جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با کرونا زندگی مان چه تغییراتی کرده است؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
با کرونا زندگی مان چه تغییراتی کرده است؟

همانطور که میدانید این مطلب جزو مطالب داغ این روزهای زندگی همه مان است و نزدیک به یک سال و نیم است که همه ما درگیر این ویروس مزاحم شده ایم و مجبور به تغییر در سبک زندگیمان بوده ایم، اصلا بیایید بیشتر در دل ماجرا فرو رویم و ببینیم:

با ویروس کرونا زندگی مان چه تغییراتی کرده است؟ و یا کرونا باعث ایجاد چه چیزهای جدیدی در زندگی مان شده است؟

در اینجا به مواردی اشاره می کنیم که قبل از دوران پاندمی کرونا یا وجود نداشته اند و در این دوران به وجود آمده اند و یا مواردی که فقط با توجه به شرایط جدید ساخته شده اند.

با کرونا زندگی مان چه تغییراتی کرده است؟

اولین و مهم ترین مورد دورکاری است

شیوع ویروس کرونا باعث شد که به ‌طور کاملا اتفاقی و بی خبر ده ‌ها میلیون نفر در سراسر دنیا خانه‌ نشین شوند و وظایف کاری خود را از طریق اینترنت و در محیط خانه انجام دهند. این موضوع به عنوان یک تجربه ای بود که به مذاق خیلی‌ها خوش آمد. درصد زیادی از افراد شرکت‌کننده در یک نظرسنجی، از دورکاری و شرایط تازه خود نه تنها ناراحت و نا امید نبودند بلکه بسیار راضی بودند و درصدی از این افراد می‌گفتند که کارایی‌شان در خانه بیش از محل کار است و می توانند به کار های دیگر مانند رسیدن به فرزندان و کارهای نظافتی برسند. اما این فقط یک بعد خوب از ماجراست.

همچنین دورکاری باعث می‌شود که افراد خانواده بیشتر در کنار هم باشند و از شر رفت ‌وآمد های خسته‌کننده خانه تا محل کار و پشت ترافیک ماندن هم راحت شوند. بسیاری از این افراد می‌خواهند در صورت امکان و اجازه این روش کار را برای همیشه ادامه دهند!!! حتی برخی از شرکت‌ها قصد دارند ۵ درصد از کارکنان خود را به دورکاری بفرستند زیرا از عملکرد آنها راضی بودند. اما از تاثیرات حضور در جامعه نمی توان خرده گرفت، شما در نظر بگیرید اگر از اولین روز زندگیتان مجبور به ماندن در خانه بودید و حتی یک روز هم حضوری به محل کار نمی رفتید آیا میتوانستید تعاملات اجتماعی را فرا بگیرید و یا با سلسله مراتب اداری آشنا شوید و یا ساده تر بگویم دوست و رفیق پیدا کنید؟ آیا می توانستید در یک سخنرانی و یا یک سمینار شرکت کرده و بدون ایراد صحبت کنید؟ همه ی این ها حاصل حضور در اجتماع و مشاهده ی عملکرد افراد از نزدیک است اما برای مدتی کوتاه دورکاری به عنوان یک نکته مثبت در نظر گرفته می شود.

مراجعه کردن به پزشک

نظرسنجی یک سال پیش از شیوع ویروس کرونا صورت گرفت و نشان داد تنها 4 درصد از بیماران و پزشکان به‌صورت مجازی با هم در ارتباط هستند و بیماران با استفاده از فضای مجازی مانند اسکایپ یا واتس اپ و یا هر نرم افزار دیگری، از راه دور ویزیت می‌شوند. اما این موضوع اکنون تغییر کرده است و شاید 90 درصد ما تا میتوانیم از مراجعه حضوری دوری می کنیم و با پزشک مورد نظر خود ارتباط مجازی داریم. نمی توان گفت این موضوع بد است یا خوب چون از طرفی پزشک ناحیه ی درد شما را حس نمی کند و شاید نتواند آنگونه که باید و شاید به شما خدمات رسانی کند و از طرفی دیگر شما نیاز نیست که ساعات زیادی را در انتظار پزشک بمانید تا ویزیت شوید و هم چنین رفت آمد و ترافیک را هم در نظر بگیرید که حذف می شود.

خرید اینترنتی

عجیب نبود که خرید اینترنتی از فروشگاه ‌ها در دوران کرونا و قرنطینه به‌ شدت افزایش یافت و همه به طور ویژه ای از خرید اینترنتی استقبال کردند. در روزهای اولیه شیوع کرونا، ۵۵درصد از خریدهای فروشگاهی به صورت آنلاین انجام شد که 16 درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. همچنین دانلود نرم‌افزارهایی که در خرید آنلاین به مشتریان کمک می‌کنند، سه تا چهار برابر از گذشته شده است. در یک نظرسنجی مردم گفتند که این روش خرید برای آنها بسیار بهتر است و به این روند ادامه خواهند داد چرا که مانند موارد قبل در وقت صرفه جویی می شوند و مخاطبان می توانند در هر لحظه و هر جا با استفاده از گوشی موبایل هزاران مدل و طرح و رنگ ببینند و به دلخواه خود سفارش دهند.

در تماس بودن

همانگونه که شاهد هستید در روزهای قرنطینه، شبکه‌های اجتماعی خیلی پرکاربرد شدند. مردم نمی‌توانستند به دیدن خانواده یا دوستان‌شان بروند و بسیاری از آنها با استفاده از شبکه‌های مجازی با یکدیگر در تماس بودند و از این طریق دلتنگی شان را رفع می کردند. در حقیقت می توان گفت که همه گیری ویروس کرونا موجب توسعه بیشتر زندگی اجتماعی آنلاین شد و یک پنجره ای جدید به سوی فضای مجازی باز کرد. البته قرار نیست در آینده پس از اتمام اپیدمی ویروس کرونا، مردم باز هم در خانه هاشان بمانند و فقط اینترنتی با یکدیگر در تماس باشند و یک دیگر را ملاقات کنند. سرانجام روزی مهمانی گرفته و از بودن در کنار دوستان و خانواده‌شان لذت کافی را مثل سابق می‌برند. اما چیزی که این میان باقی می‌ماند، توجه بسیار زیاد به فضای مجازی است، حتی از سوی بزرگسالان مسن مانند پدر و مادران سالمند چون همه ی ما می دانیم که بزرگتر ها دست کم یکبار را به جوانان گوشزد کرده بودند که کمتر از گوشی ات استفاده کن! و یا همیشه مشغول چت کردن هستی! اما حال آنها به واسطه ی این ویروس محتاج و دست به دامن همان دنیای مجازی ای شدند که ما را منع می کردند. آنها در این دوران قرنطینه چگونگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی را یاد گرفتند و مسلما در آینده هم از آن استفاده خواهند کرد.

استفاده از ماسک

یکی از مهم ترین و اساسی ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا،‌ استفاده از ماسک اعلام شد. یعنی این تنها راهی بود که برای مردم در نظر گرفته شد تا در حد زیادی از شیوع این ویروس جلوگیری کنند. یادتان هست دورانی را کمبود ماسک در کشور تبدیل به یک بحران شده بود و حتی ماسکی نبود که از آن استفاده کنیم! مردم بیشتر کشورها ملزم به رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله، پوشیدن ماسک و هم چنین ضدعفونی کردن دستان به طور مرتب شده‌اند. متخصصان می‌گویند، این ماسک‌ها صرفا ابزارهای مراقبت فردی نیستند، آنها مناسب مراقبت از تمام افراد یک جامعه هستند و در حقیقت با زدن ماسک مراقبت اجتماعی تا حدودی مهیا می شود. ویروس کرونا، تغییر عظیمی در پوشیدن ماسک به‌وجود آورده است. در گذشته مردم احساس خوبی درباره پوشیدن ماسک نداشتند و افراد کمی به دلایل مختلف، مانند آلودگی هوا، از ماسک استفاده می‌کردند اما اکنون انتظار می‌رود که حتی با تمام شدن فاجعه کرونا، مردم با شروع فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزاها به‌راحتی از ماسک استفاده کنند و این موضوع تبدیل به امری عادی و طبیعی شده است. بنابراین در آینده اگر به دلیلی مجبور به زدن ماسک باشید، دیگر احساس عجیب و غریب بودن نمی‌کنید و این کار هم از نظر اطرافیان‌تان هم غیرمعمول و جدید نخواهد بود.

هواپیما

قبل از دنیای کرونا بیشتر خطوط هوایی به دلیل مشکلات اقتصادی، برای تمیز کردن هواپیماها، وقت و هزینه کمتری صرف می‌کردند و برایشان اهمیتی نداشت که به طور مداوم به نظافت آن بپردارند. آنها معمولا هر 18 ماه یکبار هواپیماها را کاملا تمیز و ضدعفونی می‌کردند!!!. اما اکنون خطوط هوایی برای اینکه مسافران را متقاعد کنند که فضاهای بسته هواپیما مکانی امن هستند و آنها بدون اینکه به بیماری کرونا مبتلا شوند به مقصد می رسند، مجبور به تمیز و ضدعفونی مرتب هواپیما شده‌اند و انتظار می‌رود که این رویه حتی پس از کرونا هم باقی بماند زیرا جذابیت زیادی برا مسافران داشته است.

موضوعی مهم به نام تحصیل

بیش از 72 درصد از جمعیت دانش‌آموزی دنیا تحت تاثیر پیامدهای ویروس کرونا قرار گرفتند و هیچ چاره ای جز در خانه ماندن نداشتند. بیشتر مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شدند و همچنین بیشتر کلاس‌ها و امتحانات حضوری لغو شدند. به طبع همه ی اینها والدین مجبور به آموزش کودکان خود در خانه شدند و بسیاری از آن ها مجبور شدند تا خودشان وارد عمل شوند و حتی زودتر از معلمان با فرزند خود تمرین کنند چون آن ها دیگر در فضایی به نام مدرسه نبودند که بتوانند سوال های خود را از معلم یا دوستان خود بپرسند. بنا به گفته مدیر موسسه آموزشی مدرسه ای در یکی از کشور ها ما بسیار ناگهانی وارد یک دوره آزمایشی تحصیل کودکان در خانه و همچنین به‌صورت آنلاین شدیم. مسلما دیدن نتیجه این روش آموزش در خانه و به صورت اینترنتی جالب خواهد بود زیرا هیچ برنامه ریزی ای برای آن نشده بود. از طرفی کارشناسان آموزش ‌و پرورش در این مدت که مجبور به آموزش کودکان به صورت آنلاین بودند می‌گویند، روش آموزش آنلاین برای دانش‌آموزان کوچک موفقیت آمیز نیست و موفقیت آنها بستگی دارد به مقدار وقتی است که والدین‌شان در خانه برای آنها می‌گذارند و به تعلیم آنها اختصاص می دهند. اما این روش آموزش برای دانشجویان مشکل خاصی ایجاد نکرده است و آنها توانسته‌اند از وقت آموزشی‌شان موثرتر استفاده کنند به این دلیل که آنها به بلوغ فکری رسیده اند و به قول معروف از آب و گل درآمده اند.

ترس از کرونا و زندگی روزمره

شاید بسیاری از ما در روزهای اولیه که خبر قرنطینه ها در سراسر کشور پخش شد بسیار ترسیده باشیم و از اقدامات عادی زندگی دست کشیده باشیم مثلا ترس دیدن دوستان و نزدیکان و ترس های دیگری که همه مربوط به حضور در بیرون از خانه است. بهتر است بگویم این یک امر عادی است چون کرونا یک بحران بزرگ بود و هست حتی اگر همه ی ما واکسینه شویم باید این را بدانیم که رعایت یک سری از نکات تا ابد با ما می ماند اما ترس اصلا گزینه ی خوبی نیست! ما نباید بترسیم زیرا با ترس سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و توانایی حل مشکلات نیز از عهده انسان خارج می گردد.پس پیشنهاد ما این است بدون ترس به زندگی ادامه دهید اما با رعایت پروتکل های بهداشتی.

کرونا و تاثیر روحی و روانی

این ویروس موجب تفکر منفی، نگرانی بیش از حد، افسردگی، اضطراب، استرس و هزاران مشکل دیگر شد که بسیاری از آنها غیر قابل جبران است! کسی که افسردگی گرفته به زحمت می تواند خود را ازین مخمصه نجات دهد و یا کسی که مدام تفکر منفی می کند به شختی میتواند تبدیل به انسانی مثبت نگر شود... این ها همه دردهایی است که گریبان گیر آن شده ایم حتی می توان گفت در برخی موارد تاثیرات روحی و روانی آن بدتر از جسمی است و ماندگار خواهد ماند.

 کرونا و زندگی جدید

بیایید بپذیریم که با آمدن این ویروس زندگی دچار تحول عظیمی شد. کرونا موجب تاثیراتی زیادی بر روی زندگی شد که بسیاری از آنها تا بعد از مدت ها نیز به قوت خود باقی خواهد ماند و تبدیل به عاداتمان خواهد شد. سعی کنید با شرایط خود را وفق دهید و کنار بیایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید