژی به تخم مرغ

معمولا پزشک در مرحله اول موارد دیگری که ممکن است علائم مشترک با آلرژی به تخم مرغ داشته باشد را بررسی می کند و با رد شدن آن موارد می تواند مطمئن شود که فرد مراجعه کننده آلرژی دارد. یکی از این موارد عدم تحمل غذایی است که به طور کلی نسبت به آلرژی غذایی جدی تر است و سیستم ایمنی را درگیر نمی کند. پزشک شما یک تاریخچه پزشکی می گیرد و یک معاینه فیزیکی نیز انجام می دهد. او همچنین ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را توصیه کند:

تست خراش پوستی یا Skin prick test:

در این آزمایش، پوست سوراخ می شود و در معرض مقادیر کمی از پروتئین های موجود در تخم مرغ قرار می گیرد. اگر فرد به تخم مرغ آلرژی داشته باشد در ان ناحیه کهیر مشاهده می شود و پوست به سرعت واکنش نشان می دهد.

آزمایش خون:

آزمایش خون می تواند پاسخ سیستم ایمنی بدن به تخم مرغ را با بررسی مقدار آنتی بادی های خاصی در جریان خون اندازه گیری کند.

چالش غذا:

در این چالش ها دو کار ممکن است به شما پیشنهاد شود؛ اولین کار این است که پزشک متخصص به شما مقداری پروتئین موجود در تخم مرغ را می دهد و در حالی که به دنبال علائم آلرژی می گردد میزان این پروتئین را بیشتر می کند تا جایی که بتواند به طور دقیق و با اطمینان تشخیص دهد که شما آلرژی دارید یا مشکل از جای دیگریست.

دومین کاری که در این چالش ها انجام می شود این است که پزشک از شما می خواهد یک دفترچه ثبت خاطرات غذایی بردارید و تمامی وعده های غذایی و میان وعده های خود را یادداشت کنید. سپس پزشک از شما می خواهد به طور نوبتی تخم مرغ یا سایر غذا های مشکوک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این کار به راحتی می توان آلرژن را پیدا کرد.

درمان آلرژی تخم مرغ:

تنها راه برای جلوگیری از علائم آلرژی به تخم مرغ، پرهیز از تخم مرغ یا محصولات حاوی آن است و هیچ درمان جادویی ای وجود ندارد. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها می توانند علائم و نشانه های حساسیت خفیف به تخم مرغ را کاهش دهند. این داروها را می توان بعد از قرار گرفتن در معرض تخم مرغ مصرف کرد. دقت داشته باشید که مصرف آنتی هیستامین ها برای مواردی که در آن فرد دچار شوک آنافیلاکتیک شده است کاربردی ندارد و بی فایده خواهد بود.

برای کسانی که می دانند واکنش های شدید دارند بهتر است یک انژکتور تزریق اپی نفرین همراه خود داشته باشند. اگر کودک شما این آلرژی را دارد نحوه استفاده از این وسیله برای تزریق اپی نفرین را به پرستار، مربی و سایر معلمان او آموزش دهید و هم چنین مطمئن شوید که خود کودک به خوبی با تزریق اپی نفرین آشنایی دارد و می تواند به تنهایی آن را تزریق کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید