جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا در پیشگیری از بیماری کووید-19 دهانشویه می تواند جایگزین ماسک شود؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
آیا در پیشگیری از بیماری کووید-19 دهانشویه می تواند جایگزین ماسک شود؟

مواد ضد عفونی کننده موجود در دهانشویه دارای خاصیت ضد ویروسی نیز هستند، که ممکن است باعث کاهش بار ویروسی موجود در قطرات آلوده به ویروس کرونا (Sars-CoV-2) خارج شده از دهان بیماران مبتلا به کووید-19 شود. اما آیا این اثر تئوریکال می تواند برای پیشگیری عملی کافی باشد؟ آیا ممکن است که یک دهانشویه خوب بتواند نفسی تازه و بازدمی عاری از ویروس به ما بدهد؟ این فرضیه در یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی فونکسیون در 14 مه 2020 ارائه شده است. محققان تأثیر ترکیبات اصلی موجود در دهانشویه ها را (اتانول، کلرهگزیدین، ستیل پیریدینیوم کلرید، پراکسید هیدروژن و پوویدون آیوداین (بتادین)) بر ویروس ها بررسی کردند. "Sars-CoV-2" یک ویروس دارای پوشش است که توسط غشای لیپیدی خارجی دارای منشاء سلول میزبان پوشیده شده است. ترکیبات موجود در فرمول دهانشویه های موجود می‌توانند در این غشای لیپیدی اختلال ایجاد کنند. "نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهند که خواهان ارزیابی بالینی این محصولات به عنوان ابزاری برای پیشگیری هستند. اینکه آیا در پیشگیری از بیماری کووید-19 دهانشویه می تواند جایگزین ماسک شود؟

گلو و غدد بزاقی، محل هایی برای تکثیر ویروس کرونا عامل کووید-19 هستند

نویسندگان این مطالعه گفتند که: "مطالعات قبلی نشان داده است كه گلو و غدد بزاقی محل های تکثیر و انتقال ویروس در بیماران قرار گرفته در مرحله اولیه بیماری کووید-19 و در بیماران بدون علامت هستند." از طرفی مطالعات نشان داده اند که ذرات ویروس می توانند تا سه ساعت در هوا به شکل آئروسل زنده بمانند. بنابراین دانشمندان بر این باورند که فرد سالم در برابر بیماری که سرفه می کند یا صحبت می کند، از لحاظ تئوری می تواند با استنشاق قطرات آلوده، آلوده شود. از این رو ایده کاهش بار ویروسی در دهان با استفاده از دهانشویه برای محدود کردن انتقال ویروس می تواند شکل گیرد.  والری اودلون، رئیس گروه عفونت و ایمنی دانشگاه کاردیف و همکار در این تحقیق و مطالعه گفت: "CDC توصیه می کند که بیماران قبل از مراجعه به دندانپزشک، دهان خود را با دهانشویه بشویند تا خطر انتقال را کاهش دهند." الکل می تواند به طور موقت ویروس بر روی سطح دهان را از بین ببرد. اما هنوز برای اثبات اینکه دهانشویه می‌تواند جایگزین ماسک شود، باید راه طولانی طی کنیم. اریک بورتز، زیست شناس در دانشگاه آلاسکا آنچورینگ می‌گوید: "در کوتاه مدت، این محصولات می توانند شیوع و انتقال ویروس در تماسهای نزدیک خانوادگی را کاهش دهند." وی افزود: "اما در یک فرد بسیار آلوده، سلولهای عفونی حلق همچنین ممکن است ویروس بیشتری تولید کنند."در این صورت، دهان تنها جایی نیست که ویروس را منتقل می کند. بینی و گلو نیز مکان های مهمی هستند که ویروس در آن ها تکثیر و گسترش می یابد. در این شرایط هرگز نمی تواند دهانشویه جایگزین ماسک برای پیشگیری از بیماری کووید-19 شود. افت فشار خون بعد از ورزش (PEH) یک فرآیند فیزیولوژیکی رایج است که فشار خون را بعد از "ورزش شدید" کاهش می دهد. اما نحوه وقوع این اتفاق هنوز کاملاً درک نشده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که یک اختلال در باکتری های موجود در دهان ممکن است بر سلامت قلب و عروق شما تأثیر بگذارد. این مطالعه بررسی کرد که آیا "فعالیت کاهش نیترات" باکتریهای موجود در دهان ما محرک اصلی PEH است. دانشمندان از یک طرح مطالعه تصادفی، دو سو کور و متقاطع استفاده کردند، این بدان معناست که نه آزمایش کنندگان و نه شرکت کنندگان می دانند چه کسی دهانشویه یا دارونما دریافت کرده است. یافته ها حاکی از آن است که شرکت کنندگان که از دهانشویه استفاده می‌کردند بعد از انجام تمرین نسبت به گروه دارونما فشار خون را به میزان قابل توجهی بالاتر نشان دادند و از مزایای مهم ورزش برای قلب و عروق آنها به نوعی کاسته شد. البته این بدان معنی نیست که دهانشویه برای شما بد است یا مزایای مهمی را ارائه نمی دهد. ولی معمولا هر محصولی در کنار مزایای بسیار، معایب اندکی نیز دارد. به طور کلی بورتز توصیه می کند: "پوشش صورت (ماسک)، فاصله از راه دور و محدود کردن تماس بهترین اقدامات بهداشت عمومی هستند. اما بهداشت دهان و دندان مناسب برای سلامتی مفید است، بنابراین به هر حال خوب است که آن را حفظ کنید (استفاده از دهانشویه)! "

دهانشویه ویژه ضد ویروس کرونا عامل کووید-19

بیشتر بخوانید: 19 توصیه WHO در پاسخ به چیزهای عجیب و شگف انگیزی که در مورد کووید-19 شنیده اید

دستورالعمل استفاده از دهانشویه در دوران اپیدمی کووید-19

ممکن است بسته به مارک دهانشویه ای که استفاده می‌کنید، دستورالعمل استفاده از آن متفاوت باشد. همیشه دستورالعمل های موجود بر روی هر دهانشویه را قبل از مصرف مطالعه کنید. در اینجا دستورالعمل های اساسی برای اکثر انواع دهانشویه ها مخصوصا در این دوران اپیدمی کووید-19 آورده شده است.

1. ابتدا دندان های خود را مسواک بزنید. با مسواک زدن واستفاده از نخ دندان شروع کنید. اگر شما با خمیردندان دارای فلوراید مسواک می زنید، قبل از استفاده از دهانشویه مدتی صبر کنید. دهانشویه می‌تواند فلوراید غلیظ موجود در خمیر دندان را از بین ببرد.

2. چه مقدار از دهانشویه استفاده کنید. دهانشویه مورد نظر خود را درون فنجان همراه با  محصول یا یک لیوان اندازه گیری پلاستیکی بریزید. فقط به اندازه دستورالعمل محصول از دهانشویه استفاده کنید. معمولاً بین 3 تا 5 قاشق چایخوری است.

3. زمان دهید و سپس آبکشی کنید. فنجان را داخل دهان خود خالی کرده و آن را دور دهان بچرخانید. آن را قورت نکنید. دهانشویه برای خوردن نیست و اگر آن را بخورید دیگر اثر نخواهد گذاشت. پس از 30 ثانیه چرخاندن در دهان، آن را خالی کرده و دهان خود را آبکشی کنید.

بعضی از افراد از دهانشویه به عنوان بخشی از کارهای روزمره تمیز کردن دندان استفاده می کنند. اما می توانید از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان نیز در طول روز استفاده کنید. هیچ دستورالعمل سخت و سریعی برای استفاده از دهانشویه برای از بین بردن بوی بد دهان وجود ندارد. اما برای تقویت مینای دندان یا مبارزه با بیماری لثه باید بلافاصله بعد از مسواک زدن و نخ دندان از آن استفاده کنید. اکثر تولید کنندگان محصولات دهانشویه توصیه می‌کنند که بعد از مسواک زدن و نخ دندان، دو بار در روز از آن ها استفاده کنید.

دهانشویه ویژه ضد ویروس کرونا عامل کووید-19

یک دهانشویه ویژه ضد ویروس کرونا عامل کووید-19

اثر ضد ویروسی دهانشویه ها فقط در شرایط آزمایشگاهی نشان داده شده است. بنابراین، مساله انجام آزمایش در شرایط واقعی و عملی برای تعیین اینکه آیا دهانشویه ها در واقعیت می‌توانند از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند، باعث شد تا مؤلفان مطالعه ذکر شده در بریتانیا آزمایشات بیشتری انجام دهند. آنها می گویند: "این آزمایشات می‌توانند شامل بررسی و تهیه محصولات با فرمولاسیون موجود باشند، که فقط بطور خاص و ویژه علیه Sars-CoV-2 طراحی شده اند. این آزمایش تحت بررسی با نیاز بالینی قابل توجهی است. بورتز موافقت كرد كه هرچه ویروس را در لوله آزمایش بكشد ممكن است ویروس را در دهان بكشد، "اما این بدان معنا نیست كه شما باید از آن به عنوان اولین خط دفاعی در برابر ویروس استفاده كنید. به عنوان مثال، سفید کننده ویروس را می کشد، اما نباید آن را بنوشید یا دهان خود را با آن بشویید، زیرا ممکن است شما را نیز بکشد! " در نتیجه، استفاده از ماسک در مناطق محدود یا پر تراکم همچنان توصیه می شود. به همین دلیل تولید کنندگان دهانشویه بر روی محصولات خود اشاره کرده اند که این محصول اختصاصا برای استریل کامل شما در برابر ویروس كرونا نیست و شما باید از اقدامات پیشگیری سازمان جهانی بهداشت (WHO) پیروی كنید: شستن دستها، حفظ فاصله اجتماعی و جلوگیری از تماس دست با دهان و بینی.

منبع:

www.gilmorehealth.com

www.healthline.com

www.healthline.com

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید