جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی ویتامین C و تاثیرات آن در بدن

author منتشر کننده
بدون نظر 9 0
بررسی ویتامین C و تاثیرات آن در بدن

ویتامین C یا اسید آسکوربیک یکی از انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند و متابولسیم آن در کبد اتفاق می‌افتد و در حفظ سلامتی بدن نقش مهمی دارد. این ویتامین به صورت محلول در آب است و در بدن تولید نمی‌شود و حتی بدن قادر به ذخیره‌ی آن نیست و از طریق کلیه آن را دفع می‌کند و به همین سبب لازم است که روزانه مقدار مشخصی از این ویتامین، به صورت قرص یا مکمل یا غذایی، که حاوی آن است مصرف شود تا ویتامین C مورد نیاز بدن تامین شود.

ویتامین C و فواید آن برای بدن

مصرف ویتامین C فواید بسیار ارزشمندی برای بدن دارد. کاهش ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله نقرس، سکته‌ی مغزی، سرماخوردگی و آنفلوانزا از فواید ویتامین C محسوب می‌شود. علاوه بر کاهش ابتلا در حفظ سلامت پوست، غضروف های استخوانی، استخوان و دندان‌ها نیز مفید واقع می‌شود. هم چنین باعث کلاژن سازی، بهبود جذب مواد معدنی، رشد و ترمیم بافت‌های بدن و درمان زخم‌ها نیز می‌شود. افرادی که در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود به طور منظم از ویتامین C  استفاده می‌کنند، کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های پروستات و روده و سرطان سینه قرار می‌گیرند. هم چنین ویتامین C بر کنترل میزان قند و چربی خون افراد مبتلا به دیابت تاثیر بسیار زیادی دارد.

ویتامین c

حذف ویتامین C از رژیم غذایی چه ضررهایی را در پی دارد؟

حذف ویتامین C از رژیم غذایی باعث کمبود این نوع از ویتامین در بدن می‌شود و باعث بروز علائمی مانند: خستگی، ضعف عضلانی، التهاب و تورم لثه‌ها، خون‌ریزی لثه‌ها، ایجاد نقطه‌های قرمز روی پوست، درد و تورم مفاصل و عضلات، کبودی سریع پوست، خشکی و شکنندگی مو، ضعف سیستم ایمنی، بیماری‌های گوارشی مانند اسهال در بدن می‌شود. دخانیات سبب از بین رفتن این ویتامین می‌شود، بنابراین افراد سیگاری بیشتر دچار کمبود ویتامین C می‌شوند. نور آفتاب و گرما نیز سبب از بین رفتن این ویتامین می‌شوند و بنابراین آفتاب سوختگی از علائم دیگر کمبود ویتامین C است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C زیان بار است؟

اگرچه ویتامین C در بدن ذخیره نمی‌شود و پس از آنکه بدن میزان موردنیاز از ویتامین را دریافت کرد، آن را از طریق ادرار دفع می‌کند. ولی بهتر است که میزان مصرف روزانه‌ی آن بیشتر از 2000 میلی گرم نباشد، زیرا مصرف بیش از حد ویتامین C سبب دل درد، اسهال و نفخ شکم می‌شود و البته در صورت قطع مصرف این اثرات جانبی از بین می‌روند. طبق تحقیقات مصرف بیش از حد ویتامین در طولانی مدت سبب بروز سنگ کلیه نیز می‌شود و این موضوع در مردان بیشتر اتفاق می‌افتد و البته مصرف بیش از حد ویتامین C به صورت مکمل در اینجا مقصود است و مصرف مواد غذایی طبیعی مانعی ندارد گرچه احتیاط، واجب است.

ویتامین c

بررسی چند ماده ی غذایی که دارای ویتامین C هستند

میوه‌ها و سبزیجات خام، بهترین منبع طبیعی تامین ویتامین C هستند. انواع میوه مانند: طالبی (گرمک)، مرکبات و آب آن‌ها مانند پرتقال، نارنج و گریپ فروت، کیوی، انبه، آناناس، توت فرنگی، تمشک، زغال اخته، هندوانه، انبه، و انواع سبزیجات نیز مانند: انواع کلم مانند: کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، فلفل سبز و قرمز، اسفناج، شلغم تازه، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی و رب گوجه فرنگی و کدو حلوایی از جمله مواد غذایی گیاهی دارای ویتامین C هستد. جگر نیز از مهم‌ترین منابع غذایی دارای ویتامین C محسوب می‌شود.

معرفی قرص‌های جوشان ویتامین C

قرص‌های جوشان سرعت جذب بالاتری دارند. ماده‌ی دارویی به صورت قرص‌های جوشان راحت‌تر قابل جذب است. مصرف قرص جوشان بعد از هر وعده‌ی غذایی به جذب بهتر آن کمک می‌کند. بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین C بعد از هر وعده‌ی غذایی به خصوص نهار است. این ویتامین جزو ویتامین‌های محرک محسوب می‌شود و بهتر از قبل از خواب مصرف نشود. مصرف قرص‌های جوشان ویتامین C به صورت روزانه و روتین توصیه نمی‌شود و میزان مصرف روزانه و صحیح این  ویتامین در بزرگسالان 60 میلی گرم در روز است. اگر ویتامین C به منظور پیشگیری از سرماخوردگی مصرف می‌شود، هفته‌ای دو عدد بیشتر استفاده نشود.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید