جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

انرژی ژئو ترمال منحصر به فرد ترین انرژی تجدید پذیر

author منتشر کننده
نظرات (1) 11 0
انرژی ژئو ترمال منحصر به فرد ترین انرژی تجدید پذیر

انرژی ژئو ترمال وگرمایش زمین

به انرژی زمین گرمایی (انرژی که از لایه های زیرین زمین به دست می آید) انرژی ژئو ترمال گفته می‌شود. این انرژی زمین گرمایی از لایه‌های عمیق زمین واز سیالات درونی زمین نشات می‌گیرد که یک انرژی تجدید پذیر و با منبع پاک محسوب می‌شود زیرا گازهای گلخانه ای که به انسان ومحیط آسیب می‌رساند را تولید نمی‌کند و به همین دلیل به گرم نشدن زمین نیز کمک می‌کند و چرا می‌گوییم یک انرژی منحصر به فرد زیرا در تمام فصول سال قابل تامین می‌باشد. پس یک انرژی قابل اطمینان وتکیه می‌باشد. در حالی که اکثر انرزی های تجدید پذیر این خصوصیت را ندارند.

انرژی ژئو ترمال

انرزی ژئو ترمال ومنابع انرژی گرمایی ولایه های درونی

تقریبا چهارهزار مایل زیر سطح زمین ودر مرکز هسته زمین و لایه های درونی انرژی زمین گرمایی تولید می‌شود. قسمت خارجی پوسته از سیلیکات تشکیل شده است و هسته از مواد مذاب (ماگما) و سنگ های ذوب شده ای که به دور هسته می‌چرخند تشکیل شده است. واپاشی آهسته مواد رادیو اکتیو درجه حرارت زمین را بالا می‌برد. هر چی عمق زمین واب بیشتر شود دمای آن ها نیز بالاتر می‌رود افراد در سر تا سر زمین می‌توانند با حفر چاه های عمیق از انرژی گرمایی زمین استفاده کنند در زمان باستان از انرزی گرمایی برای گرمایش و استحمام استفاده می‌شد. اکنون نیز علت چشمه های آب گرم ارتباط مستقیم با دمای درونی زمین می‌باشد.

چگونه انرژی ژئو ترمال را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند؟

استفاده از انرزی ژئو ترمال برای تولید برق یک صنعت جدید شناخته می‌شود. ایتالیایی ها برای اولین بار یک توربین ژنراتور را با استفاده از بخار طبیعی از زیر زمین طراحی کردند. در سال 1960 اولین نیروگاه تولید برق در مقیاس بزرگ در آمریکای شمالی در منطقه کالیفرنیا ساخته شد و بسیاری از نیروگاه های تولید برق از انرژی ژئوترمال در اطراف کالیفرنیا وجود دارد. تولید برق در نیروگاه ها توسط بخار آب داغ ناشی از دمای زمین برای به چرخش در اوردن توربین ها  انجام می‌شود.

انرژی ژئو ترمال و ویژگی های منحصر به فرد ومکان های قابل دسترسی

بشر تاکنون موفق به دسترسی به دمای اصلی هسته ی زمین نشده است ولی به کمک نقاط نزدیک تر به هسته‌ی زمین و استفاده از این انرژی توانسته از این دما بهره برداری کند.

بهترین مکان برای استفاده از دمای درونی زمین مکان هایی است نزدیک به صفحات تکتونیکی زمین، قرار گرفتن ایران در مرزهای تکتونیکی از سرمایه های ارزشمند در کالبد ایران خبر می‌دهد. در کشور ما بهترین مکان‌ها برای تاسیس نیروگاه در شمال غرب واندکی در شمال شرق  کشور قرار دارند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. سپاس از مطلب جذابتون. کاش درباره جنبه های توجیه پذیری اقتصادی این انرژی در ایران هم مطلب بذارید.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید