جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

برای زندگی مان برنامه ریزی داشته باشیم

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
برای زندگی مان برنامه ریزی داشته باشیم

رمز موفقیت یک زندگی کامل، برنامه ریزی درست است. شاید تا بحال بارها به این موضوع برخورد کرده باشید که بی برنامگی و نداشتن یک برنامه واحد باعث شده تا شما در مسیر درستی قرار نگیرید. پس بهتر است اگر تابحال برنامه ریزی را امتحان نکرده اید، از امروز شروع کنید و با نوشتن یک برنامه‌­ی درست و انجام دادن آن، به زندگی­تان نظم بدهید. در تمام مراحل زندگی از کودکی تا بزرگسالی، داشتن یک برنامه واحد، اجباری است. کسی که در زندگی برنامه­‌ریزی  خاصی نداشته باشد، به مرور زمان اشتیاقش را برای ادامه زندگی بی برنامه‌ی خود از دست می­‌دهد و غم و رخوت بخش جدایی ناپذیر زندگی او می­‌شود. برنامه‌­ریزی ذهنی نیز می‌­تواند عملکرد مناسبی داشته باشد، اما اگر شما آدم فراموشکاری باشید، براحتی برنامه‌­ریزی­‌تان را از یاد خواهید برد.

برنامه ریزی

رمز موفقیت در برنامه ریزی

یک برنامه ریزی درست برنامه ریزی ای است که طبق شرایط انسان، با توجه به محدودیت­­‌ها و عدم محدودیت‌­ها، در چارچوب قانون و با توجه به توانایی شخص، نوشته شده باشد. برنامه‌­ای که نوشته می‌­شود اما عملی نیست، برنامه مناسبی نیست. برنامه باید با توجه به توانایی­‌های شما نوشته شده باشد. شاید برنامه‌­ای که در آن برای شما ده ساعت کار فشرده در نظر گرفته شده، از نظر کارآیی بهتر باشد، اما توانایی شما اگر خارج از این مقدار باشد، شما به مرور فرسوده می‌­شوید و به کل توانایی­‌هایتان را از دست خواهید داد. موفقیت در برنامه ریزی نیاز به پشتکار و تلاش دارد. نباید برنامه ریزی شما در میانه راه نادیده گرفته شود. برنامه ریزی در هر زمینه‌­ای اگر کم‌رنگ باشد، ارزش و اعتباری نخواهد داشت. 

برنامه ریزی تحصیلی چگونه اتفاق می‌افتد؟

برنامه ریزی تحصیلی با توجه به مقطع تحصیلی، توانایی‌­های دانش آموز و  با در نظر داشتن مشکلاتی که ممکن است در هنگام تحصیل با آن‌ها دست و پنجه نرم کند، توسط افراد خبره و ماهر در این عرصه انجام می­‌گیرد. اما متاسفانه امروزه سطح شهر پر شده است از افرادی که هیچ مهارت و استعدادی در زمینه‌­ی برنامه ریزی تحصیلی ندارند اما براحتی برای دیگران برنامه ریزی می‌­کنند. در این موارد  دانش­‌آموز بجای گرفتن نتیجه درست، نتیجه­‌ی نامناسبی می‌­گیرد و میزان رضایتش از خودش حتی قبل از برنامه ­ریزی نیز بیشتر بوده است. برخی از انسان­‌ها با برنامه ریزی فشرده کنار می­‌آیند و برخی دیگر نمی­‌توانند این برنامه را تحمل کنند. برخی از انسان­‌ها ساعات زیاد مطالعاتشان همواره مفید نخواهد بود و در مقابل عده‌­ای وجود دارند که کم می­‌خوانند اما به همان اندازه‌­ای که مطالعه کرده‌­اند، مطالب مفید جمع آوری کرده‌­اند. همه‌­ی انسان­‌ها شبیه به یکدیگر نیستند و با توجه به شرایط و توانایی‌­های هرکسی باید برنامه ریزی انجام شود.

در اوقات فراغت برنامه ریزی داشته باشیم

اوقات فراغت یکی از بهترین فرصت‌­هایی است که در اختیار انسان قرار می­‌گیرد و می­‌تواند بیشترین بازده‌ی را در انجام کاری که می­‌خواهیم، داشته باشد. انسان‌­ها در اوقات فراغت از لحاظ روحی و روانی در آرامش بیشتری قرار دارند و در این فرصت می­‌توانند به کارهای انجام نشده‌­شان بپردازند. اوقات فراغت در ایام تعطیل مثل عیدها، فرصتی است که خیلی زود تمام می‌­شود. با برنامه ریزی درست می‌­توانیم از هدر رفتن این روزها جلوگیری کنیم. برای مثال کتاب­‌های نخوانده، وظایف انجام نداده، مطالب نوشته نشده و مرتب کردن مکان‌­هایی در خانه که هیچ وقت فرصت تمیزکردنشان را نداشتیم را در این ایام انجام دهیم.

برنامه ریزی

چگونه برای امتحانات مان برنامه ریزی داشته باشیم؟

بهتر است که هیچگاه خواندن مطالب امتحانی را به شب قبل از امتحان موکول نکنیم. شب امتحان با توجه به نوع امتحان و تمام شرایط، استرس و اضطراب بر دانشجو حاکم است. چونکه دانشجو برنامه ریزی درسی نداشته است، از حجم کتاب و نوع مطالب آن آگاهی ندارد و این موضوع بیش از پیش به استرس او می­‌افزاید. حجم کتاب را دسته بندی کنید و خواندن هر فصل را به روز خاصی اختصاص دهید. تمام مطالب سخت را در یک روز نخوانید و کاملا با تعادل پیش بروید. برای رسیدن به هدفی که دارید، تلاش و پشتکار را فراموش نکنید و برای رسیدن به هدفتان عجول نباشید.

برای آینده شغلی چگونه برنامه ریزی کنیم؟

هرکسی با توجه به شغلی که انتخاب می­‌کند، آینده­ای را برای خودش رقم می­زند. آینده‌­ای که ما می­‌سازیم به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال هرچقدر ما تلاش بیشتری کنیم، وقت بیشتری را اختصاص دهیم و قبل از انتخاب شغل به درستی فکر کنیم و تصمیم درستی بگیریم در آینده موفق تر خواهیم بود. گاهی ما به شدت به شغل یا رشته‌­ای عشق می­ورزیم اما نه آنچنان استعدادی در آن شغل داریم و نه تلاشی برای بهتر انجام شدن آن شغل می­‌کنیم. در اینصورت شما برای آینده خودتان برنامه ریزی درستی نداشته‌­اید و موفقیت شما با ریسک زیادی همراه است.

تا چه حد در زندگی می‌توانیم با برنامه­ ریزی پیش برویم؟

اگر در زندگی به برنامه ریزی هایمان پایبند باشیم می­‌توانیم به خواسته‌­هایمان برسیم. برنامه ریزی درست مستلزم دقت، توجه و عمل است. اگر اراده­ای برای عمل کردن به برنامه ریزی­‌های انجام شده نداشته باشیم، هیچ کس ما را نمی‌­تواند مجبور به انجام آن‌ها بکند. برنامه ریزی در هر سطح و اندازه­ای که باشد نیاز به فردی عملگرا دارد. برای مثال برنامه ریزی روزانه که به عوامل سطحی ختم می­‌شود، اگر به درستی به آن عمل نشود، در جریان زندگی با خلل روبرو می­‌شود. عملگرایی به برنامه ریزی به خودمان و شخصیت با اراده مان بستگی دارد.

برنامه ریزی دقیق یا برنامه ریزی کلی؟

اینکه ما چه برنامه ریزی­ای را برای خودمان به الگو تبدیل کنیم و به آن‌ها عمل کنیم، یک امر کاملا سلیقه‌­ای هست. برای مثال در بسیاری از موارد ما می‌­توانیم برنامه ریزی بسیار دقیقی داشته باشیم اما در مواردی با اختلال مواجه می­‌شویم. شخصی که برنامه ریزی دقیقی برای امتحاناتش انجام داده است اما به ناگاه دچار بیماری می­‌شود، نمی­‌تواند طبق برنامه ریزی‌­هایش پیش برود و مجبور به تغییر آن‌هاست. بهتر است برای انجام کارهایی که از شرایط دقیق و پیش آمدهایش خبر نداریم، در ابتدا یک برنامه ریزی کلی داشته باشیم.

آیا برنامه ریزی مالی موثر است؟

برنامه ریزی در مدیریت پول یکی از سخت‌ترین برنامه ریزی‌ها است. ما معمولا انسان­‌هایی با میل به مصرف پول هستیم. مدیریت پول کار بسیار سختی است و باید در وجود ما مثل یک عادت نهادینه شود، چرا که برنامه ریزی بدون عمل کردن کار عبثی است. برنامه ریزی مالی بر اساس حقوق ما و با در نظر گرفتن مقدار پس اندازی که می­‌خواهیم کنار بگذاریم، باید انجام گیرد. برنامه ریزی مالی به شما کمک می­‌کند که به یک اندازه استاندارد در دخل و خرج مالتان برسید و به کمک شما برای به تحقق رسیدن آرزوهایتان می­‌آید.

چگونه برنامه ریزی مان را عملی کنیم؟

برای عملی کردن برنامه ریزی هایمان باید اراده را در خود پرورش دهیم و طبق اصول به برنامه عمل کنیم. نباید آن‌قدر به خودمان سخت بگیریم که خسته شویم و از ادامه عمل کردن به برنامه سرباز کنیم. برنامه ریزی باید فرصت­‌هایی را برای استراحت، تفریح و برنامه­‌های مفرح داشته باشد. برنامه ریزی­ای که مدام فرد را تحت فشار بگذارد و یا هیچ فرصتی برای تفریحاتش در نظر نگیرد، یک برنامه ریزی معقول نیست و به درستی پیش نخواهد رفت. برنامه ریزی درست شامل تمام برنامه­‌های جدی و سخت و گاها مفرح است.

اگر به برنامه ریزی‌مان درست عمل نکردیم چه کنیم؟

بدترین اتفاق را افرادی رقم می­‌زنند که پس از آنکه برنامه ریزی­شان بدرستی پیش نرفت، به کل قید برنامه ریزی را می­‌زنند و دیگر آن را ادامه نمی‌­دهند. باید بدانیم که غفلت در برنامه ریزی و اشتباه ممکن است برای هر انسانی پیش بیاید، افرادی موفق می­‌شوند که زمانی که در انجام برنامه‌­شان غفلت کرده‌­اند با یک توقف کوتاه، خیلی زود به ادامه برنامه بپردازند و نا امید نشوند. نا امیدی در تمام شرایط، می‌­تواند یک انسان را تا سرحد مرگ پیش ببرد. اما امید حتی از یک انسان مرده، یک قدرتمند واقعی می‌­سازد. امید و اراده را در خودتان پرورش دهید و از خودتان مطمئن باشید. تمام انسان­‌ها در شرایطی قرار گرفته‌­اند که هیچ چیز باب میلشان اتفاق نمی­‌افتد. در این شرایط معمولا همه نا امید می­‌شوند و از ادامه عمل کردن به برنامه سر باز می­‌زنند اما کسی که به خودش و برنامه‌­اش ایمان داشته باشد، در صورتی که گاهی نا امید می­‌شود به این حفره به چشم یک اتفاق گذرا نگاه می­‌کند و هیچگاه کل تلاش و هدفش را نادیده نمی‌­گیرد. پس در صورتی که نا امیدی به شما رخنه کرد، اجازه دهید که گذر کند و آن را برای همیشه به بخشی از خودتان تبدیل نکنید.

برنامه ریزی غذایی و رژیم سلامت داشته باشیم

اگر در زندگی با برنامه ریزی قدم برداریم، می­‌توانیم این برنامه ریزی را به تمام ابعاد زندگی سوق دهیم و در نهایت یک زندگی هدفمند را بسازیم. برنامه ریزی فقط مختص به شغل و تحصیل نیست، بلکه با داشتن یک برنامه ریزی غذایی سالم و رژیم سلامت، می‌­توانیم تا حد زیادی به شاد زیستن و امید داشتن در زندگی­مان کمک کنیم. تغذیه و ورزش برای انسان­‌ها بسیار کمک کننده است و تا حد بسیار زیادی می‌­تواند در روش زندگی تاثیرگذار باشد. انسان‌هایی که از مواد ارگانیک در زندگی­شان، تغذیه می­‌کنند و کمتر از فست فود و غذاهای پرچرب و پر از کلسترول استفاده می­‌کنند، روحیاتشان با افرادی که به فکر سلامتی بدنشان نیستند، بسیار متفاوت است. کسانی که ورزش را رکن مهمی از زندگی­شان می­‌دانند، به مراتب انسان­‌های سالم تر و مفیدتری برای جامعه هستند. رژیم نداشتن و ورزش نکردن، مریضی و بیماری را در جامعه ترویج می­‌کند.

برنامه ریزی در تجارت چگونه ممکن است؟

برای رسیدن به یک آینده موفق باید برنامه ریزی تجاری داشته باشیم. با داشتن یک برنامه آینده نگرانه، می­‌توانیم به خواسته‌­هایمان هرچند بزرگ برسیم. اما بدون برنامه ریزی، هرچقدر هم با استعداد و توانا باشیم، نمی­‌توانیم به بسیاری از نقاطی که انتظار داریم برسیم. برنامه ریزی باعث نظم بخشی به ذهن و تمام حرکات بدن می­‌شود. با برنامه ریزی، هیچ وقت امکان هرز رفتن و اشتباه پیمودن مسیری وجود ندارد. برنامه ریزی در تجارت بر اساس حرفه و شغل متفاوت است. گاها برنامه ریزی دقیق در یک شغل باعث پیشرفت هرچه سریع تر و بهتر می‌شود اما در یک شغل دیگر برنامه ریزی دقیق داشتن باعث می­‌شود که در بسیاری از مواقع مانند برنامه پیش نرویم و باعث دردسر و پریشان حالی می­‌شود.

برنامه ریزی مان را بنویسیم

نوشتن برنامه ریزی باعث می‌­شود که با هر بار نگاه کردن به آن برنامه، به خودمان انجام کارها را یادآوری کنیم. ننوشتن برنامه ریزی گاها باعث فراموشی می­‌شود. اما اگر برنامه بصورت منظم نوشته شود و در جلوی دید قرار داشته باشد، به مرور در ذهن بزرگ و بزرگ تر می­‌شود. نوشتن برنامه ریزی باعث می­‌شود که ترتیب برنامه­‌ها را فراموش نکنیم و با منطق و به ترتیب برنامه‌­ها را پشت سرهم انجام دهیم. اصولا امر نوشتن به خودی خود باعث تاکید می‌­شود. تاکید کردن روی یک موضوع باعث می­‌شود که برای ما بزرگ به نظر برسد و برای انجام آن بیش از پیش وقت و انرژی بگذاریم. برنامه ریزی­‌های عملی معمولا باید نوشته شوند و با دیدن و قبول کردن بزرگ بودن هدفمان به عمل کردن روی بیاوریم.

برنامه ریزی عملی داشته باشیم

برنامه ریزی کردن آسان ترین کار دنیا است. کافی ست برنامه‌­هایتان را روی کاغذ بنویسید. اما زمانی که برنامه ریزی­‌هایتان را به مرحله عمل می­‌خواهید برسانید، سختی‌­ها شروع می­‌شود. سختی­‌های همراه با برنامه ریزی شامل تلاش کردن، به نتیجه رساندن کاری در فرصتی محدود، گاها نتیجه نگرفتن، پرداخت هزینه­‌های جانی و مالی، خستگی شدید و نا امیدی می­‌تواند بخشی از این برنامه ریزی‌­ها باشد که ناخودآگاخ به سمت شما می­‌آیند. برنامه ریزی عملی در یک شخصیت عملگرا معنی پیدا می­‌کند. شخصی که عملگرا نیست و اراده عمل کردن به برنامه ریزی را ندارد، حتی با وجود افرادی که او را کمک کنند نیز به نتیجه نخواهد رسید. اما شخصی که برای رسیدن به هدفش اراده دارد، با وجود بدترین اتفاقات ممکن بازهم به برنامه ریزی­‌هایش عمل می‌­کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید