جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

افتادگی پلک چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
افتادگی پلک چیست؟

آیا تا به حال با مشکلات چشمی مواجه شده اید؟ و یا در اطرافیانتان دیده اید که درگیری داشته باشند و بسیار مضطرب باشند؟ در حقیقت باید به آن ها حق داد زیرا هر چیزی که به چشم ارتباط دارد خطرناک است و نمی توان به راحتی آن را نادیده گرفت. یکی از این مشکلات افتادگی پلک است، افتادگی پلک یک مشکل است که پلک بالایی که به دلایل مختلفی روی چشم می افتد و در برخی موارد روی بینایی هم تاثیر می گذارد. اگر دنبال راهکاری برای پیشگیری از افتادگی پلک یا علل آن هستید ما در این مطلب به طور کامل به سوالات شما جواب داده ایم پس تا آخر با ما باشید.

علل افتادگی پلک چشم کدام اند؟

احتمالا برایتان موضوع مهمی است که بخواهید بدانید دلیل اصلی این افتادگی چه چیزی می باشد. در حقیقت باید گفت که افتادگی پلک ها که به پتوز معروف است در بیشتر موارد قابل درمان هستند. از علت های افتادگی پلک می توان به موارد زیر اشاره کرد.

- پتوز مادرزادی

در بسیاری از موارد ژنتیک و نقایص مادرزادی دخیل بوده اند و نقش مهمی را در زندگی افراد داشته اند. متاسفانه غالب والدین به این موارد بی توجهی نشان می دهند و سبب تشدید می شوند. در نوزادان تازه متولد شده به دلیل مشکل رشدی در عضله ای که پلک فوقانی را محافظت می کند دچار افتادگی می شود. این افتادگی در 70 درصد موارد تنها دریک چشم رخ می دهد. در حقیقت اگر پلک افتاده درمان نشود روی بینایی کودک تاثیر می گذارد پس بهتر است این مشکل هر چه زودتر برطرف شود.

- افزایش سن و پیری

کهولت سن و بالا رفتن سن مشکلات مختلفی را به وجود خواهد آورد که بسیار بی شمار است. افزایش سن و پیری از رایج ترین علت افتادگی پلک است و هر دو چشم را تحت تاثیر قرار می دهند. پتوز سالخوردگی در اثر طولانی مدت گرانش زمین به وجود می آید همچنین افزایش سن نیز موجب کش آمدن بافت تاندون پلک می گردد.

- میاستنی گراویس

یکی از حالاتی که می توان در این چنین افتادگی موثر دانست میاستنی گراویس است. آیا تا به حال چیزی از آن شنیده اید؟ و یا چیزی در رابطه با آن می دانید؟ با اینکه این بیماری نادر است اما در حقیقت باید گفت که تحقیقات نشان داده است که میاستنی باعث ضعف عضلات پلک و افتادگی آن می شود البته این عارضه یک اختلال نادر است. این عارضه در برخی موارد علاوه بر پلک، روی عضلات صورت و حتی بازوها و پاها و سایر قسمت های بدن باعث ضعف عضلات می شود.

- بیماری های عضلانی

بسیاری از مشکلات مربوط ب استخوان و عضلات به دلیل کهولت سن اتفاق می افتند اما گاها در برخی موارد که استثنا می باشد بیماری های عضلانی به سن ارتباطی ندارند و مربوط به یک بیماری می باشند. افتادگی پلک می تواند به دلیل یک بیماری ارثی به نام دیستروفی عضلانی اوکولوفارنژال باشد. این بیماری بر حرکت چشم ها تاثیرمی گذارد.

- مشکلات عصبی

در بیشتر بیماری ها اعصاب و روان دخیل است حال فرقی نمی کند این بیماری روحی باشد و یا جسمی. همان طور که خودتان نیز می دانید مغز کنترل عضلات چشم را بر عهده دارد و در صورتی که مشکلی برای آن پیش بیاید ممکن است باعث افتادگی پلک یا پتوز شود. آسیب های مغزی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، آسیب عصبی مربوط به دیابت بلند مدت می توانند باعث این عارضه شوند. یکی دیگر از علل پتوز ناشی از سندروم هورنز است که باعث ایجاد کوچک شدن مردمک به صورت غیر طبیعی می شود.

- مشکلات چشم

به غیر از مواردی که در بالا گفته شد و بسیار هم شایع است حالتی دیگر نیز وجود دارد که مربوط به مسائل دیگر می شود. در واقع در برخی موارد به علت مشکلات جانبی چشم از جمله عفونت، تومور داخل حفره چشم یا ضربه به چشم ممکن است افتادگی پلک چشم رخ دهد.

افتادگی پلک چیست؟

راه‌های پیشگیری و کاهش افتادگی پلک

تا بوده همین بوده که وقتی در رابطه با بیماری یا مشکلی اطلاعات کافی و مناسب کسب می کنیم به دنبال راه های جلوگیری و پیش گیری از آن نیز متمایل می شویم زیرا دوست نداریم که این بیماری ها به سراغمان بیایند و گریبان گیرمان کنند. عموما برای پیشگیری از افتادگی پلک باید از 26 سالگی شروع کرد اما اگر از این سن بالاتر هستید بازهم نگران نباشید چراکه هیچگاه دیر نیست. برای پیشگیری از افتادگی پلک باید:

- سعی کنید زیاد و به طور مداوم در معرض نور آفتاب قرار نگیرید و حتما از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید.

- حواستان باشد که در روزهای آفتابی از کلاه و عینک استفاده کنید.

- همیشه حواستان باشد که به مدت طولانی در نیمه شب تلویزیون نگاه نکنید.

- اگر قصد دارید که کتاب بخانید برای مطالعه در شب به مدت طولانی از از نور مصنوعی استفاده نکنید.

- علاوه بر مورد بالا با نور زیاد مطالعه نکنید.

- بعد از غروب، زودتر بخوابید.

- همیشه خوردن مواد غذایی مناسب و صحیح باعث حفظ سلامتی شما می شود پس با توجه به این نکته تغذیه مناسب داشته باشید.

تاثیر تغذیه نامناسب روی افتادگی پلک چیست؟

در قسمت قبلی به شما گفتیم که اگر تغذیه ی مناسبی نداشته باشید به مرور همه ی بخش های بدنتان تحت تاثیر قرار می گیرد. تغذیه می تواند به مرور بدن شما را تضعیف کند و به گونه ای عمل می کند که جبران کردن آن کار سختی است. تغذیه نامناسب روی افتادگی پلک تاثیر دارد به طوری که مصرف غذاهای سنگین در آخر شب، غذاهای بیش از اندازه پرچرب، پر نمک و ترش روی التهاب دور چشم و در نهایت افتادگی آن تاثیر گذار است. بی احتیاطی در مورد غذا را اگر ادامه دهید بعد از مدتی دچار افتادگی پلک می شوید.

بهترین سن برای انجام عمل جراحی پلک

همان طور که خودتان بهتر می دانید هر چیزی سن مختص به خودش را دارد و در صورتی که این موضوع نادیده گرفته شود ممکن است مشکل ساز شود، اما در این باره باید گفت که در حقیقت سن برای انجام عمل جراحی پلک زیاد مد نظر نیست و هر زمانی که جراح تشخیص دهد که فرد کاندید مناسبی برای این عمل هستید می توانید جراحی را انجام دهید. بیشتر متقاضیان جراحی پلک بین 35 تا 60 سال هستند. در بعضی مواقع ممکن است افتادگی پلک مادرزادی بوده و در سن پایین تر عمل آن انجام شود.

عوارض افتادگی پلک چشم چیست؟

همیشه بعد از شنیدن نام بیماری و سایر موارد مثل درمان یا راه های پیشگیری همه ی ما به این فکر می کنیم که عوارض این بیماری چه خواهد بود و ترس عجیبی داریم البته باید گفت که موضوعی طبیعی است و باید حق داد که ترسناک باشد. افتادگی پلک علاوه بر اینکه روی زیبایی تاثیر گذار است روی مشکلات جسمی نیز تاثیر گذار است و اگر درمان نشود یک سری عوارض از لحاظ سلامتی برایتان ایجاد می کند. این عوارض شامل:

به طور مثال در بررسی های انجام شده دیده شده است که فرد مبتلا اگر تاری دید نیز داشته باشد مدام باید چشمان خود را جمع کند که نهایت این کار به عضلات چشم آسیب زده و باعث چروک شدن دور چشم می شود. یا اگر فردی بر اثر انسداد بینایی سر خود را به عقب ببرد دچار کشیدگی عضلات گردن می شود. افتادگی پلک روی ظاهر افراد نیز تاثیر می گذارد. افتادگی پلک به مدت یک روزیا یک ساعت در روز نشانه مشکل جدی پزشکی است. دائم بالا کشیدن ابروها برای بینایی سبب بروز سر درد می شود.

عواملی که افتادگی پلک را تشدید می کنند

در حقیقت همیشه وقتی که حالت خاصی داریم که به طور نرمال با آن ها مواجه نمی شویم باید مراعات بیشتری داشته باشیم و حواسمان را بیشتر جمع کنیم. عوامل مختلفی وجود دارد که افتادگی پلک را تشدید می کند. این عوامل شامل: افزایش سن، زمینه ارثی، بیماری دیابت، سکته یا تومور مغزی، دستروفی عضلانی، فلج، فیبرهای عصبی، جراحی چشم همچون جراحی آب مروارید و غیره...

راه های درمان افتادگی پلک چشم

یکی از مهم ترین مباجث بحث درمان است که اگر برای هر بیماری درمانی وجود داشته باشد افراد بدون نگرانی دوران سخت بیماری را سپری خواهند کرد. گفتنی است که در این دوران سخت هزینه های درمان بسیار عذاب آور و سخت است به خصوص برای خانواده های بی بضاعت. درمان افتادگی پلک به دو صورت جراحی و غیر جراحی انجام می گیرد. توجه داشته باشید که استفاده از هر کدام از روش ها طبق نظر پزشک انجام می گیرد. انواع روش درمان افتادگی پلک شامل: روش جراحی( بلفاروپلاستی)، روش غیر جراحی ( پلاسما تراپی)، روش جراحی افتادگی پلک یا بلفاروپلاستی

- بلفاروپلاستی

 آیا تا به حال نام این جراحی را ششنیده اید؟ در حقیقت این جراحی بسیار نام آشناست. بیشتر افرادی که به سوی این عمل می روند افرادی هستند که با چشم های خود مشکل دارند. یک نوع جراحی زیبایی پلک است که برای جوانسازی و بهبود ظاهر پلک ها انجام می گیرد. این جراحی به صورت سرپایی و با بی حسی موضوعی انجام می گیرد. طی این جراحی، جراح پوست را برش و چربی های اضافی آن را خارج می کند. این جراحی همانند سایر جراحی ها دارای یک سری عوارض است که البته با انتخاب یک جراح ماهر می توانید آن ها را به حداقل برسانید.

- روش غیرجراحی پلک با پلاسما تراپی

به عنوان روش دیگر در این بخش از پلاسما تراپی صحبت می کنیم. روش غیر جراحی با استفاده از لیزر پلکسر انجام می شود که از بروزترین روش های موجود برای جوانسازی پوست است. پلاسما جت هیچ گونه عارضه خطرناکی ندارد. این به فاصله بسیار کم از سطح پوست، نقاط ریزی را می سوزاند. این سوزانده شدن هیچگونه جای اسکاری را روی پوست به جا نمی گذارد. این عمل باعث تبخیر لایه های عمقی پوست می شود و پوست را جمع می کند. این روش بدون جراحی و بدون هیچگونه جای زخم و اسکار است.

- درمان خانگی افتادگی پلک

در این بخش می خواهیم به شما بگوییم آن قدر هم نگران نباشید گاهی اوقات روش های خانگی به کمک شما می آیند. روش های درمان خانگی نیز ممکن است بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. مزیت این روش‌ها این است که آسان و کم هزینه هستند؛ اما همانطور که اشاره کردیم بهتر است قبل از شروع هر نوع درمان خانگی، حتما با یک پزشک متخصص مشاوره کنید. نه روش برای درمان خانگی افتادگی پلک وجود دارد که به طور مختصر برای شما آورده ایم:

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با کمپرس چای بابونه

از آن جایی که بابونه که یک گیاه بسیار خوب است که در دو نوع آلمانی و رومی وجود دارد. این گیاه یک ضد التهاب بسیار قوی برای پوست است و به رفعت شل بودن عضلات پلک کمک می کند. شما می‌توانید چای کیسه‌ای آماده بابونه و یا چای تهیه‌شده در منزل را در آب بگذارید تا گرم شود. بعد آن را به مدت کوتاهی در یخچال بگذارید و پس از خنک شدن، آن را به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه روی چشم خود قرار دهید. به خاطر داشته باشید که با انجام مرتب و روزانه‌ی این عمل، بعد از ۵ روز اثرات آن را بر پوست پلکتان متوجه خواهید شد.

افتادگی پلک چیست؟

بیشتر بخوانید: پیری پوست و نشانه های آن

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با کمپرس چای سبز

باید بدانید که چای سبز خواص بسیار زیادی دارد این گیاه در بسیاری از موارد درمانی به کمک ما می آید و هم مانند بابونه خاصیت ضد التهابی و آنتی‌اکسیدان دارد که به افتادگی پلک کمک بسیاری می‌کند. در این روش مانند کمپرس بابونه، از چای کیسه‌ای آماده یا دست‌ساز خانگی استفاده کرده و آن را به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه روی چشم‌های‌ خود بگذارید. علاوه بر اینکه کمپرس چای سبز در درمان افتادگی پلک موثر است، نوشیدن چای آن نیز، برای التهابات چشمی بسیار مؤثر است. به دلیل مفصل بودن توضیحات این روش ها سایر روش ها را به طور خلاصه در زیر می بینید:

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با ماساژ و شستشوی صورت با یخ

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با خوردن آب فراوان در طول روز

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با ماسک زردچوبه

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با ماسک آلوئه‌ورا

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با برش‌های خیار

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با ماسک سفیده‌ی‌ تخم‌مرغ

- درمان‌ خانگی افتادگی پلک با ماساژ با روغن زیتون

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید