جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با پلاستیک یک قدم به نابودی دنیا نزدیک تر شوید

author منتشر کننده
بدون نظر 11 0
با پلاستیک یک قدم به نابودی دنیا نزدیک تر شوید

روزانه هزاران تن آشغال وارد چرخه‌­ی طبیعت می­‌شود که بیش از نیمی از این آشغال­‌ها، پلاستیک اند. پلاستیک‌­ها در میان همه­‌ی آشغال‌­ها خطرناک‌­تر و بیشتر به سلامتی طبیعت و انسان‌­ها ضرر می‌­رساند. مهم‌­ترن دلیل این مسئله، تجزیه ناپذیری پلاستیک­‌ها است. پلاستیک­‌ها شامل قوطی­‌های نوشابه، کیسه­‌های پلاستیکی، لیوان و سایر وسایل یک بار مصرف و ... است. تجزیه هر تکه پلاستیک کوچک هزاران سال زمان می‌­برد که در طول این زمان باید با زیبایی‌های شهر و تنفس پاک خداحافظی کنیم. رها کردن پلاستیک در محیط زیست دنیا را به محل جمع شدن هزاران موجود و جانور کثیف تبدیل می­‌کند، در اینصورت است که درختان دیگر رشد نمی‌­کنند و به مرور آلودگی بر جان ما تاثیر می­‌گذارد.

پلاستیک

رابطه پلاستیک و محیط زیست

تجزیه پلاستیک‌­ها سالیان طولانی به طول می‌­انجامد و در نهایت آثار این پلاستیک‌­ها در طبیعت پاک نمی­‌شوند بلکه به ذرات ریز تبدیل می­‌شوند و وارد خاک و آب می­‌شوند. این ذرات ریز توسط آب به ریشه درختان وارد می­‌شود و بر میوه­‌ی آن‌ها و در نهایت با وارد شدن محصولات آن به دایره طبیعت باعث ضرر و زیان به بدن ما می‌­شود. هم­چنین این پلاستیک­‌ها وقتی در مجاورت با هوای گرم و تبخیر آب قرار می­‌گیرند به ذرات شیمیایی تبدیل می‌­شود که با ورود به بدن انسان­‌ها در آینده­‌ای نه چندان دور به غذه‌­های سرطانی تبدیل می­‌شود و سلامت ما را مورد تهدید خودش قرار می­‌دهد.

روزانه چند هزار تن پلاستیک وارد طبیعت می شود؟

در آخرین تحقیقات انجام شده آمار بدست آمده که سالانه حدودا ۳۰۰میلیون تن پلاستیک وارد طبیعت می­‌شود که این رقم بسیار بالایی است. اگر مردم می‌­دانستند که با انداختن تکه­‌های هرچند کوچک زباله‌­های خود به طبیعت تا چه حد تاثیر بدی روی سلامت خودشان می­‌گذارند، هیچگاه اقدام به چنین کار خطرناکی نمی‌­کردند. اطلاع رسانی به مردم، اخطار دادن به آن‌ها و گفتگوی مستقیم و غیرمستقیم با آن‌ها باعث می‌­شود تا علم افراد برای سالم نگه داشتن شهرشان بالاتر رود و شاید در این راستا تصمیمات درست تری بگیرند.

بازیافت پلاستیک

پلاستیک­‌ها شامل دسته بندی­‌های مختلفی هستند که در هنگام تجزیه در این دسته بندی‌­ها بصورت جداگانه تجزیه می­‌شوند. مراحل بازیافت نیز سه مرحله است که شامل بازیافت مکانیکی در ابتدا، بازیافت شیمیایی و در نهایت بازیافت انرژی است. بازیافت پلاستیک هم­چنین به روش‌­های مختلفی انجام می­‌شود یکی از این روش‌­ها بازیافت با آسیاب پلاستیک است که آسان­‌ترین و در عین حال پرکاربرد ترین نوع بازیافت در جهان است. پلاستیک بازیافتی که تغییر شکل می­‌دهند و تبدیل به مواد دیگر از جمله کیسه زباله، توپ پلاستیکی، سطل زباله و ... می­‌شود.

پلاستیک را در طبیعت رها نکنیم

پلاستیک و محیط زیست در مقابل یکدیگر قرار دارند. با رها کردن پلاستیک در طبیعت این مواد بطور مستقیم و غیر مستقیم بر ضرر طبیعت عمل می‌­کند. گاهی پلاستیک‌­های رها شده در طبیعت راه خانه و آشیانه پرندگان، ماهی‌­ها و ... را می­‌بندد و گاهی بطور غیرمستقیم با افزایش دمای دریاها و خشکی‌­ها توسط این مواد باعث می‌­شود تا یخبندان­‌ها که محل زندگی موجودات بسیاری از جمله خرس‌­های قطبی است از بین بروند و چرخه طبیعت از حالت طبیعی خودش خارج شود.

انواع پلاستیک

انواع پلاستیک شامل ترموست­‌ها و ترموپلاست­‌ها هستند. ترموست‌­ها در برابر گرما به سختی واکنش نشان می­‌دهند اما ترموپلاست­‌ها در مواجهه با گرما سریعا ذوب می­‌شوند. انواع پلاستیک در یک نوع دسته بندی دیگر شامل آکریلیک، پلی کربنات، پلی اتیلن ( با چگالی کم، متوسط و بالا)، پلی پروپیلن، پلی اتیلین ترفتالات، پلی وینیل کلراید،آکریلونیتریل بوتادین استیرن، پلی آمید، پلی اورتان، پلی اکسی متیلن، پلی استارین، پلی لاکتیک اسید است. هر کدام از این پلاستیک­‌ها طول مدت خاصی برای ذوب شدن دارند.

انسان ها با مصرف پلاستیک چه میزان به محیط زیست ضرر می‌رسانند؟

با تفکیک کردن زباله‌­ها و پلاستیک­‌ها می‌­توانیم در بازیافت این مواد کمک کنیم و با این کار به هوای پاک و محیط زیست اهمیت بیشتری قائل شویم. با فرهنگ­‌سازی برای جایگزینی پلاستیک­‌ها و استفاده از مواد طبیعی مثل چوب، پارچه، پنبه، شیشه و ... بجای مواد غیر قابل تجزیه می­‌توانیم به طبیعت کمک کنیم. انسان­‌ها روزانه با استفاده از پلاستیک­‌هایی که در طبیعت رها می­‌کنند دنیا را به محل آلودگی و جایی برای مرگ تبدیل می­‌کنند. با آلودگی در محیط زیست  تنفس را از انسان­‌ها و محیط زیست سلب می­‌کنیم.

جایگزین پلاستیک

مایکوفوم‌­ها و فوم‌­های گیاهی جایگزین مناسبی برای پلاستیک فشرده و قالب­‌های پلاستیکی است. چرم‌­های گیاهی با استفاده از الیاف گیاهان، استفاده از وسایل کاربردی مثل لیوان، قاشق، بشقاب و ... از جنس چوب می­‌تواند جایگزین مناسبی برای پلاستیک باشد. برگ درختان هم­چنین می­‌توانند متریال مناسبی برای ساخت وسایل آشپزخانه باشند. روزانه صدها تن کیسه­‌های پلاستیکی وارد چرخه­‌ی طبیعت می‌­شود که با جایگزینی کیسه‌­های پارچه‌­ای  بجای آن‌ها از ورود پلاستیک به محیط زیست جلوگیری کنیم. نباید پیشگیری ­های هرچند کوچک را برای حفظ محیط زیست نادیده بگیریم.

راه‌های مقابله با دور ریز پلاستیک

راه‌­های مقابله با پلاستیک از پیشگیری شروع می­‌شود. با پیشگیری از دور ریزهای زباله و جایگزینی اشیای دیگر با جنس‌­های مختلف، بازیافت و تفکیک زباله­‌ها می­‌توانیم از ورود دورریز­های پلاستیکی به دامان طبیعت خودداری کنیم. با ورود دور ریز­های  پلاستیکی به داخل خاک و آب این مواد با تمام عناصر شیمیایی­‌شان وارد چرخه­‌ی طبیعی و بعنوان خوراک مورد تغذیه گیاهان، انسان­‌ها و تمام جانداران قرار می‌­گیرند که این کار باعث ضرر و زیان به بدن و طبیعت می‌­شود. جایگزین­‌های گیاهی مناسب­‌ترین جایگزین‌­ها برای پلاستیک اند.

دنیای بدون پلاستیک

در برخی از کشورها روزهایی را تحت عنوان روز پاک در تقویمشان قرار می‌­دهند. این فرهنگ سازی به افراد کمک می­‌کند که حتی یک روز یا چند روز در سال را با رها نکردن زباله‌­هایشان و پلاستیک­‌ها در طبیعت یک قدم به دنیای بدون پلاستیک نزدیک تر شوند. دنیای بدون پلاستیک به زندگی گیاهان، انسان­‌ها، جانداران و تمام زمین زندگی پاک تری را هدیه می­‌دهد. دنیای بدون پلاستیک جهانی با هوای تازه، بدون ضایعات شیمیایی با اکسیژنی بدون مواد اضافی را برای ما به ارمغان می­‌آورد.

تاثیر پلاستیک بر جانواران دریایی

این روزها با عکس‌­هایی که در فضای مجازی قابل مشاهده است براحتی می‌­توانیم در جریان زندگی جانوران در این وضعیت هجوم پلاستیک‌­ها بشویم. این فشار بیشتر در زندگی جانوران دریایی تاثیر می­‌گذارد. با رها کردن پلاستیک‌­هایمان در دامان طبیعت و در داخل طبیعت، این عناصر بصورت مواد شیمیایی مستقیما وارد زندگی جانوران دریایی می­‌شود. علاوه بر اینکه ریزپلاستیک­‌ها بر جان این جانداران به مرور تاثیر می­‌گذارد، در بسیاری از مواقع پلاستیک بر دهان و گلوی مرغان دریایی و سایر جانداران قرار می­‌گیرد و راه تنفس را از آن‌ها می­‌گیرد.

پلاستیک، علت مرگ طبیعت

پلاستیک­‌ها بطور مستقیم بر زندگی ما و طبیعت تاثیر می‌­گذارند. پلاستیک­‌ها قاتل خاموش طبیعت­ند. بدون اینکه ما بدانیم تا چه حد ریختن زباله و پلاستیک در طبیعت می­‌تواند سلامتی خودمان را تحت‌­الشعاع قرار دهد ما اینکار را انجام می­‌دهیم.  پلاستیک‌­ها به مرور غلظت شیمیایی­‌شان را در آب، هوا و خاک پخش می‌­کنند و این امر تاثیر به شدت منفی­ای روی بدن ما و اکسیژن شیمیایی شده‌­ای که وارد ریه‌­های ما می­‌شود، دارد. پلاستیک علاوه بر تمام زیان­‌هایی که بر طبیعت به جای می­‌گذارد، طبیعت را زشت می­‌کند و آن را از بکر بودن در می‌­آورد.

پلاستیک چگونه تنفس را از طبیعت می گیرد؟

اگر با یک مثال نقش منفی پلاستیک را در طبیعت بازگو کنیم مثل وارد کردن ذره ذره خاک در یک لیوان آب است. دانه‌­های خاک با ورود به آب آن آب را از حالت آشامیدنی خارج می‌­کنند. این آب همان اکسیژن شیمیایی­‌ست که ما آن را تنفس می­‌کنیم و تفاوت این آب با اکسیژن، رنگ آب آلوده­ای است که قابل مشاهده است اما این رنگ در هوا به سختی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید