جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی تاثیر جنس ظروف غذا بر سلامت انسان

author منتشر کننده
نظرات (2) 6 0
بررسی تاثیر جنس ظروف غذا بر سلامت انسان

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که به ظرفی که در آن غذا می خورید دقیق شوید؟ و یا حس کنید اگر در ظرف دیگری بود خوشمزه تر می شد؟ اگر ایرانی هستید بدون شک دیده اید که دیزی ها ظرف مخصوصی دارند و هیچ وقت یک دیزی داغ را در ظرف مثلا پلاستیکی نمی ریزند و ظروف سنگی یا مسی را برای آن انتخاب می کنند. دلیل این موضوع هم می تواند چند چیز باشد به طور مثال گرم نگه داشتن غذا در ظرف های سنگی میسر است و همچنین طعم غذا در ظروف دیگر ممکن است تغییر کند و غیره. درر این مقاله هدف این است که ظروف مختلف را مورد بررسی قرا دهیم و در آخر نتیجه بگیریم که کدام ظرف را بهتر است برای غذاهایمان انتخاب کنیم و کدام جنس را از بین ظروفمان حذف کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید و به همه نکاتی که در این رابطه به شما می گوییم توجه کنید.

انواع جنس ظروف و سلامت انسان

همان طور که خودتان تا حدودی با انواع مختلف جنس ظروف آشنایی دارید، می دانید که چندین و چند مدل جنس ظرف داریم، سفالی، سنگی، چینی، مسی، آلومینیومی، پیرکس وشیشه ای یا همان بلوری و غیره، و حالا قصد داریم چند مورد از رایج ترین جنس های ظروف را مورد بررسی قرار دهیم و ویژگی های آن ها را برای شما به طور کامل توضیح دهیم تا از این به بعد انتخاب آگاهانه تری داشته باشید.

جنس ظروف

جنس ظروف مختلف و ویژگی های آن ها

جنس ظروف سفالی

ظروفی که از جنس سفال هستند قدمت بالایی دارند و در حقیقت می توان آن ها را جز سنتی ترین ظروف دانست. در گذشته های دور که امکانات صنعتی بسیار کم بوده افراد با استفاده از خشت و گل می توانستند ظروف سفالی بسازند اما در حال حاضر این ظروف بیشتر وجه تزیینی به خود گرفته اند و بسیار کم اند افرادی که هنوز هم در این ظروف غذا بخورند. تحقیقات نشان داده است که در صورتی که افراد علاقه دارند در این ظروف غذا بخورند از ظروف سفالی آبی رنگ استفاده نکنند زیرا این ظروف دارای سرب هستند و مشکلات زیادی را برای انسان ایجاد می کنند. این ظروف در حال حاضر مخاطبان محدود و خاصی دارد و سبک بودن آنها نسبت به دیگر ظروف و همچنین قیمت کمترشان یک مزیت محسوب می شود.

جنس ظروف آلومینیومی

از برتری این ظروف سبک بودن و انتقال دادن گرما با سرعت بالا است. بالغ بر نیمی از ظروف که امروزه در هر خانه ای پیدا می شود از جنس آلومینیوم است. یک سری از مطالعات نشان داده است که آلومینیوم در طولانی مدت بیماری آلزایمر را ایجاد می کند اما این رابطه هنوز کاملا ثابت نشده است. ازطرفی تحقیقات دیگری نشان داده که جوش آوردن آب در کتری ‌های این جنس موجب بروز بیماری ‌های زخم معده، کولیت، خشکی دهان، یبوست و تغییر رنگ زبان خواهد شد. اگر همه این تحقیقات درست باشند پس بهتر است در استفاده از این ظروف دقت بیشتری داشته باشید. به طور کلی آلومینیوم برای بدن ضرر ندارد البته برای ورود آلومینیوم به بدن یک حدی وجود دارد و آن هم 3 و نیم میلی گرم در روز است.

جنس ظروف استیل

ظروفی که از این جنس ساخته شده اند، قیمت تقریبا مناسبی دارند و به دلیل درخشان بودن و استحکام بالاشان دارای کاربرد های متنوعی نیز می باشند. این ظروف از مخلوط شدن آهن و فلزات دیگر ساخته شده ‌اند و دوام بالا داشته و بسیار در برابر فرسودگی از خود مقاومت نشان می دهند. طبق مطالعات صورت گرفته غذا خوردن در ظروف استیل مانعی ندارد و افراد می توانند با توجه به سلیقه ی خود این جنس را تهیه و استفاده کنند. تنها موردی که در رابطه با آن باید رعایت کرد این است که غذاهای اسیدی و نمک ‌دار در این ظروف به مدت طولانی نگه داری نکنید زیرا آثار مخربی بر جای خواهد گذاشت. با این وجود، خانم ‌هاي خانه ‌دار، به دلیل اینکه این ظروف غذا را زود می‌سوزانند، این جنس را برای آشپزی مناسب نمی ‌دانند.   

جنس ظروف روحی

روحی به آن دسته از ظروفی در آشپزخانه می گویند که جنسشان از آلومینیوم است و به اشتباه با ظروف رویی جا به جا می شوند. اگر ظرفی واقعا جنسش از روی باشد، خروج یون های روی از ظرف و ورود آن به غذا، موجب جبران کمبود روی در بدن می شود و برای ما بسیار فایده دارد. اما یون های آلومینیوم این ویژگی را ندارد. بهتر است از ظروف آلومینیومی جهت پخت غذاهایی استفاده کنید که به مدت زمان پخت کمتری احتیاج دارند. سبزیجات برگی و غذاهای اسیدی یا نمکی اگر در ظرف آلومینیوم پخت شوند میزان زیادی آلومینیوم را به خود جذب می کنند در نتیجه آلومینیوم بیشتری وارد بدن می شود که این میزان آلومینیوم مضر است.

جنس ظروف پلاستیکی

از آنجایی که این روز ها به دلیل رعایت مسائل بهداشتی و موضوع کرونا استفاده از ظروف پلاستیکی، بسیار باب شده است پس بهتر است این نکات را درباره استفاده از این ظروف بدانید. اولین نکته این است که باید توجه کنید نوشیدن چای و یا قهوه در ظروف یکبار مصرف شفاف و بی رنگ، اصلا مناسب نیست، زیرا حرارت بالا، باعث آزاد سازی بعضی مواد آلی و ترکیبات شیمیایی موجود در دیواره آنها و انتقال آن به نوشیدنی می شود و ورود این مواد و ترکیبات به بدن عامل ابتلا به بعضی از سرطان هاست. این ظروف نمی توانند رنگ را نگه دارند پس با ریختن غذا و نوشیدنی داغ درون این ظروف، لایه ای از رنگ داخل محتویات، حل و وارد بدن می شود که سرطان زاست.

ظروف مسی و تاثیر آن بر سلامت انسان

جنس مس از بین همه ی جنس هایی که گفته شد متفاوت تر است و دلیل آن این است که مس گرما را بسیار خوب هدایت می ‌کند و با آن به ‌راحتی می‌توان دمای پخت و پز را تحت کنترل قرار داد. مقادیر کم مس برای سلامتی مفید است، اما همانطور که هر چیزی در حد زیادش باعث مشکلات می شود مقادیر زیاد مس هم می ‌تواند مسمومیت‌ ایجاد کند.

بررسی تاثیر جنس ظروف غذا بر سلامت انسان

این عنصر با غذا های اسیدی وارد واکنش می شود و به همین دلیل ظروف این جنسی را عموما با لایه ‌ای از یک فلز دیگر مانند قلع یا استیل یا نیکل می ‌پوشانند تا از ورود مس به غذا خودداری شود. این لایه در زمان پخت و پز به میزان کم در غذا حل می‌شود، علی الخصوص اگر غذا های اسیدی به مدت طولانی در این ظروف پخته یا نگهداری شوند. بنابراین توضیحات از پختن غذاهای اسیدی در ظروف مسی پوشش داده نشده می بایست دوری کنید. از طرفی باید در مورد شست و شو این ظروف بسیار دقت کنید در صورتی لایه ی محافظی را بخراشانید و یا بسابید مواد لایه محافظتی از بین خواهند رفت. سازمان غذا و دارو (FDA) در مورد مصرف ظروف مسی فاقد پوشش هشدار داده است، به این خاطر که این فلز زمانی که در مقادیر زیاد وارد غذا می‌شود موجب تهوع، استفراغ و اسهال می ‌شود.

در نهایت می خواهیم خواص ظروف مسی را به طور دقیق بدانیم که به شرح زیر است:

بالا بردن سلامت پوست

مس، می تواند به کمک پوست های آسیب دیده و خشک بیاید و آن ها را درمان می کند، به علاوه موجب تولید سلول های سالم پوست می گردد؛ نوشیدن در فنجان مسی نیز، باعث افزایش کشش (خاصیت الاستیسیته) و سلامت پوست می شود.

تقویت مو

این فلز، ملانین در بدن تولید می کند و به همین سبب می تواند سلامت مو را بازگرداند و باعث رشد سریع موها گردد.

بهبود سلامت قلبی عروقی

مقدار کمی از این فلز، می‌تواند انسداد شریان ها را از بین ببرد و همچنین موجب جلوگیری از ایجاد پلاک هایی می شود که سبب انسداد رگ های خونی می شوند.

تحریک مغز

این فلز می تواند بدن را برای تولید میلین تحریک کند که این مورد باعث افزایش سرعت عملکرد مغز می شود.

تسکین و آرامش مفاصل

این فلز بیماری های آرتروز را بهبود می بخشد و همچنین می تواند غضروفات را بازسازی می کند، که این مسئله به درمان مفاصل درد و تورم مفاصل،کمک می کند.

در چه ظروفی بهتر است غذا بخوریم؟

به عنوان جمع بندی می خواهیم بدانیم در نهایت غذا خوردن در چه جنسی از ظروف بهتر است. به طور کلی تهیه ظروف مختلف جهت پخت و پز غذا، از اهمیت ویژه ای در تغذیه برخوردار است. به این دلیل که بعضی از ظروف با آزاد کردن یون ها و ترکیبات گوناگونی که در جنس، رنگ و یا لعاب خود دارند، سبب ایجاد تاثیرات بسیار منفی و خطرناک بر بدن می شوند. شاید در نظر اول، کیفیت و طعم غذا مورد توجه قرار گیرد اما نباید فراموش کرد که کیفیت ظرفی که در آن غذا می خورید نیز به اندازه کیفیت مواد غذایی مورد مصرف، اهمیت دارد. به همین سبب، کارشناسان از نقطه نظر علمی، درباره استفاده از ظروف با جنس های متفاوت، اظهار نظر می کنند و بعضی اوقات حتی در مورد کاربرد بعضی از آنها، هشدارهایی می دهند. اگر ظروف فرآیند ساخت خود را درست کنند به جرئت می توان گفت که ظروف مسی بهترین ظرف برای غذا خوردن است اما در بعضی ظروف هم همانطور که در بالا گفته شد منعی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. ظروف خیلی تاثیر گذار هستن. حتی سوسیس و کالباس هم فقط اینکه در پلاستیک پخته می شوند سرطان زا میشوند. ولی همه به اشتباه فکر میکنن که مواد آنها سرطانزاس

  1. استفاده طولانی مدت از ظروف آلومینیومی یا روحی برای پخت مناسب نیست

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید