جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیماری خطرناک مالاریا را بشناسیم

author منتشر کننده
بدون نظر 7 0
بیماری خطرناک مالاریا را بشناسیم

بیماری مالاریا بیماری خطرناکی است که انگلی به حساب می­‌آید. این بیماری همراه با علائمی مثل تب و لرز، عفونت بسیار شدید و کم خونی همراه است. این بیماری از نظر میزان مرگ و میرش اهمیت خاصی دارد. مالاریا از طریق پشه‌­ی آنوفل منتقل می­‌شود. این بیماری در اصطلاح ایتالیایی به هوای بد ترجمه شده است و به مناطق آلوده‌­ای که بیشتر این بیماری در آن رشد می‌­کرده اشاره دارد. بیماری مالاریا یک بیماری با پیشینه چندصد ساله است و اوج این بیماری در دوره­‌ی جنگ‌­های جهانی بود که مردم مجبور بودند به روستاهای آلوده پناه بیاورند. برای درمان مالاریا گیاهان مختلفی تجویز می‌شده و امروزه این بیماری با داروهای شیمیایی درمان می­‌شود.

مالاریا

تاریخچه مالاریا

هزاران سال پیش از میلاد مسیح افرادی که در روستاهای دور افتاده و در محیط‌­های آلوده زندگی می­‌کردند دچار یک بیماری ناشناس می‌­شدند و پس از چند روز می‌­مردند. علائم این بیماری ناشناس ثابت بود و تقریبا بیشتر افرادی که دچار این بیماری می­‌شدند، علائم مشابه‌­ای داشتند. بقراط یکی از اولین افرادی بود که به کشف این بیماری و علائم مربوط به آن پرداخت. لاورن یک جراح فرانسوی اولین کسی بود که بطور جدی انگل مالاریا را در خون افراد کشف کرد و به توضیح این انگل پرداخت. او برای این کشف برنده جایزه نوبل نیز شد. این بیماری دارای دو شکل است که یکی از آن‌ها دارای تب سه روزه و یکی دیگر تب چهار روزه است.

ناقل مالاریا

پشه‌­ی آنوفل ناقل بیماری مالاریا است. این پشه­‌ها عموما در کشورهای آفریقایی و کشورهایی که از نظر بهداشتی عقب افتاده­‌تر از سایر کشورها هستند وجود دارند. امروزه این بیماری با وجود پیشرفت­‌هایی که در علم پزشکی بوجود آمده باز هم بیماری خطرناکی به حساب می‌­آید اما پزشکان با بررسی­‌های فراوانی که انجام داده‌­اند توانستند حتی در نقاط خطرناکی مثل آفریقا به علم پیشگیری از آن برسند. آنوفل در شرایطی غیر بهداشتی رشد می­‌کند. برای مثال این پشه در شرایط تعریق و با بوی عرق انسان­‌ها تحریک می­‌شود. پشه آنوفل انواع مختلفی دارد که به سیصد نوع هم می­‌رسد اما در میان آن‌ها تنها هفتاد تای آن‌ها می‌­توانند مالاریا را منتقل کنند.

علائم مالاریا

مالاریا دارای علائم متفاوتی هست. در ابتدای این بیماری افراد احساس خستگی می­‌کنند و دارای تب و لرز جزئی می‌­شوند. بیماران مالاریا در ابتدا احساس می­‌کنند که دچار سرماخوردگی شده‌­اند. علائم این بیماری در ابتدا بسیار شبیه به سرماخوردگی است اما بیمار به سرعت به تب ۴۰ درجه می‌­رسد که بسیار خطرناک است. بیماران مالاریا دچار کم خونی می­‌شوند و پس از دوره­‌ای کوتاه در عرض چند روز بیمار را از پای می‌ندازد. در بیماری مالاریا به سرعت باید فرد دوره درمانش را شروع کند حتی یک روز غفلت باعث می­‌شود که این بیماری در تمام اعضای او رخنه کند.

درمان مالاریا

درمورد درمان مالاریا باید بگوییم که براساس نوع مالاریا درمان و داروهای مصرفی متفاوت است. بهتر است که این بیماری خیلی زود تشخیص داده شود و پس از تشخیص نوع مالاریا اگر مالاریا توام (فالسیپاروم و ویواکس) بود برای درمان بهتر است که از کوارتم استفاده نمود و در صورت عدم دسترسی به این دارو از آرتسونیت و فنسیدار استفاده کنید. نوع مصرف این داروها براساس دوز این بیماری است. شرایط مصرف این داروها باید زیرنظر پزشک و طبق ساعت و وعده‌­هایی که دکتر تجویز می­‌کند، باشد. درصورتی که حتی یک روز در مصرف درست این دارو غفلت کنید، باعث می­‌شود که در درمان این بیماری خلل ایجاد شود و یا حتی برای همیشه قطع شود. مالاریا را جدی بگیریم و برای بهبود و پیشگیری از آن تلاش کنیم.

شرایط بیماری مالاریا

مالاریا بیماری ای است که به شدت به شرایط جغرافیایی وابسته است. به همین منظور نیاز است که افرادی که خودشان را در معرض این بیماری می­‌دانند به سرعت خودشان را از محل آلودگی دور کنند. این بیماری آن‌قدری جدی هست که افرادی که دچار علائم آن شدند قبل از هر اقدامی لازم است تا محل زندگی خودشان را تغییر بدهند و اطرافیان بیمار تا درگیر این بیماری نشده‌­اند از آن دوری کنند. برای پیشگیری از مالاریا از آلودگی و محیط­‌های غیر بهداشتی دوری کنید. سعی کنید همواره خودتان را تمیز نگه دارید و در روزهای گرم حداقل یک روز در میان استحمام را فراموش نکنید.

مالاریا در ایران

مالاریا از خیلی سال پیش در ایران شیوع داشته است. این بیماری در هنگامی که در کشورهای مختلف شایع شد در ایران نیز ورود پیدا کرد. بیشتر این بیماری در روستاهای دور افتاده و مکان‌­هایی که از نظر بهداشتی بسیار ضعیف اند، وجود دارد. ابوعلی سینا در کتابش به صراحت به این بیماری اشاره کرده است و علائم مهم آن را تب و لرز دانسته است. در قرن­‌های گذشته که جنگ‌­های قبیله‌­ای رواج داشته است، با لشکرکشی یک قوم به یک شهر بیماری به شهر جدید منتقل می­‌شده است. در این وضعیت سران قبایل از ورود بیماران به شهرشان جلوگیری می‌­کردند و سعی می‌­کردند افراد بیمار را شناسایی کنند. وضعیت بهداشت در زمان قدیم بسیار ضعیف بوده است و به همین دلیل بیمارانی که برای مثال به بیماری خطرناکی مثل مالاریا گرفتار می­‌شدند سریعا جانشان را از دست می­‌دادند.

عوارض مالاریا

مالاریا از طریق نیش زدن انسان، انگل بدن او را وارد بدن خودش می‌­کند و در نیش بعدی انگل را وارد انسان بعدی می‌­کند. به این ترتیب این چرخه ادامه دارد. پس از ورود بیماری مالاریا در بدن ما این بیماری از چند روز تا چند ماه می­‌تواند بصورت پنهانی وجود داشته باشد و طی یک هفته بخصوص بروز پیدا کند. در هنگام بروز بیماری، حملات مالاریا در غالب بی حالی، سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تب و لرز خودشان را نشان می­‌دهند. امروزه در اکثر کشورهای جهان داروهایی برای مقابله با مالاریا وجود دارد و مسئولان کشور هر روز سعی می‌­کنند بیش از پیش به پیشگیری و درمان این بیماری اهمیت بدهند. با وجود تلاش‌­هایی که در جهت پیشگیری از آن شده است اما هنوز هم افرادی هستند که درگیر این بیماری می‌­شوند و جانشان را از دست می‌­دهند. مالاریا پس از انتقال به یک انسان در صورت جلوگیری نکردن از پیش‌روی این بیماری، بیمار را خیلی زود از پای در می­‌آورد.

روز جهانی مالاریا

در 25 آوریل یا 7 اردیبهشت روز جهانی مالاریا برگزار می­‌شود. به منظور کنترل این بیماری یک روز خاص در تقویم به آن اختصاص دارد. مالاریا بیماری مهمی است که برعکس بسیاری از بیماری­ها که علل خاصی ندارند، این بیماری منشا مشخصی دارد که اتفاقا دولت و مسئولین می­‌توانند نقشی بسیار موثر در کنترل آن داشته باشند. مالاریا بیماری‌­ای است که در صورتی که وارد بدن شخصی بشود در صورت کمی غفلت، می­‌تواند بیمار را بکشد. مالاریای مغزی مستقیما با محتویات مغز بیمار سر و کار دارد. در این حالت بیمار را دچار سرگیجه، منگی و گاها فراموشی می­‌کند. همواره کودکان آفریقایی بعلت بدن ضعیف‌شان در برابر کم‌ترین تحریکاتی دچار بیماری‌­های جبران ناپذیری می­‌شوند. روز جهانی مالاریا برای حمایت از این کودکان و افرادی که در شرایط سخت رفاهی در حال دست و پنجه نرم کردن با انواع آلودگی­‌ها هستند، گذاشته شده است. روزهای خاص در تقویم به مسئولین گوش‌زد می­‌کند که جامعه برای رسیدن به یک نمودار درست از سلامتی نیازمند المان­‌های زیادی است که تنها از دست دولت برمی­‌آید. اگر افراد در شرایط درست بهداشتی قرار داشته باشند هیچ‌­گاه دچار بیماری­‌هایی مثل مالاریا که مستقیما با مسئله بهداشت سر و کار دارد نمی­‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید