جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با انواع شیشه، آشنا شوید

author منتشر کننده
بدون نظر 12 0
با انواع شیشه، آشنا شوید

همانطور که می‌دانیم شیشه در ابتدا برای ساخت زیورآلات بکار می رفته است. شیشه مایه ای بی رنگ، شفاف، نور گذران، سخت و شکننده است که علاوه بر کاربرد در زیورآلات و ظروف در معماری و فضاهای داخلی و بیرونی نیز استفاده می‌شود و کاربرد دارد. شیشه همنطور که گفتیم جسمی سخت است که فقط با الماس می توان روی آن خش انداخت و آن را برید. همچنین این جسم سخت، در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم و پایدار است. تنها یک ماده است که موجب خوردگی شیشه می‌شود و آن هم فلوئوریک اسید است. شیشه هایی که کاربرد زیادی در معماری دارند عبارت است از: شیشه جام، شیشه سکوریت، شیشه مشجر، شیشه رفلکسی و... که  در مطالب بعدی توضیح خواهیم داد.

شیشه جام چیست؟

شیشه جام چیست؟ با بررسی معماری های مختلف می‌توانیم به این پی ببریم که  بعد از زیور آلات و ظروف کاربرد دیگر شیشه، در نورگیر های سقفی بوده است و چون شکل آن به صورت یک جام وارونه است، به آن شیشه جام می‌گویند. این شیشه دارای سطحی سیقلی و صاف است که از طریق عبور خمیر بین دو غلتک و یا با عبور از روی قلع مذاب تولید می‌شود.  ابعاد های این نوع شیشه، خارج از استاندارد است. هنگامی که نیاز به یک شیشه با ابعاد بزرگ باشد، از شیشه های جام استفاده می‌کنند و سپس با ماشین‌های مخصوص آن را حمل می کنند که آسیب نبیند و سالم به محل نصب برسد.

شیشه تنیده یا سکوریت ایمنی

شیشه تنیده یا سکوریت ایمنی به شیشه ای می‌گویند که در دمای 700 درجه سانتی گراد سرخ شده باشد، و سپس دو طرف شیشه را با استفاده از هوا سرد کنند تا دو طرف شیشه منقبض شود. این انقباض موجب افزایش و زیاد شدن مقاومت شیشه در برابر فشار ها و ضربه های گوناگون می‌شود. شیشه سکوریت در جاهایی که نیازمند به مقاومت و استحکام بالا در برابر حرارت و.. باشد استفاده می‌شود. معمولا شیشه سکوریت در صنعت خودروسازی برای جلوگیری از خورد شدن شیشه استفاده می‌شود. در ساختمان‌سازی نیز شیشه سکوریت برای سازه‌های بدون قاب مانند در ورودی یا هر مکانی که احتمال صدمه زدن به انسان را داشته باشد قابل استفاده می‌باشد.

با شیشه ضد گلوله آشنا شوید

با شیشه ضد گلوله آشنا شوید. این شیشه از چهار لایه شش میلی متری و دو لایه تلق ضخیم تشکیل شده است که ظاهر آن در نگاه اول مانند بقیه شیشه ها است، ولی اینگونه است. وقتی گلوله ای به این شیشه‌های ضد گلوله برخورد می‌کند لایه اول شکسته می‌شود اما لایه های پلاستیکی بعدی جلوی فشار و شدت گلوله را می‌گیرند و آن را متوقف می‌کنند به این ترتیب گلوله نمی‌تواند از لایه آخر عبور کند و رد شود. در تکنولوژی ساخت این نوع شیشه‌ها روش‌ها و ترفند های  بسیار مختلفی توسط شرکت های سازنده به کار گرفته می‌شود اما اصولا این شیشه ها با استفاده از روشی به نام لایه لایه سازی (Lamination) ساخته می‌شوند و شکل می‌گیرند. به این صورت که از یک نوع پلاستیک سخت به نام پلی کربنات در عمل لایه سازی و بین لایه های شیشه استفاده می‌کنند. به همین دلیل شیشه ضد گلوله ضخیم تر و کلفت تر از شیشه معمولی است.

کاربرد شیشه مشجر

شیشه مشجر به علت داشتن طرح و ناهمواری روی خود، نور به طور یکنواخت از خود عبور نمی‌دهد و تصویر واضحی از آن‌سوی شیشه ارائه نمی‌دهد. در ساخت این نوع شیشه، در مرحله شکل دهی شیشه از غلتک های برجسته، نقش دار و شکل دار استفاده می‌کنند. شیشه مشجر در معماری و تزئینات داخلی استفاده می‌شود، همچنین در پارتیشن و شیشه‌های گلخانه ای نیز استفاده می‌شود و کاربرد دارد. این نوع شیشه‌ها، دارای طرح‌ها و شکل های مختلفی هستند و در بازار عرضضه می‌شود، برای مثال: برفی، بازو بندی، ذره بینی، طرح فرانسه و سیمی، برگ بیدی و هزاران طرح دیگر که در ضخامت‌های 4، 5، 6 ، 8 و 10 میلی متر، وجود دارد.

بلوک شیشه ای در کجا بکار می‌رود؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که بلوک شیشه‌ای در کجا بکار می‌رود؟ باید بگوییم که بلوک‌های شیشه ای در انواع مختلفی اعم از ساده، طرحدار، تزئینی و.. ساخته می‌شود. این بلوک های شیشه ای نه تنها نور را عبور می‌دهند، بلکه عایق حرارت و صوت نیز هستند. ابعاد آن‌ها معمولا مشخص است: 20 در 20، 30 در 30 و با ضخامت 10 سانتی متر هستند. این بلوک ها را از طریق دمش، مانند بطری سازی از طریق قالب سازی تو خالی یا با جوش زدن لبه های دو قطعه نیم بلوک دایره شکل و پرس کردن آن‌ها بهم، تولید می کنند. انتخاب درست و مناسب رنگ و طرح بلوک های شیشه ای و نصب آن‌ها نقش بسزایی در زیبایی معماری ساختمان ایجاد می‌کند.

شیشه

کاشی یا آجر شیشه ای

کاشی یا آجر شیشه ای نوعی بلوک شیشه ای توپر است که از طریق پرس کردن خمیر شیشه با غلتک‌های ساده یا شکل‌دار به ابعاد 20 در 20 یا 12.5 در 12 به ضخامت 7.5 یا 8 سانتی متر ساخته می‌شود و در بازار عرضه می‌شود. برای ایجاد مکانی با رنگ‌های خاص  می‌توان بر اساس سلیقه های مختلف از آجر‌های شیشه ای رنگی استفاده کرد که در انواع رنگ ها تولید می‌شود. به دلیل اینکه فضای داخلی ساختمان نیاز به نور زیادی دارد و شیشه بخاطر عدم استقامت در برابر عوامل محیطی و قابلیت انتقال صوت و حرارت برای این نوع فضاها مناسب نیست‌، استفاده از آجر شیشه‌ای در عین حال که نور را منتقل می‌کند‌، بسیاری از خصوصیات یک دیوار آجری محکم را نیز دارا است.

معرفی شیشه های مات رنگی

هدف از نوشتن این عنوان، معرفی شیشه های مات رنگی به شما است. از پیچیدن شیشه جام و پختن یک لایه رنگ مات روی آن، با رنگ های متنوع تولید می‌شود که این نوع شیشه ها برای ساختن دیوار های جدا کننده یا همان پارتیشن و همچنین در نما سازی ساختمان استفاده می‌شود و به کار می‌رود. شیشه های مات رنگی (شیشه متلوکس رنگی مات) در رنگ های متفاوت، برای استفاده در فضاهای داخلی و خارجی با قابلیت خم و نشکن شدن بسیار مناسب هستند. این نوع  شیشه های رنگی دکوراتیو بسیار زیبا و خوش طرح بوده و می‌توانیم از این نوع شیشه‌ها در خانه استفاده کنیم و جلوه هنر زیبایی به خانه و منزلمان بدهیم.

کاربرد شیشه مسلح

کاربرد شیشه مسلح این است که برای جلو گیری از خرد شدن و شکستن شیشه در هنگام ضربه دیدن، داخل آن شبکه ای از سیم های فولادی قرار می‌دهند. این سیم ها در دو لایه خمیر شیشه قرار دارد. این نوع شیشه ها بیشتر برای درب های ورودی، در های آسانسور، موتور خانه ها، کارگاه ها و هرجایی که خطر پودر شدن و شکستن شیشه باشد، نصب می‌شود. با وارد شدن شیشه های جدید که کارایی بهتری از شیشه سیمی  (شیشه مسلح) هم در ضد حریق و هم ضد ضربه بودن دارند در بازار، بحث ناکارآمد بودن شیشه سیم دار بسیار جدی تر شده است.

شیشه رنگی چگونه ساخته می‌شود؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که شیشه رنگی چگونه ساخته می شود و تولید می‌شود؟ برای رنگی کردن شیشه ها، معمولا کارخانه های مربوطه، به مواد اولیه آن مواد شیمیایی اضافه می‌کنند و یا اینکه پس از ساخت شیشه آن را در مواد مذاب رنگی فرو می برند تا رنگش را به خود بگیرد. استفاده از شیشه های رنگی در طراحی این امکان را می‌دهند که با استفاده از نورهای طبیعی و مصنوعی، بتوانیم در زمان های مختلف رنگ های متفاوتی در محیط داشته باشیم. شیشه های رنگی در معماری ایرانی جایگاه قابل ملاحظه ای داشته است و علاوه در بناهای معروف و در بیشتر ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شده اند. اما متاسفانه در معماری امروزی، شیشه‌های رنگی تقریبا بدون استفاده شده اند و کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

شیشه لمینت چیست؟

شیشه لمینت چیست؟ برای تهیه این نوع شیشه ها، شیشه‌های جام را با استفاده از چسب‌های رزینی و مخصوص با فشار زیاد به هم می‌چسبانند. برای نقش دار کردن این نوع شیشه‌ها، کارخانه ها معمولا در میان دو قطعه شیشه جام لایه پلاستیک طرحدار قرار می‌دهند. شیشه‌های لمینت نسبت بقیه شیشه‌ها، از امنیت بالاتری برخوردار است. معمولا وقتی شیشه‌های معمولی در اثر ضربه می‌شکنند، به قطعات درشت و بسیار برنده ای تبدیل می‌شوند که خطرات جانی و مالی دارند اما شیشه‌های لمینت در هنگام شکستن، وضعیت بهتری نسبت به شیشه‌های دیگر دارد. شیشه های لمینت سه ویژگی بارز و مهم دارند: عایق حرارتی، کاهش آلودگی صوتی و امنیت را به صورت یکجا ایجاد می‌کند. شیشه های سکوریت در هنگام ضربه به هیچ وجه نمی‌ریزد و روی طلق باقی می‌مانند.

کاربرد شیشه رفلکس چیست؟

کاربرد شیشه رفلکس چیست؟ در این شیشه برای باز تاباندن نور توسط سطح شیشه، روی آن را با پوششی از فلز مانند جیوه که خاصیت انعکاس نور را دارد، می‌پوشاند. اگر در روز به این نوع شیشه ها نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که مانند آینه، تصاویر اطراف را نشان می‌دهد. در شب این آینه بر عکس عمل می‌کند، بیرون آن شفاف است و از داخل مانند آینه عمل می‌کند. شیشه های رفلکس به علت داشتن رنگ های مختلف، طرفداران ویژه و خاص خود را در بازار دارد. به کار بردن این نوع شیشه در نمای خانه، می‌تواند زیبایی خاصی هم به نمای خانه و هم به محیط اطراف، بدهد. در اتاق مخصوصی که متهمین در آن قرار می‌گیرند، از شیشه های رفلکس استفاده می‌کنند.

حمل و نقل و نگهداری شیشه

حمل و نقل و نگهداری شیشه به این صورت است که حتما باید با دقت انجام شود تا مشکلی مانند لب پر شدن و شکستن شیشه پیش نیاید. جام های شیشه باید با پوشال پوشانده شود و محکم بسته بندی شود و در جعبه های مقاوم چوبی قرار داده شوند. بین هر دو عدد جام باید کاغذ هایی قرار بگیرد تا از تماس دو عدد شیشه با یکدیگر جلو گیری کند. روی جعبه های بسته بندی که شیشه درون آن قرار دارد، باید مشخصات شیشه مانند کارخانه ای که شیشه را ساخته است، ضخامت شیشه، ابعاد شیشه ی ساخته شده، تعداد شیشه های درون بسته بندی و سایر ویژگی های مهم آن نوشته شود. شیشه هیی که در ابعاد بزرگی هستند را باید با ماشین های حمل شیشه مخصوص، نقل کرد تا آسیبی نبیند برای آسان شدن حمل جام های شیشه ای از ماشین‌های حمل و نقل لنگن دورف استفاده می‌کنند.

استفاده از شیشه در معماری از چه زمانی آغاز شد؟

تاریخچه پیدایش شیشه با پیدایش تمدن بشر شروع شد. انسان های اولیه توانستند با صیقل دادن سنگ، کاربردهای بسیار زیادی برای آن بیافریند. چاقو و نیزه اولین اختراعات بشر بوده است؛ اما پس‌ازآن سنگ‌ها گدازه‌های آتش‌فشانی نظر آن‌ها را جلب کرد.با توجه به شواهد موجود تاریخی می توان تاریخچه شیشه را مورد برسی قرار داد. این گدازه‌های آتش فشانی که بیشتر آن‌ها شفاف و براق بود،  پایه‌گذار استفاده از سنگ برای ساخت آن شد. سیلیس با خاصیت بلورین خود ماده اولیه شیشه شد. در قرن‌ها و زمان های بسیار قدیم که شیشه به‌صورت گسترده یافت نمی‌شد و ساتفاده نمیشد از شیشه به‌عنوان وسیله‌های تزیینی و ظروف خانگی استفاده می‌کردند؛ اما باگذشت از شیشه برای ساختمان‌ها به‌عنوان شیشه درب و پنجره استفاده می‌شود و کاربرد دارد.

شیشه چگونه ساخته می‌شود؟

شیشه چگونه ساخته می‌شود؟ در ابتدا سنگ‌های سیلیسی که بسیار ریز هستند را در کوره های آتشی که حرارت بالایی دارند قرار می‌دهند. سپس به آن ها گدازآور و کمی شیشه خرده اضافه می‌کنند این کار موجب می‌شود سرعت کار بیشتر شود. به علت ویژگی های مورد نظر و مشخص شده شیشه تولیدی، کنترل عناصر آن اهمیت زیادی دارد. با توجه به نوع شیشه و عناصر آن، شکل دهی و نحوه تولید آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. انبرک در این بخش  برای کشیدن شیشه گداخته و به شکل رشته در آوردن آن استفاده می‌شود.

شیشه

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید