جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیماری لوپوس را بشناسیم

author منتشر کننده
نظرات (1) 8 0
بیماری لوپوس را بشناسیم

بیماری لوپوس یک بیماری نسبتا خطرناک است که با گستردگی علائمش در بسیاری از مواقع به درستی تشخیص داده نمی­‌شود. بیماری لوپوس با علائمی مثل درد در قفسه سینه، لک‌­های قرمز پوستی، احساس خستگی، سردرد شدید، ریزش موی سر، ورم ساق و مچ پا و گاها بیماری کلیوی بروز داده می‌­شود. لوپوس بیماری خود ایمنی است و مسری نیست. لوپوس کسانی را که دچار بیماری خودایمنی و دفاعی هستند تهدید می­‌کند. لوپوس زنان را  به دلیل تغییرات هورمونی که همواره گرفتارش هستند بیشتر مورد تهدید قرار می­‌دهد.

لوپوس

علل بیماری لوپوس

بیماری لوپوس علل بسیار روشن و واضحی ندارد و در برخی موارد ژنتیک می‌­تواند در این بیماری موثر باشد و موارد ارثی این بیماری بسیار زیاد دیده شده است. در برخی موارد عوامل شیمیایی و افرادی که در معرض دود و آلودگی­‌های کارخانه‌­ها، شهرهای آلوده قرار دارند. مصرف داروهای هیدرالازین، پروکائین در بروز علائم لوپوس موثر است. هورمون­‌های زنانه در ایجاد بیماری‌­های دفاعی و ایجاد اختلال در سیستم‌­های ایمنی بدن تاثیر زیادی دارد. به همین علت است که مردانی که دچار بیماری لوپوس می­‌شوند تعداد بسیار کمتری نسبت به زنان دارند.

تشخیص بیماری لوپوس

تشخیص بیماری لوپوس باید زیر نظر پزشک صورت بگیرد. به علت شباهت علائم این بیماری نسبت به بقیه بیماری­‌های مزمن در موارد زیادی این بیماری اشتباه گرفته می­‌شود. سردردهای ناشی از لوپوس با مواردی مثل میگرن و حساسیت اشتباه گرفته می­‌شود و به اشتباه داروهای غیرضروری تجویز می­‌شود. عوارض پوستی لوپوس نیز نباید با حساسیت پوستی اشتباه گرفته شود. تشخیص لوپوس با عوامل هم زمانی مثل درد در قفسه سینه، سردرد، لکه‌­های قرمز پوستی، تورم در مچ و ساق پا و گاها بیماری­‌های کلیوی در فرد بیمار بروز داده می‌­شود. معمولا این بیماری بصورت ارثی در بیماران وجود دارد.

علائم بیماری لوپوس

علائم بیماری لوپوس در افراد بصورت مختلفی خودش را بروز می‌­دهد. سردردهای شدید که بصورت میگرنی می­‌نماید در افراد گاها بیماری لوپوس را هشدار می­‌دهد. برخی مواقع قفسه سینه بیمار شدیدا درد می‌­گیرد که اگر این درد همراه با یک یا دو  مورد دیگر از علائم لوپوس همراه باشد فرد به این بیماری مشکوک است. بیماری لوپوس به صورت تورم­‌هایی در ناحیه مچ پا و گاها ساق پا دیده می­‌شود. اگر در فردی این تورم‌­ها یا لکه­‌های قرمز پوستی دیده نشود، بیماری کلیوی و مشکلاتی که در آن ناحیه برای بیمار پیش می‌­آید، لوپوس را هشدار می‌­دهد.

درمان بیماری لوپوس

بهتر است افرادی که در معرض این بیماری از طریق ژنتیک هستند، مسائل پیشگیری از این بیماری را رعایت کنند. داروهای ضد التهابی برای التیام بخشی به تورم‌­های ناشی از این بیماری کمک می­‌کنند. هم­چنین داروهای ضد مالاریا علائم حساسیت­‌های پوستی را از بین می­‌برند. با چند بار استفاده از این داروها این علائم از بین می­‌روند. گاها کورتیکواستروئیدها برای سرکوب کردن علائم سیستم ایمنی تجویز می‌­شود. بهتر است افراد در معرض نور مستقیم خورشید، مکان‌­های آلوده و شیمیایی، شهرهای پر دود و ترافیک قرار نگیرند و با این کار از مبتلا شدن به لوپوس پیشگیری کنند.

چه کسانی در معرض بیماری لوپوس هستند؟

زنان بارداری که به اس ال ای مبتلا هستند و بصورت کلی زن‌­ها بعلت تغییرات هورمونی که ممکن است بر سیستم دفاعی­ و عصبی­شان تاثیر بگذارد بیشتر در معرض لوپوس قرار دارند. لوپوس بیماری­ای مزمن است که مثل بسیاری از بیماری­‌های مسری در اثر نزدیکی، انتقال خون و ... منتقل نمی‌­شود. اما افرادی که در ژنتیک‌شان این بیماری وجود دارد باید بیشتر از بقیه انسان‌­ها به مسائل بهداشتی و مراقبتی خودشان اهمیت بدهند.

آیا بیماری لوپوس خطرناک است؟

لوپوس بارداری گاها می­‌تواند منجر به سقط جنین بشود، پس توصیه می‌­شود مادران قبل از بارداری با آزمایش از سلامت خودشان مطمئن شوند. این بیماری بدلیل اینکه با سیستم دفاعی و ایمنی بدن سروکار دارد، بیماری مهمی است که باید سریعا درمان شود. لوپوس می­‌تواند حساسیت‌­های پوستی که به شکل پروانه‌­ای به رنگ قرمز هست روی اندام­‌های بدن، مثل دست و پاها و بویژه صورت، ایجاد کند. لوپوس دردهای عضلانی، سردردهای شدیدی را ناشی می­‌شود که ممکن است به اندام­‌های بدن آسیب جدی وارد کند.

آیا بیماری لوپوس واگیردار است؟

لوپوس بیماری مزمن است که دوره­‌ی بیماری و درمان نسبتا طولانی دارد. این بیماری مسری نیست بنابراین مثل خیلی از بیماری­‌ها واگیردار نیست. پس افراد از نزدیکی با بیماران لوپوس نهراسید. تنها در ژنتیک است که این بیماری احتمال سرایت دارد که درصورتی که شخصی در خانواده­‌اش این بیماری را دارد بهتر است از انجام اعمالی که باعث می‌­شود لوپوس را تهدید کند، اجتناب کند. در صورتی که در ژنتیک­تان لوپوس وجود دارد چند سال یکبار خودتان را مورد آزمایش قرار دهید و از سلامتتان اطمینان یابید.

دانستنی‌های بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری روماتیسمی است که در برخی با درد در عضلات و استخوان‌­ها آغاز می‌­شود، اما بطور کلی این بیماری علائم مختلفی دارد که هر نشانه جایی از اندام‌­ها را تهدید می­‌کند. لوپوس استخوان، استخوان‌­های بدن را مورد ضربه قرار می­‌دهد و در آن نواحی سیستم دفاعی و ایمنی بدن را مورد ضربه قرار می­‌دهد که باعث درد­های شدید می­‌شود. با مصرف قرص­‌هایی که مورد تایید پزشک نیست، مثل انواع بروفن­‌ها، گاها این بیماری و دردهایش را تشدید می­‌کنیم. پس بهتر است در هنگام مشاهده اولین علائم این بیماری به پزشک مراجعه کنیم و مورد آزمایش قرار بگیریم.

حساسیت‌های لوپوس

افرادی که به لوپوس مبتلا هستند باید بیش از بقیه افراد به مسائل مراقبتی اهمیت بدهند. برای مثال بیماران نباید به هیچ عنوان در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرند. مشاهدات نشان داده است که جاهایی از بدن بیماران که در معرض نور خورشید قرار دارد دچار لکه‌­های پوستی شده است اما برای بقیه سطح پوست این اتفاق نیفتاده است. بیماران لوپوس گاها دچار زخم‌­هایی در ناحیه بینی و دهان می‌­شوند که در مخاط آن‌ها خون دیده می‌­شود. بیماری‌­های کلیوی بخشی دیگر از عوارض بیماری لوپوس است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. این بیماری نسبتا ناشناخته محسوب می شود و چون با سیستم ایمنی افراد ارتباط دارد، باید به طور سریع برای درمان آن کوشید.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید