جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ایده طلائی شغل مشاور کسب و کار

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
ایده طلائی شغل مشاور کسب و کار

در این مقاله قصد داریم با کسب و کار مشاور شغلی بیشتر آشنا شویم. مشاوره شغلی چیست؟ هدف شما از انتخاب این کسب و کار چیست؟ برای کسب اطلاعات فوق ما را تا انتهای مطالب همراهی کنید.

مشاوره شغلی چیست؟

مشاوره شغلی یکی از شاخه‌ های مشاوره می باشد که به اشخاص در مواجهه شدن با مسائل شغلی کمک می کند که در بر گیرنده همه ی مسائل مرتبط به منابع انسانی خواهد بود.

یکی از مهم ترین وظیفه های مشاوران شغلی، دادن مشاوره حرفه ایی به مراجعه کننده است که با استفاده از تکنیک‌ های مشاوره ای و کمک به تصمیم ‌گیری آنها در ‌پیچیدگی کاری و پشتیبانی در رویاروی با شرایط دشوار شغلی خواهد بود.

هدف اصلی مشاوران به صورت کلی بر موضوعاتی همچون جستجوی کار متناسب، تغییر شغل، توسعه شغلی و سایر چالش های مربوط به کار می باشد.

دلایلی همچون تفاوت های فرهنگی، هنوز تعریف واضحی از مشاوره شغلی به دست نیامده است. به طور معمول منظور از کلمه مشاور شغلی، راهنمایی بوده و هم ردیف کلماتی مانند راهنما قرار می گیرد که البته مفهوم این کلمات با توجه به درک های گوناگون نیز در مفهوم مشاوره شغلی تغییر کرده است.

چرا مردم قبل راه اندازی کسب و کار به مشاور شغلی مراجعه می کنند؟

شغل های بسیار زیادی وارد بازار کسب و کار شده اند. اجدادان ما تا این حد تنوع برای انتخاب کار نداشتند، از میان این همه گزینه در کسب و کار های مختلف، کدام یک متناسب با حال ما می باشد؟ کدام شغل می تواند رضایت شغلی را برای ما فراهم‌ کند؟

هدف های ما از شغل نیز بسیار بیشتر از گذشته می باشد. اکنون ما انتظار داریم که شغل ما علاوه بر این که درآمد خوبی برای ما داشته باشد، در راستای علاقه و استعداد های ما نیز باشد. حرف زدن از مسائلی هایی مثل استعداد یابی و علاقه ‌سنجی شاید دویست سال پیش خنده دار به نظر می آمد، اما امروزه اوضاع بسیار تغییر کرده است.

در سالیان دراز مدت هدف های ما هم از کسب و کار بسیار بیشتر شده

بطور مثال ما امروزه انتظار داریم که شغل ما علاوه بر این که درآمد خوبی داشته باشد، در راستای علاقه و استعداد های ما نیز  دخیل باشد. حرف زدن از مسائلی هایی مثل استعداد یابی و علاقه ‌سنجی شاید دویست سال پیش خنده دار به نظر می آمد، اما امروزه و در جامعه ای با این حجم از کسب و کار های مختلف حائز اهمیت است.

در مقابله به رسیدن به یک شغل خوب و مورد علاقه در کسب و کار، ما چندین و چند بار دچار سرگردانی خواهیم شد. باید مشخص کنید که چه هدفی از شغل مورد نظر دارید و شغل رویایی شما چیست؟ در بین این سردرگمی ها، مشاور شغلی بهترین راهنمای ما در رسیدن به شغل مناسب شما خواهد بود. در برخی مواقع یک مشورت شغلی خوب، ممکن است منجر به تصمیم‌ گیری بسیار بهتری گردد و همچنین سبب صرفه ‌جویی در وقت و سایر منابع گردد و همچنین زندگی را برای ما دل پذیر تر کند.

ایده و بررسی کسب و کار مشاور شغلی

برای چه کار هایی باید پیش مشاور شغلی رفت؟

مشاوره شغلی می تواند با بررسی و پاسخ هرگونه سوال و یا نگرانی در مورد کسب و کار، ریسک های احتمالی شغل مورد نظر شما و چالش های گوناگون در کسب و کار مورد نظر شمارا در این مسیر یاری کند.

در مشاور شغلی چند موضوع مورد بحث قرار می گیرد:

- فرصت های تغییر یا پیشرفت در یک حرفه خاص

- مهارتها و تحصیلات لازم برای شغل مورد نظر

- مهارت ها یا استعدادهای خاص شما

- تعهد آموزشی مورد نیاز مشاغل مختلف

- درآمد بالقوه مشاغل مختلف

- محیط کار روزانه (در خارج از خانه در مقابل داخل خانه؛ از راه دور در مقابل دفتر ، تیم کوچک در مقابل تیم بزرگ)

مشاوره شغلی تا چه حد در کسب و کار می تواند موثر باشد؟

مطالعات نشان داده است که مشاوره شغلی یک ابزار عالی برای مبارزه با استرس شغلی مرتبط با موضوعات مربوط به سلامت روان ، مانند افسردگی و اضطراب است.

از طریق مشاوره شغلی شما می توانید مسیر مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید. از مشاوره و راهنمایی های افرادی که در این زمینه تخصص دارند استفاده کنید. به عبارتی به شما کمک خواهد کرد آینده شغلی و درامدی روشنی را برای خود تصور و برنامه ریزی کنید و در جهت رسیدن به این اهداف گام های خود را بردارید.

یک جلسه مشاوره شغلی معمولی چگونه ساخته شده است؟

یک مشاور شغلی ممکن است جلسات اولیه شما را با ارزیابی و آزمایش شخصیت آغاز کند تا نقاط قوت ، مهارت ها ، علایق و نوع شخصیت شما را ارزیابی کند.

مشاور ممکن است یک تست IQ، یک آزمون استعداد شغلی یا یک تست شخصیت مانند آزمون مایرز بریگز انجام دهد.

در مرحله بعد ، یک مشاور شغلی اطلاعاتی را از آزمون های شخصیتی و پرسیدن سوالات مربوط به شغل برای تعیین بهترین مسابقات شغلی جمع آوری می کند.

برخی از سوالاتی که یک مشاور شغلی ممکن است بپرسد عبارتند از:

- از انجام چه شغلی لذت می برید؟

- در چه شغل و مسئولیتی خوب هستید؟

مدراک شما؟ (به عنوان مثال ، مدارک تحصیلی ، سابقه کار قبلی ، گواهینامه)

- چه  ارزش های در خود می بینید؟

- چه مشاغلی در منطقه شما موجود/ رایج است؟

- چقدر پول نیاز دارید تا راحت باشید؟

- آیا به تنهایی بهتر کار می کنید یا با دیگران؟

- آیا مسافرت را دوست دارید؟

- آیا به دنبال محیط کاری آرام یا رقابتی هستید؟

- چه کسانی ممکن است از مشاوره شغلی سود ببرند؟

مشاوره شغلی ممکن است برای موارد زیر مفید باشد:

- افرادی که اخیرا از دانشگاه فارغ التحصیل شده اند.

- هر کسی که بعد از مدتی به نیروی کار بازگردد ، مانند مرخصی طولانی مدت والدین.

- افرادی که از شغل خود ناراضی هستند و می خواهند تغییری ایجاد کنند – خواه کوچک باشد یا شدید.

ایده و بررسی کسب و کار مشاور شغلی

چه زمانی باید به مشاور شغلی مراجعه کنیم؟

 زمانی که از شغل فعلی خود راضی نیستیم و نتیجه کار بازتاب برعکس در کسب و کار ما داده است و مدت هاست که با زحمت فراوان و با بد و بیراه گفتن به خود و این زمانه از خواب بیدار می شویم و حرف هایی مانند: از کارم بدم میاد، چی کار کنم؟ با خود تکرار می کنیم.

هنگامی که تصمیم به تغییر شغل گرفته ایم اما دارای استرس تغییر شغل می باشم و نمی دانیم دقیقا باید چگونه این کار را انجام دهیم، با مخالفت خانواده چه کنیم؟

زمانی که در حال تحصیل می باشم و متوجه شده ایم به هر علتی دوست نداریم در زمینه مربوط به رشته تحصیلی خود، ادامه دهیم. حالا باید چه کار کنیم؟ تغییر رشته دهیم یا ادامه تحصیل و یا مقاطع بالاتر تغییر رشته دهیم یا …؟ (کارشناسی ارشد بخونیم یا نه؟) (به تحصیل خود ادامه دهیم یا نه؟ دکترا بخوانیم یا نه؟)

در جلسات مشاوره شغلی و تحصیلی اول از همه چه چیزی را مطرح کنیم؟

جناب مشاور لطفا مرا کمک کنید که چگونه با سلیقه های خود آشنا شوم و آن ها را بشناسم؟ برای این که با اهمیت ترین سرمایه زندگی خودم  را در این راه صرف کنم کافی می باشد؟

جناب مشاور من تصمیم خودم را برای تغییر شغل گرفته ام، اما از تغییر شغل ترس دارم و از شما راهنمایی می خواهم؟ هزینه و مخارج زندگی را چکار کنم؟ با مخالفت خانواده چگونه برخورد کنم؟

مشاور گرامی، اکثرا می گویند که دکترا داشتن خوب تر از نداشتن آن می باشد، آیا حرف آن ها صحت دارد؟ آیا برای من به صرفه است که چند سال روی این موضوع وقت خودم را صرف کنم؟

مشاور شغلی ارجمند، لطفا من را راهنمایی کن که چگونه شغل کنونی خودم  را در راستای هدف های بلند مدت خودم قرار بدهم؟

همان طور که خواندید، جلسات مشاوره شغلی مکانی برای صحبت کردن در مورد سوال هایی این چنینی است. ولی لازم است این نکته را متذکر شویم که اغلب شما بحث هایی را در این جلسه  ایجاد خواهید کرد تا مشاور شغلی، در صورتی که اطلاعاتی را که لازم است در مورد کسب و کار شما و شرایط شما کسب کند را از این راه بدست آورد. به عبارتی این راه حل مناسبی برای مشاوره دادن موفق است.

همچنین باید بدانید که از مشاور در مورد راه های کسب مهارت ‌های لازم در مسیر شغلی خود کمک و راهنمایی بخواهید.

شما باید از جلسه مشاوره شغلی با تعداد زیادی ایده برای اجرایی کردن و کلی موضوع برای فکر کردن در مورد کسب و کار خارج شوید. به یاد داشته باشید مدیر پروژه طراحی راه شغلی شما می باشید و مشاور شغلی در بهترین حالت، فقط یک مشاور خوب می باشد، مدیر خود شما هستید.

مشاوره شغلی آنلاین و تلفنی

به طور کلی بهترین مشاوره، مشاوره حضوری می باشد. ولی در مواردی که شرایط برای مشاوره شغلی حضوری فراهم نیست، جلسه مشاور شغلی تلفنی و آنلاین نیز قابل برگزاری می باشد.

برگزاری جلسه های مشاوره آنلاین به کمک نرم افراز ها به راحتی قابل انجام می باشد.  زمانی که امکان مشاوره آنلاین نباشد، مشاوره شغلی تلفنی نیز امکان پذیر می باشد. در این موارد نیز مشاور و مشورت ‌گیرنده بایستی تمرکز لازم داشته باشند و هر دو طرف باید یک کاغذ و خودکار داشته باشند برای ثبت نکته ها.

مراکز مشاوره شغلی

به طور معمول مراکز مشاوره شغلی در سراسر دنیا، همان مراکز مشاوره شغلی و کاریابی می باشند. مکان هایی که صرفا در مورد شغل های موجود راهنمایی می کنند! ولی مراکز مشاوره شغلی در شهر های بزرگ شاید اوضاع بهتری داشته باشند. اگر در شهر های بزرگ ‌نمی باشید، می توانید از مشاوره شغلی تلفنی یا آنلاین استفاده ببرید.

لازم به ذکر است شما می توانید به راحتی شماره تماس مشاوره شغلی را از سایت این موسسات بگیرید و درباره ی شرایط مشاوره از آن ها سوال کنید.

پیشنهاد های مشاوره شغلی برای موفق شدن که در مراکز مشاوره شغلی که باید همه برای رسیدن به موفقیت بدانند شامل موارد زیر است که آنها را مشاوران به شما متذکر می شوند:

- داشتن برنامه ریزی

- دارا بودن مدیریت زمان

- مطالعه در مورد پیشینه

- مطالعه بستر موضوع

- هدف کوتاه مدت و بلند مدت

- بررسی و جذب سرمایه

- داشتن پشتکار

- کسب کردن تجربه

- یاد گرفتن مهارت های مرتبط

- بررسی قوانین و مقررات

- شناسایی و تشخیص فرصت های خود

- بررسی تجارب جهانی مرتبط

همان طور که در مطالب بالا خواندید شغل یکی از تاثیر گذار ترین عوامل در زندگی روزمره ی همه افراد است و باید یک شغل مناسب، بر اساس علاقه و مهارت خود انتخاب کنند، زیرا اگر شخصی از شغل خود رضایت نداشته باشد، به طور حتم از زندگی خود نیز رضایت نخواهد داشت.

همان طور که می دانید نظریه و کار مشاوره شغلی یک حرفه ی روانشناختی تاثیر گذار در کسب و کار می باشد. که بیشتر  از نود سال نو آوری و آزمایش به کار برده است. تجزیه و تحلیل برای شغل مناسب نشان گر این موضوع است که مداخلات شغلی مزیت های قابل توجهی را به همراه خواهد داشت. مشاوره شغلی شخصی، گروه های مشاوره شغلی ساختار یافته، کارگاه های شغلی و آموزش شغلی، همه عوامل تاثیر گذار می باشند که برای راهنمایی به مراجعه کنندگان در کشف گزینه ها و تصمیم گیری های شغلی مناسب می باشد.

امروزه در سراسر کشور مراکز مشاوره ی شغلی بسیاری راه اندازی شده است. که هر فردی در هر زمانی می تواند. به این مراکز معتبر مراجعه کند و مشکلات خود را در مورد انتخاب و تغییر شغل با مشاور در میان بگذارد.

ما در مطالب بالا سعی کردیم تمام اطلاعات مورد نیاز کسب و کار برای افرادی که قصد دارند به مشاور شغلی مراجعه کنند را گردد آوری کنیم، و اگر شما می خواهید برای انتخاب شغل یا تغییر شغل به مشاور مراجعه کنید، به شما توصیه می کنیم مطالب بالا را با دقت مطالعه کنید.

امیدواریم مقاله ما مورد پسند شما قرار گرفته باشد‌ و پس از خواندن آن در زمان مراجعه به مشاور هیچ گونه مشکلی برایتان پیش نیاید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید