جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی Lenovo Legion Y540 : لپ تاپی براق با کارایی خوب

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
بررسی Lenovo Legion Y540 : لپ تاپی براق با کارایی خوب

با پیشرفت روز به روز تکنولوژی و به لطف فناوری گرافیک RTX، امروزه سازندگان مختلفی برای لپ تاپ های گیمینگ در نقاط مختلف جهان وجود دارند که محصولات خود را با قیمت های مختلفی عرضه می‌کنند. طی چندماه گذشته لپ تاپ های گیمینگی که با گرافیک RTX بسته بندی شده بودند را بررسی کردم و طبیعتا همه آن‌ها خوب بودند. به هر حال وقتی محصول جدید Lenovo یعنی Legion Y540 را بررسی کردم، تقریبا منو بهم ریخت. بخشی از دلیل این بود که این لپ تاپ خوب به نظر می‌رسید، بخشی هم به این دلیل بود که این لپ تاپ در این محدوده قیمتی تنها محصولی بود که گرافیک RTX رو با خودش همراه داشت.

وقتی دنبال یه لپ تاپ گیمینگ می‌گردید که گرافیک RTX داشته باشه و با Lenovo Legion Y540 رو به رو میشید، از قیمت پایین آن تعجب می‌کنید. پس اگه فکر می‌کنید با این قیمت ارزش خرید داره یا نه، در ادامه با بررسی این محصول همراه باشید.

بیشتر بخوانید: بررسی Asus Rog G703GXR: لپ تاپ گیمینگ قدرتمند و همه کاره

مشخصات لپ تاپ Lenovo Legion Y540

صفحه نمایش لپ تاپ Legion Y540 از یک پنل 15.6 اینچی فول اچ دی تشکیل شده. پردازنده ای که Lenovo توی این لپ تاپ به کار برده، از نسل 9th-gen Intel Core i7-9750H / 2.6GH می‌باشد. رم این لپ تاپ 16 گیگابایت DDR4 و دارای کارت گرافیک Nvidia RTX 2060 می باشد که حافظه 6 گیگابایتی دارد. هارد این محصول SSD بوده و دارای 1 ترابایت حافظه می‌باشد. باتری که Lenovo در این لپ تاپ استفاده کرده نیز دارای 57wh قدرت می‌باشد. اتصالات را نیز در این لپ تاپ بلوتوث نسخه 4.2 و Lenovo AC Wireless تشکیل می‌دهند.

طراحی و ساخت لپ تاپ Lenovo Legion Y540

لپ تاپ Legion Y540 یک لپ تاپ خیره کننده به نظر میرسد. شاسی های پلاستیکی سیاه، بسیار زیبا به نظر می‌رسند. روی درب این لپ تاپ نیز آرم Legion وجود دارد، همراه با لولاها و دریچه های موجود که همگی این محصول را بسیار زیبا جلوه می‌دهند. طراحی داخلی این لپ تاپ نیز در هنگام باز شدن درب زیبا به نظر می‌رسد، حاشیه های نازک اطراف نمایشگر خوب هستند اما این مورد در لپ تاپ های گیمینگ کاملا عادی و طبیعی است. در حاشیه پایین نمایشگر لوگوی Legion قرار دارد و در زیر آن نیز دوربین وب کم قرار داده شده. این مکانی بسیار عجیب برای جایگذاری این دوربین می‌باشد، هرچند Lenovo اولین شرکتی نیست که از این کارهای عجیب انجام می‌دهد، به هر حال دوربین وب کم در این لپ تاپ کاملا بی استفاده است.

لپ تاپ Lenovo Legion Y540

چیزی که من واقعا توی طراحی Legion دوست داشتم، رنگ مشکی مات آن و همچنین کیبورد تمام صفحه آن بود. این موضوع باعث می‌شود رد اثر انگشت زیاد روی آن باقی نماند، البته اگه انگشتتون روغنی نباشه و در حین بازی مشغول خورد و خوراک نباشید. شخصا طرفدار برچسب های روی لپ تاپ (Nvidia – intel - …) نیستم و علاقه ای به وجود آن‌ها ندارم. اندازه تاچ پد در Legion Y540 هم مناسب به نظر می‌رسد. کلید پاور در بالای کیبورد و در وسط قرار دارد، به همراه یک LED سفید که هنگام روشن شدن لپ تاپ، این چراغ روشن میشود. این کلید پاور جالبترین کلید پاوری نیست که تا بحال مشاهده کرده ام (این افتخار را به ROG G703GXR Asus می‌دهم).

لپ تاپ Lenovo Legion Y540

به هرحال طراحی Lenovo در این لپ تاپ زیبا است و من به جز محل قرار گیری وب کم شکایتی از طراحی آن ندارم. خب من دوست داشتم هنگام باز شدن درب نماد Y که در آرم Legion قرار دارد روشن میشد و میدرخشید اما این یک ایراد نیست و فقط سلیقه شخصی من است. به هرحال کیفیت ساخت این لپ تاپ خوب است، شاسی های پلاستیکی کیفیت خوب و محکمی دارند. این مورد برای کاربرانی که کمی دست و پا چلفتی هستند خوب است و لپ تاپ را تاحدودی سالم نگه می‌دارد.

بیشتر بخوانید: لپ تاپ گیمینگ GS75 Stealth

نمایشگر لپ تاپ Lenovo Legion Y540

لپ تاپ Lenovo Legion Y540 از نمایشگر 15.6 اینچی با کیفیت فول اچ دی برخوردار است، اما شما در اینجا نرخ رفرش بالایی را دریافت نمی‌کنید. این فقط یک صفحه نمایش با نرخ استاندارد 60Hz می‌باشد و با توجه به قیمت این لپ تاپ طبیعی است که Lenovo سعی کرده با یک صفحه نمایش معمولی در قیمت صرفه جویی کند. صفحه نمایش مات طراحی شده و در کاهش بازتاب نور خوب عمل می‌کند اما در واضحی و روشنی نمایشگر هم تاثیر می‌گذارد. به هرحال کیفیت رنگ ها و میزان روشنی در این نمایشگر بسیار خوب به نظر میرسد و کافی است. بازی کردن و مشاهده فیلم در این نمایشگر به لطف مات بودن آن، تجربه ای خوب و لذت بخش را به شما می‌بخشد.

لپ تاپ Lenovo Legion Y540

عملکرد و بازدهی لپ تاپ Lenovo Legion Y540

خب بله، طراحی و کیفیت بدنه لپ تاپ Lenovo Legion Y540 کاملا خوب و رضایت بخش بود، اما این لپ تاپی است که برای گیم ساخته شده و مهم‌ترین جنبه در لپ تاپ های گیمینگ عملکرد آن‌ها است. بنابر این بهتر است کمی این بخش را دقیق تر مطالعه کنید.

این دستگاه با پردازنده Core-i7 ،16 گیگابایت رم، یک ترابایت هارد SSD و گرافیک RTX 2060-6GB همراه شده است. طبیعتا با این مشخصات باید عملکرد خوبی را مشاهده کنیم . در بنچمارک های مختلف به دنبال کارایی Lenovo Legion Y540 می‌گشتم. در 3DMark Time Spy این لپ تاپ امتیاز 5948 را دریافت کرد و در PCMark10 امتیاز 5650 را دریافت کرد که نشان می‌دهد عملکرد خوبی دارد.

من برای تست عملکرد چند بازی مختلف را روی لپ تاپ اجرا کردم. در تست بازی FarCry5 در حالت Ultra، به طور متوسط نرخ 85FPS، در بالاترین حالت نرخ 100FPS و در کمترین حالت نرخ 66FPS را دریافت کردم. همچنین در تست بازی PUBG این لپ تاپ در حالت High نرخ فریم را به راحتی حدود 175FPS ثبت کرد که شگفت انگیز است. در تست بازی Battlefield نیز در تمام مدت نرخ فریم بین 75 تا 80FPS قرار داشت که من فکر میکنم این بی نظیر است.

واضح است که لپ تاپ Lenovo Legion Y540 جانوری است که عملکرد خوبی را در بازی به خود اختصاص میدهد. من همچنین از این لپ تاپ برای کارهای روزانه خود بهره بردم که در کارهای مختلف مانند ادیت عکس با فتوشاپ و ... عملکرد خوبی را به جای گذاشت. Legion Y540 زیر بار فشار روزانه کم نمیاورد و جدا من را تحت تاثیر قرار داد.

بیشتر بخوانید: در انتخاب لپ تاپ های مخصوص بازی باید دنبال چه ویژگی هایی باشیم

کیبورد و تاچ پد لپ تاپ Lenovo Legion Y540

صفحه کلیدی که Lenovo در Legion Y540 به کار برده یک صفحه کلید کامل با اندازه خوب است. تمامی کلید ها را داراست و بعد از ساعت های طولانی تایپ شما را خسته نمی‌کند، همچنین در هنگام تایپ سریع صدای تق تق بلند نمی‌شود و میتوانید در سکوت کار کنید. تاچ پد هم در این لپ تاپ اندازه خوبی دارد، از دیگر لپ تاپ ها کوچکتر است و این کمی من را آزار می‌دهد. در هرحال استفاده از آن آنقدرها هم بد نیست، کلید های چپ و راست خوب عمل می کنند و می‌تواند شما را راضی کند. من در مورد صفحه کلید و تاچ پد این لپ تاپ شکایتی ندارم.

لپ تاپ Lenovo Legion Y540

پورت های لپ تاپ Lenovo Legion Y540

لپ تاپ Lenovo Legion Y540 دارای پورت های مفیدی است ، تعدادشان بیش از حد نیست و کافی است. Legion Y540 دارای دو عدد پورت USB 3.1 Type-A، یک پورت USB 3.1 Type-C، یک پورت Mini Display، یک درگاه کابل اینترنت Rj-45 و یک درگاه جک هدفون/میکروفون می‌باشد. هیچ درگاه کارتخوان SD در این لپ تاپ وجود ندارد و من از این بابت شخصا ناراضی هستم، من در استفاده معمولی روزانه فقط از درگاه USB Type-A برای اتصال موس استفاده می‌کردم و هنگام نیاز به کپی کردن تصاویر از کارت SD از USB-C استفاده می‌کردم.

لپ تاپ Lenovo Legion Y540

اسپیکرهای لپ تاپ Lenovo Legion Y540

اسپیکرهای لپ تاپ Lenovo Legion Y540 توسط “HARMAN” تنظیم شده اند که از نظر تئوری بدین معنی است که آن‌ها باید بسیار عالی باشند. در آزمایش من از اسپیکرها که شامل گوش دادن موسیقی و تماشای فیلم های مختلف بود، اسپیکرها نسبتا خوب بودند. آن‌ها قویترین اسپیکرهای موجود نیستند اما کیفیت صدا از حد متوسط بالاتر است. به هرحال اگر دغدغه اسپیکری عالی و بی نظیر را دارید بهتر است از یک اسپیکر بلوتوث در موارد ضروری استفاده کنید تا بتوانید از کیفیت صدا برای فیلم و ... لذت ببرید.

عمر باتری لپ تاپ Lenovo Legion Y540

Lenovo در Legion Y540 از یک باتری 57Wh استفاده کرده که با توجه به پردازنده 7 هسته ای و گرافیک RTX 2060 این باتری باید دوام خوبی داشته باشد. Lenovo ادعا میکند باتری این لپ تاپ 5 ساعت دوام میاورد، که اگر کاری که کمی سنگین باشد را انجام دهید عمر باتری 3 تا 3.5 ساعت می‌باشد، اگر نور صفحه را کاهش دهید شاید بتوانید تا 4 ساعت از این لپ تاپ کار بکشید، به هرحال اگر از این لپ تاپ برای محیط کار و دانشگاه استفاده می‌کنید مجبورید شارژر نیز به همراه داشته باشید و شارژر این لپ تاپ به هیچ وجه جمع و جور نیست.

لپ تاپ Lenovo Legion Y540

مزایا و معایب لپ تاپ Lenovo Legion Y540

مزایا

* عملکرد عالی

* قیمت خوب و مناسب

* کیبورد خوب

* طراحی براق و جالب

معایب

* موقعیت مکانی وب کم خیلی عجیب است (بلا استفاده)

* عمر باتری پایین

لپ تاپ Lenovo Legion Y540: لپ تاپی شگفت انگیز با قیمتی مناسب

بله، ما با یک لپ تاپ خوب طرف هستیم، اما آیا ارزش قیمت 1300 دلاری (متوسط) را دارد؟ خب بله، با طراحی خوب و عملکردی چشمگیر در دنیای بازی، کاملا ارزش خریدش را دارد. هرچند گزینه های مناسب دیگری نیز وجود دارند. برای مثال Asus ROG Strix Scar III G531GV وجود دارد که با مشخصات مشابه لپ تاپ Lenovo Legio Y540، نمایشگر 144هرتزی را به شما ارمغان می‌دهد. بنابر این اگر به دنبال لپ تاپی با پردازنده گرافیکی سری RTX هستید، گزینه های زیادی وجود دارد. در اینجا سلیقه شما مطرح می‌شود که دوست دارید از چه لپ تاپی و برای چه کاری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید