جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

18 راهکار ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
18 راهکار ساده برای کاهش پسماند مواد غذایی

مشکل پسماند مواد غذایی از چیزی که بسیاری از مردم تصور می کنند، بزرگتر است. در حقیقت، نزدیک به یک سوم کل مواد غذایی تولید شده در جهان به دلایل مختلف دور ریخته شده یا هدر می رود. دور ریختن مواد غذایی فقط پول شما را هدر نمی دهد. غذاهای دور ریخته شده که به محل دفن زباله فرستاده می شوند، پوسیده شده و گاز متان تولید می کنند که دومین گاز گلخانه ای رایج است. به عبارت دیگر، دور ریختن مواد غذایی در ایجاد تغییرات آب و هوایی موثر است. علاوه بر این، باعث هدر رفتن مقدار زیادی آب می شود. به طوریکه سالانه 24 درصد از کل آبی که برای کشاورزی استفاده می شود (حدود 170 تریلیون لیتر)، از طریق پسماند مواد غذایی از بین می رود. اگرچه این اعداد بسیار نگران کننده هستند، اما می توان با رعایت چند نکته ساده به کاهش ضایعات مواد غذایی کمک کرد.

راه های کاهش پسماند مواد غذایی در منزل

اگر به دنبال صرفه جویی در مصرف مواد غذایی هستید و می خواهید پسماند غذا را کاهش دهید، توصیه های زیر را به خاطر بسپارید.

از مواد غذایی به درستی نگهداری کنید

نگهداری نامناسب به هدر رفتن حجم زیادی از مواد غذایی منجر می شود. بسیاری از مردم نمی دانند که چگونه میوه ها و سبزیجات را ذخیره کنند تا فاسد نشوند. به عنوان مثال، هرگز نباید سیب زمینی، گوجه فرنگی، سیر، خیار و پیاز را در یخچال بگذارید. بلکه باید آن ها را در دمای اتاق نگهداری کنید. جدا کردن غذاهایی که گاز اتیلن تولید می‌کنند از سایر مواد، به کاهش فساد مواد غذایی کمک می کند. اتیلن گازی است که سرعت رسیدن میوه ها و سبزیجات را افزایش می دهد و باعث زود خراب شدن آن ها می شود. غذاهایی که گاز اتیلن تولید می کنند، عبارتند از:

- موز

- آووکادو

- گوجه فرنگی

- طالبی

- هلو

- گلابی

- پیازچه

این غذاها را از محصولات حساس به اتیلن مانند سیب زمینی، سیب، سبزیجات برگ دار، انواع توت و فلفل دور نگه دارید تا از فاسد شدن آن ها جلوگیری کنید.

نحوه حفظ مواد غذایی را یاد بگیرید

استفاده از تکنیک ‌های نگهداری مواد غذایی، مانند تخمیر یا تهیه ترشی، هزاران سال سابقه دارد. درست کردن ترشی نوعی روش نگهداری با استفاده از آب نمک یا سرکه است که از 2400 سال قبل از میلاد مسیح انجام می شود. تهیه ترشی، خشک کردن، کنسرو کردن، تخمیر، انجماد و... همگی روش هایی هستند که می توانید از آن ها برای افزایش ماندگاری مواد غذایی استفاده کنید و در نتیجه میزان ضایعات را کاهش دهید.

این روش ها نه تنها تولید کربن را کاهش می دهند، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شوند. بیشتر این تکنیک ها ساده و راحت هستند و حتی انجام آن ها می تواند سرگرم کننده باشد. به عنوان مثال، با کنسرو کردن سیب های بیش از حد رسیده و تبدیل آن ها به سس سیب یا تهیه ترشی از سبزیجات می توان محصولات خوشمزه ای تولید کرد که خوردن آن ها حتی برای بچه ها لذت بخش است.

هوشمندانه خرید کنید

اگرچه خرید عمده مواد غذایی ممکن است راحت تر و اقتصادی تر باشد، اما تحقیقات نشان داده است که این روش احتمال اسراف مواد غذایی را افزایش می دهد. برای اینکه از انبار کردن بیش از حد مواد غذایی جلوگیری کنید، به جای خرید عمده، هر چند روز یکبار به فروشگاه های مواد غذایی رفته و به مقدار نیازتان خرید کنید. توجه داشته باشید که باید قبل از سر زدن به فروشگاه ها از تمام غذاهایی که آخرین بار خریده اید، استفاده کنید. علاوه بر این، سعی کنید فهرست اقلامی را که باید بخرید، بنویسید و به آن متعهد بمانید. این کار به شما در جلوگیری از خریدهای هیجانی و کاهش پسماند مواد غذایی کمک می کند.

کمال گرا نباشید

آیا می‌دانستید که جدا کردن میوه های سالم از سایر میوه ها باعث هدر رفتن غذا می ‌شود؟ اگرچه میوه ها و سبزیجاتی که ظاهر خوبی ندارند از نظر طعم و ارزش تغذیه ای مشابه سایر میوه ها و سبزیجات هستند، اما بیشتر افراد تمایل دارند آن ها را کنار بگذارند. تقاضای مصرف کنندگان برای میوه ها و سبزیجات بدون نقص باعث شده که بسیاری از فروشگاه ها فقط محصولاتی را از کشاورزان خریداری کنند که ظاهر مناسبی دارند. این موضوع میزان پسماند مواد غذایی را افزایش می دهد. بعضی از فروشگاه ها میوه ها و سبزیجاتی را که ظاهر زیبایی ندارند، با تخفیف می فروشند. خرید این نوع محصولات هم باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود و هم می تواند از اسراف مواد غذایی جلوگیری کند.

یخچال خود را مرتب نگه دارید

وقتی یخچال بیش از حد پر و شلوغ باشد، ممکن است بعضی از مواد غذایی از چشم شما دور مانده و فراموش شوند. در نتیجه، بعد از مدتی تاریخ انقضای آن ها فرا می رسد و باید دور ریخته شوند. همیشه یخچال خود را مرتب نگه دارید تا بتوانید همه مواد غذایی داخل آن را ببینید و به موقع از آن ها استفاده کنید. بهتر است مواد غذایی تازه را پشت مواد غذایی قدیمی تر بگذارید تا ابتدا از مصرف غذاهایی که زمان انقضای آن ها نزدیک است، شروع کنید.

باقیمانده غذاها را ذخیره کنید

باقیمانده غذا را به جای ظروف مات در یک ظرف شیشه ای شفاف بریزید تا آن را فراموش نکنید. اگر زیاد آشپزی می ‌کنید، در هفته یک روز را برای استفاده از غذاهای جمع‌ شده در یخچال تعیین کنید. با این کار هم در وقت و هزینه های خود صرفه جویی می کنید و هم پسماند مواد غذایی را کاهش می دهید.

پوست مواد غذایی را بخورید

غالبا مردم پوست میوه ها و سبزیجات را جدا می کنند و دور می ریزند. پوست میوه ها و سبزیجات حاوی مقدار زیادی فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. به عنوان مثال، در پوست سیب ترکیبی به نام تری ترپنوئید یافت می شود که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند با سرطان مقابله کند.

زرده تخم مرغ را مصرف کنید

بسیاری از مردم از رژیم غذایی کم‌ چرب پیروی می کنند تا وزنشان را کاهش دهند. به همین دلیل، ممکن است از خوردن زرده تخم ‌مرغ اجتناب کنند. بعضی از افراد هم چون نگران افزایش کلسترول خون هستند، زرده تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف می کنند. چراکه فکر می کنند خوردن غذاهای سرشار از کلسترول، مانند تخم مرغ، تاثیر زیادی روی کلسترول خون دارد. با این حال، مطالعات نشان داده است که در اکثر افراد کلسترول غذا تاثیر کمی روی کلسترول خون می گذارد.

در حقیقت، کبد بیشتر کلسترول مورد نیاز شما را می سازد و بدن میزان کلسترول خون را تنظیم می کند. وقتی غذایی می خورید که حاوی مقدار زیادی کلسترول است، کبد تولید کلسترول را کاهش می دهد. شواهد نشان می دهد که بیشتر افراد، حتی آن هایی که کلسترول بالایی دارند، می توانند بدون نگرانی از خوردن تخم مرغ کامل لذت ببرند. زرده تخم مرغ سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین، ویتامین A، آهن، سلنیوم و ویتامین های گروه B است. اگر نمی خواهید زرده تخم مرغ بخورید، می توانید از آن به عنوان ماسک مو استفاده کنید.

تخمه های میوه ها و سبزیجات را دور نریزید

بسیاری از غذاهایی که می خوریم، مانند کدو حلوایی، حاوی تخمه های قابل مصرف هستند. خوردن این تخمه های سرشار از مواد مغذی نقش موثری در کاهش پسماند مواد غذایی دارد. منیزیم موجود در این دانه ها به حفظ سلامت قلب و سیستم گردش خون کمک می کند و در کنترل فشار خون و قند خون نقش دارد. برای استفاده از این دانه ها کافی است آن ها را بشویید و خشک کنید، سپس با کمی روغن زیتون و نمک تفت دهید.

مواد غذایی را با هم ترکیب کنید

تهیه غذاهای ترکیبی، مثل اسموتی، به کاهش پسماند مواد غذایی کمک می کند. شاید ساقه یا پوست سبزیجات طعم خوشایندی نداشته باشد، اما می توانید با افزودن آن ها به اسموتی از فوایدشان بهره مند شوید. پوست میوه ها و سبزیجات، گیاهان پلاسیده، موزهای بیش از حد رسیده و ساقه های خرد شده کلم بروکلی از جمله مواردی هستند که می توانید برای تهیه اسموتی از آن ها استفاده کنید.

عصاره خانگی درست کنید

تهیه عصاره یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای کاهش ضایعات مواد غذایی انجام دهید. به عنوان مثال، برای تهیه عصاره سبزیجات ساقه و پوست آن ها را با مقداری روغن زیتون یا کره تفت دهید. سپس به آن آب اضافه کنید و اجازه دهید چند دقیقه بجوشد. به غیر از سبزیجات، غذاهای دیگری هم هستند که می توانید از آن ها برای تهیه عصاره استفاده کنید. مثلا استخوان های مرغ یا گوشت را همراه با سبزیجات بجوشانید و از عصاره به دست آمده برای تهیه آش یا سوپ استفاده کنید.

آب طعم دار تهیه کنید

بسیاری از مردم آب کافی نمی نوشند، چون طعم آن را دوست ندارند. خوشبختانه، می‌ توانید همزمان طعم آب را تغییر و میزان پسماند مواد غذایی را کاهش دهید. یک راه ساده برای افزایش مصرف آب، طعم دار کردن آن است. برای این کار می توانید از پوست مرکبات، سیب و خیار یا گیاهان پلاسیده استفاده کنید. پس از نوشیدن آب، میوه ها یا سبزیجات باقیمانده را داخل اسموتی بریزید تا ضایعات مواد غذایی را به صفر برسانید.

با فریزر خود دوست شوید

استفاده از فریزر یکی از ساده ترین راه های نگهداری مواد غذایی است. معمولا غذاهایی را که در فریزر می گذارید، می توانید برای مدت طولانی نگهداری کنید. به عنوان مثال، سبزیجات و میوه ها را داخل فریزر بگذارید و بعدا با آن ها اسموتی درست کنید یا سبزیجات را با کمی روغن زیتون و سیر خرد شده ترکیب کرده و داخل قالب های یخ بریزید و از آن برای افزودن عطر و طعم به غذاها استفاده کنید.

به تاریخ انقضا توجه کنید

برای بسیاری از محصولات غذایی، تاریخ انقضا بهترین زمان مصرف را نشان می دهد. به عبارت دیگر، حتی بعد از آن تاریخ هم می توانید از غذاها استفاده کنید و فرا رسیدن تاریخ انقضا دلیل خوبی برای دور ریختن محصولات غذایی نیست. با این حال، غذاها را به دقت بررسی کنید و اگر ظاهر آن ها تغییر کرده یا بوی نامطلوبی دارند، آن ها را دور بریزید. همیشه محصولاتی را بخرید که تا تاریخ انقضای آن ها مدت بیشتری مانده باشد و ابتدا محصولات قدیمی تر را مصرف کنید.

غذا را خودتان درست کنید

اگرچه غذا خوردن در رستوران لذت بخش است، اما هم هزینه زیادی دارد و هم می تواند باعث اتلاف مواد غذایی شود. یک راهکار مناسب برای صرفه جویی در هزینه ها و کاهش تولید کربن این است که خودتان برای محل کار غذا تهیه کنید و تا حد امکان از غذا خوردن در رستوران بپرهیزید. اگر زمان کافی برای این کار ندارید، یک روز در هفته را به آماده سازی غذا و انجماد آن در فریزر اختصاص دهید.

تقاله قهوه را دور نریزید

اگر هر روز قهوه می نوشید، احتمالا تفاله قهوه زیادی تولید می کنید. این تفاله ها که اغلب نادیده گرفته می شوند، کاربردهای زیادی دارند. به عنوان مثال، به دلیل داشتن نیتروژن، فسفر و پتاسیم کود بسیار خوبی برای گیاهان محسوب می شوند. علاوه بر این، می توانند حشرات را دور کنند. تحقیقات نشان داده است که پاشیدن تفاله قهوه در محیط های دارای گل و گیاه مانع تخم گذاری حشرات ماده می شود.

در آشپزخانه خلاق باشید

یکی از جذابیت های آشپزی این است که می توانید دستوراهات غذایی را مطابق میل خود تغییر دهید و غذاهای جدید درست کنید. استفاده از باقیمانده غذاها برای تهیه انواع سس، چاشنی و... روش کارآمدی برای کاهش پسماند مواد غذایی به شمار می رود.

ماسک خانگی تهیه کنید

اگر می خواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید و در عین حال از مواد شیمیایی مضر که در بعضی از محصولات مراقبت از پوست وجود دارند، اجتناب کنید، یک اسکراب یا ماسک خانگی تهیه کنید. آووکادو سرشار از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و ویتامین E است و به همین دلیل می تواند ماده مناسبی برای تهیه ماسک باشد. آووکادوی رسیده را با کمی عسل ترکیب کنید و آن را روی پوست یا موی خود بمالید. با مخلوط کردن تفاله قهوه با کمی شکر و روغن زیتون هم می توانید یک اسکراب بدن عالی داشته باشید. همچنین می ‌توانید از چای کیسه‌ ای که خنک شده یا تکه ‌های خیار برای کاهش پف اطراف چشم استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید