جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اجرای مبلمان پلیمری

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
اجرای مبلمان پلیمری

شاید با دیدن این تیتر، این سوال برایتان پیش بیاید که مبلمان پلیمری چیست؟ هر زمان که سخن از مبلمان به میان می‌آید، یاد مبلمانچوبی می‌افتیم زیرا حدود 90 درصد مبلمان ها در کشور ما از چوب و مواد کامپوزیت چوبی ساخته می‌شود. یکی از دلایلی که سعی می شود ماده ای جایگزین ساختن مبلمان با چوب بشود مانند پلیمر، حفظ جنگلها و منابع طبیعی است که در حال حاضر یک موضوعبسیار مهم برای کشور های جهان است. ما با مدیریت صحیح بر منابع طبیعی و برداشت اصولی از جنگل‌ها نه تنها می‌توانیم بر کیفیت مواد اولیه تاثیر مثبت بگذاریم بلکه از آسیب رسیدن به محیط زیست نیز جلوگیری میکنیم. تفاوتی که مبلمان های پلیمری با بقیه مبلمان هادارند این است که نسبت به نوع چوبی استحکام بیشتری دارند و قابل شستشو می باشند و همچنین تمام قطعات آنها با پیچ و مهره به هم وصل می شود و اگر قسمتی از آن دچار نقض شود یا اشکالی پیدا کند قابل تعویض و اصلاح می باشد.

طبقه بندی مواد در ساخت مبلمان

برای طبقه بندی مواد در ساخت مبلمان پلیمری یا چوبی قبل از هر چیزی باید از طبقه بندی مواد آن اطلاعاتی را کسب کرد و بعد شروعبه ساختن و طبقه بندی آن مواد کرد. روش‌های مختلفی برای طبقه بندی مواد وجود دارد برای مثال بر اساس خواص شیمیایی به سه گروهفلزی و غیرفلزی و شبه فلز تقسیم می‌شوند. در نوع دیگری از طبقه بندی انواع مواد مورد استفاده در مهندسی را می‌توان به صورت فلزات، پلیمرها، سرامیک ها و کامپوزیت ها تقسیم بندی کرد. تقسیم بندی بر اساس موارد مورد استفاده در مهندسی از بقیه جامع‌تر وکامل تر می باشد و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد مواد بر اساس خواص الکتریکی نیز به رسانا، نیمه رسانا و عایق تقسیم بندی میشوند. با ترکیب فلزات، پلیمر ها و سرامیک تا مواد مرکب خاصی بدست می آید.

ساخت مبلمان با فلزات

آهن، آلومینیوم، مس و نیکل از جمله فلزات متداول در صنعت ساختن مبلمان های چوبی و یا پلیمر دار هستند. به طور کلی در صنعت بهندرت به صورت خالص استفاده می‌شوند و برای بهتر کردن خواص آن‌ها معمولاً با عناصر فلزی دیگری ترکیب  می‌شوند و یا آلیاژ سازیمی کنند. فولاد و برنج جز آلیاژ های مهم مورد استفاده در صنعت هستند. فلزات دارای خواص الکتریکی، حرارتی و مکانیکی بسیارخوبی هستند و برای ساختن مبلمان بسیار مناسب هستند. به طور کلی ساخت مبلمان با فلزات بسیار به صرفه است.

ساخت مبلمان با پلیمر ها

در این قسمت از مقاله می خواهیم ساخت مبلمان با پلیمر ها را برای شما شرح دهیم. پلیمر ها از زنجیره‌های بلند کربنی در کنار یکدیگربه وجود می‌آیند. این مواد شامل گروه اصلی پلاستیک‌ها و لاستیک ها هستند تعداد زیادی از پلیمرها مانند لاستیک از صمغ نوعی درخت تهیه می‌شود که دارای پایه آلی هستند. از پلیمرهای بسیار رایج  و معمول که خیلی پرکاربرد است می‌توان به پلی اتیلن نایلون اشاره کرد. از ویژگی های پلیمر میتوان به چگالی کم نسبت به چوب، مقاومت در برابر خوردگی و پایداری شیمیایی اشاره نمود. ساختن مبلمان باپلمیر نیز بسیار مقرون به صرفه است.

کامپوزیت چیست و نقش آن در ساخت مبلمان چیست؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که کامپوزیت چیست و نقش آن در ساخت مبلمان چیست؟

در کاربردهای مهندسی امکان استفاده از یک ماده که همه خواص و ویژگی های مورد نیاز را داشته باشد، وجود نداره. به عنوان مثال درصنایع هوافضا به موادی نیاز داریم که ضمن داشتن استحکام بالا، وزن کمی داشته باشد و سبک باشد و نسبت به سایش مقاومت بالاتری نسبت به چوب یا پلیمر داشته باشد.کامپوزیت ها برای ساختن مبلمان مناسب هستند و معمولا چند جزئی هستند که ترکیب آنهاکارایی یکدیگر را بهبود میبخشد. به طور کلی کامپوزیت ها به سه دسته کامپوزیت با زمینه فلزی، سرامیکی و پلیمری تقسیم می‌شوند. یکی از رایج ترین و پرکاربردترین کامپوزیت‌ها فایبرگلاس است. فایبر گلاس، کامپوزیتی است با زمینه پلیمری که توسط الیاف شیشه تقویت می‌شود و الیاف شیشه نیز استحکام زمینه پلیمری را بسیار افزایش می دهند.

پلی استایرن مقاوم در ساخت انواع مبلمان

پلی استایرن مقاوم با نام اختصاری از نوعی پلی استایرن است که با مولکول های الاستومری مانند بوتادین ضربه پذیری آن اصلاحشده و به همین دلیل است که در ساختن ظرف ها و بدنه لوازم خانگی بسیار کاربرد دارد. این ماده در بازار ایران به نام هایمپک شناخته می‌شود. ضربه پذیری پایین پلی استایرن موجب می‌شود که مصرف پلی استایرن اصلاح شده و به شدت رشد بکند و در رده بسپار های پرمصرف  قرار بگیرد. از خصوصیات بارز  این نوع پلی استایرن می‌توان به خواص مکانیکی به خصوص در ضربه پذیری خوب همراه باقیمت مناسب اشاره کرد، که کاربرد آن را در ساخت انواع وسایل و تجهیزات چوب امکان پذیر ساخته است. اصلاح پلی استایرن موجب افزایش مقاومت به ضربه و کشش طولی آن میشود.

طراحی مبلمان و مدل سازی

با استفاده از نرم‌افزارهای متفاوت می توانیم به طراحی مبلمان و مدل سازی آن بپردازیم. این کار توسط طراحان صورت می‌گیرد. طراح علاوه بر مهارت در استفاده از نرم افزار باید سلیقه خوبی نیز داشته باشد و اصول طراحی را نیز بلد باشد. تولیدکننده اول مشخصات محصول مورد نیاز خود را در اختیار طراح قرار می‌دهد و از او می‌خواهد که به عنوان مثال یک صندلی چوبی یا دارای پلیمر مورد نظرخودش را طراحی بکند بعد از طرح اولیه می‌تواند به صورت نرم افزاری در فضای مجازی طرح و تصویب کند و شروع به ساختن آن بکند. با پیشرفت علم و ظهور فناوری‌های جدید مانند چاپگرهای سه‌بعدی این کار بسیار آسان تر شد و کافی است که نمونه آن با این نوع چاپگر تولید می‌شود با این کار نمونه‌ای از مبل در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد و می‌تواند در مورد آن نظر بدهد.

ساخت قالب مبلمان

بعد از اینکه طرح نهایی تصویب شد و مدل نمونه سازی شده آن با نرم‌افزار توسط فرد سفارش‌دهنده مورد پسند بود با توجه به گران بودن هزینه ساخت قالب باید در طراحی آن بسیار دقت نمود. قالب های مبلمان معمولا فولادی هستند و برای دقت در ساخت از دستگاه هایسی ان سی که برای برش چوب و یا مواد دارای پلیمر بکار میرود، استفاده میشود. برای ساخت قالب مبلمان تعدادی قالب باید ساخته بشود. برای مثال یک صندلی، سه قالب به شرح زیر نیاز دارد. ۱. فریم و پشت صندلی که به صورت یک تکه به پایه ها پشتی وصل میشود. ۲. کلاف و کفی صندلی که به صورت یک تکه هستند. ۳. پایه های جلو که برای آن هم یک قالب مخصوص نیاز داریم.

رنگ کاری قالب مبلمان

بعد از برطرف شدن زوائد و پرداخت به بدنه صندلی و پلیسه های ناشی از اثرات ساختن قالب و رنگ کاری قالب مبلمان را شروع می‌کنیم. بنابراین قطعات را روی فیکسچر های مخصوص خود نصب کرده و به اتاق رنگ کاری می بریم. رنگ کاری می تواند به صورت دستی و یابا استفاده از ربات انجام بشود یعنی هر دو نوع مبلمان چوبی یا دارای پلیمر در این مرحله مشترک هستند. در رنگ کاری مبلمان پلیمریاز سه لایه پوششی بتونه، رنگ رویه و کیلر استفاده می شود. در صورت نیاز داشتن به پتینه کاری این کار بر روی رنگ روی انجام می‌شودو در آخر لایه کیلر روی آن ریخته می شود. به طور معمول در رنگ کاری مبلمان پلیمری از رنگ هایی که دارای پوشش بالا هستند استفاده میشود زیرا رنگ مواد اولیه بسیار تیره است. در مرحله اول از بتونه استفاده می‌شود، پس از یک مرحله بتونه فوری رقیق شده و بااستفاده از یک پیستوله بر روی تمامی قطعات پاشیده می‌شود. این کار موجب می‌شود که کیفیت رنگ نهایی بسیار بهتر شود. در مرحله دوم رنگ رویه با استفاده از پیستوله پاشیده می‌شود که نوع رنگ با توجه به سفارش مشتری انتخاب می‌شود و مرحله سوم برای شفافیت بیشتر از یک لایه کیلر استفاده می‌شود که بهتر از نوع پلی اورتان باشد که دوام خیلی زیادی داشته باشد. از طرح های ترکیبی یا الگوبرداری از رنگ های قدیمی می‌توان در این مرحله استفاده کرد. با توجه به سفارش مشتری و تجهیزات و امکاناتی که موجود هست برای خشک شدن سریع تر رنگ مبلمان رنگ شده، میتوان آن را از تونل خشک کن عبور داد.  دمای کوره یا همان تونل خشک کن بستگی به نوع مواد رنگی مورد استفاده دارد. به طور معمول برای پلی استر دمای بین 40 تا 50 درجه و برای پلی اورتان بین 70 تا 80 درجه سلسیوس استفاده میشود.

بسته بندی مبلمان

بسته بندی از موضوع های بسیار مهم در مورد ملی و بین المللی است. بنابراین دارای نقش بسیار مهمی است. کارخانه ها و واحد های تولیدی برای افزایش قدرت رقابت خود در بازارها سالهاست که به موضوع بسته‌بندی توجه ویژه‌ای دارند و از طراحی، ویژگی‌های گرافیکیو یا به کاربردن بسته بندی های مناسب برای افزایش سهم بازار خود در مقایسه با رقیب های خود بهره می‌برند و استفاده می‌کند. بستهبندی به ساخت یا تهیه ظرف محافظی که سلامت و کالای مذکور و یا محتوای خود را در فاصله زمانی بعد از تولید و در مراحل حمل و نقل انبارداری و توزیع و مصرف نهایی حفظ می‌کند و اثرات احتمالی فیزیکی یا شیمیایی آن جلوگیری می‌کند و حفظ میکند گفته می‌شود. اهمیت نگهداری و بسته بندی کالا کمتر از ساختن آن کالا نیست و در انتهای تولید هر کالایی از هر جنسی مانند چوبی یا دارای پلیمر،بسته بندی عامل حفظ و نکه داری آن تا رسیدن به دست مشتری می‌باشد.  در بسته‌بندی با توجه به نوع محصول و ابعاد آن، کارتن هایمقوایی ویژه در اندازه های مختلف برای این کار طراحی می‌شوند تا انواع قطعات و اشیا ها به راحتی درون کارتون ها جای بگیرند وباید با استفاده از وسایل نقلیه و بدون خسارت به مقصد برسند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید