جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیماری سوزاک چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
بیماری سوزاک چیست؟

شاید تا به حال نام این بیماری به گوشتان خورده باشد و یا شاید برعکس اصلا چیزی از آن نشنیده باشید همه ی این ها به شرایط و مطالعات شما بستگی دارد و اگر چیزی نمی دانید اصلا نگران نباشید و به مطالعه ی این مقاله بپردازید تا اطلاعات زیادی را بتوانید در مدت زمانی کوتاه دریافت کنید و لذت ببرید. سوزاک عفونت ناشی از باکتری است که از طریق رابطه جنسی انتقال می یابد و هم آقایان و هم خانم ها را آلوده می سازد. این باکتری اغلب مجرای ادرار، رکتوم یا حلق را تحت تأثیر قرار می دهد؛ و در خانم ها می تواند دهانه رحم را نیز آلوده کند.

پس با ما همراه باشید تا بتوانیم به طور کامل به شما این بیماری را توضیح دهیم. این بیماری عموماً در نتیجه ی سکس واژینال، دهانی یا مقعدی شیوع پیدا می کند. اما نوزادان مادران آلوده نیز ممکن است در هنگام زایمان آلوده شوند. این بیماری در نوزادان عموماً چشم ها را درگیر می کند. اجتناب از رابطه جنسی، استفاده از کاندوم در صورت برقراری رابطه جنسی و داشتن رابطه تک زوجی بهترین راهکارهای جلوگیری از عفونت های مقاربتی هستند. سوزاک از جمله بیماری‌های مقاربتی است که به سرعت به شریک جنسی منتقل می شود، بنابراین توصیه می‌کنیم در صورتی که نسبت به ابتلا به این بیماری تردید دارید خیلی زود به دکتر عفونی مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

علائم بیماری سوزاک

هر بیماری ای نشانه ها و علامت هایی دارد که با وجود این علائم است که می توانیم به نوع بیماری پی ببریم و برای درمان آن به دنبال راه حل های متفاوتی باشیم. در بسیاری از موارد، عفونت سوزاک هیچ گونه علائمی با خود به همراه ندارد. با این وجود علائم می توانند بسیاری از نواحی بدن را تحت تأثیر قرار دهند، اما معمولاً در دستگاه تناسلی خود را نشان می دهند. علائم و نشانه های عفونت سوزاک در مردان موارد زیر را شامل می شود: ادرار دردناک، ترشحات چرکی از رأس آلت تناسلی مردانه، درد یا تورم در یک بیضه و همچنین علائم و نشانه های عفونت سوزاک در زنان شامل موارد زیر است: افزایش ترشحات واژینال، ادرار دردناک، خونریزی واژینال در حدفاصل عادات ماهیانه، به عنوان مثال، پس از مقاربت واژینال، درد شکم یا لگن.

ناگفته نماند که این بیماری می تواند در بخش های دیگر بدن نیز گسترش یابد و ریشه بدواند.  به طور مثال رکتوم، علائم و نشانه های آن شامل خارش مقعد، خروج ترشحات چرکی از رکتوم، لکه های خونی به رنگ قرمز روشن بر روی دستمال توالت و تلاش برای انجام اجابت مزاج هستند. چشم ها، سوزاکی که چشم را تحت تأثیر قرار می دهد می تواند منجر به ایجاد درد چشم، حساسیت به نور و ترشحات چرکی از یک یا هر دو چشم شود. حلق، علائم و نشانه های عفونت حلق ممکن است شامل گلو درد و تورم عقده های لنفاوی در گردن باشد. مفاصل. آلوده شدن یک یا چند مفاصل به باکتری ها (آرتریت عفونی) ممکن است با گرم و قرمز شدن، متورم شدن و دردناک شدن شدید مفاصل متأثر، به خصوص در زمان حرکت همراه باشد.

بیماری سوزاک چیست؟

عوارض بیماری سوزاک

برخی از بیماری ها به گونه ای هستند که با نادیده گرفتنشان می توان به زندگی ادامه داد اما برخی بیماری ها با نادیده گرفتنشان روز به روز بدتر و بدتر می شوند. عدم درمان سوزاک می تواند عوارض جانبی مهمی مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

- ایجاد بیماری بسیار سخت و وحشتناک ناباروری در زنان. این بیماری می تواند در رحم و لوله های رحمی گسترش یافته و بیماری التهابی لگن (PID) را در پی داشته باشدPID  می تواند منجر به زخم شدن لوله ها، تشدید عوارض حاملگی و ناباروری زنان شودPID  مستلزم درمان فوری است.

- و یا برعکس مورد بالا ناباروری در مردان نیز می تواند از عوارض این بیماری باشد. این بیماری خطرناک می تواند منجر به ملتهب شدن مجاری کوچک و پیچ خورده واقع در بخش پشتی بیضه ها که مجاری اسپرم در آن قرار دارد (لوله اپیدیدیم) (التهاب اپیدیدیم) شود. اپیدیدیمیت درمان نشده می تواند ناباروری مردان را در پی داشته باشد.عفونتی که به مفاصل و مناطق دیگر بدن گسترش می یابد. باکتری عامل سوزاک می تواند از طریق جریان خون انتشار یافته و سایر نواحی بدن از جمله مفاصل را آلوده کند. تب، بثورات، زخم های پوستی، درد مفاصل، تورم و سفتی پیامدهای احتمالی هستند.

- افزایش خطر ابتلا به ایدز. ابتلا به این بیماری، فرد را برای ابتلا به عفونت ناشی از ویروس نقص ایمنی بدن (HIV)، که منجر به ایدز می شود، مستعد تر می سازد. افرادی که هم به بیماری سوزاک، و هم به HIV مبتلا هستند، به راحتی می توانند هر دو بیماری را به شرکای خود منتقل کنند.

- این بیماری تنها به بزرگسالان سرایت نمی کند و متاسفانه به کودکان هم سرایت می کند. بیماری هایی مانند کوری، زخم های واقع بر روی پوست سر و عفونت از جمله عوارضی هستند که در نوزادانی که در زمان تولد، از مادرانشان سوزاک می گیرند، مشاهده می شود.

پیشگیری و درمان بیماری سوزاک

هر بیماری ای نیازمند مراقبت است تا بتوانید از شر آن خلاص شوید و زندگی راحت خود را دوباره آغاز کنید. برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری باید موارد زیر را رعایت کنید:

- همیشه برای اطمینان از روابط جنسی باید از وسایل پیشگیری آن استفاده کرد تا سلامت رابطه را تضمین کنیم. همان طور که می دانید استفاده از کاندوم در صورت برقراری رابطه جنسی لازمه ی داشتن یک رابطه ی بی خطر است. پرهیز از رابطه جنسی مطمئن ترین راه برای پیشگیری از سوزاک است؛ اما در صورت تمایل برای برقراری رابطه جنسی، در هر نوع تماس جنسی شامل مقاربت جنسی مقعدی، دهانی یا واژینال، از کاندوم استفاده کنید.

- شاید برای شما عجیب باشد که برخی از افراد با تنها یک نفر رابطه ی جنسی ندارند و این موضوع بسیار ترسناک و نگران کننده است. در واقع محدود کردن شمار شرکای جنسی یکی از مواردی است که باید نسبت به آن دقیق باشید. برقراری ارتباط تک زوجی که در آن هریک از طرفین هیچ گونه رابطه جنسی با افراد دیگر ندارند می تواند خطر ابتلا را کاهش دهد.

- یکی دیگر از موارد اطمینان یافتن از انجام آزمایش های مربوط به عفونت های مقاربتی است. قبل از برقراری رابطه جنسی، آزمایش دهید و نتایج آزمایش را به یکدیگر اطلاع دهید.

- متاسفانه بیماری هایی وجود دارند که فقط از طریق روابط جنسی انتقال پیدا می کنند و بسیار خطرناک هستند که به آن ها بیماری های مقاربتی می گویند. برقراری رابطه جنسی با شخصی که به نظر می رسد به عفونت مقاربتی ابتلا دارد، بپرهیزید. در صورتی که شریک جنسی شما نشانه یا علائم عفونت مقاربتی مانند سوزش ادراری یا بثور یا درد در ناحیه ی تناسلی دارد، از برقراری رابطه جنسی با وی اجتناب کنید.

- یادتان باشد اگر هر چند ماه یکبار برای چکاپ به پزشک کراجعه کنید از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری خواهید کرد. بطور منظم غربالگری سوزاک را انجام دهید. انجام غربالگری سالانه برای زنان دارای رابطه جنسی با سن کمتر از ۲۵ سال، و زنان مسن تری که در معرض خطر عفونت هستند، توصیه می شود. این مسئله زنانی که دارای شریک جنسی جدید هستند، بیش از یک شریک جنسی دارند، شریک جنسی آن ها با افراد دیگر در ارتباط است، یا شریک جنسی آن ها به عفونت مقاربتی مبتلا است، را نیز شامل می شود. انجام غربالگری منظم برای مردان همجنسگرا و شرکای آن ها نیز توصیه می شود. برای پیشگیری از ابتلای مجدد، تا بهبودی کامل یا رفع علائم در خود یا شریک جنسی تان از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

بیماری سوزاک چیست؟

بیشتر بخوانید: موج هشتم کرونا با زیرسویه BQ.۱ می آید

راه‌ های تشخیص بیماری سوزاک

برای تشخیص ابتلا به این بیماری راه های مختلفی وجود دارد که این راه ها را پزشکان متخصص پیش روی ما می گذارند و با کمک علم طبابت میتوان به درمان این بیماری رسید، پزشک نمونه سلول ها را مورد آنالیز قرار می دهد. نمونه ها می توانند از طریق روش های زیر جمع آوری گردند:

آزمایش ادرار

یکی از رایج ترین روش ها نمونه گیری از ادرار است. این روش می تواند به شناسایی باکتری های واقع در مجرای ادراری کمک کند. مورد بعدی نمونه برداری از ناحیه ی عفونی. نمونه برداری از حلق، مجرای ادراری، واژن یا رکتوم می تواند به جمع آوری باکتری هایی را که در آزمایشگاه شناسایی می شوند کمک کند. برای خانم ها، کیت تست خانگی سوزاک وجود دارد. این کیت ها شامل سواب واژینال برای آزمایش توسط خود افراد هستند که به منظور بررسی به آزمایشگاه مربوطه ارسال می شوند. شما می توانید نحوه ی اطلاع دادن از طریق ارسال ایمیل یا پیام متنی را پس از آماده شدن نتایج انتخاب کنید. می توانید نتایج خود را بصورت آنلاین مشاهده کرده یا آنها را با برقراری تماس رایگان، دریافت کنید.

انجام تست برای سایر عفونت های مقاربتی

همیشه برای سالم ماندن نیازمند انجام تست های گوناگون هستیم. در رابطه با این بیماری می توان گفت که پزشک ممکن است انجام آزمایشاتی را برای سایر عفونت های مقاربتی توصیه کند. سوزاک خطر ابتلا به این عفونت ها، به ویژه کلامیدیا ، که اغلب با سوزاک همراه است، را افزایش می دهد. به طور مثال انجام تست HIV نیز به هرکسی که به عفونت مقاربتی مبتلا شده است، توصیه می شود. انجام آزمایشات مربوط به سایر عفونت های مقاربتی نیز، بسته به فاکتورهای خطر مشاهده شده در فرد، می تواند مفید باشد.

راه های درمان بیماری سوزاک

درمان سوزاک در بزرگسالان

متاسفانه همانطور که در بخش های بالاتر گفته شد این بیماری حتی می تواند در کودکان مشکلات جبران ناپذیری را به وجود آورد و این موضوع بسیار ناراحت و نگران کننده است. در مورد افراد بالغ اما شایع تر است. بزرگسالان مبتلا به سوزاک با آنتی بیوتیک درمان می شوند. با توجه به وجود سویه های مقاوم در برابر دارو نایسریا گونوره آ، توصیه مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری بر این است که درمان سوزاک بدون عارضه با آنتی بیوتیک سفتریاکسون – که به صورت تزریقی تجویز می شود – همراه با آزیترومایسین خوراکی (زیتروماکس) صورت گیرد. در صورت وجود حساسیت نسبت به آنتی بیوتیک های سفالوسپورین، مانند سفتریاکسون، ممکن است به فرد گمیفلوکساسین خوراکی (فکتیو) یا جنتامایسین تزریقی و آزیترومایسین خوراکی داده شود.

درمان سوزاک در شرکای جنسی

از آن جایی که این بیماری فردی نیست و وقتی یک نفر آلوده باشد از طریق رابطه ی جنسی فرد مقابلش را نیز آلوده می کند پس باید از سلامت جسمی و جنسی هر دو فرد اگاه باشیم. شریک جنسی فرد نیز باید، حتی اگر هیچ گونه نشانه و علائمی در وی دیده نمی شود، نسبت به انجام آزمایش و درمان سوزاک اقدام کند. شریک جنسی فرد نیز همان درمانی را که نسبت به فرد صورت می گیرد را دریافت می کند. عدم درمان شریک جنسی، حتی در صورت درمان سوزاک در فرد، می تواند دوباره آن را به وی منتقل کند.

درمان سوزاک در نوزادان

مادران در دوران بارداری باید بیشتر از وقت دیگری به سلامت خودشان اهمیت دهند زیرا این بار جان دو نفر در دستشان است و می توان گفت اصلا شوخی بردار نیست. نوزادانی که از مادران مبتلا به سوزاک متولد می شوند می توانند با آنتی بیوتیک درمان شوند. تشخیص زودهنگام بیماری سوزاک و شروع درمان می‌تواند تا حد زیادی از عوارض این بیماری جلوگیری کند، بنابراین در صورتی که نسبت به ابتلا به این بیماری شک داشتید هر چه زودتر با یک پزشک متخصص عفونی مشورت کنید.

علت های ابتلا به سوزاک

از لحاظ علمی علت بیماری ها موارد بسیار پیچیده و حساسی است که نیاز به مطالعه و علم فراوان دارد. معمولا پزشکان پس از گذراندن دوره های تخصصی می توانند علت بیماری ها را تشخیص دهند. عامل ایجاد سوزاک، باکتری نایسریا گونوره آ است. باکتری های عموماً در طی تماس جنسی، شامل مقاربت دهانی، مقعدی یا واژینال از یک شخص به فرد دیگر انتقال می یابند.

عوامل خطرزا

برای بررسی اینکه چه کسانی بیشتر درگیر این بیماری می شوند تئوری های مختلفی وجود دارد. زنان دارای سنین کمتر از ۲۵ سال و مردان همجنسگرا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. عوامل دیگری که می تواند در افزایش میزان خطر نقش داشته باشد شامل موارد زیر است: داشتن شریک جنسی جدید، داشتن شریک جنسی که با چندین نفر رابطه دارد، داشتن بیش از یک شریک جنسی، داشتن سوزاک یا بیماری مقاربتی دیگر.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید