جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اندروید یا IOS؛ تقابل ارزش و سلیقه ی کاربران

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
اندروید یا IOS؛ تقابل ارزش و سلیقه ی کاربران

همانطور که همه ی شما به علم بزرگ تکنولوژی و تعدد گوشی های هوشمند واقف هستید، شرکت ها برای موبایلشان سیستم عامل های متفاوتی می‌زنند. اما بحث اصلی در اینجا بین سیستم عامل های معروف و پرکاربرد اندروید و IOS است. اگرچه زمان بساری از تاریخ شروع کارکرد اندروید و IOS می‌گذرد ولی موضوع اصلی، توضیح در مورد نسخه اندروید 11 و IOS نسخه 14 است. با ما همراه باشید تا کارآیی ها، عملکرد ها و قابلیت های جدید دو سیستم عامل موفق گوشی های هوشمند را با هم بررسی کنیم.

سیستم عامل اندروید و ios

سیستم عامل اندروید و IOS وابسته به نیازهای شما هستند

گام اصلی استفاده از سیستم عامل، وابسته به نیازهای شماست. اندروید یا IOS؟ هر کدام از آن ها که به طور مستقیم به نیازهای شما پیوند خورده است. آیا شما یک مدیریت فایل قدرتمند برای گوشی خود می خواهید یا امنیت چند برابر؟ سادگی انتخاب شما است یا تصمیم دارید پیچیدگی را که بخشی از قدرت ذهنتان را درگیر خواهد کرد برگزینید. سیستم عامل اندروید سیستمی ساده تر از IOS دارد، با این اختلاف که IOS سطح امنیتی بالاتری را نسبت به اندروید به خود اختصاص می دهد.

اگر از افرادی هستید که روزانه مدت زیادی را گوشی در در دستان خود به کار می گیرید، IOS جذابیت بیشتری را به شما عطا می کند. محیط IOS نسبت به محیط اندروید خسته کننده نیست و جذابیت رابط کاربری آن به وفور بیشتر است. جا به جایی بین اپلیکیشن ها در سیستم عامل IOS دو برابر سریع تر از سیستم عامل اندروید انجام می پذیرد. لذا IOS در کارهای طولانی با ثبات تر و سریع تر است. اما این اختلاف، تقریباً جزئی است و تا به اندازه ای نیست که IOS را غول تر از اندروید مثال بزنیم.

رقابت نزدیک اندروید و IOS در زمینه ی بازی

اندروید و IOS رقابت بسیار نزدیکی را در عرصه ی گیم دارند. بسیاری از بازی هایی که امروزه برای اندروید عرضه می‌شود پیش از این برای IOS آمده اند. در حقیقت ابتدا بسیاری از بازی های گوشی هوشمند برای سیستم عامل IOS ارائه می‌شوند سپس برای اندروید عرضه می‌گردند. چند سالی می‌شود که انتشار بازی های گوشی های هوشمند با سرعت کمی انتقال می‌یابد و بیشترین سرعت عرضه مربوط به اندروید است و تا حدودی از IOS پا فراتر گذاشته است. تا قبل از عرضه اندروید 10، تا حدودی خطاهای زیادی را از جانب سیستم عامل و ناهماهنگی های چیپست با دیگر اجزای سیستم شاهد بودیم. اما امروز پس از سال ها انتظار، سازندگان سیستم عامل اندروید موفق شدند آپدیتی ارائه دهند که هر گونه ناهماهنگی را برطرف کنند. در گذشته و قبل از اینکه سیستم عامل اندروید ارتقاء یابد کیفیت چشمگیری را از IOS شاهد بودیم که علت آن هم بهینه بودن سخت افزار و نرم افزار بود.

IOS محبوبیت خود را در بخش بازی ها چند سال است که نشان داده و اکنون نوبت اندروید است تا اختلافات را رقم بزند و گرافیک بازی ها و پردازش مرکزی آن ها را تا جایی برساند که کیفیت اجرای آن ها حیرت آور شود. موتور پردازشی متال، چرخ های قدرتمند IOS است که پردازش بازی های گرافیکی را بر عهده دارد و موتور گرافیکی ولکان در سیستم عامل اندروید 11 بیش تر از پیش قدرتمند شده است. نتیجه ای که می توان گرفت، برابری هر دو سیستم عامل است تا انتخاب یکی از آن ها برای شما دشوار کند.

اندروید یا IOS کدام یک، مدیریت فایل بهتری را ارائه می دهند؟

اکنون به بخش مهمی از تفاوت های اندروید و سیستم عامل IOS می رسیم. هر یک از سیستم عامل ها روش های خاص خود را برای مدیریت فایل هایشان دارند. از بزرگ ترین نگرانی های کاربران عدم وجود مدیریت فایل مناسب در IOS است. بسیاری به همین دلیل از آیفون استفاده نمی کنند. هرچند وجود مدیریت فایل آیفون با نام Files نمی‌تواند جایگزین مدیریت فایل اندروید شود. مدیریت کردن فایل ها در اندروید بسیار ساده تر است. فایل هایی که در گوشی ذخیره می‌کنید و یا انتقال می دهید به راحت در بخش فایل منیجر قابل دسترسی است. نه تنها هر گوشی اندرویدی به مدیریت فایل مجهز است بلکه برنامه های مدیریت فایل برای آن ها تعریف شده و توسط شرکت های دیگر انواع مختلفی از فایل منیجرها را می‌بینیم که کاربران در سیستم عامل خود نصب می‌کنند. در حقیقت سیستم عامل اندروید به گونه ای است که پس از اجرای سیستم عامل، یک مدیریت فایل پیش فرض را در سیستم خود خواهید داشت.

در کنار تمامی محتویات داخلی گوشی های هوشمند، حافظه ی جانبی یکی از اختیارات بزرگ سیستم عامل های اندروید است که در IOS وجود ندارد. بسیاری از کاربران علاقه شدیدی به وجود یک کارت حافظه اضافه برای گوشی های خود دارند تا فضای ذخیره سازی گوشی سریع تر پر نشود. حافظه ی میکرو اس دی به لطف وجود مدیریت قوی فایل اندروید در سیستم عامل اندروید کارآیی خواهد داشت، در حالی که در IOS نمی توان از این تجهیزات سود جست.

سادگی سیستم عامل اندروید و امکانات بالای آن

اندروید یا IOS؟ سادگی سیستم عامل و امکانات موجود در آن بخش عظیمی از انتخابات شما را تشکیل می دهند. از آنجایی که سیستم عامل اندروید محیط ساده تری دارد و امکانات بیشتری را می توان افزود امکان سفارش سازی گوشی بسیار بیشتر است. هرگونه تم یا پوسته را به صورت سفارشی می توان بر روی آن اعمال کرد. اندروید بر خلاف IOS توانسته به خوبی تا کنون سادگی خود را حفظ کند. پیچیدگی محیط آیفون تا حدودی روی ذوق کاربران تاثیر می گذارد و پیدا کردن شاخص های نرم افزاری زمان بر خواهند بود.

محیط IOS در هیچ سیستمی قابل اعمال نیست، ولی پوسته ی آن را به خوبی بر روی سیستم عامل اندروید می توان اعمال کرد. روت کردن سیستم عامل IOS امکان پذیر نیست، ولی اندروید پس از روت شدن امکانات و شخصی سازی های زیادی را در اختیارتان خواهد گذاشت.

رابط کاربری و برنامه ها، عوامل اصلی انتخاب میان اندروید و IOS

وجود تاچ (لمس) کمک شایانی به سیستم عامل اندروید و IOS کرده است. دیگر لازم نیست مانند کامپیوتر با کلیک کردن درخواست های خود را اعمال کنید. کنترل حرکتی این دو سیستم عامل از طریق انگشتان شما سرعت کارآیی را بالاتر برده است. اندروید تا قبل از نسخه دهم خود، روش کلیکی را در سیستم عامل خود پیاده کرده بود. کلیدهای برگشت و جزئیات از گونه روش های قدیمی اندروید به شمار می‌رود. در حالی که نسخه های اولیه‌ی IOS از روش سوایپ بهره می‌بردند. سیستم عامل اندروید از نسخه دهم به بعد روش های سوایپ را جایگزین روش قدیمی کلیک کرد.

برنامه ها در رابط کاربری IOS با قدرت بالاتری اجرا می‌شوند. نرم افزارهای زیادی است که به صورت اختصاصی توسط شرکت اپل طراحی شده و برای گوشی خود به کار گرفته می‌شود؛ در حالی که در اندروید تلاش بسیاری برای ساخت برنامه های مشابه آیفون صورت گرفته اما با موفقیت همراه نشده است. لذا سیستم عامل IOS در بخش رابط کاربری و اپلیکیشن های اختصاصی مورد استقبال بیشتری قرار می گیرد. انتخاب گوشی در حوزه ی رابط کاربری بیشتر به نفع IOS است و این سیستم عامل یک پله بالاتر از اندروید است.

بررسی امنیت سیستم عامل اندروید و IOS

امنیت سیستم عامل اندروید و IOS در یک راستا قرار دارند. در سال های اخیر هر دو سیستم عامل ضعف امنیتی خود را نشان داده اند. بسیاری از بازیگران و خواننده های معروف از هک شدن گوشی های خود می نالند. برخی از کاربران از قدرت امنیتی آیفون صحبت می کنند. اگرچه تا حدودی آیفون به لطف اپل آیدی امنیت بیشتری نسبت به اندروید دارد ولی باز هم برای هک، انعطاف پذیر است. تلاش های گروه اندروید در امن کردن سیستم عامل خود چندان با موفقیت همراه نبوده ولی می توان سیستم عامل IOS را در حوزه ی امنیت جلوتر از اندروید انتخاب کرد. شاید یکی از اصلی ترین دلایل امن بودن سیستم عامل IOS، تغییرپذیری کمتر سیستم عامل باشد. اپل اجازه کمتری را برای تغییرات بر روی سیستم عامل می دهد.

مولتی تسکینگ و دستیار مجازی، نقطه ضعف سیستم عامل اندروید

اندروید از لحاظ رابط کاربری و اپلیکیشن ها کماکان ضعیف تر از IOS است. آخرین بخش تفاوت های این دو سیستم عامل به رابط مولتی تسکینگ و دستیار مجازی می رسد. تنها گوشی اندرویدی که قابلیت مولتی تسکینگ را در اختیارتان می گذارد، گلکسی نوت سامسونگ است. در حالیکه تمامی مدل های آیفون این ویژگی را دارا هستند.

دستیار مجازی نیز دیگر نقطه ضعف اندروید است. آیفون با داشتن دستیار صوتی Siri قدرت خود را به رخ اندروید می کشد. برگ برنده ی آیفون در بخش رابط کاربری بی شک دستیار Siri است. اندروید نیز دستیار صوتی گوگل را در رابط کاربری خود دارد ولی به هیچ وجه نمی تواند با سیری رقابت کند.

سیستم عامل اندروید و ios

انتخاب سیستم عامل IOS و اندروید بر خلاف کاربران بین المللی برای ما کاربران ایرانی بسیار راحت است. به دلیل محدودیت هایی که برای IOS به دلیل تحریم کشورمان، اعمال شده، خود به خود امکان استفاده از تمامی امکانات آیفون برای ما حذف می شود. لذا سیستم عامل اندروید برای کاربران ایرانی در دست تر و آماده تر است. اکنون که تفاوت ها و برتری های سیستم عامل ها را خواندید، انتخاب شما کئام یک از این سیستم عامل ها خواهد بود؟

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید