جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با بیماری افسردگی بیشتر آشنا شویم

author منتشر کننده
بدون نظر 9 0
با بیماری افسردگی بیشتر آشنا شویم

افسردگی چیست؟

افسردگی یک حالت اخلاقی است که در آن فرد دچار بی­‌میلی به انجام هر کاری می­‌شود. احساس پوچی و بی­حوصلگی می­‌کند و نگاهش نسبت به هرچیزی از زندگی خودش و دنیایی که در آن زندگی می­‌کند، منفی است. در برخی موارد افسردگی از حالت­‌های صرفا رفتاری فرد بیرون می­‌آید و به صورت مشکلات دستگاه گوارشی، کم­‌خوابی یا خوابیدن بیش از حد معمول خودش را نشان می‌­دهد. افسردگی اختلالی است که شخص بیمار را به مرور نابود می­‌کند و در بسیاری موارد افراد به خودکشی دست می‌­زنند. افسردگی اختلال کم خطری نیست و اگر هرچه زودتر به بهبود آن کمک نکنیم زندگی­مان را با خطرات جدی­ای روبرو کرده‌­ایم.

افسردگی

انواع افسردگی

در میان افرادی که به افسردگی مبتلا هستند بیشتر افراد دارای افسردگی دو قطبی هستند. افسردگی دو قطبی شامل یک دوره­‌ی شیدایی و یک دوره­‌ی افسردگی است. بیمار در این حالت یک دوره به دور از افسردگی به سر می­‌برد و به ناگاه افسردگی به سراغ شخص می‌­آید. این بیماری دو قطبی به مالیخولیا نیز شهرت دارد. افسردگی­‌های شدید از بخش روحی فراتر می­‌رود و در برخی موارد منجر به اختلال در سیستم گوارش، تاثیر در خواب، چاقی و لاغری غیر طبیعی و ... که بسیار خطرناک است، می­‌شود و سلامت شخص را تهدید می­‌کند.

علل افسردگی

بسیاری از علل افسردگی به عقده‌­های ارضا نشده­‌ی فرد در دوران کودکی باز می­‌گردد. مثل کمبود محبتی که از سمت خانواده دریافت کرده است و یا نیازهای آن دوران که سرکوب شده است. این احساسات سرکوب شده در دوران کودکی خودش را به شکل خشم، پرخاش و در اکثر اوقات به­‌صورت افسردگی نشان می­‌دهد. علاوه بر این علت یکی دیگر از علل افسردگی، اتفاقات ناگواری است که در هر سنی می­‌تواند برای هر شخصی اتفاق بیفتد، مثل مرگ اقوام نزدیک، شکست عشقی و نتیجه نگرفتن برای کاری که بیشتر وقت زندگیتان را به آن اختصاص داده­‌اید. شخصیت­‌های قوی در برابر این معضلات مقاومت می­‌کنند اما بسیاری نمی‌­توانند و دچار افسردگی می‌­شوند.

تشخیص افسردگی

در جامعه‌­ی ما بیش از نیمی از مردم دچار افسردگی هستند. حتی بسیاری از افرادی که هنوز متوجه سختی زندگی نشده‌­اند، مثل کودکان و نوجوانان نیز دچار این اختلال می­‌شوند. افسردگی در نوجوانان یکی از شایع‌­ترین انواع افسردگی است. این حالت خودش را به صورت بی میلی نوجوان برای درس خواندن و رابطه برقرار نکردن با هم­سن و سالانش نشان­ می‌­دهد. بسیاری از خانواده‌­ها وقتی شاهد این هستند که فرزندشان رابطه­ ای با دوستانش ندارد خوشحال می­‌شوند و از سر­به‌­راه بودن فرزندشان احساس غرور می­‌کنند اما نمی­‌دانند که این انزوا و میل به تنهایی از اولین علائم بروز افسردگی است. اگر این اختلال در همان نوجوانی درمان نشود در سنین بالاتر فرد را دچار بیماری­‌های رفتاری بسیار شدیدتری می­‌کند.

نقش محیط زندگی در افسردگی

بسیاری از عناصری که در زندگی با آن‌ها سروکار داریم، تاثیر مستقیمی روی روان و اعصاب ما می­‌گذارند. برای مثال محیط زندگی هر شخص و چرخه‌­ی رنگ­‌هایی که در خانه و محل کار استفاده می­‌کند در خلق و خوی او تاثیر می­‌گذارند. تجربه نشان داده‌­است هنگامی که در خانه و محل کارتان احساس سرزندگی نمی­‌کنید و احساس می­‌کنید که ممکن است هر لحظه افسردگی بر شما غلبه کند، از رنگ‌های متفاوتی در طراحی دکوراسیون محیط زندگی‌­تان استفاده کنید. از رنگ‌هایی که چشم را اذیت می­‌کنند و بار منفی القا می­‌کنند دوری کنید. سعی کنید محیط زندگی­تان را با گل و گیاه بیارایید و محیطتان را باب سلیقه­‌ی خودتان طراحی کنید.

دنیا از نگاه افرادی که افسردگی دارند

افسردگی نموده‌ای زیادی دارد، در بسیاری موارد خودش را به شکل خشم و پرخاشگری نشان می‌­دهد و در موارد زیادی نیز بصورت انزوا و نا امیدی بروز پیدا می‌­کند. هنگامی که شخص هیچ احساس مثبتی نسبت به زندگی و دنیایی که در آن زندگی می­‌کند، نداشته باشد، دچار افسردگی می­‌شود. افسردگی مزمن یکی از نتایج نگرش منفی داشتن نسبت به زندگی است. با تقویت مثبت­‌اندیشی و نگاه مثبت داشتن نسبت به وقایع و اتفاقاتی که در هستی رقم می­‌خورد، می­‌توانیم از گرفتار شدن در دام افسردگی رهایی پیدا کنیم.

با افرادی که دچار افسردگی هستند، چگونه برخورد کنیم؟

در بسیاری از بیماری­‌های روحی روانی، شخص بیمار شاهد اموری است که بقیه اشخاص از درک آن عاجزند. با تمسخر شرایط این بیماران، بیماری آنها را تقویت می‌­کنیم. هنگامی که بیمار در مورد مسائل خاصی واکنش عجیب و همراه با افسردگی دارد، باید او را درک کنیم. اگر زندگی را از چشم یک افسرده نگاه کنیم، در بسیاری موارد به این افراد حق می­‌دهیم اما با ساختن یک دیوار بین خودتان و افسردگان آن‌ها را بیش از پیش از خودتان می‌­رانید. در صحبت کردن، برخورد کردن و انتقاد کردن با افراد افسرده بسیار باید محافظه‌­کار باشید و سعی کنید که آنها را نرنجانید.

درمان افسردگی

بسیاری از افراد در هنگامی که اولین نمودهای افسردگی را مشاهده می­­‌کنند به سرعت شروع به خوردن قرص­‌های مضر ضد­افسردگی می­‌کنند و این درحالی است که ما می­‌توانیم با تغییر در سبک زندگی شاهد بهبود یافتن افسردگی­‌مان باشیم. این تغیرات شامل تغییرات غذایی هم می­‌تواند باشد. خوردن زعفران، لیمو و گل محمدی خاصیت ضد افسردگی دارند. زعفران از جذب سروتونین و دوپامین جلوگیری می­‌کند. ژرانیول در گل محمدی اثر پیشگیری­‌کنندگی بر روی آنزیم مونو آمینو اکسیداز دارد. ورزش کردن در بهبود افسردگی نیز بسیار موثر است. ورزش با افزایش ضربان قلب مثل داروی ضد افسردگی است.

نقش جنسیت در افسردگی

آمار ثابت کرده است که میزان افسردگی در زنان بیشتر از مردان است. با این وجود میزان خودکشی در مردان بیشتر از زنان است. دلایل افسردگی­‌های یک زن با مرد بسیار متفاوت است. همانطوری که دلایل افسردگی در هر شخصی با بقیه فرق می­‌کند، اما در یک جنس مشخص مثلا زنان عوامل خودکشی از سه تا ده مورد خاص متغیر است و عوامل خودکشی در مردان نیز بین چند عامل متغیر است. دلایل زنان و مردان با توجه به جنستیشان متفاوت است. برای مثال بسیار کم تر از مردان برای زنان اتفاق می‌­افتد که برای فقر و دلایل مادی خودکشی اتفاق بیفتد اما فقر یکی از چند عامل مهم خودکشی برای مردان است.

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی هستند؟

بیشتر افرادی که به افسردگی دچار شده­‌اند افرادی احساساتی و دارای شخصیتی ضعیف­‌اند. این افراد در مقابل کوچکترین مشکلات، نمی‌­توانند از خودشان انعطاف نشان بدهند و سریعا زیر بار کمترین آنها خم می­‌شوند. در مقابل افراد افسرده، انسان­‌های قوی و قدرتمند ایستاده‌­اند که در مقابل بزرگ­ترین مشکلات نیز صبوری می‌­کنند و همیشه برای هر مشکل یک راه­‌حل می­‌سنجند. بزرگترین مشکل افراد افسرده باور نداشتن خودشان و عدم اعتماد به نفس است. در هنگامی که یک انسان خودش را باور ندارد هیچکس در دنیا نیز او را باور ندارد و شخصیت حقیری در جامعه پیدا می‌­کند که در ادامه منجر به افسردگی می‌­شود.

آمار افرادی که افسردگی دارند

روزانه در جامعه با افراد زیادی برخورد داریم که دچار افسردگی هستند. از برخورد کینه­‌ورزانه آن‌ها، از فحاشی‌­هایی که در خیابان‌­ها می‌­شود و از ناراحتی غالب در جامعه به آمار بالای تعداد افسردگان در جامعه می­‌رسیم. در ایران در میان بیماری‌­های شایع، افسردگی رتبه‌­ی چهارم را دارد. این بیماری که بیماری روانی است در بسیاری موارد نادیده گرفته می‌­شود و در مقایسه با بیماری­‌هایی که بدن را مستقیما مورد آزار قرار می‌­دهند کمتر رسیدگی می‌­شود. اما همواره باید در نظر داشت که افسردگی اجتماعی غالب بر جامعه یکی از خطرناک­ترین بیماری ها است که سلامت روح را تهدید می‌­کند.

مختل کردن زندگی از راه افسردگی

افسردگی تنها یک بیماری نیست که زندگی شخص بیمار را مختل کند، بلکه این بیماری اطرافیان بیمار را نیز درگیر می­‌کند. فردی که دچار افسردگی است به سختی می‌تواند به کسی بعنوان همسرش اطمینان کند. این بیماری اگر درمان نشود به بیماری‌­های خطرناکی مثل اسکیزوفرنی و یا پارانویا می‌­تواند تبدیل شود. شخص افسرده خودش و همراهش را بیمار می­‌کند. نگاه مریضی که به زندگی دارد به اطرافیانش سرایت می­‌کند و جامعه­‌ی کوچکی از افسردگان را تشکیل می‌­دهد. این بیماری مثل یک ویروس در کل جامعه پخش می­‌شود و اگر درمان نشود، خیلی زود جامعه را فلج می­‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید