جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با سرطان خون بیشتر آشنا شوید

author منتشر کننده
بدون نظر 12 0
با سرطان خون بیشتر آشنا شوید

سرطان خون بیماری­‌ای است که در آن تعدادی گلبول سفید بطور غیرعادی در ناحیه‌­ای رشد می‌­کند این گلبول‌­های سفید که به اندازه کافی رشد نکرده­‌اند سلول­‌های لوسمی گفته می‌­شوند که باعث اختلال در سیستم خونی بدن می­‌شود. این بیماری علائم مختلفی دارد، در هنگام مشاهده هرکدام از این علائم با مراجعه کردن به آزمایشگاه از وجود این بیماری آگاه می‌­شویم. اگر علائمی مثل کبودی، خون دماغ شدن، احساس خستگی شدید داشتید، سریعا باید مورد آزمایش قرار بگیرید. این اتفاق توسط آزمایش خون و نمونه گیری مغز استخوان مشخص می­‌شود.

سرطان خون

علائم سرطان خون

از بدیهی­‌ترین علائم سرطان خون، خون دماغ شدن است. اما این علامت به تنهایی به منزله سرطان خون نیست در بسیاری از مواقع افرادی که در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌­گیرند و یا تحت فشارهای شدید عصبی قرار می­‌گیرند، خون دماغ می­‌شوند. این مشکل یکی از علائم انعقاد خون نیز می‌­باشد. هم­چنین خون دماغ شدن می‌­تواند یک علامت ارثی نیز باشد. کبودی در نواحی مختلف بدن، سست شدن و کرختی عضلات و احساس خستگی شدید از دیگر علائم این بیماری است. از دیگر علائم سرطان خون تب و بیماری­‌های عفونی است.

سرطان خون خطرناک است؟

سرطان خون جزو یکی از بیماری­‌های خطرناک دنیا محسوب می‌­شود که درصد زیادی از افرادی که به آن مبتلا می­‌شوند هیچ­گاه درمان نمی‌­شوند. اما در این میان باید توجه داشت که سرطان خون نوع بسیار خفیفش را نیز شامل می­‌شود. این بیماری بیشتر در افرادی دیده می­‌شود که پدر یا مادرشان در فضاهای شیمیایی دچار مسمومیت‌­های قوی شده باشند و یا در بمباران هسته‌­ای حضور مستقیم یا غیر مستقیم داشته باشند. این بیماری در هر سنی خودش را نشان می‌­دهد و مختص سن خاصی نیست. خطرناک بودن سرطان خون به عواملی که باعث رشد این بیماری شده است بستگی دارد.

سرطان خون کشنده

سرطان خون انواع مختلفی دارد. این بیماری در همه‌­ی سنین می­‌تواند خودش را نشان بدهد و عوامل خاصی می‌­تواند باعث بروز این بیماری شود. اکثرا سرطان خون در کودکان به زودی مداوا می‌­شود. در بزرگسالان دوره­‌ی درمان متفاوت است. گاها در یک مدت کوتاه بیمار از پای در می‌­آید و گاهی در برخی مواقع دوره‌­ی درمان به چندین سال نیز می‌­رسد. یکی از انواع کشنده سرطان خون سرطان حاد میلوئیک است. این نوع از سرطان بسیار خطرناک و کشنده است و با توجه به شرایط زیست محیطی بیمار در اغلب موارد غیرقابل درمان و در برخی مواقع درمان می­‌شود.

انواع سرطان خون

مشکل اصلی سرطان خون از مغز استخوان شروع می‌­شود. مغز استخوان، سلول‌­های بنیادی­‌اش را به گلبول سفید، گلبول قرمز و پلاکت تبدیل می­‌کند. این عناصر که وارد خون می­‌شوند، وظیفه حفاظت از بدن در مقابل بسیاری از عفونت­‌ها را دارند. در زمانی که فرد به سرطان خون مبتلا می­‌شود، گلبول­‌ها بصورت کنترل نشده تولید می­‌شوند و اختلال شدیدی در بدن و خون ایجاد می­‌کنند که این اتفاق باعث از دست رفتن خاصیت محافظتی خون می­‌شود. سرطان خون لوکمی یا لوسمی، سرطان خون لنفومی، سرطان خون میلوما سه نوع سرطان خون است که هرکدام بخشی از بدن را مورد ضربه قرار می­‌دهد.

تشخیص سرطان خون

در هرکدام از انواع سرطان خون علائمی مخصوص دیده می­‌شود. برای مثال در نوع لوکمی فرد سیستم دفاعی بدنش را از دست می­‌دهد و در مقابل ضعیف­ترین بیماری­‌ها توان دفاع ندارد. در ناحیه شکم و طحال دچار دردهای شدید می­‌شود و خونریزی و کبودی نیز از علائم دیگر است. سرطان خون لنفومی که دقیقا غدد لنفاوی فرد را مورد حمله قرار داده است با کاهش وزن شدید، ورم کردن غدد لنفاوی، دردهای قفسه سینه و کم خونی همراه است. در نوع سوم سرطان خون یعنی میلوما، فرد با دادن آزمایش متوجه می‌­شود که خونش پروتئین و کلسیم زیادی تولید می­‌کند.

سرطان خون چه کسانی را تهدید می کند؟

سرطان خون در کمین افرادی است که مواد شیمیایی به بدنشان نفوذ کرده است. این مواد می‌­تواند از طریق بمباران هسته‌­ای حتی در برخورد با والدین فرد، به جنین منتقل شود و در بستر مناسب خودش را نشان دهد. هم­چنین افراد سیگاری شدیدا در معرض انواع سرطان­‌ها به ویژه سرطان­‌خون هستند. قرار گرفتن در هوای مسموم شیمیایی و کار کردن در کارخانه‌­ها، چاقی و مصرف بیش از اندازه پروتئین و درگیر شدن با یک بیماری جدی مثل ایدز باعث می­‌شود تا  افراد بیشتر از بقیه مردم در معرض سرطان خون قرار بگیرند.

ابتلا به سرطان خون

از زمان ابتلا به سرطان خون تا حادشدن این بیماری ممکن است تنها چند روز طول بکشد. زنده ماندن و رد کردن بیماری خطرناکی مثل سرطان­‌خون ارتباط مستقیم با رویکرد بیمار دارد. هر آنچه باعث تحریک گلبول‌­های خونی بیمار می‌­شود در دوره‌­ی درمان برای بیمار بسیار خطرناک است. از این رو توصیه می‌­شود بیماران در زمانی که بیماری­شان تشخیص داده شد به هیچ‌­عنوان در معرض هیچ نوع دودی مستقیما یا غیر مستقیم قرار نگیرند. در این دوران فرد باید یک رژیم­‌غذایی مناسب داشته باشد و از مصرف غذاهای چرب با کلسترول بالا خودداری کند.

پیشگیری از سرطان خون

اگر ژنتیک در جسم فرد خودش را دخالت ندهد، قرارداشتن در شرایط درست محیطی باعث می‌­شود تا در بسیاری از مواقع شخص درگیر هیچ نوع بیماری­ای نشود. از این رو توصیه می­‌شود افراد با داشتن رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و سالم زندگی کردن، خودشان را از چنگ بسیاری از بیماری­‌ها رها کند. افرادی که سرطان یکی از بیماری­‌های غالب در خانواده­‌شان است، بهتر است در رعایت این نکات بیش از بقیه بکوشند. بیمارانی که به سرطان­‌خون دچارند بهتر است دوره­‌ی درمانشان را در محیطی به دور از آلودگی بگذرانند.

عواملی که بروز سرطان خون را تضمین می کند

سیگار کشیدن، مصرف چربی و کلسترول بیش از اندازه، چاقی افراطی، مصرف پروتئین بیش از اندازه، در معرض پرتوهای شیمیایی قرار گرفتن، زندگی در محیط­‌های آلوده و پردود و بیماری­‌هایی از قبیل سرماخوردگی پشت سر هم در فرد نیز باعث می­‌شود تا بدن دفاع خودش را از دست بدهد و به کوچک­ترین تحریکاتی خیلی زود واکنش نشان دهد و فردی که در معرض این عوامل است زودتر از بقیه گرفتار می­‌شود. مصرف بیش از اندازه ویتامین‌­ها و مکمل‌­ها، غذاهای چرب و خواب نامنظم نیز باعث می­‌شود تا به سرطان خون هرچه بیشتر نزدیک شویم.

سرطان خون حاد ، سرطان خون خفیف

سرطان خون بسته به نوع کیست‌­هایی که در خون در حال فعالیت هستند و اختلالی که در بدن بوجود می آورند حاد و خفیف هستند. بسیاری از مردم که اطلاعات کمی نسبت به سرطان دارند، با شنیدن نام سرطان خون، امید به زندگی را از دست می‌­دهند اما نمی­‌دانند که این بیماری تا درصد زیادی قابل درمان است. هرچه سن ابتلا به این بیماری کمتر باشد احتمال درمان بیشتر است. سرطان خون بدخیم حاصل تکثیر سلول­‌هایی است که بطور بدخیم در مغز استخوان رشد می­‌کنند و باعث اختلال در خون و گلبول­‌سازی می­‌شود.

سرطان خون در سنین مختلف

یکی از شایع‌­ترین سرطان­‌ها میان کودکان سرطان خون است. کودکان در سنین پایین به دلیل ضعف در سیستم دفاعی به سرعت به بیماری‌­های ویروسی و عفونی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می­‌شوند، اگر از کودک در مقابل این بیماری­‌ها محافظت نشود، سرطان خون در کمین اوست. غذای نامناسب و حاوی چربی و پروتئین بسیار بالا از عوامل خطرساز در مقابل سرطان است. هم­چنین سرطان خون در افراد مسن با نشانه­‌های مختلف از جمله پوکی استخوان بروز پیدا می‌­کند. در افراد پیر و کودکان بدلیل پایین بودن سطح سیستم دفاعی بدن سرطان خودش را بیش از بقیه نشان می‌­دهد.

درمان سرطان خون

درمان سرطان خون توسط  شیمی‌­­درمانی، پرتودرمانی و پیوند مغز استخوان انجام می‌­گیرد. اخیرا با ساختن بسیاری از داروهای گیاهی و شیمیایی ضدسرطان باعث افزایش طول عمر بسیاری از  بیماران شده اند. این داروها از روند تکثیر گلبول‌­های سفید و پروتئین‌­سازی بیش از اندازه جلوگیری می­‌کند. بدن برخی از افراد به این درمان­‌ها جواب نمی­‌دهد و این داروها نمی­‌توانند از روند تکثیر پیشگیری کنند اما در درصد بالایی بیماران درمان می­‌شوند و داروها از رشد سلول­‌های بیمار و اختلالی که در بدن بوجود می‌­آورنند جلوگیری می­‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید