جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

با یوگا دیگه دکتر نرو!

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
با یوگا دیگه دکتر نرو!

اگر امروز یوگا انجام داده باشید و یا حداقل حرکت Downward Dog را امروز صبح را به خوبی انجام داده باشید؛ حس آرامش بیشتری در طول روز تجربه کردید. صرف نظر از سطح تخصص شما در یوگا می توان گفت اگر به طور منظم تمرین می کنید؛ می توانید از سر تا پا احساس بهتری داشته باشید. یوگا مخصوص یک سن نیست و از کودکان تا بزرگسالان را شامل می شود. یوگا برای تمامی سنین دارای آثار جسمی و روانی مثبت است که باعث شده همه روزه به جمعیت علاقمندان آن اضافه شود.

اگر پیج های بلاگرهای معروف را دنبال کنید حتما یکی دو نفر را می شناسید که هر روز صبح خود را با یوگا شروع می کنند اما اگر نمی دانید دلیل این حجم از اصرار برای ثبت نام کلاس های یوگا یا حتی تمرین در منزل چیست؛ بهتر است این متن را از دست ندهید!

یوگا در بیماری ها

اگر در حال گذراندن یک بیماری، بهبودی پس از جراحی یا زندگی با یک بیماری مزمن هستید، یوگا می‌تواند بخشی جدایی ناپذیر از درمان شما باشد و به طور بالقوه بهبود را تسریع کند. یک درمانگر یوگا که به اصطلاح به آن یوگا تراپیست می گویند؛ می‌تواند با بیماران کار کند و برنامه‌های بیماران را به صورت فردی تنظیم کند که با درمان‌های پزشکی و جراحی آن ها همراه باشد. به این ترتیب، یوگا می تواند از روند درمان حمایت کند و به فرد کمک کند تا علائم را با تمرکز بیشتر و ناراحتی کمتر تجربه کند.

با یوگا به دلایل زیر به پزشک مراجعه نکن:

1. یوگا قدرت، تعادل و انعطاف پذیری را بهبود می بخشد

حرکات آهسته و تنفس عمیق باعث افزایش جریان خون و گرم کردن ماهیچه ها می شود و حرکات یوگا و قرار گرفتن در ژست های مخصوص آن موجب افزایش قدرت عضلانی می شود. برای مثال می توانید همین الان حالت درختی یا Tree pose را امتحان کنید تا بهتر متوجه این ویژگی یوگا شوید. برای این تمرین، روی یک پا تعادل داشته باشید، در حالی که پای دیگر را روی ساق پا یا بالای زانو (اما هرگز روی زانو) با زاویه قائم نگه دارید. سعی کنید در حالی که به مدت یک دقیقه تعادل خود را حفظ می کنید، روی یک نقطه مقابل خود تمرکز کنید.

2. یوگا به تسکین کمردرد کمک می کند

اکثر کارمندان، دانشجویان و دانش آموزان و یا خانم های خانه دار از درد کمر شکایت دارند. قرار گرفتن ستون مهره در وضعیت نامناسب آن هم در طی ساعات طولانی شاید دلیل اصلی گرفتگی و دردهای کمری باشد. یوگا برای کاهش درد و بهبود تحرک در افراد مبتلا به کمردرد مفید شناخته شده است. کالج پزشکان آمریکا یوگا را به عنوان اولین درمان برای کمردرد مزمن توصیه می کند.

ژست گربه_گاو که در اپلیکیشن های یوگا به اسم Cat Cow pose شناخته می شود؛ دلیل خوبی برای اثبات این ماجراست. برای اجرای این تمرین، روی چهار دست و پا قرار بگیرید، کف دست ها را زیر شانه ها و زانوها را زیر باسن قرار دهید. ابتدا نفس بکشید، در حالی که به شکم خود اجازه می دهید به سمت زمین پایین بیاید. سپس، در حالی که ناف خود را به سمت ستون فقرات خود می کشید، بازدم کنید و ستون فقرات خود را مانند گربه ای که در حال کشش است، قوس دهید.

3. یوگا می تواند علائم آرتریت را کاهش دهد

اگر سری به بیمارستان ها و درمانگاه های داخلی زده باشید با جمعیت زیادی مواجه می شوید که جلوی در مطب روماتولوژی صف بسته اند. گرچه همه ما فکر می کنیم که زانو درد یا سایر دردهای مفصلی برای افراد مسن است اما استفاده نادرست از مفاصل و وارد کردن فشار زیاد و غیراصولی به آن ها باعث شده است که طیف گسترده ای از سنین به علت درد های مفصلی به پزشک مراجعه کنند. بر اساس بررسی جانز هاپکینز از 11 مطالعه اخیر، نشان داده شده است که یوگا ملایم برخی از ناراحتی های مفاصل حساس و متورم را برای افراد مبتلا به آرتریت کاهش می دهد.

4. یوگا برای سلامت قلب مفید است

تمرین منظم یوگا می تواند سطح استرس و التهاب سراسر بدن را کاهش دهد و به سلامت قلب کمک کند. چندین عامل مؤثر در بیماری قلبی، از جمله فشار خون بالا و اضافه وزن، نیز از طریق یوگا قابل رفع است. شاید این جمله برایتان عجیب باشد که چطور چند حرکت ساده می تواند سلامت قلب ما را بهبود ببخشد اما اگر یک روز و تنها ده دقیقه تمرین کنید؛ متوجه آرامش خود پس از تمرین و در طی روز خواهید شد.

در ابتدا ما تمرینی را به نام Dowmward Dog نام بردیم که در اینجا بیشتر توضیح می دهیم. این تمرین می تواند تاثیر مثبتی بر روی میزان استرس روزمره شما داشته باشد. برای این تمرین، روی چهار دست و پا قرار بگیرید، سپس انگشتان پای خود را به زیر بکشید و استخوان های لگن خود را بالا بیاورید تا به شکل مثلث در بیایید. زانوهای خود را خم کنید و ستون فقرات و دنبالچه خود را بلند کنید.

5. یوگا شما را آرام می کند تا به خواب بهتر شما کمک کند

تحقیقات نشان می دهد که یک روال منظم یوگا قبل از خواب می تواند به شما کمک کند تا ذهنیت درستی داشته باشید و بدن خود را برای به خواب رفتن و خواب ماندن آماده کنید. اگر دچار مشکلات خواب هستید و می خواهید به روانپزشک مراجعه کنید؛ توصیه می کنیم کمی قرار ملاقات خود را عقب بندازید و ابتدا با یوگا سعی در بهبود خواب خود داشته باشید.

بسیاری از مردم روتین خواب منظم ندارند و با تلفن همراه و سایر لوازم الکترونیکی به رختخواب می روند. برخی از مردم تخت خواب را به عنوان میز کار انتخاب کردند و ساعات زیادی را مشغول کار در تخت خواب هستند. تمامی این عادات غلط از جمله دیر خوابیدن یا استفاده از لباس های نامناسب می تواند بر روی کیفیت خواب تاثیر گذار باشد اما یکی از مهم ترین موانع بر هم زننده خواب خوب، عدم آرامش و استرس درونی است.

برای رفع این مشکل یوگا به کمک شما خواهد آمد. برای اینکه متوجه بشوید کدام تمرین یوگا برای خواب بهتر مناسب تر است این تمرین را انجام دهید. این تمرین که ژست پا تا دیوار یا Legs-Up-the-Wall Pose نامیده می شود بدین صورت قابل انجام است که از سمت چپ خود به دیوار نزدیک شوید، سپس به آرامی به راست بپیچید و پاهای خود را بالا بیاورید تا به دیوار تکیه دهید، پشت خود را روی زمین و استخوان های لگن خود را نزدیک به دیوار نگه دارید. می توانید 5 تا 15 دقیقه در این حالت بمانید و پس از آن با آرامش به خواب بروید.

6. یوگا می تواند به معنای انرژی بیشتر و خلق و خوی روشن تر باشد

ممکن است پس از شروع تمرین یوگا، افزایش انرژی ذهنی و فیزیکی، افزایش هوشیاری و اشتیاق و احساسات منفی کمتری را احساس کنید. افزایش تمرکز و هوشیاری و داشتن اشتیاق برای آغاز روز، می تواند موجب بهبود عملکرد شما در محل کار یا تحصیل شود و موفقیت های کوچک و بزرگ بی شماری را به همراه داشته باشد.

7. یوگا به شما کمک می کند استرس را مدیریت کنید

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، شواهد علمی نشان می دهد که یوگا از مدیریت استرس، سلامت روان، تمرکز حواس، تغذیه سالم، کاهش وزن و خواب با کیفیت حمایت می کند. شاید بتوان گفت بهترین تمرین یوگا برای مدیریت استرس، ژست جسد (ساواسانا) باشد که بتواند شما را برای دقایقی از استرس زندگی روزمره دور کند. برای این تمرین در حالی که اندام های خود را به آرامی دراز کرده اید، دور از بدن و کف دست ها رو به بالا دراز بکشید. سعی کنید هنگام نفس کشیدن عمیق ذهن خود را پاک کنید. می توانید این حالت را به مدت 5 تا 15 دقیقه نگه دارید.

8. یوگا شما را با یک جامعه حامی مرتبط می کند

شرکت در کلاس های یوگا می تواند احساس تنهایی را کاهش دهد و محیطی را برای درمان و حمایت گروهی فراهم کند. اگر بنا به دلایلی مانند مهاجرت یا نداشتن دوست در یک محیط جدید، احساس تنهایی و افسردگی می کنید می توانید کلاس های یوگا را بدین منظور انتخاب کنید. حتی در طی جلسات انفرادی، احساس تنهایی مراجعه کننده کاهش می یابد زیرا فرد به عنوان فردی منحصر به فرد شناخته می شود و در طی جلسات به او گوش داده و خود فرد می تواند در ایجاد یک برنامه یوگا شخصی شرکت کند.

9. یوگا باعث ارتقای مراقبت از خود می شود

بیماری های رایج که با یوگا بهبود می یابند:

تیروئید

تیروئید که به نام سیب آدامز شناخته می شود؛ فعالیت های متابولیک بدن انسان را تنظیم می کند و اختلال در ترشح هورمون ها می تواند مشکلات جدی برای بدن ایجاد کند. علائم این بیماری عبارتند از سطح انرژی پایین، مشکلات پوستی، افسردگی، اضطراب، تورم گردن، ریزش مو، یبوست.

حرکات پیشنهادی یوگا

حالت Halasana/ گاوآهن: این حالت به گردن فشار می آورد و غدد تیروئید را تحریک می کند.

ماتسیسانا/ حالت ماهی: متاسیسانا کشش کافی برای گردن و تحریک غده تیروئید ایجاد می کند.

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اتفاق رایج در زنان در سنین باروری است. زنانی که از چاقی رنج می برند بیشتر در معرض ابتلا به PCOS هستند. زمانی که تخمدان‌ها یا غدد فوق کلیوی زنان بیش از حد طبیعی هورمون‌های مردانه تولید می‌کنند، این بیماری ایجاد می‌شود. در حال حاضر، بسیاری از زنان شروع به شناختن نقش یوگا به عنوان یک گزینه ایمن برای درمان PCOS کرده اند. علائم این بیماری عبارتند از قاعدگی نامنظم یا بدون قاعدگی در زنان در سنین باروری، رشد موهای زائد در صورت و بدن، نازک شدن موهای سر، آکنه، افزایش وزن، کیست تخمدان (مورفولوژی تخمدان پلی کیستیک).

حرکات پیشنهادی یوگا

Dhanurasana/ حالت کمان: این وضعیت به گالوانیزه کردن اندام های تولید مثل کمک می کند.

ژست بوجانگاسانا/ کبرا: به فعال کردن عملکرد تخمدان کمک می کند.

آرتریت:

آرتریت یک بیماری روماتیسمی شایع در میان بزرگسالان 65 ساله یا بیشتر است. این روزها افراد در همه گروه های سنی ممکن است به آرتریت مبتلا شوند که شامل درد، سفتی و تورم در مفصل و اطراف یک یا چند مفصل است. علائم آرتریت درد، سفتی، تورم، قرمزی، کاهش دامنه حرکتی می باشند.

حرکات پیشنهادی یوگا:

ژست کودک/ شیشواسانا: این آسانا می تواند به شما در صاف کردن مهره کمک کند.

Adho Mukha Svanasana/ حالت سگ رو به پایین: انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد و ستون فقرات را کش می دهد.

کمردرد:

پیچیده ترین قسمت بدن انسان قسمت پایین کمر است. ساعات طولانی کار روی میز می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

علائم کمردرد که اکثر مردم تجربه می کنند عبارتند از تب و لرز، بی اختیاری ناگهانی روده و یا مثانه، مشکل در دفع ادرار یا اجابت مزاج  یا از دست دادن کنترل ادرار یا حرکت روده، درد شدید و مداوم شکم.

حرکات پیشنهادی یوگا:

Supta Matsyendrasana/ پیچ خوردگی ستون فقرات به پشت: اگر می خواهید از کمردرد مداوم خلاص شوید این آسانا را امتحان کنید.

Vrikshasana/ حالت درختی: این ورزش برای ستون فقرات مفید است و بدن را متعادل می کند.

دیابت:

تعداد افراد دیابتی در دهه گذشته به شدت افزایش یافته است. این وضعیتی است که سیستم متابولیک فرد را تحت تأثیر قرار می دهد زیرا سطح گلوکز به دلیل تولید ناکافی انسولین یا به دلیل پاسخ ناکافی بدن به انسولین افزایش می یابد.

علائم: گرسنگی و خستگی، ادرار کردن بیشتر و تشنگی، خشکی دهان و خارش پوست، تاری دید.

حرکات پیشنهادی یوگا:

Ardha Matsyendrasana/ Half Spinal Twist: افرادی که از دیابت رنج می برند می توانند این آسانا را برای کنترل سطح قند بدن انجام دهند.

چاکراسانا/ ژست چرخ: چاکراسانا می تواند به افرادی که از دیابت رنج می برند کمک کند.

سوء هاضمه/اختلال معده:

اختلال معده و سوء هاضمه می تواند منجر به تعدادی از مشکلات سلامتی مانند ورم معده، اسهال، سوزش سر دل و غیره شود. درد، استفراغ مداوم یا اسهال شود.

حرکات پیشنهادی یوگا:

آپاناسانا/ حالت زانو تا سینه: اگر با هر نوع اختلال معده دست و پنجه نرم می کنید، این وضعیت می تواند شما را از یبوست، سوء هاضمه، نفخ و اسیدیته رها کند. برای هضم غذا مفید است و به حذف مواد سمی از کل سیستم کمک می کند.

پاشیموتاناسانا/ حالت خم شدن به جلو نشسته: این کشش ساده می تواند شما را از مشکلات گوارشی رها کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید