جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اینتل یا AMD؟ کدام یک از غول های پردازنده مرکزی بهترند؟

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
اینتل یا AMD؟ کدام یک از غول های پردازنده مرکزی بهترند؟

پردازنده های مرکزی رایزن و اینتل عملکرد مشابهی دارند، اما اینتل برای بازی بهترین CPU ممکن است.

رایزن در برابر اینتل:

اکنون بیش از سه دهه می گذرد که نبرد بین بزرگ ترین سازندگان پردازنده در جهان بی پایان مانده است. در یک گوشه، اینتل، با پردازنده های پرچم دار سری Core i3, i5, i7,  i9. و در گوشه دیگر AMD، با ترکیب پردازنده های قدرتمند رایزن، پردازنده های سری ۳۰۰۰، ۵۰۰۰، ۷۰۰۰، و ۹۰۰۰ جا خوش کرده اند.

اگر به دنبال خرید یک لپ تاپ یا کامپیوترهای مخصوص بازی های نسل جدید هستید، احتمالا جنگِ میان انتخاب های CPU اینتل یا رایزن را دیده اید؛ اما تفاوت بین اینتل و رایزن چیست؟

اینتل همیشه منبع اصلی سریع ترین پردازنده ها بوده است. همه می دانستند که اینتل در زمینه عملکرد بازی یک رهبر بلامنازع است. اما با انتشار پردازنده های جدید سری رایزن از سوی AMD، به یکباره همه چیز تغییر کرد. حتی بعدها هم «اختلاف عملکرد و قیمت» بین اینتل و AMD، اینتل را به یک برنده و یک انتخاب مبیّن تبدیل می کرد، اما چیزی نگذشت که AMD پردازنده های قوی و به صرفه خود را روانه بازار کرد تا فضا نسبت به قبل رقابتی تر شود. اگر در تلاش برای انتخاب یک پردازنده مناسب برای خود هستید، ممکن است با پیشنهادات متنوع و حتی سردرگمانه ای را رو به رو شوید دریافت کنید. برخی کاربران ممکن است بدون تجربه کافی در شناخت پردازنده ی مرکزیف اینتل را بهتر از رایزن معرفی کنند.

اینتل یا AMD؟ کدام یک از غول های پردازنده مرکزی بهترند؟

تفاوت بین پردازنده مرکزی AMD Ryzen و اینتل؟

اینتل مدت زمان زیادی است که در کسب وکار پردازنده های مرکزی فعالیت می کند و دهه گذشته به لطف این رقابت، افزایش شگفت انگیزی در قدرت پردازشی پردازنده ها شاهد بوده ایم. در ابتدا اینتل در سال 1968 ریزپردازنده های X86 را به بازار آورد. اما 2 سال زمان برد تا تراشه ی قدرتمند خود یعنی 8086 را معرفی کند. تحولی شگرف در ریزپردازنده ها.
برای اینکه تفاوت پردازنده های مرکزی را بهتر متوجه شویم بد نیست با واژه های آن ها آشنا شویم:

CPU: CPU یا central processing unit به معنی واحد پردازش مرکزی.
Core: نشان دهنده سری CPU ها.

I5 یا.... : نشان دهنده تعداد هسته ها و رشته ها. به طور مثال i5 یک پردازنده 4 تا 6 هسته ای با قدرت بالاتری نسبت به i3 است.

12100: این ارقام نشان دهنده ی نسل های پردازنده ها و نسخه های آن است. رقم اول آن نشان دهنده نسل CPU است. در همین مثال شاهد نسل 12 CPU هستیم.

F: پسوند آخری که در CPU ها مشاهده می کنید نشان دهنده ویژگی های خاص پردازنده ها است. مثلا نسخه های K قابلیت اورکلاک دارند.

در حالی که تفاوت عملکرد بین CPU اینتل و AMD عمدتا از رویکردهای کاملا متفاوت آن ها نسبت به معماری در طول ده سال گذشته نشات می گیرد، پردازنده های اینتل نسبت به رایزن AMD استانداردهای پیشین قوی تری دارد. AMD با وجود معماری گسترده، معماری و داشتن تعداد هسته های بالا ، توان مصرفی کمتری را از خود به نمایش می گذاشت و همچنین نسبت قیمت رضایت دهنده ای را نداشت. این موضوع هنوز هم با ایراداتی رو به رو است و کماکان AMD بر موضع خود پایدار است.

AMD همیشه به خاطر CPU های اقتصادی و در عین حال کم مصرف و اینتل همیشه به عنوان نیروی برتر شناخته می شدند. اگر به دنبال پردازنده ای با گرافیک حامل هستید، اینتل پردازنده ای ایده آل تر برای شما خواهد بود. AMD چند مدل با گرافیک حامل دارد که مهم ترین آن ها رایزن ۵ ۵۶۰۰G و رایزن ۷ ۵۷۰۰G APU هستند، با این حال، بقیه محصولات AMD  رایزن اصلا از گرافیک های حامل پشتیبانی نمی کنند. گرافیک های حامل موجود در CPU تاثیر زیادی بر روی سیستم های شما دارند و قدرت حمل گرافیک را بر دوش می کشند.

اینتل یا AMD؟ کدام یک از غول های پردازنده مرکزی بهترند؟

بیشتر بخوانید:‌ اسنپدراگون ۸ نسل ۲ رکورددار بنچمارک چند هسته ای ؛ همچنان پایین تر از A16

کدام یک از پردازنده های مرکزی برای بازی عملکرد بهتری دارد؟

ترکیب زیر، قیمت و عملکرد پردازنده های مرکزی رایزن را نشان می دهد و آن ها را به انتخابی بسیار وسوسه انگیز تبدیل می کند. وقتی صحبت از این می شود که کدام CPU برای سیستم های گیمینگ بهتر است، اینتل هنوز این مزیت را دارد که تراشه های جدید Alder Lake اینتل در بنچمارک های بازی را سریع تر از رایزن به چرخه درآورد. چرخه ای برای راه اندازی یک سیستم بهتر و یک صرفه ی اقتصادی هوشمندانه!

شما به یک کارت گرافیک بالارده نیاز دارید تا تفاوت بین اینتل و رایزن را در هنگام بازی با چشم مشاهده کنید. اگر شما یک گیمر حرفه ای باشید و می خواهید آخرین فریم از گیم پلی خود را در سیستم به کار ببرید، پردازنده اینتل Core i۹ ۱۲۹۰۰K بهترین پردازنده ی کنونی برای این کار خواهد بود. حتی اگر رایزن در قالب رایزن ۹ ۵۹۰۰X رقابت تنگاتنگی با اینتل داشته باشد، باز هم در بازی نمی تواند اینتل را شکست داد.

کدام یک از پردازنده های مرکزی برای تدوین ویدئو انتخاب مناسب تری است؟

اما اگر هدف شما انتخاب گزینه ی مناسب پردازنده مرکزی در زمینه ویرایش ویدیو هستید با این سوال مواجه می شوید که کدام پردازنده بهتر است؟ ابتدا ممکن است در انتخاب بین رایزن و اینتل سردرگم شوید؛ زیرا هر دو پردازنده انتخاب های خوبی هستند؛ با این حال، اینتل در بنچمارک ها، برتری اندکی نسبت به رایزن دارد.

اینتل 9Core i ۱۲۹۰۰K هنگام آزمایش با Dynamic Resolve و Adobe Premiere Pro، برتری محسوسی داشت و 9AMD Ryzen  ۵۹۵۰X را در گرد و خاک بطلان قرار داد. هرچند رایزن هنوز هم گزینه مناسبی برای ویرایش ویدئو است، اما خبری از پشتیبانی سریع تر حافظه DDR5 که توسط اینتل ارائه شده را استفاده نمی کند. ؛ به همین دلیل، باید بگوییم که اینتل انتخاب بهتری برای ویرایش ویدئو است.

بررسی ارزش و قیمت پردازنده های مرکزی AMD Ryzen و اینتل

اگر قرار باشد پردازنده بهتری را صرفا براساس قیمت انتخاب کنید، رایزن پیشتاز است. AMD همواره ارزش زیادی در CPU های خود گنجانده و بارها و بارها اینتل را در زمینه قیمت شکست داده است. از زمان عرضه پردازنده های سری رایزن در سال ۲۰۱۷، AMD در تلاش بوده تا ثابت کند که آن ها دیگر فقط یک پردازنده خشک و خالی نیستند. استفاده از پردازنده سری رایزن به این معنی است که مجبور نیستید عملکرد را فدای قیمت کنید؛ زیرا CPU های رایزن در حال حاضر به شدت با اینتل رقابت می کنند و وابسته به انتخاب های شما خواهند بود.

اینتل و رایزن هر دو CPU های کاملا وسیع را ارائه می دهند تا بتوانید آن ها را اورکلاک کنید تا به سطح عملکرد مورد نظر خود برسید. یکی از مواردی که خیلی سریع متوجه آن خواهید شد، مصرف برق بین اینتل و رایزن است؛ رایزن به طور قابل توجهی بهینه تر است که می تواند منجر به صرفه جویی قابل توجه انرژی در طول زمان شود، این ها نکات دیگری است که هنگام مقایسه هزینه های هر دو پردازنده باید در نظر داشته باشید. حتی با وجود صرفه جویی در مصرف انرژی، اینتل همچنان CPU های ارزان تری نسبت به رایزن عرضه می کند. برای مثال، رایزن در بازه قیمتی زیر ۲۰۰ دلار هیچ رقیبی ندارد؛ درحالی که اینتل 5Core i ۱۱۴۰۰F، و 5Core i ۱۰۱۰۰، و همچنین Core i3 12100 را که سه گزینه مناسب برای پردازنده های اقتصادی هستند در صف اول به صرفه های خود قرار داده است.

کدام یک از پردازنده های مرکزی قدرت بیشتری دارد؟

پیش از این به تفاوت توان مصرفی بین رایزن و اینتل اشاره کرده بودیم، اما میزان این تفاوت باعث می شود اگر به مصرف انرژی اهمیت می دهید، از انتخاب اینتل سر باز زنید. اینتل از زمان عرضه نسل دوازدهم CPU های خود، توانسته است در بنچمارک های عملکردی – رقابتی، از رایزن پیشی بگیرد؛ اما به قیمت مصرف توان بسیار بالاتر!

اینتل 9Core i ۱۲۹۰۰K در هنگام آزمایش بنجمارک تا ۲۴۱ وات توان مصرف خود را به نمایش گذاشت و از سوی دیگر، با حداکثر توان تنها ۱۰۵ وات وارد عمل شد. با گذشت زمان، این مصرف برق می تواند هزینه بیشتری روی قبض های خانگی برق شما بگذارد؛ اگرچه با یک استفاده معمولی از سیستم، این حرف و حدیث ها چندان قابل توجه نیستند. توجه داشته باشید که اگر اینتل را می خواهید انتخاب کنید، ممکن است نیاز به استفاده از یک منبع تغذیه (پاور) قوی تر داشته باشید. پاورهای گرین 800 انتخاب های مناسبی برای نسل جدید پردازنده های پرقدرت اینتل هستند.

کدام پردازنده مرکزی پیروز نهایی خواهد بود؟

اکنون به آخر بحث رسیدیم. پردازنده های مرکزی اینتل و رایزن اختلاف های بسیار جزئئ دارند و هر دو از بالاترین رده های پردازنده ها بهره می برند. اما اگر قصد خرید یک پردازنده دارید، خرید شما وابسته به خواست و نحوه استفاده شما از آن دارد.

کدام را بخریم؟

هنگامی که صحبت از قیمت در مقابل عملکرد به میان می آید، بهتر است اینتل را انتخاب کنید و هرگاه صحبت از قیمت شد انتخاب شما باید AMD باشد. اما هنوز هم در زمینه گیمینگ، ویرایش، رندرینگ و بهترین بودن برای شما، حریفی برای اینتل پیدا نشده است.

تفاوت اصلی بین رایزن و اینتل چیست؟

اینتل از DDR5 و PCIe 5.0 پشتیبانی می کند، در حالی که AMD هنوز روی استانداردهای قدیمی پایبند است؛ این موضوع باعث می شود مادربرد اینتل علاوه بر مصرف برق، قیمت بالاتری هم داشته باشد.

کدام یک سریع تر است، رایزن یا اینتل؟

اینتل رهبر اکثر بنچمارک ها است. وقتی صحبت از گیمینگ به میان می آید، اینتل با ارائه نرخ فریم بالاتر، رایزن را شکست می دهد.
برای برخی وظایف چند رشته ای مانند ویرایش 4K و رندرینگ های 3D، رایزن برتری نسبی در برابر اینتل دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید