جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فواید آب کرفس

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
فواید آب کرفس

در گذشته، به کرفس به اندازه سایر سبزیجات اهمیت داده نمی شد. اما امروزه به دلیل تبلیغات افراد مشهور درباره فواید کرفس و به خصوص فواید آب کرفس، این سبزی در کانون توجه قرار گرفته است. ما اکنون می ‌دانیم که کرفس همانند سایر سبزیجات دارای مشخصات تغذیه ای منحصر به‌ فردی است. بنابراین، باید استفاده از آن را در برنامه غذایی روزانه جدی بگیریم. با این حال، متخصصان تغذیه بر این باورند که نباید آب کرفس را به عنوان یک نوشیدنی شگفت انگیز معرفی کرد. چون هیچ ماده غذایی معجزه آسایی وجود ندارد که بتواند به تنهایی بیماری های مختلف را درمان کند یا مانع بروز آن ها شود.

بسیاری از افراد به دنبال یک خوراکی یا داروی جادویی می گردند که تمام مشکلات سلامتی آن ها را برطرف کند. اما حقیقت این است که هیچ غذایی نمی تواند وضعیت سلامتی شما را به طور کامل تغییر دهد. در این مقاله به فواید آب کرفس، این نوشیدنی به ظاهر ساده که در شبکه های اجتماعی سر و صدای زیادی ایجاد کرده است، می پردازیم. همچنین به این سوال پاسخ می دهیم که آیا تمام ادعاهای مطرح شده درباره این نوشیدنی واقعی هستند یا خیر.

فواید آب کرفس

اگرچه بعضی از مزایای تبلیغ شده برای آب کرفس اغراق آمیز و غیر واقعی است، اما استفاده از کرفس برای تهیه سالاد یا سوپ) یا نوشیدن آب آن فواید زیر را برای سلامتی به همراه دارد:

آب کرفس به تامین بخشی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می کند

میزان ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کرفس به قدری است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. آب کرفس حاوی ویتامین K، پتاسیم، ویتامین A و فولات (ویتامین B9) است. به عنوان مثال، در یک سروینگ کرفس (معادل 110 گرم) 32 میکروگرم ویتامین K وجود دارد. زنان 19 ساله و بالاتر به حدود 90 میکروگرم ویتامین K در روز نیاز دارند. بنابراین، یک سروینگ کرفس می تواند بیش از یک سوم نیاز آن ها به این ویتامین را تامین کند.

ویتامین K یک ماده مغذی مهم است که ممکن است بسیاری از افراد از اهمیت آن غافل باشند. این در حالی است که ویتامین K با سلامت استخوان‌ ها مرتبط است. هنگامی که صحبت از سلامت استخوان ‌ها به میان می ‌آید، معمولا بسیاری از ما فقط به کلسیم و ویتامین D توجه می‌ کنیم. اما بسیاری از تحقیقات نشان می دهند که ویتامین K هم برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است. برای همه افراد به خصوص زنان بسیار مهم است که بدانند در حین افزایش سن چه عواملی می توانند به حفظ سلامت استخوان ها و تقویت آن ها کمک کنند. یک مطالعه که سال 2017 میلادی منتشر شد نشان داد که ویتامین K علاوه بر حفظ سلامت عروق در مبتلایان به نارسایی کلیوی، با ویتامین D برای بهبود سلامت استخوان ها و جلوگیری از شکستگی آن ها همکاری می کند.

فواید آب کرفس

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فولیک اسید

از سایر مواد مغذی مهمی که در کرفس وجود دارد، می توان به پتاسیم اشاره کرد. میزان پتاسیم یک لیوان کرفس خرد شده معادل یک عدد موز متوسط است. موز به دلیل پتاسیم بالایی که دارد، از محبوبیت زیادی برخوردار است. معمولا برای تهیه یک لیوان آب کرفس از بیش از یک سروینگ کرفس استفاد می شود. بنابراین، میزان پتاسیم موجود در یک لیوان آب کرفس از یک لیوان کرفس خرد شده بیشتر است. ذکر این نکته ضروری است که به غیر از کرفس و موز، سایر سبزیجات و میوه ها هم حاوی پتاسیم هستند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف پتاسیم از سلامت قلب محافظت کرده و میزان فشار خون را کاهش می دهد.

آب کرفس حاوی آنتی اکسیدان های مختلف است

همانند سایر غذاهای گیاهی، آب کرفس حاوی فیتونوترینت (مواد مغذی گیاهی) از جمله اسید فنولیک و فلاونوئیدها است. فیتونوترینت ها که به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از آسیب سلول های بدن جلوگیری می کنند، باید بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل دهند. در سال 2015 میلادی، نتایج حاصل از یک مطالعه نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از فیتونوترینت می تواند احتمال ابتلا به بعضی بیماری ها را کاهش دهد. اگر فقط به نوشیدن آب کرفس اکتفا کنید، نمی توانید تمام فیتونوترینت های مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. به همین دلیل، باید انواع میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ممکن است فردی که هر روز صبح یک لیوان آب کرفس می ‌نوشد، تصور کند که از نظر مصرف میوه و سبزی در حال پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است. اما این نوع رژیم غذایی نمی تواند ایده آل باشد. چون بیشتر افراد برای دریافت تمام فیتونوترینت ها، ویتامین ‌ها و مواد معدنی‌ای که به حفظ سلامتی کمک می ‌کنند، به خوردن انواع سبزیجات و میوه‌ ها نیاز دارند.

آب کرفس می تواند به تامین آب مورد نیاز بدن کمک کند

با توجه به اینکه بیشتر وزن کرفس از آب تشکیل شده است، هم مصرف خود کرفس و هم نوشیدن آب کرفس بدن را هیدراته نگه داشته و از کم آبی آن جلوگیری می‌ کند. به عنوان مثال، یک لیوان کرفس که معادل 101 گرم است، حاوی 96/38 گرم آب است. به عبارت دیگر، 95 درصد وزن آن از آب تشکیل شده است. بنابراین، اگر از مصرف آب ساده خسته شده اید، آب کرفس می تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد.

هیدراته ماندن برای حفظ سلامتی مهم است. اما بسیاری از مردم در طول روز مایعات کافی دریافت نمی کنند. تامین مایعات مورد نیاز بدن به کنترل فشار خون، تنظیم دمای بدن، حفظ عملکرد مغز و همچنین دفع مواد زائد و حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند. کم آبی می تواند توانایی فکر کردن را مختل کند، روی خلق و خو تاثیر منفی داشته باشد، باعث یبوست شود و حتی به بروز سنگ کلیه منجر شود.

آب کرفس همراه با سبزیجات دیگر، می تواند با التهاب مقابله کند

تا جایی که تحقیقات نشان می دهد، کرفس درمان کننده التهاب نیست. این ماده غذایی ممکن است به کاهش التهاب کمک کند، اما یک نوشیدنی ضد التهاب جادویی محسوب نمی شود. در یک مطالعه قدیمی‌ خواص ضد التهابی کرفس در آزمایشگاه (در یک لوله آزمایش) بررسی شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که  کرفس خاصیت ضد التهابی دارد. اما این مطالعه با تحقیقی که روی انسان انجام شود، متفاوت است. علاو بر این، در این مطالعه عصاره کرفس (و نه ساقه های آن) بررسی شده است. بنابراین، درباره تاثیر کرفس و آب کرفس روی التهاب باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

با این حال، قرار دادن کرفس در لیست خریدتان ضرری ندارد. رژیم غذایی ضد التهاب، رژیمی است که مملو از سبزیجات، میوه‌ ها، غلات کامل و آجیل است و میزان پروتئین حیوانی در آن محدود شده است. بنابراین، کرفس قطعا می تواند بخشی از این رژیم غذایی باشد. شواهد زیادی درباره فواید رژیم غذایی ضد التهاب وجود دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2018 میلادی نشان داد در شرکت‌ کنندگانی که بیشتر از سایرین از رژیم ‌های ضد التهاب (شامل سبزیجات، میوه ‌ها، نان سبوس ‌دار و آجیل) پیروی می ‌کردند، احتمال مرگ ناشی از تمام بیماری ها 18 درصد، مرگ ناشی از بیماری قلبی 20 درصد و مرگ ناشی از سرطان 13 درصد کمتر بود. بنابراین، اگر به مصرف آب کرفس علاقه دارید، می توانید از آن در کنار سایر غذاهای ضد التهاب استفاده کنید.

آب کرفس برای لاغری مفید است

نمی توان انکار کرد که کرفس یک غذای کم کالری است. یک لیوان کرفس که معادل یک ساقه بزرگ و یک ساقه متوسط ​​است، تنها 14 کالری انرژی و 3 گرم کربوهیدرات دارد. حتی اگر 16 اونس (حدود 453 گرم) آب کرفس بنوشید، فقط 30 تا 45 کالری انرژی و 6 تا 9 گرم کربوهیدرات دریافت می کنید. بنابراین، افرادی که آبمیوه دوست دارند، می توانند به جای نوشیدنی هایی که کالری و کربوهیدرات بیشتری دارند (مانند آب پرتقال و آب سیب)، از آب کرفس استفاده کنند.

امروزه مصرف نوشیدنی های شیرین شده با شکر مانند نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا در بین گروه های سنی مختلف بسیار رایج شده است. اگر به طور روزانه از این نوشیدنی های پرکالری استفاده کنید، تقریبا حدود 500 کالری انرژی اضافی دریافت می کنید. بنابراین، انتخاب نوشیدنی های کم کربوهیدرات مانند آب کرفس می تواند به طور چشمگیری میزان قند و کالری دریافتی شما را کاهش دهد.

در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ادعا می‌ شود که کرفس می ‌تواند با سم ‌زدایی کبد به کاهش وزن کمک کند. با این حال، متخصصان تغذیه با این نظر مخالف هستند. بهترین راه برای سم زدایی این است که در رژیم غذایی خود میزان مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل رسانده و مصرف غذاهای کامل مانند سبزیجات، میوه ها، آجیل ها، دانه ها و غلات سبوس دار را افزایش دهید. این کار به حفظ سلامت کبد و دستگاه گوارش و بهبود عملکرد آن ها کمک می کند.

شواهد علمی درباره فواید آب کرفس

اگر به دنبال شواهد علمی درباره فواید آب کرفس بگردید، احتمالا چیز زیادی پیدا نخواهید کرد. چون مطالعات زیادی درباره اثربخشی این نوشیدنی وجود ندارد. ادعا می شود که آب کرفس از فشار خون بالا جلوگیری می کند. در سال 2013، یک مطالعه آزمایشی نشان داد که مصرف عصاره دانه کرفس به شکل کپسول (نه آب کرفس یا خود کرفس) ممکن است فشار خون را کاهش دهد. به گفته نویسندگان این مقاله، تحقیق درباره نقش کرفس و عصاره کرفس بر کاهش فشار خون در مراحل ابتدایی قرار دارد و انجام مطالعات بیشتر در این زمینه ضروری است.

سایر مطالعات فواید کرفس را به جای انسان روی حیوانات و در محیط آزمایشگاهی بررسی کرده اند. به عنوان مثال، مطالعه ای که در سال 2010 میلادی منتشر شد، نشان داد که در موش کرفس به کاهش مشکلات حافظه که از افزایش سن ناشی می شود، کمک می کند. تحقیق دیگری که سال 2014 میلادی انجام شد، نشان داد که فلاونوئیدهای مختلف موجود در کرفس باعث کاهش التهاب در معده حیوانات آزمایشگاهی می شوند.

در شبکه های اجتماعی ادعا می شود که آب کرفس به درمان اگزما و پسوریازیس و پیشگیری از عفونت‌ مجاری ادراری کمک می کند. اما حقیقت آن است که تحقیقات کمی برای اثبات این ادعاها وجود دارد. همچنین گفته می شود که آب کرفس (بدون پالپ) می تواند به هضم غذا کمک کند. این در حالی است که آب کرفس بر خلاف خود کرفس فاقد فیبر است. به اعتقاد متخصصان تغذیه، فیبر مهم ترین مزیت سبزیجات از جمله کرفس محسوب می شود.

فیبر موجود در مواد غذایی به شما کمک می‌ کند که سریع‌ تر سیر شده و برای مدت طولانی تری سیر بمانید. علاوه بر این، به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و احتمال ابتلا به یبوست و سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. اگر می ‌خواهید آب کرفس بنوشید، بهتر است به جای اینکه آب آن را بگیرید، کرفس را داخل مخلوط کن بریزید تا فیبر بیشتری به بدن شما برسد.

آیا برای بهبود سلامتی و کمک به کاهش وزن باید آب کرفس بنوشید؟

اگرچه نوشیدن آب کرفس به صورت روزانه لزوما برای سلامتی مضر نیست، اما نباید برای داشتن یک رژیم غذایی سالم، حفظ سلامتی و کسب انرژی فقط به این کار اکتفا کنید. اگر آب کرفس را خودتان در منزل تهیه نمی کنید، به لیست مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید. بسیاری از نوشیدنی‌ های حاوی آب کرفس که به‌ صورت تجاری به فروش می رسند، به دلیل داشتن آبمیوه و ترکیبات دیگر ممکن است حاوی مقداری قند افزوده شده یا سایر مواد باشند.

بار دیگر که در رسانه ها و شبکه های اجتماعی افراد مشهور را در حال تعریف و تمجید از یک غذای خاص مشاهده کردید، بهتر است کمی احتیاط کنید. مراقب باشید که اطلاعات تغذیه‌ ای خود را از کجا دریافت می ‌کنید. مطمئن شوید که شخص مورد نظر برای بیان چنین توصیه هایی از اعتبار و آگاهی کافی برخودار باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید