جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پیری پوست و نشانه های آن

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
پیری پوست و نشانه های آن

همه ی ما علاقه داریم جوان بمانیم، حالا خانم ها به میزان بیشتری علاقه دارند جوان بمانند! برای همین سعی می کنند جوانی را در ظاهر خود حفظ کنند و ممکن است دست به هر تلاشی برای حفظ جوانی خود بزنند. پوست ما، یکی از معیارهای مهم زیبایی و جوانی ماست و باید مراقب آن باشیم. پیر شدن پوست و نمایان شدن چروک ها ولک ها، یک فرآیند کاملا طبیعی است اما، بسیاری از عوامل محیطی و حتی گاهی ژنتیکی باعث می شود پوست ما زودتر از موعد شروع به پیرشدن کند؛ پس اگر می خواهید از پیر شدن پوست خود جلوگیری کنید یا آن را به تاخیر بیاندازید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

در این مقاله می خوانیم

پیری پوست چیست؟

علائم پیری پوست

چه عواملی در پیری پوست موثر اند؟

چگونه می توان از پیری پوست جلوگیری کرد؟

پیری پوست و نشانه های آن

پیری پوست چیست؟

در مقالات قبلی راجع به لایه های پوست، بیشتر حرف زدیم. گفتیم که پوست ما متشکل از 3 لایه است و لایه ی دوم، لایه ی مهم تری محسوب می شود. این لایه ی دوم پوست یا همان مزودرم، از رشته های پروتئینی کلاژن و الاستین فراوانی تشکیل می شود. هر چه این رشته ها بیشتر باشند، پوست ما جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. حال برخی عوامل طبیعی یا غیر طبیعی، می توانند در کاهش این رشته ها و در نتیجه پیر شدن پوست ما موثر باشند. البته این نکته را بدانید که افزایش سن روی هر 3 لایه ی پوست تاثیر می گذارد.

خوشبختانه امروزه، با پیشرفت علم و تکنولوژی انواع راه های تهاجمی و غیر تهاجمی برای جلوگیری از پیری پوست وجود دارد که هر کسی بنا به تشخیص پزشک می تواند از آن ها استفاده کند.

حتی شما می توانید با داشتن یک روتین منظم و مشخص به پوست خود برسید و به جنگ با پیری پوست بروید!

علائم پیری پوست

پیری پوست و نشانه های آن

پیری پوست دارای 3 علامت و مشخصه ی اصلی است:

- پیدایش چین و چروک ها

شاید اولین هشدار دهنده ی پیری پوست، به وجود آمدن خطوط پوستی است که از 25 سالگی نمایان می شوند. با افزایش سن، این خطوط عمیق تر شده و تبدیل به چین و چروک می شوند. خطوط پوستی ناشی از حرکت عضلات صورت هستند، وقتی که سن پایین تری دارید این خطوط تنهای زمانی که می خندید، اخم می کنید یا.... این خطوط نمایان می شوند اما با افزایش سن، این خطوط به چین و چروک هایی دوست نداشتنی تبدیل می شوند که حتی بدون حرکت عضلات، باز هم روی صورت شما جا خوش می کنند!

شایع ترین محل ایجاد چین و چروک ها شامل موارد زیر است:

- خطوط افقی پیشانی

- خط اخم بین ابروها که به صورت عمودی است

- خطوط شعاعی دور چشم و خطوط پنجه کلاغیپ

- خط خنده از کناره ‌های بینی تا بالای لب

- خطوط شعاعی دور لب

روش های درمانی مقابله با پیری پوست امروزه می توانند به صورت هدفمند علامت های پیری پوست را از چهره ی شما حذف کنند. برای مثال، برای حذف چین و چروک های پوستی می توانید از راه های زیر استفاده کنید:

- بوتاکس

- لیزر درمانی

- تزریق فیلر یا ژل

- هایفوتراپی

- لیزر اندولیفت

- تزریق چربی

- کربوکسی تراپی

شما می توانید بر حسب علاقه و نیاز خود از هر کدام از این راه ها استفاده کنید.

- کاهش حجم عضلات و شل شدن پوست

گفتیم که با افزایش سن، اتفاقاتی برای لایه های زیرین پوست می افتد؛ رشته های الاستین و کلاژن کاهش می یابند و همین باعث شل شدن و افتادگی پوست می شود.به مرور این رشته ها کم می شوند به طوری که در سنین 60 سالگی به بعد صورت ظاهری استخوانی و اسکلتی پیدا می کند.

شایع ترین محل هایی که دچار کاهش حجم می شوند:

- گونه ها

- زیر چشم

- اطراف لب ها و بینی

- زوایای فک و چانه

پیری پوست و نشانه های آن

- افتادگی پوست و از بین رفتن خاصیت کشسانی آن

بخش های عمقی پوست، از اجزایی تشکیل شده اند که باعث قوام و شادابی پوست می شوند. از این بین مهم ترین این اجزا می توان به رشته های کلاژن و هیالورونیک اسید و الاستین اشاره کرد.

در پیر شدن پوست، هم افتادگی پوست رخ می دهد و هم خاصیت کشسانی آن از بین می رود. افتادگی پوست به علت کاهش حجم رخ می دهد و ناشی از تحلیل رفتن چربی زیر پوست، کاهش حجم هیالورونیک اسید و تخریب استخوان‌ ها است.

از بین رفتن خاصیت کشسانی پوست، ناشی از فرسودگی و تخریب رشته ‌های کلاژن و الاستین است. در نتیجه استحکام و کشسانی پوست کاهش می ‌یابد. تغییرات دیگری مثل خشکی و بی آبی پوست نیز می توانند در این اتفاق، موثر باشند.

شایع ‌ترین محل ‌هایی که دچار کاهش خاصیت کشسانی می شوند:

- دور لب ها

- کناره‌ های فک

- زیر چشم

- پیشانی

از روش های جوان سازی موثر برای مقابله با افتادگی و شل شدن پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- لیزر اندولیفت

- هایفوتراپی

- میکرونیدلینگ

- آر اف فرکشنال ( اسکارلت)

- CO2 فرکشنال

- اربیوم فرکشنال

- پلاسما جت

چه عواملی در پیری پوست موثر اند؟

در پیر شدن پوست برخی عوامل تاثیر مستقیم دارند که گاهی می شود آن ها را کنترل کرد و گاهی نه. در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن باعث می شود تعادل آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن شما به هم بخورد و پوست شما در معرض استرس اکسیداتیو قرار گیرد. این عوامل باعث می شوند پوست دچار کم آبی و خشکی شده و چین و چروک ها زودتر از موعد پدیدار شوند!

ژنتیک

ژنتیک عامل بسیار مهمی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. گاهی اوقات برخی افراد ژنتیکا پوست خوبی دارند! به طوری که حتی اگر با آب خالی صورت خود را فقط روزی دو بار بشورند، پوستشان باز هم مثل نور خورشید می درخشد! و به این صورت از یک ژن خوب بهره می برند...

البته، یک بیماری نادر وجود دارد که ژنتیکی است که در آن علائم پیری در کودکی و ابتدای بلوغ ظاهر می شوند که بحثش جداست. این حالت را پیری زودرس یا پروگریا (Progeria) می نامند.

از هر یک میلیون نفر، یک نفر به سندرم ورنر (Werner) مبتلا می شوند. این سندرم در سنین ۱۳ تا ۳۰ سال بروز می یابد. مبتلایان سندرم ورنر به چین و چروک، سفید شدن مو و طاسی دچار می شوند.

سندرم هاچینسون-گیلفورد (Hutchinson-Gilford) نوعی بیماری بسیار نادر است. از هر ۸ میلیون نوزاد، ۱ نفر به این عارضه مبتلا می شود. کودکان مبتلا به سندرم هاچینسون-گیلفورد به سرعت همسالان خود رشد نمی کنند. این کودکان معمولاً اندام های نحیفی دارند و طاس می شوند. میانگین امید به زندگی کودکان مبتلا به این سندرم، ۱۳ سال است.

آفتاب و برنزه کردن

آفتاب همان طور که حیات بخش است، می تواند پوست شما را به سمت ممات ببرد!! به همین خاطر است که چندین و چندبار در مقالات مختلف از فواید و ضرورت استفاده از ضدآفتاب در هر شرایطی صحبت کرده ایم. پرتوهای آفتاب تاثیر بسیار بدی بر روی پوست دارند و پوست بی دفاع خود را باید در مقابل آن، مسلح کنید!

پیری پوست و نشانه های آن

بیشتر بخوانید: فواید آب کرفس

البته برخی از عوامل دیگری هم هستند که می توانند روند پیری پوست را سرعت بخشند. شما با تغییر این عوامل و عادات می توانید روند پیرشدن پوست خود را به تاخیر بیاندازید:

خواب ناکافی

خواب خیلی مهم است! داشتن یک خواب خوب و با کیفیت و کافی، می تواند میزان استرس شما را کاهش دهد، خواب به بدن این فرصت را می دهد تا سلول های خود را دوباره تولید و احیا کند.

رژیم غذایی ناسالم

برخی تحقیقات حاکی از آن است که رژیم غذایی ای که سرشار از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده باشد، به مرور زمان به پوست آسیب می زند. قندهای مصنوعی، تاثیر بسیار بدی روی پوست دارند، در عوض میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان اند و به پوست شما جانی دوباره می بخشند. فقط کافی است به مدت یک ماه، میزان قندهای مضری که می خورید را کم کنید یا به صفر برسانید تا معجزه را با چشمان خود ببینید.

مصرف الکل و کافئین

نوشیدن بیش از حد الکل ، بدن را در معرض بی آبی قرار می دهد؛ به دنبال خشکی بدن، پوست شل شده و شادابی خود را از دست می دهد. کافئین هم تأثیر مشابهی دارد، اما هنوز تحقیقات کاملی در این زمینه وجود ندارد و اینکه مصرف روزانه ی قهوه سبب ایجاد چین و چروک می شود یا نه، ثابت نشده است.

آلودگی محیطی

آلاینده های زیست محیطی در ایجاد لک های پوستی و چین و چروک ها نقش مهمی دارند و شدت آن ها را افزایش می دهند.

استرس

شرایط و سبک زندگی پر استرس ممکن است منجر به واکنش التهابی در بدن شما شوند. هورمون های استرس و بروز التهاب، سرعت پیری بدن را افزایش می دهند. بهتر است آرامش خود را در اولویت قرار دهید و مراقب سلامتی خود باشید!

چگونه می توان از پیری پوست جلوگیری کرد؟

رعایت چند نکته ی ساده می تواند به شما در جلوگیری از پیری پوست کمک کند.

باز هم ضدآفتاب

چندین بار گفته ایم، باز هم می گوییم که ضدآفتاب مانند نان شب برای پوست شما ضروری است! استفاده ی روزانه از ضدآفتاب با حداقل SPF30 مهم ترین کاری است که در حق پوست خود انجام می دهید.

 قبل از خواب تمام آرایش خود را پاک کنید

هیچ وقت، تاکید می کنم، هیچ وقت ! با آرایش به رختخواب نروید. نحوه ی شستشوی صورت بر ظاهر پوست شما بسیار تاثیرگذار است؛ سعی کنید هر روز صورت خود را دو بار (صبح و شب) با آب گرم و پاک کننده صورت ملایم بشویید.

خوب و به اندازه بخوابید

خواب برای تمام اعضای بدن (از جمله پوست) ضروری است. برنامه ی خواب منظم به پوست شما فرصت می دهد تا روزانه خود را بازسازی و تجدید کند. این نکته را هم فراموش نکنید، گوشی را با خود به رختخواب نبرید و قبل از خواب هیچ خبری نخوانید تا کیفیت خواب شما بالاتر برود.

به فکر رژیم غذایی خودتان باشید

داشتن یک رژیم غذایی متعادل که تمامی مواد غذایی مورد نیاز بدن تان را به آن می رساند، در سلامت پوست شما بسیار موثر است.

آب بنوشید

کم آبی، سرعت بروز چین و چروک های پوستی را افزایش می دهد. هر روز ۸ لیوان آب بنوشید (حدودا دو لیتر) تا بدن خود را آبرسانی (هیدراته) کنید.

از ورزش غافل نشوید

ورزش روزانه، گردش خون را افزایش می دهد؛ افزایش گردش خون، پوست را سالم تر نگه می دارد. ورزش همچنین باعث می شود جوان تر به نظر برسید.

از استرس دوری کنید

یوگا، پیاده روی در طبیعت و مراقبه، کتاب خواندن، موسیقی گوش دادن و... همگی از روش های به اثبات رسیده برای مقابله با استرس هستند. روش های مختلف را امتحان کنید تا بدانید کدام یک بر کاهش استرس شما موثر تر است، سپس آن را به یک عادت تبدیل کنید و منتظر نتیجه باشید!

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید