جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اثرات واکسیناسیون

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
اثرات واکسیناسیون

ظرسنجی  فرهنگ، هنر و ارتباطات در مورد نظرمردم در مورد کرونا نشان می دهد، بیش از نیمی از مردم معتقدند، دولت توانایی و فرهنگ واکسیناسیون عمومی را دارد. از سمتی دیگر 20 درصد افراد معتقدند که دولت نمی تواند واکسیناسیون عمومی را به عمل در بیاورد.باید این را گفت که، آمار این نظرسنجی راشهروندان 18 سال و سن بالاتر ساکن در شهر و روستاهای کشور تشکیل داده است. تعداد افراد شرکت کرده در این نظرسنجی 2103 نفر بوده است. به گزارش ایرنا، نظرسنجی مرحله اول در سطح ملی انجام شده است و به صورت تلفنی هفته آخر فروردین 1399 توسطگروه افکارسنجی و مطالعات افکار عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد. در مرحله دوم، داده های این نظرسنجی بهصورت تلفنی در 30 اردیبهشت 1396 تا 10 خرداد 1396 جمع آوری شدند. در سومین مرحله از مجموعه نظرسنجی های انجام شدهتوسط گروه افکارسنجی از تاریخ 9 مهر لغایت 19 مهر 1396 صورت گرفت.

بسیاری از افرادی که دو واکسن مدرنا و فایزر را دریافت کردند و از آن استفاده کرده اند، عوارضی مانند درد در محل تزریق واکسن،سردرد یا گیجی را دارند و تجربه کردند که عوارض جدی محسوب نمی شوند. بر اساس اطلاعاتی که سامانه گزارش عوارض جانبی واکسن ها در آمریکا بازگو کرده است، از هر یک میلیون واحد واکسن حدود 372 مورد موجب بروز واکنش های غیرجدی می شود که ایننشانه خوبی است. این میزان کمتر از میزان مورد انتظاراست. در کشور انگلیس 3 میلیون واحد از واکسن استرازنکا به شهروندان آنجا تزریق شده است که در هر میلیون واحد حدود 4 هزار مورد موجب عوارض جانبی غیرجدی شده است. این در حالی است که بر اساس نتایج آزمایشات انجام شده،  انتظار می رفت که نیمی از دریافت کنندگان واکسن دچار عوارضی مانند سردرد، گیجی و درد محل تزریق شوند پس این یعنی جهان پیشرفت چشمگیر و بزرگی در مقابل کرونا کرده است. البته بر اساس همین اطلاعات جمع آوری شده انتظارمی رود عوارض جانبی تزریق دوم واکسن خفیف تر از اولین مرحله تزریق ان باشد. عوارض جانبی واکسن های تولید شده در سایرکشورها نیز مانند واکسن های چینی و روسی خیلی مشخص نیست. اما در کل می‌توان گفت علائم آن مانند علائم سرماخوردگی است.

تاریخ واکسیناسیون

در عنوان قبلی واکسن و رابطه با اپیدمی آن کفته شد، در این قسمت میخواهیم در مورد تاریخ واکسیناسیون صحبت کنیم. تزریق انسانی واکسن کرونا، با نام " گوو ایران برکت روز نهم دی ماه، با حضور وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری روی سه داوطلب اولیه آغاز شد. تزریق اولین مرحله واکسن ایران کوو برکت بین داوطلبان 18 تا 50 سال بهعنوان مرحله اول تست انسانی واکسن ایرانی مرونا انجام شد و 56 داوطلب که در این مرحله شرکت کردند، دو دوز واکسن خود رادریافت کردند و تزریق آخر واکسن هم بهمن ماه به آخرین داوطلب این مرحله انجام شد. بر اساس برنامه ریزی های دقیقی که انجام شدهدر صورت تایید و مثبت بودن نتایج فاز اول و پروتکل فاز بعدی تا پایان اردیبهشت سال آینده به پایان می رسد . قرار است فازهای دوم وسوم این مطالعه بالینی همزمان شروع شود. به گفته ی خبرگزاری های معتبر در طول 8 ماه مردم ایران دو مرحله واکسیناسیون را پشتسر گذاشته و بیماری ریشه کن می‌شود. در شهر اصفهان واکسیناسیون از خانه سالمندان شروع شده است.

حدود هفت هزار و پانصد واکسن کرونا در دو مرحله از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهانتحویل داده شده است و به تعدادی از کارکنان بخش‌های درمان و بهداشت استان نیز تزریق شده است. همچنین آنها گفته اند که گروه اول که اولویت‌دار هستند برای دریافت واکسن کرونا شامل کادر درمان و بهداشت، سالمندان و جانبازان هستند وافراد دیگر مانند کارکنان اورژانس و غسالخانه‌ها که با کرونا در ارتباط هستند و در معرض آن قرار دارند نیز در این گروه قرار دارند.

فاز سوم واکسیناسیون کرونا شامل سه زیر گروه می‌شود که عبارت است از زیر گروه اول که مربوط به افراد ساکن در مراکز نگهداری جمعی مثل افرادی که در زندان‌ها هستند، سربازان و نظامیان ساکن در آسایشگاه‌های شبانه روزی، افراد ساکن در مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست مانند بهزیستی، افراد ساکن در گرمخانه‌ها، مهاجران ساکن در کمپ‌ها، مددجویان ساکن در کمپ‌های ترک اعتیاد است.

حال این سوال پیش می آید، درباره واکنش آلرژیک شدید به واکسن چه می دانیم؟ در هر یک میلیون واکسن فایزر، پنج مورد واکنشآلرژیک مشاهده می شود. این آمار بیشتر از بقیه واکسن های موجود در دنیا، مانند واکسن آنفلوآنزا است که در هر یک میلیون واحد تنهایک مورد واکنش آلرژیک شدید ایجاد می‌کند. در مورد واکسن آسترازنکا که تاکنون سه میلیون واحد از آن به شهروندان تزریق شده، درمجموع 10 مورد واکنش آلرژیک دیده شده است. این را در نظر داشته باشید که با افزایش تعداد افراد واکسینه شده، ممکن است نسبتموارد واکنش آلرژیک به مجموع واحدهای تزریق شده کاهش پیدا کند. با این وجود که بعضی از افراد مبتلا به کرونا به علت واکنش آلرژیکبه این واکسن ها در بیمارستان بستری شدند، تا الان این افراد به طور کامل بهبود یافته اند و مرخص شده اند. بیشتر افرادی که درگیراین آلرژی شده اند، قبلا نسبت به ترکیبات دیگر نیز چنین واکنشی نشان داده اند. در واقع به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای آمریکا، 80 درصد از افرادی که نسبت به واکسن فایزر و 86 درصد از افرادی که نسبت به واکسن مدرنا واکنش آلرژیک داشتند ،دارای سابقه آلرژی بوده اند.

آیا واکسن کووید 19 تا کنون موجب مرگ شده است؟

بعد از مرگ 33 نفر از ساکنین یک خانه سالمندان در نروژ 6 روز بعد از تزریق واکسن فایزر، سازمان جهانی بهداشت تحقیقاتی را دراین رابطه شروع کر؟ اما معلوم شد که این افراد به دلیل تزریق واکسن جان خود را از دست نداده اند و مرگ آنها به صورت طبیعی و دراثر کهنسالی بوده است. وزارت سلامت و رفاه هند نیز 27 مرگ مشکوک را در این کشور گزارش کرده است که هیچ کدام از آنها به طورمستقیم با تزریق واکسن کووید ارتباط نداشته اند. به گفته ی تحقیق کنندگان در این موضوع، تایید ارتباط مرگ افراد در اثر تزریق واکسنکووید امری بسیار سخت و دشوار است. زیرا بیشتر افرادی که بعد از تزریق واکسن کووید 19 جان خود را از می‌دهند یا داده اند، روزهایا هفته های بعد مرگ به سراغشان آمده است. علاوه بر این گروه هایی که در جامعه در حال حاضر واکسن را دریافت می کنند و استفادهکرده اند، بیشتر افراد سالمند، شاغلین بخش بهداشت و درمان و افراد دارای بیماری های زمینه ای هستند و بیشتر افرادی که جان خود رااز دست داده اند و مرده اند، نیز در همین گروه هایی که ذکر شده است قرار دارند.

یک خبر خوشی که این روزها می‌شنویم این است که واکسیناسیون در ایران آغاز شده است و مقام‌های ایران اعلام کرده اند که ابتداکارمندان بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان‌ها این واکسن را دریافت می‌کنند. اما این را در نظر بگیرید که تزریق واکسن اختیاری خواهدبود. کشور عزیزمان ایران، واکسیناسیون کرونا را با واکسن "اسپوتنیک وی" شروع کرده است که نتایج مرحله نهایی این آزمایش انسانی نشان می‌دهد که این واکسن بی‌خطر و اثربخشی آن 91.6 درصد است.

با وجود آغاز واکسیناسیون، ایران هنوز نتوانسته است تعداد انبوه این واکسن را وارد ایران بکند. اما خبر بهتر این است که ایران بهدنبال تولید داخلی واکسن کرونا است و اعلام کرده است که کارآزمایی بالینی دو واکسن داخلی را شروع کرده است.

با توجه به گزارش هایی جدیدا نشان داده شده است،چین نخستین کشوری بود که از تابستان سال جاری واکسیناسیون آسیب پذیرترینافراد را آغاز کرده است.

تا الان  نزدیک به پنج میلیون نفر از مردم چین واکسن زده اند. روسیه نیز از پنجم دسامبر واکسیناسیون افراد پرخطر را با واکسن اسپوتنیک شروع کرده است و مجوز این واکسن در بلاروس و آرژانتین نیز تایید شده است.

در حوزه کشورهای آفریقا نیز الجزایر قرار است واکسیناسیون را با  واکسن روسیه از ماه ژانویه شروع کند.

در قاره اروپا نیز، انگلیس نخستین کشوری بود که واکسیناسیون را با واکسن های فایزر و بیون تک شروع کرد.

 از بقیه کشور ها میتوان به کانادا و آمریکا اشاره کرد که واکسیناسیون را از 14 دسامبر (24 آذر)، سوئیس در 23 دسامبر (23 آذر)،صربستان 24 دسامبر (24 آذر) شروع کرده اند.

در منطقه خاورمیانه نیز اسرائیل، بحرین، امارات، عربستان، قطر، عمان و کویت واکسیناسیون را با استفاده از واکسن فایزر و بیون تک شروع کرده اند

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید